Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus. Herään joka aamu neljältä.

Vierailija
14.02.2020 |

Herään joka aamu klo4. Lääkärissä käyty, sieltä sain melatoniini tabletit joista ei mitään apua. Sain ohjeeksi harrastaa liikuntaa ja mennä myöhemmin nukkumaan, mutta ei sekään auta. 
Silläkään ei ole merkitystä nukunko päivällä vai en, herään aamuyöllä samaan aikaan. Eikä sillä monelta menen nukkumaan. Eihän tämä aikaisempaan herääminen muuten haittaisikaan mitään, mutta kun päivällä on sitten ihan järkyttävän väsynyt. Kaikki päivät pilalla kun ihan zombi olo.
Kävin lukemassa lääkärin tekstin omakanta palvelussa. Siellä luki että jos unettomuus jatkuu niin seuraavaksi pitäisi mennä psykiatrisen sairaanhoitajan luokse. Mitä se osaa unettomuudelle tehdä...

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama meininki ja melatoniini on ihan turhaa. 3mg ja jos otan kolme nappia illalla, saatan nukkua jopa viisi tuntia. Sitä pienempi annos on yhtä tyhjän kanssa.

Ongelmaa pahentaa se, että mies menee nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja herää viideltä. Itse olen aina ollut illan virkku, valvon luonnostani vähintään puoleen yöhön. Pahimmillaan saan unta vasta kahden-kolmen maissa ja sitten herään kun miehen herätyskello soi, räpsii valot päälle ja kolistelee. Enkä saa enää unta.

Viime yön saldo kolme tuntia unta. Aivan sairaan rasittavaa. Sydän muljahtelee, oksettaa, päätä särkee. Ja eikun liikkeelle.

Tää on ihan hirveää.

Eniten ärsyttää että lääkäri vähätteli ongelmaa.

Vierailija
22/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta tutkittu uniapnea? Saatat sairastaa sitä. Kuuluu muuten työterveyspalveiluiden piiriin sen tutkiminen.

Voisit myös lääkäriä pyytää kirjoittamaan jotain rauhoittavaa masennuslääkettä tms.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam0…

Pilleriä, pilleriä, pilleriä

Te olette kyllä ihan samanlaisia kaikki. Mitään muuta ratkaisua ongelmiin teillä ei ole kuin PILLERIÄ.

Zinc

No mitä vttua sitten, pitäisikö vaan sinnitellä ja kärsiä tuosta unettomuudesta. Vetää päivät puolivaloilla ja toivoa että jospa sit ensi yönä sais vihdoinkin nukuttua edes sinne viiteen.

Tolla asenteella ei ihme, että kärsit unettomuudesta. Relaa vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä aika herätä. Menet kuudeksi töihin ja lähdet puoli kolmelta kotiin.

Vierailija
25/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenihoito auttaa nukkumaan vaihdevuosien lähestyessä.

Nimim. Kokemusta on

Vierailija
27/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus voi liittyä psyykkisiin ongelmiin kuten masennukseen. Itse sairastuin masennukseen muutama vuosi sitten ja käytin aluksi unilääkkeitä, koska en saanut unenpäästä kiinni enkä pystynyt nukkumaan heräilemättä.

Myöskin olen huomanut että kun aloitin syömään rautatabletteja niin olen niin virkeä että välillä meinaan herätä ennen kellonsoittoa klo 5 aamulla. Minulle harvinaista!

Vierailija
28/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilleriä, pilleriä, pilleriä

Te olette kyllä ihan samanlaisia kaikki. Mitään muuta ratkaisua ongelmiin teillä ei ole kuin PILLERIÄ.

Zinc

Kerro toki joku muu ratkaisu  esimerkiksi levottomiin jalkoihin!

Sehän on yksi nukkumattomuuden syistä ja kerrassaan viheliäinen ongelma, joka kiristää pinnaa aivan mahdottomasti kun ne tuntemukset on niin kenkkumaisia. Vaan onneksi siihen auttaa ne pillerit, pramipeksoli lähinnä, nykyisin voi olla jotain muitakin. On kertynyt ikää sen verran että tuli eletyksi vaivan kanssa vuosia ennen ensimmäisen PILLERIN eli pramipeksolin keksimistä ja voin vakuuttaa että se keksiminen oli melkoinen helpotus.

Vierailija
29/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ja kävin työterveydessä. Ei ollut vaihdevuosia, siksi sain Triptyl-nimisiä tabuja. Ne ovat auttaneet minulla. Eli vaikka herään, niin en jää valvomaan, vaan nukahdan samantien uudelleen. 

Vanha äitini sai samaan vaivaan Ketipinoria. Ne auttavat hänellä. 

n51

Vierailija
30/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ajoittain sama tilanne, muutama vuosi sitten tosi pahana. stressasin silloin kun heräsin enkä varmasti saanut levättyä. Jos nousin ylös, olin varmasti päivällä zombi eikä uni silti parantunut. Jossain vaiheessa vaan luovutin, olin niin väsynyt etten enää JAKSANUT stressata öisin, vaan aloin herätessä vaan kuunnella jotain meditaatiota, rauhallisia kuunnelmia tms. Ihan vaan kuluttaakseni aikaa öisin, en jaksanut keskittyä mihinkään vaativaan joten kuuntelin vaan jotain miellyttävää. Uni ei tullut, mutta rauhoituin ja sain kuitenkin levättyä. Olo oli päivällä parempi (väsynyt, mutta iloisempi mieli), ja se varmaan auttoi siihen että yöheräilyt alkoivat stressata vähemmän ja joskus jopa nukahdin uudestaan. Pikkuhiljaa tilanne parani, nukahdin useammin ja nopeammin uudestaan ja välillä nukuin aamuun asti. Nykyisin nukun etupäässä hyvin, välillä tulee noita yöheräilyjä. Useimmiten nukahdan uudestaan, mutta jos en niin pysyn kuitenkin levollisena ja tilanne korjautuu yleensä muutamassa päivässä.

En siis väitä että tämä olisi ratkaisu kaikille, mutta ehkä joku tästä kokemuksesta hyötyy. Uniongelmat ovat inhottavia, ja on tärkeä saada ne ratkaistua, oli se sitten lääkkeillä tai muilla konsteilla. Toivottavasti kaikki löytävät edes jonkun helpottavan konstin, jolla oli parane <3

Vierailija
31/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina heräillyt aamuyöstä, mutta nuorempana nukahdin lähes heti takaisin joten ei haitannut mitään. Vaihdevuosi-iässä sitten alkoi olla niin että ei enää vaan nukuta klo 3-4 jälkeen. Mutta ei tämäkään ole ollut mikään ongelma sen jäleken kun tajusin että voin nukkua kahdessa erässä. Jos kerran herään ja olen pirteä klo 4, nousen silloin ja teen kotitöitä, katson Netflixiä jne kaikkea mitä ihmiset päivällä tekee yleensä. Töihin menen klo 8:ksi. Työpäivän jälkeen nukun 1,5-2 tunnin päiväunet, eli nukun kahdessa pätkässä, yöllä 00-04 ja päivällä noin 17-19. Ei väsymysongelmia enää.

Vierailija
32/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä aika herätä. Menet kuudeksi töihin ja lähdet puoli kolmelta kotiin.

Toimii tosi hyvin jos olet vaikka lukion ope tai asiakaspalvelija kaupassa ja ekat oppilaat/asiakkaat saapuvat klo 9 👍

Vierailija
33/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee aamuheräilyä, jos olen stressaantunut. Toimii mulla itseasiassa aika hyvänä idikaattorina, että huomaa, että pitää pitää lepopäivä ja tietoisesti hengähtää.

Vierailija
34/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastanut samaa 7 vuotta, kaikki lääkkeet kokeiltu. Illalla opamoxia niin uni tulee mutta herään 2-5 välillä. Nyt kk sitten aloitin venlafaksiiniin, otan sen aamulla. se auttaa myös uneen, nukun joskus 10-11!

Vierailija
35/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenihoito auttaa nukkumaan vaihdevuosien lähestyessä.

Nimim. Kokemusta on

Auttoi minua ja monia muita saamaan rintasyövän ja unettomuus tuli entistä pahempana. Melatonini auttaa nukahtamaan ja 10mg Triptyl pidentää unta.

Vierailija
36/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kanssa suositella äänikirjojen kuuntelua yöllä, jos herää eikä saa unta. Ei kannata nousta ylös, silloin ei ainakaan nukahda uundelleen.

Kun kuuntelee äänikirjaa, silloin ei mieti niitä omia asioita, vaan kuuntelee kirjan juonta ja yhtäkkiä huomaa, että onkin nukahtanut kesken kaiken. Minä, joka en metelissä pysty nukkumaan. Mutta äänikirjan unettava tasainen ääneenluku hiljaisella toimii.

Olen löytänyt tämän vasta muutama kuukausi sitten hyvänä keinona.

Jos makaa silmät kiinni sängyssä, antaa sen mahdollisuuden nukahtaa. En ole koskaan tajunnut neuvoja nousta ylös sängystä yöllä. Jos nousisin, en kyllä nukkuisi loppuyönä.

Vierailija
37/40 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina nukkunut hyvin. Nyt herään kl 0400.

Lasken takaperin 100 yhteen ja toisinpäin.

En ajattele että nyt täytyy nukahtaa.

Hengitys harjoitus joka on auttanut: laske 3 kertaa neljään. Hengitä sisään, pidäta hengitystä ja hengitä ulos.

Ihan huomaamatta nukahtaa uudelleen.

Vierailija
38/40 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee myös heti uniongelmia, jos tiedän että kello on soimassa. Mikäli saa herätä omaan tahtiin tai silloin kun puoliso herää omaan herätykseensä niin silloin nukkuminen onnistuu.

Vierailija
39/40 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kanssa suositella äänikirjojen kuuntelua yöllä, jos herää eikä saa unta. Ei kannata nousta ylös, silloin ei ainakaan nukahda uundelleen.

Kun kuuntelee äänikirjaa, silloin ei mieti niitä omia asioita, vaan kuuntelee kirjan juonta ja yhtäkkiä huomaa, että onkin nukahtanut kesken kaiken. Minä, joka en metelissä pysty nukkumaan. Mutta äänikirjan unettava tasainen ääneenluku hiljaisella toimii.

Olen löytänyt tämän vasta muutama kuukausi sitten hyvänä keinona.

Jos makaa silmät kiinni sängyssä, antaa sen mahdollisuuden nukahtaa. En ole koskaan tajunnut neuvoja nousta ylös sängystä yöllä. Jos nousisin, en kyllä nukkuisi loppuyönä.

Mä kokeilin jo teininä ja kyrsiinnyin jo silloin tähän keinoon. Koska mikä tahansa ääni ei käy, kirjan pitäisi olla mielenkiintoinen. Jos nukahdan, sitä pitää kelailla ja tarina menee sekaisin. Jos taas en nukahda, en siinä tilassa tajua väsymyskooman takia mitä puhutaan. Tai jos koomaa ei ole heti vaan se tulee vasta myöhemmin, pitää taas jaksaa etsiä kohta jonka muistan.

Vaikka ei sillä mulle edes ole väliä onko siellä korvissa kirja vai jääkaapin hurina. Se on puhdasta sattumaa milloin uni tulee.

Vierailija
40/40 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ennen. Välillä toki meni unet sinne jopa klo 6. Todettiin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin. Nyt nukun paremmin. Välillä toki uni ei tule heti.