Unettomuus. Herään joka aamu neljältä.
Herään joka aamu klo4. Lääkärissä käyty, sieltä sain melatoniini tabletit joista ei mitään apua. Sain ohjeeksi harrastaa liikuntaa ja mennä myöhemmin nukkumaan, mutta ei sekään auta.
Silläkään ei ole merkitystä nukunko päivällä vai en, herään aamuyöllä samaan aikaan. Eikä sillä monelta menen nukkumaan. Eihän tämä aikaisempaan herääminen muuten haittaisikaan mitään, mutta kun päivällä on sitten ihan järkyttävän väsynyt. Kaikki päivät pilalla kun ihan zombi olo.
Kävin lukemassa lääkärin tekstin omakanta palvelussa. Siellä luki että jos unettomuus jatkuu niin seuraavaksi pitäisi mennä psykiatrisen sairaanhoitajan luokse. Mitä se osaa unettomuudelle tehdä...
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oletko sinäkin keski-ikäinen nainen?
Olen 40v
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle kirjoitettiin vastaavassa tilanteessa ataraxia, ehkä kannattaisi kokeilla sitä? Kyseessä siis väsyttävä allergialääke (estää kutinaa), toimii hyvin mutta ainakin omalla kohdalla jos otan sen vasta nukkumaanmennessä olen ihan tööt seuraavaan iltapäivään asti.
No mutta miten jsksat herätä kun pitää?
kuule,laitappa silloin aamulla kännykästä yle areena ja draama ja sieltä joku kuunnelma. Lasten kuunnelmakin käy. Mä kans heräsin just tänä' aamuna neljältä ja laitoin "Puntilan isäntä ja renkinsä Matti" kuunnelman...heräsin tossa kakskyt vaille seitsemän ja muistan että...ööö olivat ollu juopottelemassa ja oli jonkun jotkut juhlat.
En siis aktiivisesti yritä nukkua,"kuuntelen kuunnelmia". Monta hyvää on puolikuultuina :D
Suosittelen.
Laita tarpeeks hiljaiselle sitten!
https://areena.yle.fi/radio/ohjelmat/draama
Tuo "Epävalta" vaikutti mielenkiintoiselta,taidan kuunnella päiväunilla.
Muumit oli hauskoja,Lasse Pöysti on mahtava. Hyvin nukkumiseen soveltuva ääni. :D
Minulla sama juttu aika ajoin. Se on tosi raivostuttavaa! Eikä minullekkaa ollut melatoniinistä hyötyä.
Psyk.hoitaja sen vuoksi että jos puhumalla selviäis mikä siellä alitajunnassa sinua hereillä pitää. Kannattaa harkita. Minulle liikunnasta on hyötyä, mutta ei ne tulokset heti näy. Tsemmpiä.
Minä nukuin tänään kuuteen, kyllä olin tänään onnellinen jo siittä ;)
Zinc
Onko sinulta tutkittu uniapnea? Saatat sairastaa sitä. Kuuluu muuten työterveyspalveiluiden piiriin sen tutkiminen.
Voisit myös lääkäriä pyytää kirjoittamaan jotain rauhoittavaa masennuslääkettä tms.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam0…
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta tutkittu uniapnea? Saatat sairastaa sitä. Kuuluu muuten työterveyspalveiluiden piiriin sen tutkiminen.
Voisit myös lääkäriä pyytää kirjoittamaan jotain rauhoittavaa masennuslääkettä tms.
Pilleriä, pilleriä, pilleriä
Te olette kyllä ihan samanlaisia kaikki. Mitään muuta ratkaisua ongelmiin teillä ei ole kuin PILLERIÄ.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oletko sinäkin keski-ikäinen nainen?
Olen 40v
Ap
Olen alkanut heräilemään just nelikymppisenä, nyt kohta 50. Olen aina ajatellut, että kuuluu keski-ikään, tutuilla samaa. Mutta kun luin aloituksesi, aloin miettimään, että ehkä sille voisi yrittää tehdä jotain. Ongelma in se, että minun pitää herätä kello 6, eli en voi nukahtaa myöhemmin.
Minäkin voin antaa omat "pilleri" ohjeet. Vedät pullon viinaa ja se on ta ve X
Zinc
Parempi neuvo, kuin pillerit
Vierailija kirjoitti:
Minulla on uniapnea ja siihen hoito olemassa. Iltaisin otan 200mg ketipinoria että nukahdan, mutta siitäkään ei apua aamuheräilyyn. Nukahtamis ongelmiin aivan loistava lääke.
Ap
Mulla on ollut viimeisen vuoden ajan samanlaista, useana yönä heränyt 3:30 - 3:50 ja ajatellut et kohta varmaan kello soi. Hyvä mieli kun saa nukkua vielä pari tuntia vielä. Olenkin alkanut menemään nukkumaan vasta 23:00 jälkeen.
Stressi ja hoitamattomat asiat usein herättää yöllä. Kannattaa miettiä olisiko sulla jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kirjoitettiin vastaavassa tilanteessa ataraxia, ehkä kannattaisi kokeilla sitä? Kyseessä siis väsyttävä allergialääke (estää kutinaa), toimii hyvin mutta ainakin omalla kohdalla jos otan sen vasta nukkumaanmennessä olen ihan tööt seuraavaan iltapäivään asti.
No mutta miten jsksat herätä kun pitää?
Aika zombina. Kyllä sitä pystyy heräämään ja toimimaan, mutta sellainen aivosumu kestää todella pitkään. Olenkin katsonut parhaaksi ottaa lääkkeen jo 18 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam0…Minulla on uniapnea ja siihen hoito olemassa. Iltaisin otan 200mg ketipinoria että nukahdan, mutta siitäkään ei apua aamuheräilyyn. Nukahtamis ongelmiin aivan loistava lääke.
Ap
Koita vaihtaa lääkitystä, ehkä olet jo immuuni tuolle Ketipinorille, kun tuo 200mg:n ei enää tehoa.
Itsellä myös lievä uniapnea ja yöheräilyä oli säännöllisesti joka yö. Mutta kun sain 25mg Ketipinorin, olen nukkunut lähes joka yö 7-8 h unet heräilemättä.
8
Jos otit 1mg melatoniinia, niin kannattaa kokeilla tupla-annoksella. Itse sain sillä juuri pidennettyä 1-2 tunnilla yön ensimmäistä nukkumisjaksoa niin, että herään ensimmäisen kerran "vasta" 5-6 :n aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam0…Pilleriä, pilleriä, pilleriä
Te olette kyllä ihan samanlaisia kaikki. Mitään muuta ratkaisua ongelmiin teillä ei ole kuin PILLERIÄ.
Zinc
No mitä vttua sitten, pitäisikö vaan sinnitellä ja kärsiä tuosta unettomuudesta. Vetää päivät puolivaloilla ja toivoa että jospa sit ensi yönä sais vihdoinkin nukuttua edes sinne viiteen.
Mä olen saanut uniongelmat jonkinlaiseen kondikseen lääkkeettömästi. Olen ns. aina ollut huono nukkuja, se on mun ominaisuus. Pitkään pärjäsinkin, mutta kun ikää tulee ja palautuminen hidastuu, alkaahan se painaa enemmän. Neljänkympin kohdalla oli pakko tehdä asialle jotain. Edelleen heräilen pitkin yötä, mutta tätä nykyä nukahdan enimmäkseen muutamassa minuutissa uudelleen. Tärkein on se, että aamulla koen nukkuneeni ja olo on suhteellisen virkeä.
Mä voin yrittää myöhemmin kirjoitella lisääkin, mutta tässä pari juttua: rutiinit on tärkeitä. Iltojen rauhoittaminen hyvissä ajoin. Ei somea, ei telkkaria pariin tuntiin ennen sänkyyn menemistä. Mä luen usein kirjaa. Menen nukkumaan samaan aikaan ja herään samaan aikaan joka päivä. Oli arki tai viikonloppu. Joo, toki on yksittäisiä poikkeuksia mutta pääsääntöisesti näin. Jos kuitenkin nukun huonosti, osaan ajatella että ennenkin olen pärjännyt, kaikesta selviää (eli ei kannata jäädä piehtaroimaan siihen "taaskaan mä en nuku, taas huomenna väsyttää" fiilikseen). Itse en ulkoile, mutta jotkut ovat saaneet apua illansuussa tapahtuvasta ulkoilusta. Ajoitus on tärkeä, sitä voi kokeilla eri aikoihin. Samoin jos sulla on huolia tai murheita joita sä yöllä mietit, jotkut saavat apua ns. huolihetkestä illalla. Vaikka vartin ajan kirjoittaa ylös kaikkia huolia ja sitten antaa niiden olla seuraavaan iltaan.
Siinä pari. Jos kerkiän niin jatkan myöhemmin.
Sama, toisaalta uniongelmia ollut lapsesta asti. Ne ovat vaan muuttuneet vuosien varrella. Lapsena pelkäsin pimeää niin paljon, että en pystynyt nukahtamaan. Yläasteella kävin välillä koulua näin: aamulla kouluun, koulun jälkeen nukkumaan iltayöhön asti, koko yö hereillä ja aamulla kouluun. Vuorokausirytmin pysyminen normaalina suurin ongelma, aina meinaa kääntyä yövalvomisen suuntaan.
Ikinä en ole käynyt lääkärissä tämän takia, enkä aio mennä. Kärvistelen mielummin ongelmieni kanssa silloin, kun en usko, että osaavat auttaa.
Mulla sama meininki ja melatoniini on ihan turhaa. 3mg ja jos otan kolme nappia illalla, saatan nukkua jopa viisi tuntia. Sitä pienempi annos on yhtä tyhjän kanssa.
Ongelmaa pahentaa se, että mies menee nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja herää viideltä. Itse olen aina ollut illan virkku, valvon luonnostani vähintään puoleen yöhön. Pahimmillaan saan unta vasta kahden-kolmen maissa ja sitten herään kun miehen herätyskello soi, räpsii valot päälle ja kolistelee. Enkä saa enää unta.
Viime yön saldo kolme tuntia unta. Aivan sairaan rasittavaa. Sydän muljahtelee, oksettaa, päätä särkee. Ja eikun liikkeelle.
Tää on ihan hirveää.