Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään tukihuijaria? - Millainen tarina löytyy henkilön taustalta?

Vierailija
13.02.2020 |

Jatkuvasti saamme lukea uutisia siitä kuinka joku on jäänyt kiinni tukien huijaamisesta. On niitä joka koijaavat miljoonia ja on niitä jotka tekeytyvät sairaaksi tai piilottelevat omaisuuttaan tukien toivossa. Mikä saa ihmiset huijaamaan? Eikö kyse ole varastamisesta?

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessa tunsin useita ammatti kalastajia, jotka huijasivat tukia/korvauksia. Aina kun lähistöllä sijainneesta tehtaasta lipsahti jotain vesistöön, hakemukseen kirjattiin kaikki välineet ja asusteet pilaantuneina. Ja aina näyttivät korvaukset saavan. Aivan sama, vaikka tapahtuman aikana (ja heti sen jälkeen) eivät olleet edes paikkakunnalla.

Tukihuijausta enemmän tuossa stoorissa kauhistuttaa se, että ihanko oli tavallista että tehdas pulautteli vähän väliä jotain mömmöjä vesistöihin?

No, kylläpä isosta tehtaasta melkein joka vuosi jotakin lipsahti ulos. Kuinka paljon, ja vaikuttiko se oikeasti kuinka laajasti jäi ainakin minulta epäselväksi. Paikkakuntaa en nyt tässä kehtaa mainita. Tämä oli siis 70- ja 80-luvuilla.

Vierailija
82/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole satu:

Mies tekee hommia autojobbarina. Hänen nuorimman lapsensa äiti perusti automyyntiliikkeen, jossa töissä on vain hän, tämä äiti. He ottivat paperilla avoeron, jotta saivat Helsingistä ostettua naisen firman nimillä asunnon. Firma sai lainan. Mies on asunnossa kirjoilla ja asuukin aina silloin, kun on Helsingissä autokaupoilla. Autoliike ja miehen varsinainen koti on naisen ja lapsen luona toisella paikkakunnalla. 

Mies ei saa koskaan virallista palkkaa. Käteistä on lompakossa kuin Niko Ranta-aholla ikään. Mies on kuitenkin työtön ja saa toimeentulotukea sekä mm. lääkkeet ilmaiseksi. 

Asuntoon mies saa asumistukea. Sillä he lyhentävät yhdessä firman asuntolainaa.

Nainen saa yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään sekä Kelan maksaman elatustuen. Mies saa elatustuen perinnässä anteeksi, koska hän on tuloton. 

Helsingin kaksio airbn vuokralle, tai petipaikkoina keikkamiehille, tai muuten vaan pimeesti. Niin muutama sata kuussa lisää ahnehdittavaa.

Firman kirjanpito pyörii täysin epärehellisesti. Töissä on tämän miehen lisäksi pimeitä maalareita ja autonkorjaajia yms. 

Mies ja nainen odottavat innoissaan, että ovat pian kaksion omistajia Helsingistä ihan ok alueelta, kaksion, joka on ostettu asumistukirahoilla.

Tästä on tehty ilmoitus. Kela lähetti miehelle selvityspyynnön. Hän ilmoitti, että en oo töissä. Siihen loppui se tutkinta. Ihan pienillä selvityksillä olisivat nähneet, että nainen ja mies olivat aikaisemmin avopari ja että mies on nykyään naisen firman asunnossa kirjoilla ja että naisen firma tekee autokauppaa. 

Mikä pahinta, nämä henkilöt ovat todella ylimielisiä ja haukkuvat kaikkia muita, erityisesti niitä, joilla on oikeasti tiukkaa ja yrittävät kunnollisina huolehtia perheistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen pimeitä töitä aina kun voin. veroja maksan sili normitöistä. suurimmat yhteiskunnan hyväksikäyttäjät löytyy nykyhalllituksesta lukuisine eduskunta-avustajineen. vastikään korottivat entuudestaan suuria palkkojaan.

Vierailija
84/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään lapsiperheen, jossa isä on poste restantessa ja näin äiti saa yh korotukset ja tuet. Isä on myös yrittäjä ja käsitykseni mukaan ovat saaneet elatuksiin ns nolla sopimukset, koska isä ei ole nostanut itsellensä palkkaa eli on mukamas tuloton ja elarit tulevat Kelasta.

Minäkin olen tiennyt useita ketkä tekevät samalla tavalla, taitaa olla oikein maantapa?

Vierailija
85/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräyttäkää nuo petturit!

Sikäli kun on kyse nykyisistä tapahtumista, nuo kaikki syövät meidän yhteisiä rahoja, jotka on tarkoitettu lastemme koulutukseen, vanhusten hoitamiseen, teiden kunnostamiseen ja muihin yhteiskunnan toimintaan. Sylettää tuollaiset varkaat.

Vierailija
86/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain tapauksissa se on myös sen henkilön hyväksikäyttöä, jonka luona asuu. Niinku et jääkaapin täyttää se joka on duunissa, kirjoilla, ja maksaa muutakin- se koijari sitten vain nauttii, ja käyttää omat tulonsiirtonsa mitä saa, ihan sukkiensa varsiin tai ihan muuhun. Onneksi pääsin semmoisesta tyypistä eroon.

Vierailija
87/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt toimeentulotuesta ja hankkinut omaisuutta. Joidenkin mukaan se on väärin, itse en näe siinä mitään väärää. Jokaisessa toimeentulotukihakemuksessa joutuu valehtelemaan että ei ole omaisuutta. Mitä muutakaan voisin tehdä? Jokainen penni on säästetty tuista, mistään muualta en ole saanut mitään. Ansaitsen joka centin jonka olen säästänyt. Elämäntilanne on sellainen että säästöön jää monta sataa kuussa helposti.

Toimeetulotukihakemus ja itse tukihan on suunnitelty lyhytaikaiseen käyttöön sääntöineen. Sen säännöt muuttuvat hyvin omituisiksi jos saa tukea vuosikymmeniä putkeen. Mitään muuta tukea en saa, enkä enää saisi vaikka hakisin. Olen yksi heistä jonka työkkärisysteemi on siirtänyt terveyssyistä työvoiman ulkopuolelle, myöntämättä kuitenkaan eläkettä. Tällainen tilanne on byrokraattisesti aika jännä välitila. Ihmisille sanon että olen eläkkeellä, eivät muuten ymmärtäisi mitään mitä selittäisin. Pakko puhua paskaa käytännössä joka suuntaan ettei kaikki mene solmuun. Puhtaalla omallatunnolla.

Hyvää päivänjatkoa.

Vierailija
88/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä mitään huijata, on vaan yhen tyypin elämäntapa. Asuu sukulaisen asunnossa, josta maksaa vain yhtiövastike, sähkö + vesi. Tulot: alin työttömyyspäiväraha. Toimeentulotukeen: asumiskulut, vakuutukset, sairauskulut, silmälasit, hammashoito, hajonneet kodinkoneet, "varastettu" talvitakki jne.   Tekee pimeetä raksakeikkaa, kun sille päälle sattuu. Ja lentää etelään. Auton räppänä äitimuorin nimissä, maksaa kyllä itse vakuutukset yms., bensat pimeistä taksikeikoista. Aina joku tai jokunen varakkaampi nainen kierroksissa. Hyviä ystäviä, jotka tarvitsevat kyytiä tai muuten miehistä apua.

Vierailija
89/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole satu:

Mies tekee hommia autojobbarina. Hänen nuorimman lapsensa äiti perusti automyyntiliikkeen, jossa töissä on vain hän, tämä äiti. He ottivat paperilla avoeron, jotta saivat Helsingistä ostettua naisen firman nimillä asunnon. Firma sai lainan. Mies on asunnossa kirjoilla ja asuukin aina silloin, kun on Helsingissä autokaupoilla. Autoliike ja miehen varsinainen koti on naisen ja lapsen luona toisella paikkakunnalla. 

Mies ei saa koskaan virallista palkkaa. Käteistä on lompakossa kuin Niko Ranta-aholla ikään. Mies on kuitenkin työtön ja saa toimeentulotukea sekä mm. lääkkeet ilmaiseksi. 

Asuntoon mies saa asumistukea. Sillä he lyhentävät yhdessä firman asuntolainaa.

Nainen saa yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään sekä Kelan maksaman elatustuen. Mies saa elatustuen perinnässä anteeksi, koska hän on tuloton. 

Aika hyvää settiä. Kandee vielä laittaa Helsingin kaksio pimeesti vuokralle pikku pätkissä.

Helsingin kaksio airbn vuokralle, tai petipaikkoina keikkamiehille, tai muuten vaan pimeesti. Niin muutama sata kuussa lisää ahnehdittavaa.

Firman kirjanpito pyörii täysin epärehellisesti. Töissä on tämän miehen lisäksi pimeitä maalareita ja autonkorjaajia yms. 

Mies ja nainen odottavat innoissaan, että ovat pian kaksion omistajia Helsingistä ihan ok alueelta, kaksion, joka on ostettu asumistukirahoilla.

Tästä on tehty ilmoitus. Kela lähetti miehelle selvityspyynnön. Hän ilmoitti, että en oo töissä. Siihen loppui se tutkinta. Ihan pienillä selvityksillä olisivat nähneet, että nainen ja mies olivat aikaisemmin avopari ja että mies on nykyään naisen firman asunnossa kirjoilla ja että naisen firma tekee autokauppaa. 

Mikä pahinta, nämä henkilöt ovat todella ylimielisiä ja haukkuvat kaikkia muita, erityisesti niitä, joilla on oikeasti tiukkaa ja yrittävät kunnollisina huolehtia perheistään.

Vierailija
90/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee ehkä vähän eri kategoriaan, mutta tunnen monia ihmisiä, jotka tekevät pimeästi töitä. Korjaavat esim jotain autoja, tekevät remontteja tai muuta vastaavaa työtä ja ilman kuittia. Ovat muualla töissä päivät ja tekevät illat noita edellä mainittuja. Ilman siis toiminimeä ja sekä kysyy sieltä sitten jotain joka tietää, että tekevät niitä hommia. Kaikki eivät tiedä, mutta sana leviää ja täällä ei käräytetä ketään. Emme ole sellaista porukkaa.

Vierailija
91/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä itsekin on jonkinlainen tukihuijari kun en ole muuttanut mieheni kanssa avoliittoon, koska olemme molemmat toimeentulotukiasiakkaita. Voisimme muuttaa muuten mutta se n. 70 euroa mitä molempien perusosa tippuisi on jo puolet opintolainani kuukausittaisesta lyhennyksestä. Meillä olisi kahdestaan asuessa vähemmän rahaa käytössä kuin nyt kun asumme erillämme.

Jo pelkästään minun vuokraan kuukausittain menevällä summalla yhteiskunta maksaisi 7 kuukauden ajan sen 70 euroa isomman yksin asuvan perusosan mutta yhteiskunta maksaa mielummin ylimääräisen sähkön ja vuokran kuin 140 euroa kuussa.

Vierailija
92/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-äiti, joka painaa pimeänä siivoojan hommia ja nostaa samaan aikaan kelan tukia, sekä saa sossusta maksusitoumuksia mm. uusiin kodinkoneisiin. Palkkansa käyttää mm. bilettämiseen ja ulkomaanmatkoihin.

Vierailija
93/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt toimeentulotuesta ja hankkinut omaisuutta. Joidenkin mukaan se on väärin, itse en näe siinä mitään väärää. Jokaisessa toimeentulotukihakemuksessa joutuu valehtelemaan että ei ole omaisuutta. Mitä muutakaan voisin tehdä? Jokainen penni on säästetty tuista, mistään muualta en ole saanut mitään. Ansaitsen joka centin jonka olen säästänyt. Elämäntilanne on sellainen että säästöön jää monta sataa kuussa helposti.

Toimeetulotukihakemus ja itse tukihan on suunnitelty lyhytaikaiseen käyttöön sääntöineen. Sen säännöt muuttuvat hyvin omituisiksi jos saa tukea vuosikymmeniä putkeen. Mitään muuta tukea en saa, enkä enää saisi vaikka hakisin. Olen yksi heistä jonka työkkärisysteemi on siirtänyt terveyssyistä työvoiman ulkopuolelle, myöntämättä kuitenkaan eläkettä. Tällainen tilanne on byrokraattisesti aika jännä välitila. Ihmisille sanon että olen eläkkeellä, eivät muuten ymmärtäisi mitään mitä selittäisin. Pakko puhua paskaa käytännössä joka suuntaan ettei kaikki mene solmuun. Puhtaalla omallatunnolla.

Hyvää päivänjatkoa.

Toimeentulotuesta ei säästetä, paitsi ehkä säästöpossuun, kukaan ei ole kateellinen eikä käräytä.

Vierailija
94/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kunnan viranomaisena. Älyttömän usein tulee eteen näitä ”poste restante-isiä”, joiden perhe saa enemmän tukia kun eivät asu yhdessä. En jaksa uskoa ettei yksikään näistä perheistä huijaisi ja maksimoisi etuuksien määrää, mutta ei minulla (meillä) ole näyttöä ettei esim asunnottomuus tai ero todella olisi totta. Ei siis voi mitään, sinne menevät yhteiskunnan varat.

Vierailija
95/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräyttäkää nuo petturit!

Sikäli kun on kyse nykyisistä tapahtumista, nuo kaikki syövät meidän yhteisiä rahoja, jotka on tarkoitettu lastemme koulutukseen, vanhusten hoitamiseen, teiden kunnostamiseen ja muihin yhteiskunnan toimintaan. Sylettää tuollaiset varkaat.

Just näin. On jokaisen moraalinen velvollisuus käräyttää luuserihuijarit, sillä osittain niiden ansiosta me maksetaan ennätyksellisen suuria veroja >:(

Ainoa tällä hetkellä tietämäni huijari on ex-mieheni, joka on jo esittänyt jo kauan viranomaisten suuntaan köyhää ja tulotonta, vaikka tosiasiassa oli kohtuullisissa varoissa erotessamme ja fiksuna kaverina osasi piilottaa rahat huolella, että saattoi vapautua elatusmaksuista. Myöskin virallisia verotettavia palkkatuloja on vältellyt menestyksekkäästi. Kaikki epäilyni olen vienyt eteenpäin, mutta en tiedä onko tuollainen kuitenkin niin pieni tekijä, ettei kukaan sen kummemmin sen kikkailuja selvittele...

Vierailija
96/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tukihuijari muutamia kertoja elämäni aikana.

Pari vuosikymmentä sitten elelin kolmen lapsen yksinhuoltajan kanssa, enkä koskaan ollut kirjoilla hänen luonaan. Tätä kesti vuosikausia kunnes erosimme.

Toisen kerran olin naimisissa toisessa kaupungissa asuvan naisen kanssa ja työssä kotikaupungissani.

Asuin siihen aikaan matkailuautossa työpaikkani lähellä, mutta verotimistoon tekemäni selvityksen perusteella kävin työssä toisessa kaupungissa ja veroprosentikseni tuli työmatkakulujen vuoksi pyöreä 0.

Sairaslomaa hakenut useammankin kerran henkilökohtaisten syiden vuoksi.

Tein aikoinaan kahta työtä, joista toisessa tarvitsi työn suorittamiseen autoa ja kun kosla hajosi, hain kaksi viikkoa sairaslomaa jonka aikana pystyin korjaamaan autoni takaisin ajokuntoon.

Tässä taas hyvä esimerkki valehtelusta.

Viime vuonna työmatkakuluja sai vähentää ENINTÄÄN reilut 600€/kk ja jos olisit maksanut 0% veroa niin sun tuntipalkka olisi ollut n. 3€/h. Kunnallisveroa kun maksetaan jo 1€ tulosta.

Ja jos sun tapahtumat ulottuu 7-10v päähän, työmatkavähennys oli n. 300€/kk ja kun se vähennetään ansiotulosta, niin verotettavaa tuloa jää nolla euroa ja tuntipalkaksi reilu euro.

Ja et ole voinut tehdä työtä edes "pimeänä" kun silloin et olisi voinut hyödyntää verovähennyksiä.

Nyt kehiin vähän uskottavampia tarinoita.

Vierailija
97/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kirjani sijoitusasuntoon kahdeksi vuodeksi vaikka asuin puolisoni luona. 

Vierailija
98/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin itse myöntää että työnhakuni ei ollut ensimmäisen 6 kk aikana niin intensiivistä kuin olisi ollut suotavaa (koska ei haitannut yhtään että lapsia ei tarvinnut pompotella hoitopaikasta toiseen vaan työllistyin vasta kun se hoito omassa lähipäikyssä oli alkanut ja saivat pikkuhetken totutella puolipäiväisinä ennen kuin aloin tehdä 9,5h päivää matkoineen).

Vammaistukea olen hakenut lääkärin ohjeistuksella vaikka moraalisesti koen sen arveluttavaksi lapsen "vamman" huomioon ottaen. Mutta ihan rehellisesti kaikki paperit on täytetty ja Kela päätti mitä päätti.

Jos saan kysyä niin mikä vamma lapsella on? Meillä on cp-vamma eikä silti saada vammaistukea.. en ymmärrä miten vammainen pitää sitten olla että sitä saa.

Muakin kiinnostaisi, mikä vamma. Omalla lapsella on myös sellainen vamma, että peruskoulun sai jotenkin suoritettua, mutta sen jälkeen ei ole koulua pystynyt käymään eikä sellaisia töitä oikein ole tarjolla, mihin hän kykenisi. Pojan kaverilla on adhd, ja sai vammaistukea ala-asteelta lähtien ja saa kai vieläkin. Melko lievältä ulkopuoliselle tuo adhd näyttää ulkopuolisesta, kun kaveri pelaa mestiksessä kiekkoa ja on piipahtanut muutamassa pelissä liigankin puolella.

Kuulin sellaisen teorian vammaistuista joskus, että Kela myöntää niitä niin kauan aina kuin sille vuodelle on momentilla rahaa. Meidän epäonneksi saimme neurologin lausunnon vasta loppuvuonna ja haimme vammastukea loppuvuodelle – ja hylky tuli. Minulla pienipalkkaisena yksinhuoltajana olisi ollut tarve saada pojasta vammaistukea, niin arki olisi ollut mahdollista järjestää helpommaksi vaikka ostamalla palveluja. Lapsi oli ihan heitteillä koulun jälkeen, kun minun piti käydä töissä.

Semmoisia vammaistukia.

Vierailija
99/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin itse myöntää että työnhakuni ei ollut ensimmäisen 6 kk aikana niin intensiivistä kuin olisi ollut suotavaa (koska ei haitannut yhtään että lapsia ei tarvinnut pompotella hoitopaikasta toiseen vaan työllistyin vasta kun se hoito omassa lähipäikyssä oli alkanut ja saivat pikkuhetken totutella puolipäiväisinä ennen kuin aloin tehdä 9,5h päivää matkoineen).

Vammaistukea olen hakenut lääkärin ohjeistuksella vaikka moraalisesti koen sen arveluttavaksi lapsen "vamman" huomioon ottaen. Mutta ihan rehellisesti kaikki paperit on täytetty ja Kela päätti mitä päätti.

Jos saan kysyä niin mikä vamma lapsella on? Meillä on cp-vamma eikä silti saada vammaistukea.. en ymmärrä miten vammainen pitää sitten olla että sitä saa.

Tätä minäkin ihmettelen. Olen joutunut 13v taistelemaan kelan vammaistuesta. Lapsellani oli synnynnäinen suoliston epämuodostuma, joka haittasi päivittäistä elämää alakoululaiseksi asti. Kun lapsi oli 2 v vanha kela ilmoitti, että lapsi ei eroa normaalista terveestä lapsesta ja eväsi vammaistuen. Jouduin taistelemaan sosiaaliturvalautakunnan kanssa jotta lapseni saisi edes alinta tukea. Meillä oli sentään päivittäinen lääkitys, joka kustannettiin itse, lapsella ulosteinkontinenssi sekä paljon matkakustannuksia lääkärinkäyntien takia. Saatiin puoli vuotta siitä eteenpäin sitten tukea ja siihen se loppui. En jaksanut enää taistella siihen jatkoa, vaikka edelleen 13v iässä menee lääkitys, joka maksetaan täysin itse, ei saada edes kelakorvausta siitä.

Toinen vammaistuki peruste on ollut nepsy diagnoosi samalla lapsella. Lapsella menee kahta eri lääkettä, on terapiat, lääkärin käynnit ja ongelmat kotona- ja koulussa. Ja siltikin kelalle ei riittä mikään, että saataisiin korotettua vammaistukea. Joten puolen vuoden välein haetaan tukea, että saataisiin edes alinta tukea. 

Meille on tullut ainakin selväksi se, että vammaistuki on todella vaikea saada. Jopa lapseni lääkäri ihmetteli asiaa, että emmekö saa korotettua tukea. 

Vierailija
100/147 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilla mainitaan että perusvammaistukea voi saada esim. jos 5 vuotta täyttäneen yökastelu jatkuu hoidosta huolimatta vähintään puoli vuotta. Ei kovin epätavallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän