Miksi suomalaiset pukeutuvat rumasti?
Yritetään liikaa: on pinnki tukka ja tatskaa ja läväriä ja erikoisia vaatteita naisilla ja jopa miehillä.
Miten olisi puhtaat vaatteet, leninki, sukkikset ja kevyt meikki? Onko pakko olla aina sitä suoralaatikkoviivaa ne vaatteet ja raitaa? Ja muitakin koruja on kuin ne puuhelmet:)
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ihmisten ilmoilla liikuttaessa on itsestään selvää pukeutua tyylikäästi ja asiallisesti.
Vaan ei meillä sosialistisessa Suomessa...
Niin harmaata , niin mustaa... Pelätäänkö jotain?
Kanadassa pukeudutaan aika samalla tavalla kuin Suomessa. Kyse on lähinnä ilmaston asettamista rajoista. Ja harvalle kalpealle/punaiselle suomalaiselle sopii kirkkaat värit kuten keltainen tai pinkki.
Väitättekö edelleen, että tämä vesisateinen talvi mukamas estää tyylikkään pukeutumisen?
Sitä en usko.
Kyllä kyse on jostain muusta. Kulttuurisesta jutusta, ehkäkin juuri tasapäiväistävän sosialismin raskaasta perinnöstä.
En omista yhtään hametta, eikä niitä edes saa käyttää töissä.
Kannattaa varmaan vaihtaa piirejä, joissa pyörit. Omassa tuttavapiirissäni ei kukaan pukeudu noin. Ei kyllä pukeudu leninkiinkään helmikuussa, mutta siististi ja kauniisti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Väitättekö edelleen, että tämä vesisateinen talvi mukamas estää tyylikkään pukeutumisen?
Sitä en usko.
Kyllä kyse on jostain muusta. Kulttuurisesta jutusta, ehkäkin juuri tasapäiväistävän sosialismin raskaasta perinnöstä.
Kerro, mitä hyötyä minulle olisi siitä (sinun mielestäsi) tyylikkäästä pukeutumisesta. Saisinko parempaa palkkaa (voin vastata itse että en, koska meillä rahoittaja ei maksa vaatteista vaan tuloksista), rakastaisivatko perheenjäseneni minua enemmän, olisiko minulla enemmän vapaa-aikaa, parempia ystäviä...?
Leninki ja sukkikset tuolla loskaräntäpasskassa? Kevyestä meikistäkään ei ole jälkeäkään kun ajaa polkupyörällä vihmovassa räntäsateessa. En siis meikkaa ja pukeudun suosiolla goretexiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en usko.
Tämähän riippuu siitä missä sattuu asumaan ja miten liikkuu. Minä pyöräilen 15 minuuttia töihin joka päivä, silloinkin kuin sataa ja tuulee. Valitsisitko sinä korkkari-sukkahousut-hame kombon vai jotain mikä pitää sinut kuivana ja lämpimänä?
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ihmisten ilmoilla liikuttaessa on itsestään selvää pukeutua tyylikäästi ja asiallisesti.
Ei täällä saa loistaa tai erottua massasta. Heti on saavillinen moskaa niskassa, jos yrittää näyttää joltain, kun "Luulee olevansa jotain". Poikkeuksen tähän tekee julkisuuden henkilöt.
"Ei täällä saa loistaa tai erottua massasta. Heti on saavillinen moskaa niskassa, jos yrittää näyttää joltain, kun "Luulee olevansa jotain". Poikkeuksen tähän tekee julkisuuden henkilöt."
Tästähän tässä meidän harmaudessamme on kyse.
Suomalaisten pukeutuminen on pääsääntöisesti käytännönläheistä, koska se on pakko ottaa huomioon. Sääoloja ei voi muuttaa, mutta omaa pukeutumistaan voi.
Mikä siinä on muuten toisten mielestä niin kauheaa, kun joku toinen luulee olevansa jotain?
Ei tässä taukotilassa ole yhtäkään huonosti pukeutunutta. Kaikki on todella tyylikkäitä.
Itselläni on mustat tiukat farkut, kauniisti kirjailtu viinpunainen neule ja mustat nahkanilkkurit korolla.
Nämä aloitukset:miksi suomalaiset aina sitä ja tätä ja miksi suomalaiset eivät sitä ja tätä, ovat TODELLA väsyneitä. Mahtaako aloittajalla olla isokin otanta maailman valtioista, joihin nämä yleistykset peilataan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on muuten toisten mielestä niin kauheaa, kun joku toinen luulee olevansa jotain?
Ei siinä mitään väärää ole. Mutta usein tällaiset ihmiset haukkuvat muiden pukeutumista koska he ovat niin ~erikoisia~ ja kaikki muut suomalaiset ovat tyylittömiä juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät pukeudu rumasti. Ehkä sinä liikut rumapiireissä.
No liikut varmaan sinäkin kaupungilla? Ei, en liiku rumapiireissä mutta kommunismi näkyy meillä yhä niinkuin ItäEuroopassa muutenkin, paitsi Virossa. Saisi jo jäädä.
Viron maaseudulla näkyy vielä neukkari ajan jäänteet samoin varattomuus. Tallinnasta löytyykin koulutettua väkeä ja varakasta porukkaa, mutta älä nyt suinkaan ulota tätä koskemaan koko Viroa.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassakin on jopa kovapalkkaiset tekijät alkaneet julistamaan rennon pukeutumisen nimeen. Emme ole ainoa maa joka haluaa vapaalla olla rennosti. Vertaa huviksesi niitä maita joissa ollaan enimmäkseen kotona lapsen synnyttyä niihin missä mennään tietyn ikävaiheen jälkeen töihin. Ruotsi tekee tässä poikkeuksen, sillä käsittääkseni siellä status sekä työ ovat kaikki kaikessa ellet ole joku kotona maleksija.
En ymmärrä oikein mihin ap:n väite perustuu? Itse olen vieraillut Tshekissä, Ranskassa ja Virossa pääkaupungin ulkopuolella pois turistien paikoista vähän aikaa sitten ja ei siellä kyllä kummoista pukeutumista nähnyt. Esimerkiksi kauniit ulkoiluvaatteet tuntuvat puuttuvan täysin. Suomessa vapaa-ajan vaatteet ovat usein tosi kivoja ja tyylikkäitä ja kiitos ilmaston, ihmiset satsaavat niihin. Samoin lasten pukeutuminen on tosi hyvää Suomessa.
Helsingin keskustassa näkee todella kauniisti pukeutuva porukkaa. Eli kannattaa katsoa turistialueilla ulkopuolelle niin näkee totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Nämä aloitukset:miksi suomalaiset aina sitä ja tätä ja miksi suomalaiset eivät sitä ja tätä, ovat TODELLA väsyneitä. Mahtaako aloittajalla olla isokin otanta maailman valtioista, joihin nämä yleistykset peilataan.
Tämä! Jos olet matkustellut vain isoissa kaupungeissa maailmalla, niin kyllä myönnän, että siellä pukeudutaan yleisesti ottaen tyylikkäästi. Niin esim. Helsingissäkin pukeudutaan. Mutta... oletko koskaan käynyt muissa maissa maaseudulla? Minä olen, monessakin, ja ihan yhtä käytännönläheisesti siellä pukeudutaan kuin täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Paleltumista ja läpikastumista.
What's in it for me eli mitä hyötyä siitä minulle olisi, että palelluttaisin kinttuni ja käyttäisin työmatkan kävelyosuuksiin tupla-ajan kulkemalla leningissä, sukkiksissa ja niihin sopivissa kengissä?