Äidit, vaatikaa isää myös jäämään lapsen kanssa kotiin edes muutamaksi kuukaudeksi!
Kun lapsi täytti vuoden, menin itse töihin ja isä jäi vielä kotiin lapsen kanssa. Ihan paras ratkaisu meillä!
Oltiin jo melkein eron partaalla, aloin itse olla niin väsynyt tekemään lähes kaiken yksin. Mies ei tuntunut ollenkaan ymmärtävän miten hektistä välillä kotona oleminen voi olla (meillä kaksi vanhempaakin lasta), ajatteli että tyyliin istun päivän pitkät ja järjestelen jotain vaatekaappeja ja mietin uutta sisustusta. Hän ei myöskään ymmärtänyt että vaikka olen kotona, en jaksa viiden ihmisen sotkuja siivota aina lähes yksin, lapset kun vielä sen verran pieniä että ei heistä ihan hirveästi ole apua.
Nyt oltuaan reilu kuukauden kotona hän myöntää että on yllättävän täynnä hommaa päivät, mutta on silti tosi hyvin hoitanut kaiken, en voi yhtään valittaa. Tuntuu että jaksaa jopa paremmin esim leikkiä lapsen kanssa.
Joten suosittelen tosiaan kaikkia naisia antamaan miehelle mahdollisuus/vaatimaan että mies jää kotiin edes hetkeksi. Itse kun aiempien perhevapaiden aikana pidin itsestäänselvyytenä että itse jään kotiin koko ajaksi ja niin taisi pitää mieskin.
Kommentit (62)
Miehen vähän vaikea jäädä yrittäjänä kotiin, tämä tahtoo unohtua monelta. Saati kun minulla ei ollut edes työpaikkaa. Onneksi sitten kumminki sain myöhemmin, ja mies oli lapsen kanssa illat kun minulla oli iltavuoro.
Ap ym "miehenkin pitää olla kotona lapsen kanssa" vouhottajat, JOKAISESSA perheessä on oma tilanteensa ja tämmösillä laki VAATIMUKSILLA pahimmillaan sekä lapsi että koko perhe kärsii.
Eikö saisi jokainen tehdä kuten omalle perheelle paras.
Hyvät välit on miehelle lapseen.
Imetin vielä kun lapsi oli 1v. Olin aivan sekaisin hormoneista ja valvomisesta sitten kun sain vihdoin lopetettua imetyksen. Mielialat meni ylös alas. Olisin joka tapauksessa ollut työkyvytön. Meillä oli molemmat kotona, koska mies on työtön.
Jotenkin uskomatonta joiden nykyvanhempien vanhoollisuus ja konservatiivisuus perhe-elämässä, kun moni muuten haluaa elää nykyajassa esim. teknologian kehituksessä, työelämässä jne. Ja jopa haukkuvat vanhuksia, kun eivät hyödynnä teknologiaa.
Elin lapsuutta 60-luvulla ja vanhempani töissä, isä yrittäjä ja kyllä se oli isä, joka laittoi meidät lapset kouluun ja keitti aamupuurot ja meni myöhemmin töihin, samoin kun tultiin koulusta kotiin. Ja näin oli useimpien kavereiden kotona, kun miehillä oli helpompi vaikuttaa työaikaan.
Nykyvanhemmille ei kelpaa edes, vaikka isyydestä jopa maksetaan reilu korvaus, vaan isän työ menee lapsen edelle, vaikka lapsuus kestää lyhyen ajan ja on hyvin pieni osa ajallisesti koko työurasta.
Entä jos nämä miehet sairastuvat esim. saavat syövän tai loukkaantuvat auto-onnettomuudessa?
Mikäs siinä jos on vakiduuni jota voi tehdä pätkissä tai voi muuten vain hyvissä ajoin naps päättää mille parille kuukaudelle saa töitä.
T. Psykoterapeutti. Hoitosuhteita ei ole eettistä niin vain aloitella ja lopetella muutaman kuukauden välein vain omien aikataulujen mukaan.
Millaisen mallin ja esimerkin nämä kotiäitiyttå puolustavat naiset antavat lapsilleen, erityisesti tyttärilleen - naisen paikka on hoitaa lapset ja koti, maksaa puolet perheen kuluista, käyttää siihen säästönsä tai ottaa jopa pankkilainaa, niin kuin täältä ollaan saatu lukea.
Perheen tasa-arvossa on menty suuri harppaus taaksepäin 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta ihan väärin ruveta vaatimaan. Vaatimalla ja pakottamalla ei toinen hyvällä suostu, missään asiassa. Suostuisitko sinä johonkin jos mies alkaisi vaatimalla vaatia, kyllä siinä niskakarvat nousee pystyyn. Mutta juu, taitavasti keskustelemalla ja tomerana saa olla.
Reiluutta ei tarvitse keräjätä. Se pitää vaatia, parisuhteessa ja muualla. Itselle kuuluvaa asiaa ei tarvitse pyydellä lempeästi.
Vierailija kirjoitti:
Imetin vielä kun lapsi oli 1v. Olin aivan sekaisin hormoneista ja valvomisesta sitten kun sain vihdoin lopetettua imetyksen. Mielialat meni ylös alas. Olisin joka tapauksessa ollut työkyvytön. Meillä oli molemmat kotona, koska mies on työtön.
Ja näitä elätetään minun verorahoillani...
Vierailija kirjoitti:
Miehen vähän vaikea jäädä yrittäjänä kotiin, tämä tahtoo unohtua monelta. Saati kun minulla ei ollut edes työpaikkaa. Onneksi sitten kumminki sain myöhemmin, ja mies oli lapsen kanssa illat kun minulla oli iltavuoro.
Ap ym "miehenkin pitää olla kotona lapsen kanssa" vouhottajat, JOKAISESSA perheessä on oma tilanteensa ja tämmösillä laki VAATIMUKSILLA pahimmillaan sekä lapsi että koko perhe kärsii.
Jos nainen on yrittäjä, hänen on helpompi järjestellä työnsä että voi hoitaa lastaan. Jos mies on yrittäjä, hänen on vaikeampi järjestellä työnsä että voi hoitaa lastaan.
Esikoisen aikaan mies oli työtön, minä palasin töihin lapsen ollessa 3,5kk. Sai töitä juuri lapsen ollessa vuoden, minä palasin hoitovapaille.
Nyt kuopuksesta pitää isyyslomat vasta minun palatessa töihin (lapsen syntymän aikaan oli kesälomalla) ja tähän päälle kesälomat ja pari viikkoa pekkasia. Piti tätä itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on yrittäjä, hänen on helpompi järjestellä työnsä että voi hoitaa lastaan. Jos mies on yrittäjä, hänen on vaikeampi järjestellä työnsä että voi hoitaa lastaan.
Kerrotko miten maanviljelijä järjestää kuukausien kotona loikoilun?
-maksaahan aloittaja miehellensä vapaaehtoista eläkemaksua?
-pääseehän mies omiin harrastuksiinsa?
-kai aloittaja hoitaa koko perheen elatuksen?
-miehen pitää päästä myös kampaajalle, ja ostamaan uusia kevätvaatteita, aloittaja varmaan maksaa?
-muistaahan aloittaja elatusvelvollisuuden?
-töiden jälkeen teet puolet, tai kaikki kotitöistä, koska lapsen hoitaminen on raskasta!
-muistaahan aloittaja hieroa miehen jalkoja ja hemmotella miestä?
-miehelle tekee hyvää myös kylpyläviikonloppu, jonka ap maksaa. muista elatusvelvollisuus!
-muista, että palkkasi on yhteistä rahaa, perheessä ei saa olla eri tulotasoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mites naisyrittäjät? Puolet yrittäjistä nyt sattuu olemaan naisia ja silti pystyvät olemaan raskaana, synnyttämään ja vielä imettämäänkin ja olemaan lapsen ensimmäiset kuukaudet tai vuoden kotona.
Mun mies on hieroja ja fysioterapeutti ja molempien lapsen kohdalla oli vuoden kotona hoitamassa lapsia ja se päätettiin jo lapsen suunnitteluvaiheessa. Eikä ollut mitään ongelmia, kun sai työntekijän helposti ja firma pyöri samalla tavalla kuin ennenkin, eikä asiakkaat mihinkään kadonneet.
Eli sanoisin sen olevan ihan järjestelykysymys, jos toisin, silloin yritys on todella heikossa hapessa ja yrittämisen riskinhallinta alhainen ja firma voi olla millä hetkellä tahansa konkurssissa, jos se kaatuu isän hoitovapaalla. Entä jos miehesi sairastuu tai sattuu tapaturma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten maanviljelijä järjestää kuukausien kotona loikoilun?
Meidän kylällä on enää muutama maatila, joista kolme naismaanviljelijää ja kaikilla on lapsia ja ihan itse ovat olleet raskaana, synnyttänyt ja imettänyt ja hoitaneet vauvaa 6-9kk ja maatilan työssä on ollut kunnan lomittaja. Sama lomottaja hoitaa myös maanviljelijöiden vuosilomat.
Ja näistä kahdessa tapauksessa mies on ottanut työstä lomaa ja jäänyt hoitamaan lapsia. Ja yhden mies on opettaja, jolla muutenkin pitkät lomat, mutta allergian vuoksi ei voi olla hetkeäkään navetassa tai heinän kanssa tekemisissä.
Suomessa pojat kasvatetaan niin tunnekylmiksi. Isäni alkoi nauraa kun kollegansa piti kahden viikon isyysvapaan viime vuonna. Minun kanssaan ei pitänyt lainkaan, koska 80-luvulla hänet olisi leimattu neidiksi ja "lastenhoito ei saa kuuluakaan miehille". Tunnustan olevani hänelle aika katkera... Hänen oma isänsä oli samanlainen, mutta vielä enemmän poissaolevampi. Vaikka oli mummoni kanssa naimisissa, niin asui ulkomailla eikä yhdessä vaiheessa nähnyt isääni vuosikausiin.
Isien vapaamatkustaminen ei ole ihmiselle lajin mukaista, ja se näkyy lasten pahoinvointina.
Vierailija kirjoitti:
Millaisen mallin ja esimerkin nämä kotiäitiyttå puolustavat naiset antavat lapsilleen, erityisesti tyttärilleen - naisen paikka on hoitaa lapset ja koti, maksaa puolet perheen kuluista, käyttää siihen säästönsä tai ottaa jopa pankkilainaa, niin kuin täältä ollaan saatu lukea.
Kyllä, työni oli hoitaa lapset ja koti kun mies oli reissuhommissa. Mitään en ole koskaan joutunut maksamaan, koska mies tienaa hyvin ja on aina miellellään maksanut kaikki kulut. Olin tyytyväinen tähän järjestelyyn. Velkaantukaa muut ihan rauhassa tasa-arvon nimissä, mutta antakaa ihmisten itse päättää omat kuvionsa.
Vierailija kirjoitti:
No minusta yhden lapsen kanssa kotona oli äärimmäisen lokoisaa ja suorastaan tylsää. Eli sen takia että pitäisi jotenkin näyttää mtien kotona räytyy ei kyllä ole oikea motiivi.
Etkä voi siis millään ymmärtää miten 1 lapsi eroaa 3 lapsesta?
Meillä toimii hyvin se että minä olen kotona ja mies töissä. Mies tekee reissutyötä joten on kotona vain viikonloput ja tienaakin tuplasti sen mitä minä joten taloudellisestikkin tämä on paras ratkaisu. Mieheni sanoo viikottain että arvostaa paljon minun tekemää "työtä" kotona ja tietää kyllä ettei se ole perse homeessa makaamista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pojat kasvatetaan niin tunnekylmiksi. Isäni alkoi nauraa kun kollegansa piti kahden viikon isyysvapaan viime vuonna. Minun kanssaan ei pitänyt lainkaan, koska 80-luvulla hänet olisi leimattu neidiksi ja "lastenhoito ei saa kuuluakaan miehille". Tunnustan olevani hänelle aika katkera... Hänen oma isänsä oli samanlainen, mutta vielä enemmän poissaolevampi. Vaikka oli mummoni kanssa naimisissa, niin asui ulkomailla eikä yhdessä vaiheessa nähnyt isääni vuosikausiin.
Isien vapaamatkustaminen ei ole ihmiselle lajin mukaista, ja se näkyy lasten pahoinvointina.
Joskus 50-60-luvulla oli yleistä, että varsinkin varakkaampien yrittäjä/sijoittajaperheiden isät asuivat kaukana perheestään. Hyvin usein tyyliin Espanjassa tai Ranskassa. Sai elää kuin sinkku, mutta kuitenkin oltiin naimisissa eli yhteiskunnallisesti kelpoja yksilöitä. Vielä 60-luvulla syntyvyys oli korkeaa, kun miehet halusivat lapsia siksi, koska tiesivät ettei niistä tarvi ottaa mitään huolta ja murhetta kantaakseen.
Lisäksi perheissä saattoi olla kodinhoitajia, jotka hoitivat periaatteessa kaiken lastenkasvatukseen liittyvän. Näissä perheissä äidit olivat aina töissä.
Itse maksan tämmöisen järjestelyn seurauksia yhä, mielenterveysongelmilla. Vanhempani eivät olleet koskaan läsnä. Isä asui eri kaupungissa, äiti oli töissä kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, työni oli hoitaa lapset ja koti kun mies oli reissuhommissa. Mitään en ole koskaan joutunut maksamaan, koska mies tienaa hyvin ja on aina miellellään maksanut kaikki kulut. Olin tyytyväinen tähän järjestelyyn. Velkaantukaa muut ihan rauhassa tasa-arvon nimissä, mutta antakaa ihmisten itse päättää omat kuvionsa.
Sehän on hyvä, että sinulle sopii pikkurouvana olo, samoin tyttärellesi.
Suomi hyvinvointivaltiona on rakennettu kuitenkin naisten työssäkäynnille ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, jo yli 100v ja ylikin, arvostettu tyttöjen koulutusta ja työuraa jne. ja tästä hyvä esimerkki on 8 lapsen äiti Minna Canth jo 1800-luvulta.
Ehkä juuri siksi nämä asiat pitäisi puhua jo ennen lapsen hankkimista, jos mies haluaa olla vapaamatkustaja ja jatkaa elämäänsä, niin kuin lasta ei olisikaan, sellaisen miehen kanssa pitäisi jättää lapset hankkimatta.
Jotenkin yllättävää, monen nykyvanhempien asenne, kun 80-90-luvulla koti-isyys ei ollut mitään yllättävää ja tilastollisestikin niitä pidettiin enemmän, kuin nykyään. Samoin miehet jäivät kotiin hoitamaan sairasta lasta, siinä missä äidit. Työnantajat jopa sitä vaativat ja työnantajat tilastoivat, että ne menevät puoliksi.
En tiedä mistä tämä vanhempien vapaiden jakamisen taantuminen on tapahtunut ja kumman vanhemman aloitteesta. Ja sen poistamiseen tarvitaan lainsäädäntöä. Samoin erot ovat yleistyneet, kun puolet perheiden vanhemmat eroavat. Sekin on hälyttävää lapsen kannalta.