Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä aikavyöhykekeskusteluun.

Vierailija
13.02.2020 |

Ihmiskunta on valinnut valveillaolo- ja työskentelyaikansa parhaiksi mahdollisiksi jo ennen kellon keksimistä ja sen jälkeen ja tekee sitä jatkuvasti.

Vain Hölmöläinen luulee että maailmaa voi jotenkin muuttaa kelloa kääntämällä ;-)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perustelusi on kivikaudelta. Metsästäjä-keräilijät ei tarvinneet kelloa.

Nyt eletään täysin erilaisessa maailmassa.

Vierailija
2/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä avaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikavyöhyke voi olla mikä vähänkin mielekäs valinta tahansa, mutta monelle on henkisesti raskasta siirtyä Moskovan aikaan.

Muuten Suomessa voi päättää ihan vapaasti, että koulut alkavae esim. kello 10 ja tehtaan päivätyöt starttaavat kello 9 jne.

Vierailija
4/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Venäjällä kokeiltu pysyvää kesäaikaa? Itse olen illanvirkku, mutta ajatus siitä että joulukuussa vasta joskus puoli 11 aikaan ei houkuta, kun en siitä iltapäivän auringosta kuitenkaan ehtisi nauttimaan (laskisi vähän klo 16 jälkeen jolloin olen töissä tai just lähtenyt kotiin). Lapset taas on joka tapauksessa päivisin ulkona koulussa/tarhassa.

Nämä nyt ovat omat syyt miksen ole innoissani pysyvästä kesäajasta, moni muu on eri mieltä.

Vierailija
5/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Venäjällä kokeiltu pysyvää kesäaikaa? Itse olen illanvirkku, mutta ajatus siitä että joulukuussa vasta joskus puoli 11 aikaan ei houkuta, kun en siitä iltapäivän auringosta kuitenkaan ehtisi nauttimaan (laskisi vähän klo 16 jälkeen jolloin olen töissä tai just lähtenyt kotiin). Lapset taas on joka tapauksessa päivisin ulkona koulussa/tarhassa.

Nämä nyt ovat omat syyt miksen ole innoissani pysyvästä kesäajasta, moni muu on eri mieltä.

Kokeilivat juu, mutta kun terveysongelmat lisääntyi, siirtyivät hissukseen normaaliaikaan 😏

Vierailija
6/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä emme uskoisi niitä, jotka ovat asiaa tutkineet ja toimisi heidän ehdotuksensa mukaan? Yleinen kansanterveys edellä.

Vierailija
7/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilivat juu, mutta kun terveysongelmat lisääntyi, siirtyivät hissukseen normaaliaikaan 😏

Eivätkä halua jäädä edes normaaliaikaan, vaan siirtyä takaisin kellojen siirtelyyn :)

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006059825.html

Joten, mitä tämän ennakkotapaiksen perusteella pitäisi tehdä?

Vierailija
8/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä emme uskoisi niitä, jotka ovat asiaa tutkineet ja toimisi heidän ehdotuksensa mukaan? Yleinen kansanterveys edellä.

Asiaa ei olla tutkittu kovinkaan monelta kantilta, ja jostain syystä media päästää vain kaksi asiantuntijaa ääneen.

Vierailija
9/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa ei olla tutkittu kovinkaan monelta kantilta, ja jostain syystä media päästää vain kaksi asiantuntijaa ääneen.

Eiköhän tuota ole ulkomaillakin tutkittu.

Vierailija
10/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olisi tilaisuus päästä keskieuroopan kanssa samaan kellonaikaan, niin kyllä siihen pitäisi tarttua.

Vierailija
11/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu: Haluatko herätä tuntia aikaisemmin, mennä töihin pimeässä kylmässä ja jäisessä aamussa.

Keväällä lämpötila nousee aamulla jopa 5 astetta tunnin aikana.

95% vastaa: En halua.

Vierailija
12/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuota ole ulkomaillakin tutkittu.

No, jos on oikein ULKOMAILLA tutkittu, niin sittenhän sen on pakko olla oikein?

Vierailija
13/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olisi tilaisuus päästä keskieuroopan kanssa samaan kellonaikaan, niin kyllä siihen pitäisi tarttua.

Eiköhän tempaista samalla koko maa Välimeren ilmastoon!

Vierailija
14/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo perustelusi on kivikaudelta. Metsästäjä-keräilijät ei tarvinneet kelloa.

Nyt eletään täysin erilaisessa maailmassa.

Et käsittänyt ollenkaan. APhan tarkoittaa että ei keksitty kellonaika määrää yhtään mitään. Työaikamme on ihan oma yhteinen valintamme.

Eduskunta määrää "virka-ajan", kaikki muut kellonajat valitsee pienemmät ryhmät (johtajat, omistajat, rehtorit, yrittäjät, porukat...) parhaansa mukaan.

Kun aikoo asioida jonkun kanssa, aina tarkistetaan "aukioloaika". Jos halutaan herätä aikaisemmin, ei kelloa tarvitse, eikä ole järkevää siirtää.

Vierailija
15/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan se kellonajan eteen ja taaksepäin veivaaminen lopetetaan niin hyvä. Minulle ihan sama miksi ajaksi sitä sanotaan.

Vierailija
16/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu: Haluatko herätä tuntia aikaisemmin, mennä töihin pimeässä kylmässä ja jäisessä aamussa.

Kysymys kuuluu: Miksi pitäisi takertua johonkin entiseen kellonaikaan? Ei pidä. Se työ voi alkaa eri kellonaikaan kuin ennen! Sopimiskysymys.

Vierailija
17/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu: Miksi pitäisi takertua johonkin entiseen kellonaikaan? Ei pidä. Se työ voi alkaa eri kellonaikaan kuin ennen! Sopimiskysymys.

No tämä on jo superhölmöläinen. Siis siirretään kelloja auringon määräämästä normaaliaajasta ja nollataan tilanne muuttamalla työaikoja. Et taida olla enää montaa muumia kanootissa. LOL

Vierailija
18/35 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenaikaista. Putin ei ole vielä antanut määräystä Moskovan ajasta Suomelle.

Vierailija
19/35 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Kansa haluaa Moskovan aikavyöhykkeen!

Vierailija
20/35 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä kokeiltiin kesäaikaa, siirryttiin talviaikaan ja nyt haluavat takaisin kesäaikaan.

Oletko ajatellut et sun lapset ei oo ikuisesti koulussa/tarhassa vaan joutuisivat aikuisena elämän vapaa-aikaansa pimeämmässä kuin kesäajassa. Varmaan tykkäisivät?