Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha

Vierailija
12.02.2020 |

on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.

Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...

Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.

Kommentit (266)

Vierailija
21/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.

Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.

Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.

Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.

Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.

Muuten näin, mutta ei kaikki okt-ihmiset pidä puuhailusta. Tiedän monia itseni lisäksi jotka eivät pidä sen kummemmin. Monet ulkoistaa isommat pihatyöt, ja lapset on sitä varten et ruoho tulee leikattua, jos ei itse jaksa ;)

Vierailija
22/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoimme 600€ vuokraa kämäisestä kerrostalokaksiosta (lattiamattoa koko huushollissa, myös pesutilat suoraan 70-80-luvulta oksennuksen värisineen muovimattoineen). Tähän päälle vielä asumiskulut.

Nyt maksamme omakotitalosta lainanlyhennystä hieman alle 500€, matalalla korolla. Täällä voimme itse päättää pintamateriaalit. Talosta kun huolehtii koko ajan, ei tule kertarytinällä kaikki mahdolliset rempat päälle. Suuri nautinnon aihe on tontti ja pihan laitto. Mutta sepä siinä onkin, pitää todella tykätä oman talon ja pihan hoidosta, eihän tässä muuten olisi järkeä asua. Nautin ajatuksesta, että tulevaisuudessa tämä on täysin oma.

Jokainen maksaa mistä haluaa. Eipä pidä kenenkään valintoja tuomita, jokainen tekee niinkuin parhaimmaksi kokee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin minä maksan kaupungin keskustassa tai lähellä sitä sijaitsevasta kerrostalo-osakkeesta, josta on hyvät liikenneyhteydet joka paikkaan. Asunnossa pitää olla myös sauna ja lasitettu parveke. Samoin jos yhtiön omistuksessa on liiketiloja, se on bueno. Tarkoittaa huokeampia vastikkeita. Kaupungistuminen on tosiasia, enkä halua että olen ensin maksanut eläkeikään asti lainaa okt:sta, jonka arvo on viimeisen lainaerän jälkeen pyöreä nolla. Täysin sama asia kuin vuokralla asuminen mutta vtutus on suurempi. En suoraan sanottuna ymmärrä miksi yhä nuoriso saa niin älyttömiä lainoja ja rakentavat noita taloja pellon laidoille. 

Itse ollaan miehen kanssa etsimässä ekaa omaa asuntoa ja kriteerit on nuo. EI ikinä okt:ta! Rivari on myös vähän siinä ja siinä, kannattaako. 

Jotkut ottavat ison lainan taloa varten siksi, etteivät osaa asua päällekkäin ja ahtaasti. Ei kaikista ole kerrostaloasujiksi!

Oma puolisoni kokee ettei mikään asunto-osakeyhtiö ole häntä varten. Asuimme rivitalossa ennen lasten syntymistä ja puolisolla oli koko ajan hermot kireällä. Hän haluaa pitää paikat kunnossa ja huoltaa ja korjata. Taloyhtiössä et voi sitä tehdä. Toisaalta saat maksaa jotain aivan älyttömiä juttuja, mitä muut haluavat (jonkun yhteisen piha-alueen asfaltointi tms.). Ja kun taloyhtiöön viimein saadaan jokin kauan kaivattu remontti, hinta on aina tähtitieteellinen.

Ystäväni maksoi 88 neliön kerrostaloasunnon putkiremontista lähes 90 tuhatta euroa. Naapuri teetti omakotitaloon putkiremontin. Hinta oli 8 tuhatta euroa.

Vierailija
24/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on, että älä osta omaa mistään muualta kuin pääkaupunkiseudulta, Turusta tai Tampereelta. 

Vierailija
25/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maalla saa tehdä ihan mitä haluaa omalla pihalla.

Minä maksan lainaa alle 300e/kk ja parin vuoden päästä maksettu kokonaan joten taatusti edullisempaan kun vuokralla olo.

Vierailija
26/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ostettu omakotitaloa kun ei kiinnosta se elämäntyyli. Mutta ostettiin hyvinhoidetusta taloyhtiöstä meille sopiva neliö. Aikaisemmin oli kolmio joka myytiin hyvällä voitolla pois.

Asuntolaina on maksettu jo pois. Asuminen on halpaa ja helppoa. Sijainti keskustassa mutta rauhallinen sisäpiha joten arvo tuskin heti romahtaa. Jossain sitä pitää kuitenkin asua. Mutta tällainen samanlainen asunto vuokralla kustantaisi kuukaudessa ainakin sen tonnin joten säästetään joka kk n. 650e asumalla omistuskämpässä. Asunnon arvo on noussut ainakin n. 70 000e. (naapurin asunon myynti ja se oli vanhanaikaisemman oloinen kuin meidän koti). Omasta maksaa mielummin kuin toisen omasta.

Vierailija
27/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö on, että älä osta omaa mistään muualta kuin pääkaupunkiseudulta, Turusta tai Tampereelta. 

Ystäväni mies sai mahdollisuuden siirtyä Oulun Microsoftilta Espoon toimipisteeseen. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä, vaimo oli kotiäiti ja lapsia oli neljä. 

Ovat yrittäneet saada Oulun kehyskunnassa sijaitsevaa taloaan kaupaksi kolme vuotta ja laskeneet hintaa monta kertaa, ei menestystä. Jos olisivat rakentaneet Ouluun niin olisi mennyt ja paremmalla hinnalla. 

Vierailija
28/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä miksi ap vertaat vuokralla kerrostalossa asumista heti omistusasumiseen omakotitalossa. Oikeampi vertailu olisi esim. saman kaupungin kerrostaloasumisen vertailu. Esim. asuimme Espoossa mieheni kanssa ennen vuokralla noin 60 neliön kerrotaloasunnossa, jonka vuokrakulut noin 1000€. Nyt asumme samalla alueella 90 neliön omistuskerrostalossa, jonka kulut eli lainanlyhennys ja vastike ovat yhteensä tuon 1000€. Huomaat varmaan, että neliöhinta on huomattavasti edullisempi omistuasunnossa? Asunto on myös paremmassa kunnossa ja naapurit mukavampia. Vähintään yhtä hyvät palvelut kuin vuokralla kerrostalossa, huoltoyhtiö ja hyvä isännöitsijä hoitavat korjaukset, pihatyöt ja remonttisuunnittelut jne. Pienet remontit hoidetaan vastikkeiden kautta, isoihin voi toki joutua omaakin rahaa laittamaan, mutta ne myös nostava asunnon jälleenmyyntiarvoa. Ja jos joskus muutamme, käteen jää myynnistä hyvä pesämuna seuraavaa asuntoa varten.

Vierailija
29/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tietämättömälle että miten käy jos sen talon haluaa myydä mutta kukaan ei osta, edes pilkkahintaan? Joutuuko loppuelämänsä maksamaan talosta, pitääkö maksaa talon romutus ja myydä pelkkä tontti?

Tuli vaan mieleen kun Simpsoneissa eivät saaneet taloaan myytyä ja laudoittivat vaan ikkunat ja jättivät "hylätty"-kyltin pihalle, ei taitaisi täällä toimia. :D

No ei ok-talon kanssa ole ongelmaa tuossa suhteessa, kun sen tosiaan voi aina pistää tasaiseksi. Mutta jos omistat osakkeen asoy:sta etkä saa myytyä, niin maksat vastiketta siitä maailman tappiin. Ei käy kateeksi jotain sadan neliön asunnon kauppaajaa, kun vastikemaksuja saattaa tuutata reilu 400 euroa kuussa. Puhumattakaan liikekiinteistöistä, joista tosissaan joutuu rimpuilemaan irti jollain nimellisellä euron hinnalla, ja täytyy vain toivoa, että joku hullu sen ostaa sillä eurolla.

Vierailija
30/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyselökkeellå, mies käy töissä. 900 e vuokra on  meille ihan ihan liikaa, eletään kädestä suuhun.Mies osaa vähän remontoida ja etsitään nyt edullista talo, jonka voisi laittaa mieleisekseen. Täällä kun  ei edes voi tapetoida.

Vierailija
31/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on tässä ja nyt eikä huomisesta kukaan tiedä, joten parasta on järjestää asuminen niin kuin itselle parhaiten sopii (rahatilanteen rajoissa).

Esim. minulle ahdas ja kuuma kerrostaloasunto olisi painajainen enkä voisi elää sellaista elämää kuin itse haluan. Tarvitsen tilaa ympärilleni, oman pihan, terassin ja aurinkotuolin, tarvitsen paikan jossa kasvattaa salaatteja ja yrttejä, haluan puita ja marjapensaita, haluan paikan jossa huoltaa sukseni ja polkupyöräni, autotallin ja kodinhoitotilat.

Sellaista vuokra-asuntoa ei ole olemassakaan, missä voisin elää näin.

Kun käyn kylässä kerrostalossa asuvien ystävieni luona, alkaa nopeasti ahdistaa. Lähes poikkeuksetta asunnoissa on liian kuuma. Tilaa on harvoin tarpeeksi. On myös jotenkin ahdistavaa, kun naapureiden ääniä kuuluu rappukäytävästä tai seinän takaa. Ihan kuin olisi jossain hotellissa tai laivan hytissä, kun oman oven takana kulkee koko ajan muita ihmisiä.

Ajattelen täysin samoin. Meillä on uudehko okt eikä remppoja ole tarttenut tehdä lukuunottamatta jotain kuluvien osien vaihtoa. 4 vuotta asuttu ko. talossa ja huoltoihin mennyt ehkä yhteensä pari tuhatta (vs. yhtiövastikkeet asoy:ssa samalta ajalta). Täydet vakuutukset ollaan kyllä otettu, niillä saa mielenrauhan. Se saako omiaan pois joku päivä on toissijaista. Tässä on tarkoitus asua vielä ainakin vuosikymmen. Meidän alueelta on vähän aika sitten myyty okt ensi näytöllä, joten en ole kovin huolissani. Ja pk-seudulla asutaan kyllä.

Vierailija
32/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ostanut taloa tehdäkseni voittoa. Ostin talon jotta voisin elää perheeni kanssa mukavasti joka ikinen päivä. En aio myydä tätä, joten en mieti jälleenmyyntiarvoa. Pidämme talosta ja pihasta hyvää huolta, koska se on meidän ikioma kotimme. Emme siksi että sen arvo nousisi.

Asumisen hinta voi meillä hyvinkin olla samaa luokkaa kuin jonkun toisen asuminen vuokralla kerrostalossa. Jos hyvin pidetyn talon arvo olisikin sitten kuoltuamme vain murto-osa ostohinnasta, ei tilanne silti eroa vuokralla asuneen perillisten tilanteesta mitenkään. Meillähän on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet kerryttää säästöjä ja sijoituksia kuin sillä, jonka asumiskulut vuokralla ovat samat kuin meidän.

Vierailija
33/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat: Asuntojen arvon lasku uhkaa myös keskisuurissa kaupungeissa – ”Muutos tulee olemaan meille suomalaisille aikamoinen järkytys”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006398745.html

Karu arvio: Asuntojen arvo säilyy tällä vuosikymmenellä vain harvoilla alueilla – moni menettää käytännössä koko omaisuutensa.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/c4721f4f-4cbb-4f84-b08e-16ed08077e89

Karmea käänne asuntomarkkinoilla: Joka toisen suomalaisen kodin arvo laskee - ”Kymmenen vuoden päästä niitä jaetaan ilmaiseksi”

https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/20996557-8781-4518-8bf4-6effaaf75ec4

Vierailija
34/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkä kuukausittaiset menot ok-talossa ap:n mielestä on, joita et maksa vuokraluukussa vuokran, vesimaksun tai sähkölaskun muodossa?

Vierailija
35/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karmea käänne asuntomarkkinoilla: Joka toisen suomalaisen kodin arvo laskee - ”Kymmenen vuoden päästä niitä jaetaan ilmaiseksi”"

Jos näin kävisi, niin tulipalojen määrä nousee rajusti.

Vierailija
36/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteminen on helppoa, mutta minne lähtee? Asuntonäytöille kilpailemaan, että huolittaisiinko vuokralaiseksi.

Asumistarve ei häviä minnekään, elämäsi vuokralla maksaa muille 3-4 asuntoa omaksi.

Vierailija
37/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan sen asunnon aina omistaa, eikä omistaja siinä ketään tappiolla vuokralla pidä.

Vierailija
38/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.

Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.

Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.

Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.

Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.

jos saat rahaa..

tuttu möi kämpän ja jäi ainoastaan 15 000 euroa voitolle. Minulla säästössä nelinkertainen määrä ja silti olen vuokralla.

Ja mitä "voittoa" toi muka on, kun sen talon ylläpitoon on mennyt moninkertainen summa.

Siinähän vain häviää vuosi vuodelta kun asuu  omistus-ok-.talossa.

Vierailija
39/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sitten kehtaa vielä olla katellisia kun olet vapaa eikä ole rahareikiä :)

Mä just hetki sitten huokailin helpotuksesta, vuokralla (kohtuuhintainen) olen ollut 15 vuotta, läheinen sai asunnon just maksettu, ei mennyt kun pari kuukautta niin tuli putkiremppa ja kohta ikkunaremppa, ja taas alkaa maksaminen. Taloyhtiössä joku sekoili ja aiheutti valtavia kuluja koko talolle.

Kyllä mä vaan tuun onnelliseksi kun olen vapaa ja rahaa riittää kaikkeen :) säästöön vielä on. Mä olen paljon rikkaampi kun nää asunnonomistajat. Vapaa lähteä milloin huvittaa.

Aika harvalla on laitta melkein tonni kuussa vuokraan ja vielä jäisi säästöönkin. Jos asuisit omassa sinulle jäisi huomattavasti enemmän:) Itselle seiniä maksaessa sekin on säästöä.

Lähteminen on helppoa joo mutta uuden saaminen ei niinkään. Sivusta seurannut oman jälkeläisen perheen asunnon etsimistä. Vuokrakämpät on ihan sikahintaisia samalla alueella eikä kannata edes haaveilla vuokrarivarista, heti saa laskea 300-400 tuon tonnin päälle! Onneksi saivat lainan ja ostavat nyt oman rivarikämpän, tonnilla maksavat lainan ja asumiskulut eli säästävät tuon muutaman satasen heti.

Mutta kun ei ole, hyvä puupaa. Etkö ymmärrä, ettet sinä mitenkään tuossa säästä, PÄINVASTOIN.. Omassa pitää myös pitää huolta siitä talosta, siinä kuule rahaa palaa helvetisti joka kk, vaikka myisi talon voitolla, on miinuksen puolella.

Tonnin vuokria ei maksella kuin pk-seudulla.

Vierailija
40/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just uutisoitiin, että lähes koko Suomessa todennäköisesti alkaa asuntojen hintalasku. Ainoastaan muutama kaupunki voi siltä välttyä. Eivät enää asiantuntijat suosittele asunnonostoa. Ja syksyllä IS julkaisi artikkeleitä joissa omakotitaloaan myyvät harmitteli kun kukaan ei niitä halunnut ostaa. Ei ne kaikki edes olleet mitään pikkupaikkakuntia vaan ihan kaupunkeja.

Että sikäli en kauheesti menis kehumaan että aina saa omansa pois. Ei välttämättä saa.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006403708.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän