Oletko haastanut narsistipomoa? Miten kävi?
Kommentit (107)
Kuulostaa toivottomalta. Kiitos kuitenkin että olette vastanneet. Pahintahan tuollaisessa ihmisessä on, että hän tuntuu elävän aivan eri todellisuudessa kuin me muut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Seurasi kaikkea mahdollista vaivihkaista kiusaamista, mistä on vaikeaa esittää todisteita. Päin naamaa oli hyvin mairea ja liioitellun mukava.
Juuri tuollaista ja sain myös siirron toiseen yksikköön hankalan työmatkan päähän (onneksi, siis, tosin se dorka ei tajunnut, että siirryin mielelläni)
Noin vuoden kuluttua kyllästyin hankalaan työmatkaan ja otin lopputilin. Mun jälkeen saman muikkelin käytöksen vuoksi irtisanoutunut jo viisi tyyppiä mutta isot pomot vaan katsoo touhua kun eivät vissiin oikeesti tajua sitä pelaamista 🙄
Aloitti mitätöinnin ja alistamisen. Muutti sääntöjä kohdallani viikoittain, esim minä en saanut olla hänen luvallaan 1 vrk sairaslomalla, mutta muut saivat. Kun tein ylitöitä, jätti laittamatta ne työaikapankkiin ja väitti että olen vaan hidas enkä ansaitse niistä plustunteja. Kyttäsi, haukkui asiakkaiden ja muiden työntekijöiden kuullen. Väheksyi työni jälkeä ja keksi valittamista vaikka tyhjästä. Puhui pahaa toisille työntekijöille ja vertaili muihin. Kellotti taukoni ja väitti niiden kestäneen 7,5 minuutin sijasta 15 minuuttia. Ilmoitti työntekijöiden virkistysillassa illallisen alkaessa että siirtää minut toiseen toimipisteeseen ja että minulla ei ole mahdollisuutta tehdä muuta.
Irtisanouduin ennen siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitti mitätöinnin ja alistamisen. Muutti sääntöjä kohdallani viikoittain, esim minä en saanut olla hänen luvallaan 1 vrk sairaslomalla, mutta muut saivat. Kun tein ylitöitä, jätti laittamatta ne työaikapankkiin ja väitti että olen vaan hidas enkä ansaitse niistä plustunteja. Kyttäsi, haukkui asiakkaiden ja muiden työntekijöiden kuullen. Väheksyi työni jälkeä ja keksi valittamista vaikka tyhjästä. Puhui pahaa toisille työntekijöille ja vertaili muihin. Kellotti taukoni ja väitti niiden kestäneen 7,5 minuutin sijasta 15 minuuttia. Ilmoitti työntekijöiden virkistysillassa illallisen alkaessa että siirtää minut toiseen toimipisteeseen ja että minulla ei ole mahdollisuutta tehdä muuta.
Irtisanouduin ennen siirtoa.
Eihän tuollainen ole tervettä!
Myönsikö teillä pomo koskaan mitään omaksi viakseen vai oliko kaikki aina jonkun muun syytä?
Vierailija kirjoitti:
Myönsikö teillä pomo koskaan mitään omaksi viakseen vai oliko kaikki aina jonkun muun syytä?
No ei todellakaan myöntänyt
Jokusen kerran mokaili kalenterinsa kanssa siten, että olikin pari asiakasta bookannut itselleen yhtäaikaa ja kun muillakin oli tapaamiset sovittuna eikä voitu ottaa hänen asiakkaita niin raivosi pomoille pitkän aikaa miten me ei jousteta eikö auteta IKINÄ, vaikka todellisuudessa tehtiin suurin osa hänen töistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokusen kerran mokaili kalenterinsa kanssa siten, että olikin pari asiakasta bookannut itselleen yhtäaikaa ja kun muillakin oli tapaamiset sovittuna eikä voitu ottaa hänen asiakkaita niin raivosi pomoille pitkän aikaa miten me ei jousteta eikö auteta IKINÄ, vaikka todellisuudessa tehtiin suurin osa hänen töistään
No eipä meilläkään. Selittää vaikka mustan valkoiseksi ihan pokkana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Aina jossain muualla mättäsi, ja olihan se tavallaan helppoa, kun oli niin monta eri yhteistyötahoa ja mahdollista möhlijää; vaihtoehtoja syntipukiksi riitti. Ja sitten kun näki oikeasti läheltä hänen tapansa tehdä töitä (tietenkin 24/7), niin oikeasti hävetti. Koko lailla ja koko firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, tuo joustamiseen vetoaminen ja töiden puolesta teko.
Näitähän on Suomi pullollaan.
Kun juttelee työntekijöiden kanssa, niin aika monet näihin törmää ja edes alan vaihto ei auta.
Ei todellakaan kannata. Onneksi olin virassa oleva opettaja, joten minua oli mahdoton irtisanoa, ja kolmen vuoden yrityksen jälkeen sain uuden paikan ja pelastin mielenterveyteni.
Esimies on kyllä lopulta saanut ansionsa mukaan mutta se oli oikeastaan onnenkantamoinen ja tuli monen kiusatun alaisen kannalta liian myöhään.
Narsistia ei voi voittaa, koska hänellä ei ole moraalia. Hän voi valehdella ja kieroilla ihan toisella levelillä kuin terve ihminen. On otettava huomioon myös, että hän ei väsy konfliktiin, draamaan ja tappeluun vaan saa siitä energiaa. Sen sijaan terve persoona uupuu ja sairastuu.
Olen itse oppinut läksyni. Jos uudestaan joudun samaan tilanteeseen, yritän vain pitää mahdollisimman matalaa profiilia ja välttää narsistia viimeiseen asti.
Myöskään hoviin ei auta pyrkiä, koska lopulta narsisti aina kääntyy liittolaisiaan vastaan. Liittolainen tekee aina jonkin virheen, joka tekee hänestä persona non gratan. Narsistilla pitää aina olla vihollinen. Lopulta hän vihaa eniten niitä, joille on avautunut ja paljastanut jotain itsestään.
Kyllä, pakotettu siirto toimeen toimipisteeseen alle vuorokauden varoitusajalla.
Haastoin, mutta sillä erotuksella, että n.arsisti/s.osiopaatti/mikälie olikaan diagnoosiltaan oli saanut pomomme täysin puolelleen. Pistin siis vastaan tälle kollegalle, mutta lopputulos oli se, että p.ällivikainen työ"kaveri" p*skoi koko projektimme päälle niin paljon, että se kuivui kasaan (kun puolet tiimistä otti loparit tuota menoa katsellessa) ja lopulta taputeltiin koko juttu, tosin vasta sen jälkeen kun olin itse jo häipynyt.
Pomo rakasti tätä n.arsistin manipuloivaa teennäistä ihannointia ja tsemppaamista, josta näki sokea Reettakin, että on silkkaa p*rseennuolemista.
Täytyy sanoa, että en sinänsä kadu vastaansanomista ja oikeuden puolesta taistelemista (kuulostaapa mahtipontiselta, mutta siltä se tuntui silloin, heh) - siitäkin huolimatta tuota p*rseenreikää ja uskomattoman urpoa, naiivia pomoa miettiessäni välillä iskee päälle kunnon raivotauti. Tästä siis nyt kolmisen vuotta aikaa.
Niin ja, tähän otettiin mukaan isommatkin pomot sekä HR, mutta niin vain nekin sai a.naalir.eikä-kollega manipuloitua puolelleen. :) Kannattaa miettiä tarkkaan, kestääkö oikeasti kantti, jos haluaa noiden h.ullujen kanssa lähteä hippasille. Tyyppi sittemmin erotettiin, about 6kk siitä kun olin itse irtisanoutunut - ja toinen kollega samasta paikasta (joka oli myös uskonut niitä epätodellisia horinoita) sitten kertoi, että hirveen ikävää että ei tajuttu ajoissa, bla bla.
Olihan se hirveen ikävää, että puolet koko projektista lähti v*ttuun ja koko homma kuihtui sen takia, että pari itsetunnotonta ä.äliötä viitsi tuota olmia kuunnella. VOI, NIIN V*TUN IKÄVÄÄ.
Jos vastaan tulee, tirvaisen t.urpaan, duunissa kun ei harmi kyllä voinut.
Joo. Ei käynyt mitenkään, paitsi säilytin itsekunnioitukseni. Työpaikasta olin jo päättänyt lähteä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei käynyt mitenkään, paitsi säilytin itsekunnioitukseni. Työpaikasta olin jo päättänyt lähteä joka tapauksessa.
Irtisanouduitko itse vai irtisanottiinko sinut? Uskalsitko haastaa koska tiesit lähteväsi joka tapauksessa?
Olen. Että nyt riitti, prkl, ihan hyvien työntekijöiden kyykyttäminen.
Nyt on tilanne se, että mulla on asiat hyvin, hän on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Välivaiheessa keräsin paperille kaiken pahan mitä oli tehnyt ja toimitin johdolle. Kovasti pyristeli, piti mykkäkoulua ja soitti vielä vuosien päästä uuteen työpaikkaani ja kertoi millainen olen. Mutta paikkansa esimiehenä silloin menetti, ei itkettänyt enää ketään.
Sinnehän jäi nuolemaan näppejään.
Jäin velkoihin, mutta hoidin ne pois. Pomon pomoilut on pomoiltu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pakotettu siirto toimeen toimipisteeseen alle vuorokauden varoitusajalla.
Mut siirrettiin kahden viikon varoajalla sinne hankalan työmatkan päähän, se tuntui nopealta aikataululta mutta ei tuohon verrattuna siis mitään...
et mitenkään. Narsisteissa on valtavasti "hullun energiaa". Tavallinen, tunteva, herkkä ja empaattinen tyyppi ei pärjää niille vaan väsyy ja loppuunpalaa. Narsisti ei väsy koskaan. Narsisti on aina valmiina taisteluun eikä lopeta ennen kuin on totaalisesti nujertanut uhrinsa. Narsisti on aina oikeassa. Ei ikinä myönnä virheitään vaan syyttää niistä muita.
Narsisti ei kaipaa tasa-arvoista työyhteisöä vaan hän kokoaa ympärillee hovin. Työntekijät ovat hänen palvelijoitaan ja lakeijoitaan. Narsisti pomo haluaa ehdotonta valtaa MUTTA! -ilman vastuuta. Hän antaa tietoisesti ympäripyöreitä, keskenään ristiriitaisia ohjeistuksia ja käskyjä, ja usein eri henkilöille. Kun homma onnistuu, hän ottaa kunnian, mutta jos homma epäonnistuu niin: "te idiootit olette taas ymmärtäneet ohjeistukseni ihan väärin"..."En minä ole ikinä sanonut mitään sellaista!...Ai olen vai? Mutta sanoin esim. sinulle Siiri myös että tehdäänkin näin."
Narsisti voi olla laiska pomo, mutta kun hänen varpailleen astutaan, hän on täynnä uskomatonta ja kestävää tuhoavaa energiaa.
Tavallaan hyvin. Hän aloitti yt:t, lakkautti yksikkömme ( toki yhteistyössä hallituksen kanssa). Mutta, kun tästä uutisoitiin, toinen firma halusi jatkaa vähän muutettuna yksikkömme toimintaa ja tämän jälkee alkoi kasvukausi, mikä jatkuu yhä.