En halua, että mua kutsutaan synnyttäjäksi!
En mä ainakaan halua, että mua aletaan miksikään synnyttäjäksi kutsumaan. Olen odottava äiti ja äiti sitten kun vauva on syntynyt.
Minusta tuollainen nimittely on loukkaavaa ja naista halventavaa. Ihan kuin alennettaisiin joksikin lehmäksi.
Ja vauvalla on myös isä, jota isäksi sopii sanoa.
Kommentit (84)
Jos menee sairaalassa vessaan numero kakkoselle ni onko sitten paskantaja?
Pikkuhiljaa kohti samaa mallia kuin sarjassa Handmaid's tale.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö noita hallituksen akkoja kutsua nyt synnyttäjiksi?
Marin on pääsynnyttäjä.
Sie se ossaat olla hauska. Perhevapaauudistuksen mukaan Sanna olisi synnyttävä tai synnyttänyt vanhempi. Perustuslain mukaan hän taas on pääministeri. Kotioloissa häntä todennäköisesti kutsutaan Sannaksi. Mutta jos sinä haluat väärinymmärtää, niin voit toki hassutella täällä internetissä miten haluat.
Tämä uudistus on mun suosikkeja hetkeen. Minä ja kumppani olemme viitanneet raskaana oleviin ja synnyttäjiin termeillä kohdullinen ja synnyttäjä, koska se on sukupuolineutraalin huomioiva. Itse pidän termistä kohdullinen ehkä vähän enemmän, mutta synnyttäjä on ajankohtaisempi raskauden ja synnytyksen ollessa aihe. Vierastan omalla kohdalla termiä äiti ja äitiys, sen näkee sitten myöhemmin millä termillä haluan omalla kohdalla puhuttavan, odotan atm esikoistamme. Muut toki saavat käyttää itsestään termiä äiti, jos niin haluavat, ei kiinnosta.
Btw jos joku tulee syntymän jälkeen kysymään, onko lapsemme tyttö vai poika, vastaamme hänen olevan terve tai vastaamme hänen nimellään ;) Ihan turhia nuo tuollaiset sukupuoliutelut.
N22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin on pääsynnyttäjä.
Sie se ossaat olla hauska. Perhevapaauudistuksen mukaan Sanna olisi synnyttävä tai synnyttänyt vanhempi. Perustuslain mukaan hän taas on pääministeri. Kotioloissa häntä todennäköisesti kutsutaan Sannaksi. Mutta jos sinä haluat väärinymmärtää, niin voit toki hassutella täällä internetissä miten haluat.
Synnyttäjä on minusta melkoista hassuttelua. Minä olen sukupuoleton ihminen. Synnyttäjästä tulee mieleen naisen alapää. Inhottava nimi.
Muuten yksi tuttava nimittää äitiään synnyttäjäksi. Hän vihaa äitiään, ei suostu sanomaan äidiksi.
Kyllä te sitten osaatte hassutella.
Olette te synnyttäjiä, tehkää meille lisää veronmaksajia, sitähän hallitus haluaa 8)
Vaadin että meitä sukupuolettomia kutsutaan vain ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin on pääsynnyttäjä.
Okei. E.li Mariinin nimitys on sitten pääsynnyttänyt. Ei tuosta nimityksestä saa loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin on pääsynnyttäjä.
Synnyttäjä on minusta melkoista hassuttelua. Minä olen sukupuoleton ihminen. Synnyttäjästä tulee mieleen naisen alapää. Inhottava nimi.
Muuten yksi tuttava nimittää äitiään synnyttäjäksi. Hän vihaa äitiään, ei suostu sanomaan äidiksi.
Ei kukaan ole sukupuoleton. Jokaisella on joko naisen tai miehen vehkeet eli on joko mies tai nainen.
Täytyypä ruveta nimittelemään nyt sitten akkoja synnyttäjiksi ja ukkoja siittäjiksi.
Pitää oppia nämä uudet nimitykset,ovat niin hassuja. Niiden pitää tuntua luontevilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin on pääsynnyttäjä.
Ei kukaan ole sukupuoleton. Jokaisella on joko naisen tai miehen vehkeet eli on joko mies tai nainen.
Jos hyväksyt synnyttäjä - nimityksen, sitten hyväksyt myös ihminen - nimityksen.
Sukupuoli perustuu omaan kokemukseen. Minua saa nimittää VAIN ihmiseksi.
Voi luoja :D ihmisillä menee näköjään aivan liian hyvin kun tämmösestäki suututaan.
Mikäköhän ongelma siinäkin taas on, että lakitekstit ja viralliset termit muutetaan niin, että ne vastaavat paremmin kaikkia ihmiskuntaan kuuluvia yksilöitä? Tästä ei ole mitään haittaa meille "ihan tavallisille äideille". Ehkä äitiysvapaa ei ole enää äitiysvapaa, vaan vaikka sitten synnyttäjänvapaa, mutta se ei poista sitä että olet äiti ja saat kutsua itseäsi äidiksi.
Kuitenkin se helpottaa jonkun toisen elämää ja tunteita, kun esimerkiksi äiti ei joudu pyytämään töissä isyysvapaata ja lähettämään kelalle isyysrahahakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä on nyt kysymys? Kun ei oo linkkiä mihinkään niin oon hoo moilasena.
Hallitus keskittymässä taas oleellisiin tasa-arvokysymyksiin. Asevelvollisuuden suhteen ollaan kans ehkä joskus tekemässä jotain selvitystä... et jos naisillekin joku pieni nakki napsuis, mut asiat tärkeysjärjestykseen!!!
Feministien ajamaa tasa-arvoa parhaimmillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjä ei aina ole äiti. Eikä toinen vanhempi isä. Joten lainsäädännön selkeyden ja tasapuolisuuden vuoksi termit "synnyttäjä" ja "vanhempi" ovat toimivampia kuin äiti ja isä.
Juu u, mitenköhän täällä on tähän asti pärjätty aivan mainosti aikaisemmalla tavalla? Tällainen muuttelu kertoo enemmän siitä, että hallitus näkee näinkin pintapuolisen asian tärkeämpänä kuin maan oikeat ongelmat. Se on ehkä se mikä eniten tässä ärsyttää. Keskitytään taas aivan mitättömiin pilkunviilauksiin.
Kuka täällä oikeasti on kokenut ongelmaksi että laissa on ennen sanottu äiti ja isä, eikä synnyttäjä ja vanhempi? Väitän, että mikäli edes tätä asiaa ongelmaksi kokeneita on, on niitä äärimmäisen vähän. Asiat täytyy olla helvetin hyvin elämässä jos tämä on ollut jollekin piikki lihassa.
Juu, kyllä vanhat tavat olisi parempia! Pois tällaiset nykyajan kotkotukset kuin pitkät palkalliset vanhempainvapaat, kyllä sitä ennenkin lapsi pärjäsi kun jätettiin vanhempien lasten vahdittavaksi siksi aikaa kun äiti oli työssä tai pellolla! Ja mitään subjektiivisia päivähoitojakaan tarvita, lapsi tosiaan hoitoon vanhemmille lapsille tai äiti hoitaa! Siis The Mieshän on perheen pää, tuo leivän pöytään ja pikkurouva on nyt vaan hyvä ja tuo miehelleen raskaan työpäivän jälkeen konjakin ja tohvelit valmiiksi ja pitää lapset pois isää häiritsemästä! Sillä perheitähän on vaan ja ainoastaan isä+äiti+heidän yhteiset biologiset lapset-kokoonpanolla!
Mitä? Eikö nämä vanhat tavat olekaan parempia? Muutoksia pitäisi tulla? Kyllä on taas näpertelyä ja asiat jollain liian hyvin kun muka pitää ottaa huomioon että perhemuodot ovat viimeisten vuosikymmenien aikana moninaistuneet niin että ollaan monissa perheissä juridisesti ihmeessä kun lainsäädäntö lähtee vain siitä ydinperhemallista.
Mutta kun MINUN perheessäni ei näin ole! MINÄ koen itseäni halventavana että JUURI MINÄ en enää saa olla lainsäädännön edessä se The Äiti vaan minua kuvataan toisella nimellä joka kuvaa rooliani perheessä. Apua, koko maailma ei pyörikään MINUN ympärilläni, on tämä nykyaika niin rankkaa ja rasittavaa meille vanhemmille kun ei saa enää olla edes isä ja äiti halutessaan (vaikka mukaanhan ei tätä oikeasti olekaan kieltänyt, voit kutsua itseäsi vaikka The universumin tärkeimmäksi ihmiseksi ja opettaa perheesikin siihen halutessasi)
Voi herranjestas kun voi tällaisestakin mielensä joku pahoittaa...
Mua ei haittaa yhtään tulla kutsutuksi siittäjäksi.
-mies
Et sinä mikään odottava äiti ole, vaan raskaana oleva nainen. Jos lapsi syntyy, olet äiti.
Minä taas olen IHMINEN ja muut ovat minulle IHMISIÄ.
Olen huomannut että kaikki muu hyväksytään, mutta meitä sukupuolettomia ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa yhtään tulla kutsutuksi siittäjäksi.
-mies
Hyi.
Malttaisitko olla sitten hiljaa tilanteessa, jossa perheen nainen olisi aina "äiti" ja jos perhe sattuisi olemaan mallia sateenkaari, niin molemmat äidit saivat samat äitiyspäivärahat ja -vapaat?