Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri pelko ja hajonneet hampaat

Vierailija
10.02.2020 |

Ennenkuin joku nenäkäs ehtii tuomitsemaan, pelko on todellinen ongelma. Ei mikään pieni asia, vaan ihan ongelma.
Valitettavasti se näkyy hampaissa.

Olen viimeksi saanut syötyä kunnolla joku vuosi sitten. Sen jälkeen on hampaat hajonneet suuhun ja olleet kipeät. Kieli on kipeä koska takahampaan lohjennut reuna on repinyt sen rikki. Tämän vuoksi tulee kohta viikko, kun pelkkää helposti nieltävää ruokaa on saanut alas.
Tilanne on siis se, että suu on kokoajan kipeä. Olen yrittänyt mennä, viimeistään ovella iskee pakokauhu ja pakko päästä ulos. Kerran pyörryin, kolhaisin pään ja se reissu päätyi ensiapuun.
Nyt olen varannut ajan ja mentävä on. Panikoin jo nyt. Itkettää ja ahdistaa.
Hampaat ovat siis hirveässä kunnossa. Hävettää.

Onko mitään millä lieventää pelkoa? Haluaisin kovasti kivutonta aikaa ja pystyä pitkästä aikaan syömään kunnolla. Voinko pyytää että takahammas poistetaan? Se on siis pahin kivunaiheuttaja.
Haljenneita sivuhampaita on yhteensä 3. Niiden kanssa eläminen on mahdollista, mutta kivuliasta. Tiedän että saan huudot ja moitteet hampaiden kunnosta mutta nyt vihdoin yritän mennä..

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan että pelkäät. Voit saada esilääkityksen. Tai voit mennä myös yksityiselle ja hoitaa koko kaluston sedaatiossa.

Vierailija
2/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tsemppiä sinulle - voisin sanoa että lievennät pelkoa parhaiten siten, että ajattelet eteenpäin siihen hetkeen kun hampaat on vihdoin hoidettu! Poistuu valtava huolitaakka. Itselläni tämä ajatus ainakin kannusti, vaikka oli hirveä kynnys tilata aika just sen takia että hävetti ja ahdisti hampaiden kunto. Nyt on hoito käynnissä ja siitä hyvä mieli!

Totta kai voit ehdottaa hampaan poistamista. Voi olla taloudellisestikin järkevämpi vaihtoehto kuin vaikea juurihoito usein monijuuriseen takahampaaseen. Tai kuka tietää jos selviätkin sen kanssa pelkällä paikkauksella!

Kysy aikaa varatessasi, olisiko mahdollista päästä jonkun oikein ystävällisen lääkärin hoidettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, ketkä olette menneet hirveiden hampaiden kanssa, haukuttiinko teitä? Minusta tuntuu että tästä kamalampia hampaita ei vaan ole ja pelkään että hammaslääkäri ei suostu edes hoitamaan..

Vierailija
4/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, ketkä olette menneet hirveiden hampaiden kanssa, haukuttiinko teitä? Minusta tuntuu että tästä kamalampia hampaita ei vaan ole ja pelkään että hammaslääkäri ei suostu edes hoitamaan..

Musta tuntui ihan samalta, mutta lopulta ei hampaissa ollut mitään niin kamalaa mitä ei ennen olisi nähty, vaikka korjattavaa tietty olikin. Ei todellakaan haukuttu - kyseessä yksityinen asema, ei siellä maksavaa asiakasta aleta lyttäämään. Kunnallisesta en sitten tiedä.

Vierailija
5/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä haukuta, harva on niin mulkvisti. Sanot vaikka heti että tiedän että hampaat huonossa kunnossa mutta pelkään todella. Sanovat korkeintaan että tule seuraavalla kerralla aikaisemmin että reikiintyminen havaitaan ajoissa.

Vierailija
6/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä itseasiassa pelkäät? Mä pelkään kovaa kipua mitä en voi hallita. Mulla on kuitenkin ollut pelastus puudutus. Puudutusneulan pistäminen sattuu vähän mutta se hyttysen pisto mitä kipu voi olla ilman sitä. Se näyttää pelottavalta mutta ei se pisto nyt sietämätön paikka ole. Mulla ei ole todellakaan korkea kipukynnys.

Vierailija
7/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis. Jos kaikki hoitaisivat hampaansa vimpan päälle, suurin osa alan ihmisistä joutuisi työttömäksi.

Vierailija
8/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heti että sulla on lamaannuttava hammaslääkäripelko. Kyllä siellä ymmärretään. Ja kaikki on jo nähty, on tosi asiatonta jos siellä aletaan haukkumaan. Kysy mahdollisuutta esilääkitykseen.

Tsemppiä! Pystyt siihen!

Vierailija
9/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vastaava kokemus ja lopulta kipu oli jäätävä eikä mikään lääke auttanut eli menin istumaan hammaslääkäriin kipuajalle.

Kerroin heti sisälle päästyäni mikä tilanne ja miksi, niin todella ymmärtäväinen lääkäri oli ja sitten kävin vain hänen luonaan hoidattamassa kaikki viat.

Kolme hampaan raatoa piti ottaa pois ja nyt on suu hyvällä mallilla ollut pari vuotta.

Olen 50v nainen ja pelko jäi ala-asteen aikaan ikävistä kokemuksista.

Sanoisin neuvoksi, että menet ja kerrot pelosta.

Vierailija
10/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääketiede on muuttunut omasta nuoruudesta ja etenkin kivunlievitys ja pelkopotilaat on huomioitu nykyisin paremmin. Lankoni soitti etukäteen ja kertoi pelosta. Vaihtoehtoja oli paljon, pahimmin pelkääville jopa nukutus. Rohkeasti kyselemään vaihtoehtoja ja kerro selkeästi että pelko on paha.

Vierailija
11/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt kestää tämän olon ja mennä huomenna. Jotenkin vain pelko ja häpeä on ihan hirvittävä. Ahdistaa. Mutta jospa nyt pääsisin ovesta edes sisälle, olisi voitto sekin.

Luulen että näille hampaille ei paljon mitään ole tehtävissä. Nämä ovat aivan kamalat. Muutamasta jäljellä vain tyngät.

Mutta jos nyt väkisin sinne menen, ei tämä jatkuva kipujen kanssa elämäkään ole mistään kotoisin. Ja haaveilen, että voisin vihdoin syödä niin että saan purtua ruokaa.. Se olisi ihan mieletöntä.

Vierailija
12/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Saat varmimmin asiallista hoitoa. Julkisella sua voidaan haukkua kuten fiksusti olet osannut päätellä. Eikä sulle tarvitse antaa tarpeeksi puudutusta tai mitään, mikä sun pelkoa voisi lieventää. Yksityislääkärin on kannattavampaa olla asiallinen, koska oma leipä tulee sun rahoista.

Vierailija
13/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle. Saat varmimmin asiallista hoitoa. Julkisella sua voidaan haukkua kuten fiksusti olet osannut päätellä. Eikä sulle tarvitse antaa tarpeeksi puudutusta tai mitään, mikä sun pelkoa voisi lieventää. Yksityislääkärin on kannattavampaa olla asiallinen, koska oma leipä tulee sun rahoista.

Kiva kirjoittaa noin kun monella on juurikin pelkoa. Jos me kunnalliset lääkärit vedettäisi noin niin ei meillä olisi työpaikkoja. Puudutetta saa, ystävän voi ottaa mukaan ja myös esilääkitys on olemassa. Jos on oikein vaikea tilanne, tehdään anestesiassa. Hoitamatta ei ketään jätetä koskaan.

Vierailija
14/60 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän nyt kestää tämän olon ja mennä huomenna. Jotenkin vain pelko ja häpeä on ihan hirvittävä. Ahdistaa. Mutta jospa nyt pääsisin ovesta edes sisälle, olisi voitto sekin.

Luulen että näille hampaille ei paljon mitään ole tehtävissä. Nämä ovat aivan kamalat. Muutamasta jäljellä vain tyngät.

Mutta jos nyt väkisin sinne menen, ei tämä jatkuva kipujen kanssa elämäkään ole mistään kotoisin. Ja haaveilen, että voisin vihdoin syödä niin että saan purtua ruokaa.. Se olisi ihan mieletöntä.

Hyvä juttu! Tule sitten kertomaan miten meni. Ja palkitse itsesi jotenkin käynnin jälkeen, sen ansaitset.

Vierailija
15/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Hyvin se menee. Ei me hammaslääkärit olla mitään hirviöitä ja otetaan kyllä huomioon pelot. Ja voin sanoa että vuosien varrella on tullut nähtyä kaikenlaista joten muutama Puuttuva hammas ja muutoin huonot hampaat eivät hätkäytä.

Vierailija
16/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että saan huudot ja moitteet hampaiden kunnosta mutta nyt vihdoin yritän mennä..

Etkä tiedä, vaan luulet.

Moni hammaslääkäri jo ymmärtää, ettei se huutaminen mitään auta vaan vain pahentaa tilannetta entisestään, eikä siksi enää huuda vaikka mieli tekisi. Voi päinvastoin kehaista, että upeaa kun pelosta huolimatta tulit.

Omalla lääkärilläni voi varata ensimmäisen ajan ihan vain siihen, että keskustelee pelostaan. 

Olenkin muuten juuri lähdössä hammaslääkäriin...

Vierailija
17/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että uskallat! Minä en. :(

Vierailija
18/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap ja kaikki muutkin hammaslääkäripelkoiset!

Itselläni puuttuu suusta vajaa puolet hampaista. Olen ottanut sen asenteen, että kun hammaslääkäriin menen, oireilevat hampaat poistetaan suoraan (ihan edessä olevat annan paikata). Muutama hammaslääkäri on tästä naputtanut, mutta suurin osa hyväksyy lopulta. Vakihammaslääkärini muistuttavat päätöksieni lopullisuudesta ja sitten poistavat, valittamatta. Kiitos heille.

Jos ajatus lukuisista juurihoidoista, paikkailuista ym. tuntuu olevan liikaa, suosittelen ainakin harkitsemaan poistoja. Elämä helpottuu huomattavasti kun kipeät hampaat ovat poissa, ja suu parantuu ihmisellä muutenkin aika nopeasti isoistakin poistoista. Moni voi miettiä ettei kehtaa olla ilman hampaita, mutta rikkinäiset, mahdollisesti jo tulehtuneet hampaat, haisevat kyllä hengityksessä vaikka voisivat näyttääkin ehjiltä. Mielestäni pari ok-kuntoista vrt. kasa rikkinäisiä on parempi. 

Vierailija
19/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelko laantuu viimeistään kun ne hampaat tosiaan vetää viimeisiä, oon nähnyt tapauksen missä sitä käyntiä on viivytetty ja sitten kipu on ollut niin kova että on menty sinne hammaslääkäriin ja sanottu että vedä hammas irti vaikka ilman puudutusta.

Vierailija
20/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele sitä hammalääkäri raukkaa, joka joutuu tuossa kunnossa olevaa hampaistoa hoitamaan. Sääliksi käy kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän