En halua, että mua kutsutaan synnyttäjäksi!
En mä ainakaan halua, että mua aletaan miksikään synnyttäjäksi kutsumaan. Olen odottava äiti ja äiti sitten kun vauva on syntynyt.
Minusta tuollainen nimittely on loukkaavaa ja naista halventavaa. Ihan kuin alennettaisiin joksikin lehmäksi.
Ja vauvalla on myös isä, jota isäksi sopii sanoa.
Kommentit (84)
Se sana ottaa huomioon myös ensisynnyttäjät joita siis ei ole vielä korrektia kutsua äideiksi.
Älä sitten hankkiudu raskaaksi. Yäk.
En mäkään tajua miksi koko ajan perhearvoja ajetaan alas. Turha uikuttaa, ettei täällä suomalaiset enää viitsi lisääntyä kun perheitä, äitiyttä ja isyyttä ei arvosteta.
Minusta ne termit menee niin, että on odottava äiti ja synnyttävä äiti.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua miksi koko ajan perhearvoja ajetaan alas. Turha uikuttaa, ettei täällä suomalaiset enää viitsi lisääntyä kun perheitä, äitiyttä ja isyyttä ei arvosteta.
Minusta ne termit menee niin, että on odottava äiti ja synnyttävä äiti.
Miten perhearvoja ollaan ajamassa alas? Ja kenen mukaan?
Isät ovat siittäjiä? Hyvää siittäjän päivää.
Hirveä haloo jostain asiasta millä nimelle jotain ihmistä kutsutaan.
Jos asiaa lähdetään perkaamaan ihan siitä että mitä eroa sukupuolilla on? No nainen ja mies eroaa toisistaan ulkonäöllisesti sekä heillä on eri rooli lisääntymisessä eli nainen synnyttää ja mies siittää.
Eli sukupuolten eroavaisuus on ulkonäkö. Äidin ja isän eroavaisuus on se että äiti synnyttää ja isä siittää.
En oikeastaan edes ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin niin pahasti joku "äiti" sana vaikka se tarkoittaa samaa kuin synnyttäjä.
Äiti sana tarkoitti joskus 1950-luvulla paljon muutakin kuin vain synnyttäjää mutta ajat muuttuu.
Minä olin ainakin synnyttäjä kun muutaman tunnin ajan synnytin sikiötäni. Synnytyksen jälkeen muutuin äidiksi ja sikiö lapseksi/vauvaksi.
Siinähän alapeukutatte. .
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjä ei aina ole äiti. Eikä toinen vanhempi isä. Joten lainsäädännön selkeyden ja tasapuolisuuden vuoksi termit "synnyttäjä" ja "vanhempi" ovat toimivampia kuin äiti ja isä.
Juu u, mitenköhän täällä on tähän asti pärjätty aivan mainosti aikaisemmalla tavalla? Tällainen muuttelu kertoo enemmän siitä, että hallitus näkee näinkin pintapuolisen asian tärkeämpänä kuin maan oikeat ongelmat. Se on ehkä se mikä eniten tässä ärsyttää. Keskitytään taas aivan mitättömiin pilkunviilauksiin.
Kuka täällä oikeasti on kokenut ongelmaksi että laissa on ennen sanottu äiti ja isä, eikä synnyttäjä ja vanhempi? Väitän, että mikäli edes tätä asiaa ongelmaksi kokeneita on, on niitä äärimmäisen vähän. Asiat täytyy olla helvetin hyvin elämässä jos tämä on ollut jollekin piikki lihassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ainakin synnyttäjä kun muutaman tunnin ajan synnytin sikiötäni. Synnytyksen jälkeen muutuin äidiksi ja sikiö lapseksi/vauvaksi.
Siinähän alapeukutatte. .
Olen minäkin ollut kaksi kertaa synnyttäjä vaikka en edes synnyttänyt vaan kahdesti tehty keisarinleikkaus. En minä moisesta kuitenkaan loukkaantunut :D
Vierailija kirjoitti:
Jos asiaa lähdetään perkaamaan ihan siitä että mitä eroa sukupuolilla on? No nainen ja mies eroaa toisistaan ulkonäöllisesti sekä heillä on eri rooli lisääntymisessä eli nainen synnyttää ja mies siittää.
Eli sukupuolten eroavaisuus on ulkonäkö. Äidin ja isän eroavaisuus on se että äiti synnyttää ja isä siittää.
En oikeastaan edes ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin niin pahasti joku "äiti" sana vaikka se tarkoittaa samaa kuin synnyttäjä.
Äiti sana tarkoitti joskus 1950-luvulla paljon muutakin kuin vain synnyttäjää mutta ajat muuttuu.
Kannattaa vähän perehtyä asioihin lisää, jos tietämyksesi sukupuolista on vain että miehillä on penis ja naisella vagina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän perehtyä asioihin lisää, jos tietämyksesi sukupuolista on vain että miehillä on penis ja naisella vagina.
Olen eri mutta miten muuten sukupuolet eroavat toisistaan kuin että heillä on erilainen ulkonäkö?
Moni aina väittää että sukupuolilla olisi muutakin eroavaisuuksia kuin ulkonäkö mutta kukaan ei osaa sanoa sitä miten muuten ne eroavat toisistaan kuin ulkonäöllisesti.
Siis jotkut hormoonit on erilaiset ja kromosomit mutta sitä ei edes huomaa arjessa.
Ole hyvä ja kerro.
Mites imettäjä, eikös se olisi hyvä termi synnyttäjän jatkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta miten muuten sukupuolet eroavat toisistaan kuin että heillä on erilainen ulkonäkö?
Moni aina väittää että sukupuolilla olisi muutakin eroavaisuuksia kuin ulkonäkö mutta kukaan ei osaa sanoa sitä miten muuten ne eroavat toisistaan kuin ulkonäöllisesti.
Siis jotkut hormoonit on erilaiset ja kromosomit mutta sitä ei edes huomaa arjessa.
Ole hyvä ja kerro.
Esimerkiksi aivoissa on sukupuolten välillä eroja. Tässä on muutama linkki missä puhutaan miesten ja naisten eroista biologian kannalta. Kyse ei ole siitä että toinen olisi huonompi vaan siitä todellakin ettei miehet ja naiset keskimäärin ole täysin samanlaisia. Se näkyy ihan arkielämässäkin jo esimerkiksi kommunikaatiotaidoissa, ammatinvalinnassa jne. Toki valintoja ohjaa muutkin asiat, mutta biologiallakin on osansa. Muutoin eroja ei edes huomaisi. Ei sekään ole täysin tuulesta tempaistu juttu kun sanotaan että ”naiset ovat Venuksesta ja miehet Marsista” tai kun molemmat sukupuolet toteavat että ”miehiä/naisia on vaikea ymmärtää”. Kyllä meissä eroja on. Tästä vaan ei saa enää oikein puhua koska nostetaan heti erottelut, rasismit ja muut systeemit esiin. Olkoon kukin mitä haluaa ja eläköön miten lystää, mutta ei pidetä sentään päätä pensaassa. Tietyt asiat eivät muutu ja kaikkea ei väkisin pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä on nyt kysymys? Kun ei oo linkkiä mihinkään niin oon hoo moilasena.
Ihmisellä mennyt herne nenään, kun synnytysosastolla olevat ovat synnyttäjiä. Juu sen muutaman tunnin mitä useimmat siellä ovat. Ihmisen elämässä kaikki huvin, jos tuo ottaa noin pahasti tunteisiin.
Lakialoite siitä, että mieshenkilö on /Voi olla, synnyttäjä on valmisteilla.
Vanhat termit äiti/äitiysloma.. poistuu
Pitää olla sukupuolineutraali , oikeastaan vapaa.
Vierailija kirjoitti:
No mutta näinhän se on. Kaksi sukupuolta.
Kaikki muu on vain mielenterveyden häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä on nyt kysymys? Kun ei oo linkkiä mihinkään niin oon hoo moilasena.
Hallitus keskittymässä taas oleellisiin tasa-arvokysymyksiin. Asevelvollisuuden suhteen ollaan kans ehkä joskus tekemässä jotain selvitystä... et jos naisillekin joku pieni nakki napsuis, mut asiat tärkeysjärjestykseen!!!
Mistä te nyt puhutte?
Minä löysin tällaisen:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006402858.html
Eikö tuo uudistus koskisi vain virallisia tekstejä?
Jos jossain asiayhteydessä ei ole merkitystä mitä sukupuolta olevasta vanhemmasta puhutaan, niin on järkevintä puhua yleisesti vanhemmista. Jos puhutaan synnyttäjästä eikä äidistä, selviää että tarkoitetaan nimenomaan synnyttäjää eikä ketä tahansa naispuolista vanhempaa. Esim. naispareissa molemmat voivat olla äitejä, mutta eivät synnyttäjiä.
Eihän tuo ole keneltään pois, että otetaan erilaiset vaihtoehdot huomioon eikä korosteta sukupuolta sielläkin missä se ei ole tarpeen. Keltään ei olla viemässä mitään.