Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areena: Kuolema auringossa

Vierailija
10.02.2020 |

Paikallinen baarimikko (Fugessa ilmeisesti) kertoo ohjemassa kuinka Suomen viranomaiset(ilmeisesti sossu) ohjaa nuoret muuttamaan Espanjaan jossa he elävät yhteiskunnan tuilla(ilmeisesti tt-tuki). Mitä vi##ua! Tapahtuuko tällaista oikeasti?

Kommentit (361)

Vierailija
321/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä ketjussa on kyllä puhuttu todella törkeään sävyyn tytön isästä, häpeäisitte te jotka tähän olette syyllistyneet.

Mistään ei ole tullut ilmi mitään siihen viittaavaakaan, ettei tytöllä muka olisi ollut isää vaan päinvastoin ääniviestien ja kaiken perusteella on ollut erittäin läheinen isänsä kanssa, läheisempi kuin moni parikymppinen on!

Ja toi kun sanoi, että vaikea sanoa että ”rakastan sua” niin sehän liittyy ihan vaan siihen, että suomalaiselle on usein vaikea sanoa noi sanat eikä mihinkään huonoihin väleihin.

Muilla kielillä kyllä viljeli isälleen rakkauden osoituksia, ainahan siinä kuului viestien lopussa jotain ”love you papitoooo oot tärkeee” yms.

Että juu vaikuttaisi täysin päinvastaiselta mitä jotkut tässä ketjussa on yrittäneet väkisillä vääntää ja vihjailla.

Tässä tapauksessa todellakin tainnut isä olla parempi vanhempi, mutta se on joillekin vaikea myöntää?

Pakko olla miehessä aina jotain vikaa vai?

Ai niin, en myöskään nähnyt itse mitään totuuden pakenemista tuon isän ja veljen osalta.

Hehän tiesivät tytön olleen päihdeongelmainen eivätkä sitä yrittäneetkään kieltää, vaan hyväksyivät asian.

Epäilys kuolemaan johtaneista olosuhteista ei johtunut siitä, että heidän olisi ollut vaikea uskoa tytön olevan pohjalla vaan siitä, että olivat kuulleet huhuja joiden mukaan tytön kuolema saattaisi olla mürhâ.

No, jos tyttö oli vuosia ulkomailla kodittomana ja aineissa tai niin kuin itse sanoit pohjalla ja hän tiesi niin voi kyllä kyseenalaistaa että miksi ei kertakaan mennyt katsomaan tilannetta.

Vaikea uskoa että oli todella läheiset kun kerran eivät kertakaan menneet moikkamaan. 

Paljon jää arvoitukseksi, paljon kysymyksiä mitä ei vastattu.

Traagista kaikin puolin

Mutta onko tyttö itse halunnut, että perhe tulisi sinne häntä katsomaan?

Turhaahan sinne on mennä, jos toinen pakoilee.

Ja isä oli tarjoutunut hakemaan tytön kotiin, mutta tyttö torppasi idean ja aikuistahan on hankala väkisilläkään hakea.

Muutenkaan päihdeongelmaisten luokse ei niin vain mennä, ihan jo oman henkisen kantin vuoksi.

Minä romahdin ihan täysin, kun menin huume- ja mielenterveysongelmaisen läheiseni kämpälle ja näin, mikä se tilanne oikeasti on.

En olisi päästänyt kyseisen ihmisen vanhempia sinne.

Paljon voi spekuloida ja kaikkea ei tiedä. Moni sanoo että toista ei voi auttaa ennenkuin se haluaa apua itse. Toisaalta jotkut ihmiset tarvitset apua eikä ikinä pyydä sitä suoraan. 

Ei ainakaan silmiä kannata sulkea omien lasten osalta vaikka miten hirveätä se näky olisi.

Vierailija
322/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä ketjussa on kyllä puhuttu todella törkeään sävyyn tytön isästä, häpeäisitte te jotka tähän olette syyllistyneet.

Mistään ei ole tullut ilmi mitään siihen viittaavaakaan, ettei tytöllä muka olisi ollut isää vaan päinvastoin ääniviestien ja kaiken perusteella on ollut erittäin läheinen isänsä kanssa, läheisempi kuin moni parikymppinen on!

Ja toi kun sanoi, että vaikea sanoa että ”rakastan sua” niin sehän liittyy ihan vaan siihen, että suomalaiselle on usein vaikea sanoa noi sanat eikä mihinkään huonoihin väleihin.

Muilla kielillä kyllä viljeli isälleen rakkauden osoituksia, ainahan siinä kuului viestien lopussa jotain ”love you papitoooo oot tärkeee” yms.

Että juu vaikuttaisi täysin päinvastaiselta mitä jotkut tässä ketjussa on yrittäneet väkisillä vääntää ja vihjailla.

Tässä tapauksessa todellakin tainnut isä olla parempi vanhempi, mutta se on joillekin vaikea myöntää?

Ai niin, en myöskään nähnyt itse mitään totuuden pakenemista tuon isän ja veljen osalta.

Hehän tiesivät tytön olleen päihdeongelmainen eivätkä sitä yrittäneetkään kieltää, vaan hyväksyivät asian.

Epäilys kuolemaan johtaneista olosuhteista ei johtunut siitä, että heidän olisi ollut vaikea uskoa tytön olevan pohjalla vaan siitä, että olivat kuulleet huhuja joiden mukaan tytön kuolema saattaisi olla mürhâ.

No, jos tyttö oli vuosia ulkomailla kodittomana ja aineissa tai niin kuin itse sanoit pohjalla ja hän tiesi niin voi kyllä kyseenalaistaa että miksi ei kertakaan mennyt katsomaan tilannetta.

Vaikea uskoa että oli todella läheiset kun kerran eivät kertakaan menneet moikkamaan. 

Traagista kaikin puolin

Ja isä oli tarjoutunut hakemaan tytön kotiin, mutta tyttö torppasi idean ja aikuistahan on hankala väkisilläkään hakea.

Muutenkaan päihdeongelmaisten luokse ei niin vain mennä, ihan jo oman henkisen kantin vuoksi.

Minä romahdin ihan täysin, kun menin huume- ja mielenterveysongelmaisen läheiseni kämpälle ja näin, mikä se tilanne oikeasti on.

Paljon voi spekuloida ja kaikkea ei tiedä. Moni sanoo että toista ei voi auttaa ennenkuin se haluaa apua itse. Toisaalta jotkut ihmiset tarvitset apua eikä ikinä pyydä sitä suoraan. 

Ei ainakaan silmiä kannata sulkea omien lasten osalta vaikka miten hirveätä se näky olisi.

Ei silmiään sulkea, vaikka kyllä sekin voisi joskus olla armollisempi vaihtoehto kuin kaiken tietäminen.

Ei siitä kaiken tietämisestäkään mitään hyötyä ole, päinvastoin.

Varmaan kellään ei ole mitään selviä vastauksia miten päihdeongelmaisen läheisten tulisi käyttäytyä ja olla, mutta lähteisten syyllistäminen asiasta on tosi julmaa etenkin tilanteessa, jossa lasta on yritetty auttaa, tarjottu apua ja vaikka lapsi ei ole ottanut apua vastaan, pidetty silti huolta ja yhteyttä.

Teoriassa on helppo ajatella, että itse ainakin vaan kävelisi sisään sinne huumeluolaan, kantaisi lapsensa ulos ja veisi hoitoon, mutta käytäntö on yleensä paljon hankalampi ja epätoivoisempi tie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
323/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoma Oy lietsoo vihaa ja negatiivisuutta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aina tökkää tuo selitys, miten oli rankka lapsuus. Oma lapsuus oli väkivaltainen päihdehelvetti hevonkuusessa. Kävin sen takia koulua kunnolla, että pääsen pois. Nyt on työ, perhe, raitis mies. Olisihan minäkin voinut narkata ja sääliä itseäni. Ei tullut mieleenkään, koska halusin muutoksen, en selityksiä.

Kivat sulle, että jaksoit painaa hommia ja pääsit elämässä eteenpäin. Voin sanoa, että olet merkittävässä vähemmistössä (valitettavasti).

Se, että sinä selvisit vaikeista oloista, ei tarkoita mitään muuta kuin että sinulla kävi hyvä tuuri. On järkyttävän ylimielistä väittää, että muut tahallaan valitsisivat päihteet ym. ja pääsisivät sieltä pohjalta pois kun vain vähän yrittäisivät.

Mutta tämä asennehan monilla menestyneilläkin on: Kyllä kaikki muutkin voivat saavuttaa menestystä kun vain yrittävät. Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei.

Onpa järkyttävän ylimielisesti sanottu ihmiselle, joka on työllä ja tahdolla saanut elämänsä kuntoon lähtökohdista huolimatta.

Vastasin vain hänen väittämäänsä, että kaikki voisivat nousta suosta, jos vain niin päättävät. Moni kasvaa todella negatiivisessa ympäristössä, jossa itseluottamus on tuhottu jo paljon ennen kuin on ollut edes teoriassa mahdollista lähteä itsenäistymään.

Olen todella iloinen jokaisesta, joka onnistuu nousemaan ylös pohjamudista.

Off-topic loppuu tähän.

Vierailija
324/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-Korea kirjoitti:

ihme kun tämä ketju saa olla täällä!  Tämän viikon Yl# Ulkolinj" dokumentti ohjelmaan  liittyvät kommentit sensuroidaan täällä palstalla alta aikayksikön.  Kokeilin aiemmin  kirjoittaa pelkkä Yl" Ulkolinj" (pakko laittaa nyt erikoismerkkejä kun muuten sensuuri iskee heti), mutta sekin sensuroitiin alle 15 min.  Ihmettelen mitä niin vaarallista Yl"  tv:n kyseinen ohjelma sisälsi ettei siitä saa edes keskustella Sanoma O"n hallinnoimmalla palstalla.  Ohjelmaahan voi kuka tahansa katsella Yl&  Areenasta. Oliko kyse siitä että siellä oli ikäviä totuuksia idän ihmemaan tiettyjen uskontojen sallivasta kohtelusta mitä tulee lasten hyv#ksikäyttöön. Laitoin nimimerkin sen vuoksi että olen vakuuttunut, että tämän viestin jälkeen saan bannin tänne,  eli ette tule todennäköisesti näkemään kommentteja enää tällä nimimerkillä. Sikäli erikoista että mielestäni tässäkään viestissä ei ole mitään epäasiallista tai sääntöjen vastaista, vaan olen ainoastaan huolestunut Suomen sananvapaudesta. Sanoma O&  on ostanut viimeaikaisten uutisten mukaan  myös useita maakuntalehtiä, joten niidenkin osalta sensuuri ilmeisesti tiukkenee. Pitäisikö olla huolissaan?

Ei tartte kulti olla mitenkään huolissaan... kyllä teidän touhut jo suurin osa ihmisistä tunnistaa. 

Proseduuri menee teillä esimerkiksi näin: lanseerataan samanmielisten kesken kampanja, että toivotaan YLEltä kovasti Pekka ja Pätkä n'eekereinä -elokuvaa. YLE päättää sen esittää muiden P&P:n elokuvien myötä, kun kysyntä on kasvanut.

Kun asia julkaistaan, sama porukka siirtyy vaiheeseen kaksi: lanseeraa kauhistelu- ja jeesustelukampanjan, kuinka tällaista r'sistista p'skaa voidaan lähettää veronmaksajien rahoilla, kaikki keskustelut asiasta ilmoitetaan systemaattisesti asiattomiksi, joten saadaan luotua vaikutelma, ettei asiasta saa edes keskustella.

Ja lopuksi sitten kolmas vaihe: lanseerataan kampanja, jossa jeesustellaan, kuinka ei saa edes keskustella tällaisesta asiasta ja vanhoja elokuvia ei osata laittaa kontekstiinsa ja kyllä toi su'vaitsevaisto on kauhiaa kun se sensuroi sekä elokuvat etta keskustelut. 

Noin se toimii, joten älä yhtään huolestu. Hyvin sulla menee.

Vierailija
325/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traagista kaikin puolin

Teillä ei taida olla käsitystä siitä, millaista on olla narkkarin läheinen. Oma veljeni on narkkari ja apua on tarjottu. On huudettu, anottu, pyydetty ja rukoiltu lopettamista, mutta päihdeongelmasta, varsinkin huumeista, on niin vaikea irtautua. Ongelman suuruudesta kertoo se, että narkkari on valmis varastamaan jopa omilta läheisiltään, että saa lisää aineita. Valehdellaan, varastetaan ja petetään luottamus. Narkkari muuttuu persoonaltaan kylmäksi. Oma veljeni on esimerkiksi ihan eri ihminen nyt kuin ennen. Välillä se herkkä, empaattinen ja välittävä veli tulee esiin, mutta suurimma osan ajastaan pystyy ajattelemaan vain itseään. 

Ketään ei voi pakottaa hoitoon. Väkisin on turha kantaa mistään nistiluolasta pois, koska karkaa takaisin heti kuin silmä välttää. Voi jopa kamapäissään vetäistä sinua turpaan. Eikä tosiaan auta aneleminen ja rukoilu, että lopettaisi. 

Vierailija
326/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fugessa on epäonnistuneiden ja kouluttamattomien suomijunttien kokoontumisajot. En ottaisi vakavasti mitään, mitä nämä päästelevät suustansa.

Niin järkyttävä paikka, täynnä suomalaisia juoppoja ja nistejä. Oikein r.o.s.k.a.v.ä.e.n. pesä. Ei tuonne lomalle kukaan normaali halua, Espanjakin on parempia paikkoja täynnä.

Vierailija
327/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traagista kaikin puolin

Teillä ei taida olla käsitystä siitä, millaista on olla narkkarin läheinen. Oma veljeni on narkkari ja apua on tarjottu. On huudettu, anottu, pyydetty ja rukoiltu lopettamista, mutta päihdeongelmasta, varsinkin huumeista, on niin vaikea irtautua. Ongelman suuruudesta kertoo se, että narkkari on valmis varastamaan jopa omilta läheisiltään, että saa lisää aineita. Valehdellaan, varastetaan ja petetään luottamus. Narkkari muuttuu persoonaltaan kylmäksi. Oma veljeni on esimerkiksi ihan eri ihminen nyt kuin ennen. Välillä se herkkä, empaattinen ja välittävä veli tulee esiin, mutta suurimma osan ajastaan pystyy ajattelemaan vain itseään. 

Ketään ei voi pakottaa hoitoon. Väkisin on turha kantaa mistään nistiluolasta pois, koska karkaa takaisin heti kuin silmä välttää. Voi jopa kamapäissään vetäistä sinua turpaan. Eikä tosiaan auta aneleminen ja rukoilu, että lopettaisi. 

Voimia sinulle ja perheellesi, toivottavasti veljesi pääse jaloilleen.

Kaikki ihmiset, perheet ja suhteet ovat erillaisia.

Jotkut ovat läheisiä ja tekevät kaikkensa mutta läheinen ei halua apua. Jotkut eivät tee paljon mitään ja läheinen haluaa apua. Jotkut ovat syvällä koukussa jotkut käyttävät mutta voivat lopettaa. 

Kaikki ei ole niin itsestään selvää. Vaikea tilanne kuitenkin jota kukaan ei varmasti toivo. 

Vierailija
328/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistäminen on niin turhaa.

Jos narkkarin voisi muut parantaa, ei maailmassa olisi rikkaita narkkareita.

Mutta kun niitä on. Vaikka heillä on vara maailman parhaisiin hoitoihin, tukihenkilöihin, mukana kulkeviin life coacheihin, päihteettömiin ja voimaannuttaviin lepolomiin täydellisen rauhaisilla paratiisisaarilla jne., niin silti ne repsahtaa uudelleen ja uudelleen ja lopulta jopa kuolee siihen.

Päihde- ja mielenterveysongelmat on sellaisia, ettei mikään maailman raha tai lauma tukihenkilöitä välttämättä auta.

Vierailija
329/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on paljon todella naiivia ja tietämätöntä porukkaa, tai sitten vaan kylmäsydämisiä.

Menkää itse läheisen kämppään jossa on kaikkea kuivuneesta verestä aseisiin ja erinäisiin huumeidenkäyttövälineisiin, hakekaa itse sitä katkolta jälleen kerran karannutta ja itsemurhalla uhkailevaa tyyppiä pitkin yötä paikoista joita ette tienneet olevan olemassakaan ja pelätkää päivästä toiseen milloin se viimeinen viesti tulee vaikka samalla se olisi helpotus.

Sen jälkeen olette oikeutettuja arvostelemaan muita millään tavalla, vaikka sen jälkeenkin teillä on vain se oma subjektiivinen kokemus.

Käy niin sääliksi kaikki ongelmaisten läheiset kun tietää, että suurinosa ihmisistä on tollasia kuin nää ketjun sössöttäjät eikä niiltä siis saa mitään tukea.

Päihdeongelmaisen läheiset jää tosi yksin, harva heitä edes yrittää ymmärtää.

Vierailija
330/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se dokkarissa näkynyt musavideo Youtubessa? Mä yritin etsiä, mutta en löytänyt.

Vierailija
331/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on paljon todella naiivia ja tietämätöntä porukkaa, tai sitten vaan kylmäsydämisiä.

Menkää itse läheisen kämppään jossa on kaikkea kuivuneesta verestä aseisiin ja erinäisiin huumeidenkäyttövälineisiin, hakekaa itse sitä katkolta jälleen kerran karannutta ja itsemurhalla uhkailevaa tyyppiä pitkin yötä paikoista joita ette tienneet olevan olemassakaan ja pelätkää päivästä toiseen milloin se viimeinen viesti tulee vaikka samalla se olisi helpotus.

Sen jälkeen olette oikeutettuja arvostelemaan muita millään tavalla, vaikka sen jälkeenkin teillä on vain se oma subjektiivinen kokemus.

Käy niin sääliksi kaikki ongelmaisten läheiset kun tietää, että suurinosa ihmisistä on tollasia kuin nää ketjun sössöttäjät eikä niiltä siis saa mitään tukea.

Suurimmalla ihmisistä on jonkinlainen defenssi, että alkoholisti tai narkomaani voisi tahdonvoimalla lopettaa. He eivät usko, että kyse on sairaudesta ja heillä ei ole tietoa riippuvuuksista. Siksi tällaisten ihmisten vaikea ymmärtää millaisten asioiden kanssa riippuvaiset ja heidän läheisensä painivat. Usein aiheuttaa pelkästään halveksuntaa. Monellakaan narkomaanilla ei ole normaaleiden ihmisten silmissä minkäänlaista ihmisarvoa. 

Minä en ole koskaan kertonut veljeni ongelmista kenellekään ulkopuoliselle, koska tiedän, että samalla minutkin tuomittaisiin. Hyvällä tuurilla saisin sääliä, mutta suurin osa ihmisistä ajattelisi, että minullakin on mahdollisesti ties mitä ongelmia. Ei ihmiset ymmärrä, eikä haluakaan ymmärtää. Parempi tuomita kuin ajatella, että heidänkin läheiset voisivat päätyä samaan tilanteeseen.

Varmasti moni tavan tallaaja kuka tämän dokumentin katsoi, ajatteli, että Lumi oli perus narkki ja ihan sama vaikka kuoli. Itse valitsi tiensä. Harva pysähtyy ajattelemaan, että Lumi olisi luultavasti tehnyt hyvin erilaisia valintoja, jos olisi syntynyt eri perheeseen. Kukaan meistä ei voi valita lapsuudenperhettään ja niitä olosuhteita, joissa kasvaa.

Vierailija
332/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aina tökkää tuo selitys, miten oli rankka lapsuus. Oma lapsuus oli väkivaltainen päihdehelvetti hevonkuusessa. Kävin sen takia koulua kunnolla, että pääsen pois. Nyt on työ, perhe, raitis mies. Olisihan minäkin voinut narkata ja sääliä itseäni. Ei tullut mieleenkään, koska halusin muutoksen, en selityksiä.

Kivat sulle, että jaksoit painaa hommia ja pääsit elämässä eteenpäin. Voin sanoa, että olet merkittävässä vähemmistössä (valitettavasti).

Se, että sinä selvisit vaikeista oloista, ei tarkoita mitään muuta kuin että sinulla kävi hyvä tuuri. On järkyttävän ylimielistä väittää, että muut tahallaan valitsisivat päihteet ym. ja pääsisivät sieltä pohjalta pois kun vain vähän yrittäisivät.

Mutta tämä asennehan monilla menestyneilläkin on: Kyllä kaikki muutkin voivat saavuttaa menestystä kun vain yrittävät. Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei.

Onpa järkyttävän ylimielisesti sanottu ihmiselle, joka on työllä ja tahdolla saanut elämänsä kuntoon lähtökohdista huolimatta.

Vastasin vain hänen väittämäänsä, että kaikki voisivat nousta suosta, jos vain niin päättävät. Moni kasvaa todella negatiivisessa ympäristössä, jossa itseluottamus on tuhottu jo paljon ennen kuin on ollut edes teoriassa mahdollista lähteä itsenäistymään.

Olen todella iloinen jokaisesta, joka onnistuu nousemaan ylös pohjamudista.

Off-topic loppuu tähän.

Ei siinä niin väitetty, ihan itse tulkitsit.

Vierailija
333/361 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla ihmisistä on jonkinlainen defenssi, että alkoholisti tai narkomaani voisi tahdonvoimalla lopettaa. He eivät usko, että kyse on sairaudesta ja heillä ei ole tietoa riippuvuuksista. Siksi tällaisten ihmisten vaikea ymmärtää millaisten asioiden kanssa riippuvaiset ja heidän läheisensä painivat. Usein aiheuttaa pelkästään halveksuntaa. Monellakaan narkomaanilla ei ole normaaleiden ihmisten silmissä minkäänlaista ihmisarvoa. 

Minä en ole koskaan kertonut veljeni ongelmista kenellekään ulkopuoliselle, koska tiedän, että samalla minutkin tuomittaisiin. Hyvällä tuurilla saisin sääliä, mutta suurin osa ihmisistä ajattelisi, että minullakin on mahdollisesti ties mitä ongelmia. Ei ihmiset ymmärrä, eikä haluakaan ymmärtää. Parempi tuomita kuin ajatella, että heidänkin läheiset voisivat päätyä samaan tilanteeseen.

Varmasti moni tavan tallaaja kuka tämän dokumentin katsoi, ajatteli, että Lumi oli perus narkki ja ihan sama vaikka kuoli. Itse valitsi tiensä. Harva pysähtyy ajattelemaan, että Lumi olisi luultavasti tehnyt hyvin erilaisia valintoja, jos olisi syntynyt eri perheeseen. Kukaan meistä ei voi valita lapsuudenperhettään ja niitä olosuhteita, joissa kasvaa.

Tänne on kirjoitellu päihdeongelmaisten lapsia, jotka on saaneet elämänsä kuntoon. Sen saa mm. lopettamalla päihdeongelmaisen auttamisen. Melko paksua sanoa näitä sinisilmiksi. Pikemminkin päinvastoin. Sellasia jotka ei anna päihderiippuvaisen määrätä ja pilata omaakin elämää.

Vierailija
334/361 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoite suomessa, kela maksaa tuet tilille ja eikun espanjaan.

Joo, voihan tyhmä tuollaista yrittää. Mutta sitten kun tulee jälkikäteen ilmi, tulee oikeudenkäynti ja joutuu takautuvasti maksamaan takaisin ne summat... kyseessä on petos, voi jopa joutua linnaan.

Työttömänä sua ei myöskään vahdi Kela vaan myös TE-toimisto.

Sulla on vanhentunutta tietoa. Nykyään saat ihan luvallisesti oleskella vaikka koko ajan ulkomailla, kunhan olet tavoitettavissa. Ei vaikuta työkkäriin eikä tukiin millään lailla.

Ei se ihan noin mene.

Työtön joko ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi ulkomailla (EU-maissa tai Sveitsissä) tai etsii aktiivisesti töitä Suomesta ja pitää työnhakunsa voimassa Suomessa.

Jos etsit töitä niin että olet rekisteröitynyt työnhakijaksi Suomessa (ja saat tukia Suomesta), ja oleskelet ulkomailla aktiivisesti töitä hakien, sin pitää myös täyttää Suomessa vakinaisesti asuvan henkilön kriteerit. Eli aiot oleskella ulkomailla enintään vuoden. EU-maassa se tarkoittaa, että yli 3 kk jälkeen käyt rekisteröitymässä ko. maassa tai sitten oleskelet Suomessa jonkin aikaa. Työttömänä sun pitää aina ilmoittaa ulkomaille lähdöstäsi TE-palveluihin.

Ei pidä enää, jos lomailemaan lähdet. Vaikka olisit kuukausia lomalla.

Työnhakukiemurat on eri asia.

No sinä varmaan "lomailet" omien sääntöjesi mukaan, mutta näin lukee työkkärin nettisivulla:

Työttömyysetuuden maksaminen ulkomaanmatkan ajalta edellyttää, että henkilö on matkankin aikana työmarkkinoiden käytettävissä, mm. pitää työnhakunsa voimassa, hakee kokoaikatyötä ja on valmis vastaanottamaan tarjottua työtä ja TE-toimiston palveluita. Ulkomaanmatka ei ole pätevä syy kieltäytyä työstä tai palvelusta taikka keskeyttää palvelu.

Työnhakija vastaa siitä, että hänet tavoitetaan TE-toimistolle ilmoittamastaan osoitteesta. Työnhakija voi ilmoittaa TE-toimistolle ulkomaanmatkan aikaisen osoitteen, johon työtarjoukset ja muut TE-toimiston yhteydenotot lähetetään.

Missä kohti tuossa siis sanotaan, että ulkomaille lähdöstä on ilmoitettava TE-toimistoon? Ei missään. Koska se sääntö on ajat sitten poistunut.

TE-toimistolle ei tosiaan tarvitse ilmoittaa tilapäisistä ulkomaanmatkoista. Etuuden maksajalle pitää ilmoittaa pidemmästä oleskelusta ulkomailla, jos meinaa nostaa tukia matkan aikana. Jos kyseessä on pidempiaikainen muutto, oikeus etuuksiin päättyy yleensä muuttopäivään.

https://www.kela.fi/suomesta-ulkomaille-nain-haet

"Sinulla on yleensä oikeus Kelan etuuksiin tilapäisen ulkomailla oleskelusi ajan. Tilapäisenä ulkomailla oleskeluna pidetään enintään 6 kuukauden yhtäjaksoista oleskelua ulkomailla. Lue tarkemmin oikeudesta etuuksiin kunkin etuuden omilta verkkosivuilta, sillä joitakin etuuksia maksetaan vain 3 kuukautta kestävän ulkomailla oleskelun ajalta. 

Lisäksi on joitakin erityisryhmiä, joilla on oikeus Kelan etuuksiin, vaikka oleskelu ulkomailla kestää yli 6 kuukautta.

Ilmoita ulkomaille muutosta 

Ilmoita Kelaan ulkomaille muutosta, kun muutat yli 6 kuukaudeksi ulkomaille ja sinulle maksetaan Kelasta etuuksia."

Vierailija
335/361 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli dokkarissa olleesta musiikkivideosta, löytyy Youtubesta, Napo feat. HenxXxeli, Oon PA. Ei varsinaisesti mikään musiikkitaiteen tai videotaiteen helmi.

Vierailija
336/361 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahteen viimeiseen lauseeseen on pakko kommentoida, että ei ole mitenkään tavatonta varsinkaan nykyään, että myös ns. hyvän perheen lapsesta voi tulla huumeongelmainen.

Minun tuntemat huumenuoret on kaikki ihan hyvistä perheistä ja vakaista oloista lähtöisin, päihdeongelmat ei katso yhteiskuntaluokkaa tai sitä miten hyvä lapsuus ihmisellä on ollut.

Vierailija
337/361 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
338/361 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän mimmin espanjalainen mies oli pahoinpitelystä syytettynä jossa tytön piti todistaa. Väkivaltainen (tiedän, tunnettu siitä) tyyppi ja käyttää kaikkea sekaisin mutta vaikea saada vastuuseen koska poliisin lapsi. En ymmärrä että tehdään dokumentti jossa etsitään ”totuutta” ja tämä sivuutetaan täysin, yksi lause oli, ei muuta!

Vierailija
339/361 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän mimmin espanjalainen mies oli pahoinpitelystä syytettynä jossa tytön piti todistaa. Väkivaltainen (tiedän, tunnettu siitä) tyyppi ja käyttää kaikkea sekaisin mutta vaikea saada vastuuseen koska poliisin lapsi. En ymmärrä että tehdään dokumentti jossa etsitään ”totuutta” ja tämä sivuutetaan täysin, yksi lause oli, ei muuta!

Ilmeisesti hakkaus tuntui ihanalta koska palasi aina takaisin.

340/361 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen dokumentin katsoneena teen tarkennuksen.

Dokumentissa haastateltu baarimikko, jonka mielestä suomen sosiaalitoimi ohjaa nuoria espanjan aurinkorannikolle, oli englantilainen baariyrittäjä. Jokainen kyllä tajuaa, kuinka asiantunteva taho brittiyrittäjä espanjasta on suomen sosiaalipolitiikasta ja sosiaalitoimesta.

Alueellahan on suomalaisyhteisö, jossa on ihan samanlaista toimintaa kuin järjestöjen luvatussa kotimaassa toisella puolella eurooppaa. Valtiovaltakin on järjestämässä viimeisten uutisten mukaan sosiaalikuraattorin alueelle.

Yhtään vähättelemättä ongelmaa ja sen inhimillisiä seurauksia, haluan vain täsmentää aloittajan kirjoituksen asiantuntija-baarimikon asemaa asiantuntijana suomen sosiaalitoimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi