Aargh, menee hermo tyhmiin asiakaspalvelijoihin!!
Itsekin olen asiakaspalvelutyössä, joten nyt en tarkoita, että kaikki aspat olisivat tyhmiä. Mutta liian usein näissä erilaisissa tukipalveluissa on niin tolloa ja piittaamatonta porukkaa, ettei sanat riitä. Esimerkki viimeisimmästä tilanteesta:
- Hei! Minulla on järjestelmässä ongelma x paikassa y, mutta en pääse korjaamaan sitä, koska minulla ei ole oikeutta z. Henkilöllä å on oikeudet, mutta hän ei ole enää käytettävissä. Miten saan korjattua asian?
- Pääset ratkaisemaan ongelman x menemällä paikkaan y ja paina nappia x.
- En pääse painamaan nappia x, koska en pääse paikkaan y, koska minulla ei ole oikeutta z.
- Näyttäisi siltä, ettet pääse paikkaan y, koska sinulla ei ole oikeutta z ja siksi et voi tehdä x. Ota yhteytyä henkilöön å.
Voi hyvä jumala!!! Itsehän sen totesin jo ensimmäisessä viestissäni. Miksei vain voi lukea sitä kysymystä? Ja hauskinta on, että nämä neronleimaukset tulevat parin päivän viiveellä.
Kommentit (48)
Nyt tuli mieleen yksi tarina. Asiakas soittaa helppariin kun pöytäkone ei käynnisty. Käyvät yksitellen läpi kaikkea mahdollista ja lopulta päästään kohtaan, jossa veikataan koneen takana olevaa virtanappia. Asiakas lähtee hakemaan kynttilöitä nähdäkseen paremmin ja helpdeskin ihmetellessä asiaa töksäyttää, että heillä on sähkökatko.
Eli vaikka juuri sinä satut olemaan järkevä, niin 90% hoidettavista asioista on jotain, minkä voisi itsekkin hoitaa. Niin törkeältä kuin se kuulostaa, niin IT-alalla kannattaa ottaa jo heti aluksi asenne, että asiakas ei osaa oikeastaan mitään. Asian saa hoidettua nopeammin kun käy tietyn "listan" avulla läpi ongelmanratkaisua kuin että asiakas saarnaa miten on tehty jo x ja y (ja joissain tapauksissa ei oikeasti olla edes tehty).
8
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli mieleen yksi tarina. Asiakas soittaa helppariin kun pöytäkone ei käynnisty. Käyvät yksitellen läpi kaikkea mahdollista ja lopulta päästään kohtaan, jossa veikataan koneen takana olevaa virtanappia. Asiakas lähtee hakemaan kynttilöitä nähdäkseen paremmin ja helpdeskin ihmetellessä asiaa töksäyttää, että heillä on sähkökatko.
Eli vaikka juuri sinä satut olemaan järkevä, niin 90% hoidettavista asioista on jotain, minkä voisi itsekkin hoitaa. Niin törkeältä kuin se kuulostaa, niin IT-alalla kannattaa ottaa jo heti aluksi asenne, että asiakas ei osaa oikeastaan mitään. Asian saa hoidettua nopeammin kun käy tietyn "listan" avulla läpi ongelmanratkaisua kuin että asiakas saarnaa miten on tehty jo x ja y (ja joissain tapauksissa ei oikeasti olla edes tehty).
Mutta sama pätee myös toisin päin. Jos sinä satut olemaan järkevä, se ei tarkoita, että läheskään kaikki muut aspat olisivat. Minunkaan tapauksessani tilanne ei näiden "tarkistuslistojen"ansiosta muuttunut miksikään. Ne samat asiat vain toistin kolmeen kertaan eikä asiakaspalvelija voinut siltikään minun sanomani perusteella tietää, mitä olen tehnyt ja mitä en. Mutta asia selvisi, kun itse tarkastivat asian. Tämän he olisivat ihan helposti voineet tehdä jo ensimmäisen viestini perusteella, mutta eivät viitsineet.
Onko se pallottelu sitten todella tehokkaampi ja nopeampi tapa verrattuna siihen, että vain tarkistaisivat sen tilanteen itse? Tähän on vähän vaikea uskoa. En minä ainakaan sano asiakkaille, että paina nyt vain sitä tulostusnappia, jos hän sanoo, ettei tulostusvaiheeseen pääse. Kyllä minä tarkistan ensin, miksei siihen pääse.
Eilen juuri laitoin palautetta, että miksi firman x ruokalista ei näy foodorassa. Kirjoitin myös että syynä ei ole aukioloajat, koska se ei näy missään vaiheessa. Vastaus oli, oisko syy siinä että heillä on lyhyet aukioloajat, ja lueteltu ne.
No ei ole edelleenkään se syynä, luetteko te niitä viestejä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eilen juuri laitoin palautetta, että miksi firman x ruokalista ei näy foodorassa. Kirjoitin myös että syynä ei ole aukioloajat, koska se ei näy missään vaiheessa. Vastaus oli, oisko syy siinä että heillä on lyhyet aukioloajat, ja lueteltu ne.
No ei ole edelleenkään se syynä, luetteko te niitä viestejä ollenkaan.
Juuri tällainen papukaijamainen toistaminen tuntuu lähinnä kettuilulta tai huonolta sketsiltä.
Ap
Koska prosessi.
Pomot kuuntelee puheluita ja jos et mene prosessin mukaan, tulee itkua. Monesti aspassa tiedetään mitä paskaa on geneeriset kysymykset, mutta niistä poikkeaminen on pomon varpaille astumista. Omia aivoja ei saa käyttää koska prosessi. Olen pahoillani :(
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta. Olen törmännyt vastaavaan esim pankin ja Finnairin asiakaspalvelussa. Joskus tuntuu, että olen maailman ensimmäinen ihminen, joka kysyy jotain asiaa, niin ymmällään asiakaspalvelijat tuntuu välillä olevan. Paras oli yksi, joka laittoi vaan luurin kiinni kun ei osannut vastata. Soittopyyntöihin ei vastata koskaan, ei soiteta takaisin vaikka luvataan, ei tiedetä asioita jotka käyvät ilmi jo asiakkaan kysymyksestä tai firman omilta nettisivuilta.
Tämä.
Lopetin tilini Nordeassa juuri tästä syystä. Vaikka pääset botin läpi, ns. asiakaspalvelija ei tiedä yhtään paremmin, eikä osaa hoitaa asioita. Olen itse opettanut jotain Nordean noviisia(?), mitä heidän verkkosivuillaan kerrotaan.
Minut on joskus puhelinpankissa siirretty "ylemmän asiantuntijatahon" juttusille. Tämä oli täysin väärä henkilö, eikä normaalityössään tee asiakaspalvelua, joten asenne oli sen mukainen.
Nordeahan on pankki, johon ei enää saa muuten yhteyttä kuin viestimällä laitteilla.
Kävi liian vaikeaksi, joten goodbye.
Nykyään töihin ei perehdytetä mitenkään. Ei edes asiantuntijatehtävissä. Itse joutuu itsensä perehdyttämään ja jos ei siihen kykene niin saa tolloilla menemään.
Jos vastaus tulee sähköpostiin 2 päivän viiveellä, eikö olisi ihan kohtuullista, että edes yritetään selvittää, mitä asiakas kysyy. Jos et osaa vastata, älä vastaa vaan ota selvää ja vastaa sitten. Itselle (myös atk-tuessa työskentelevänä) ei tulisi mieleenkään selittää jotain puutaheinää, ellen edes tiedä, mitä kysytään. Joskus kysymykset ovat kryptisiä, mutta kun vaivautuu perehtymään asiaan, niihin löytyy myös nopeasti ratkaisut. Paljon vähemmällä pääsee, kun selvittää asian kerralla kuntoon kuin pallotella sitä kysymystä eestaas parin päivän välein ja sitten saada ahaa-elämys asiasta, joka kerrottiin ensimmäisessä viestissä.