Olen luuseri. Asun vieläkin kaupungin vuokra-asunnossa ja olen 28-vuotias.
Itkettää. Mikä meni pieleen? Opiskelin tietojenkäsittelyn maisteriksi (ts. koodari), mutta en vaan onnistunut saamaan töitä edes harjoittelujen kautta. Vaikeuksieni syyksi paljastui asperger, mutta minulle ei myönnetä eläkettä. Haluaisin kovasti päästä töihin ja kartuttamaan omaisuutta.
Suomessa kaikki nauravat varsinkin kaupungin vuokra-asunnoissa asuville yli 25-vuotiaille. Minulla ei kuitenkaan ole varaa muuhun ja sillan alla en halua asua. Kaikilla ystävilläni on ollut jo yksi tai useampi omistusasunto. Oma sukukin ihmettelee miksi asun yhä vuokralla koska "kyllähän työttömällekin myönnetään lainaa pikku yksiöön". Ei myönnetä enää 2020-luvulla.
Naurakaa vaan, itse en jaksa enää olla toisen luokan kansalainen.
Kommentit (32)
Yritä päästä töihin alaasi lähellä oleviin töihin.
Säästä ja hommaa itsellesi esim asumisoikeusasunto tai vastaava.
Itse en näe vuokra-asumista ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä taitaa olla tuon suhteen eri asenteet kuin muualla Suomessa.
Oulussa asun... Omistusasunto, uskonto, isänmaa -aluetta. Muutaman kilsan päästä keskustaa saisi yksiön alle 50000 mutta en saa lainaa.
-ap
Etkö voisi täydentää osaamista esim myynnin osalta.
Kaverini mielestä on fakta, että kaupungin asunnoissa asuvat ovat sitä heikompaa ainesta ja laski myös minut siihen. Itse on asunut omassa 18-vuotiaasta. Hänen kaikki lapsilisät oli sijoitettu, lisäksi vanhemmat säästäneet tuhansia markkoja/euroja kuukaudessa asuntosäästötilille. Mä itse en ole noin hyväosaisesta perheestä. V___ttu olen kateellinen. -ap
Miksi ihmeessä pitäisi päästä eläkkeelle Aspergerin takia? Pystyit kouluttautumaan joten etköhän pysty Asperger-ystävällistä työtäkin suorittamaan. Itse asun yksityisen vuokra-asunnossa 33-vuotiaana Etelä-Suomessa (ei Hki) enkä ole tajunnut tätä hävetä. Olen itse asiassa harkinnut hakea kaupungin asuntoon, kun niitä olisi paremmalla sijainnilla.
Mulla samanlainen suku ja ystäväpiiri. Ihmetellään ja halveksutaan kun asun "vielä" 23-vuotiaana vuokralla. No oliskohan pätkätyöt ja kesken olevat opinnot syynä! Lisäksi haluan muuttaa pois Suomesta, inhoan tätä kyttäämistä ja köyhille vittuilevaa kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen suku ja ystäväpiiri. Ihmetellään ja halveksutaan kun asun "vielä" 23-vuotiaana vuokralla. No oliskohan pätkätyöt ja kesken olevat opinnot syynä! Lisäksi haluan muuttaa pois Suomesta, inhoan tätä kyttäämistä ja köyhille vittuilevaa kulttuuria.
Mutta nytpä nuo vuokralla asujien pilkkaajat saavat nenilleen. Ei ole varmaan kivaa lukea uutisia asuntojen hintojen romahduksesta. Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa.
Kuule. Mietipä hetki sitä kummalla on enemmän rahaa, näin ollen kumpi on rikkaampi: asuntovelallinen vai velaton? Kadulla kerjäävälläkin voi olla muutama euro purkissa, kun taas asuntovelallisella voi olla omaisuutta miinus 100 000...
En ymmärrä miksi omistusasuntoa hehkutetaan. Se voi olla suuri riesa. Ei vain tuon velan vuoksi, mutta jos haluat muuttaa, ei se asunto välttämättä mene kaupaksi ja jos menee, arvo voi olla laskenut ja lisäksi olet 5 v ajan vastuullinen asunnossa ilmenevistä piilevistäkin vioista ja saatat joutua maksamaan niistä kalliisti, jopa palauttamaan koko asuntokaupan hinnan ostajille ja lisäksi oikeudenkäyntikulut päälle. Jos omistusasunnossa hajoaa jokin tai tulee isompi remontti taloyhtiöön, sinä maksat. Vuokralaisena tarvitsee vain ilmoittaa huoltoon tai vuokranantajalle ja he hoitavat asiat kuntoon.
Heh. Itse olen ollut duunissa kohta jo 9 vuotta. Tehnyt pitkää päivää ja säästössä on jo kolmedonaa.
Naurattaa kun ajattelin että kymmenen vuoden päästä ostan jonkun mökin kuudella tonnilla.
Asuntojen hinnat laskee ja sitten, sitten kun suunnitelma on valmis niin myyn sen kiinalaisille sadalla tonnilla :)
Mani meiking isiiii. manii maniii
Näin me tienataan. Meillä on pohjola ja puhdas luonto.
Kaikki haluaa ostaa tän mielikuvan. Ja mä ostan halvalla ja myyn kalliilla.
T: 31v mies
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin vuokra-asunto on paras paikka, missä voi olla. Älä koskaan muuta sieltä pois.
Samaa mieltä. Yksityinen voi häätää koska vain pois vuokralta, jotkut jopa tekevät vain määräaikaisia sopimuksia.
Omistusasunto on sinällään halvempi monessa tapauksessa, mutta sitova ja vaikea päästä eroon. Ja on vastuu remonteista ja kunnossapidosta.
Itse pitkälti li 40 ja asun kunnan vuokra-asunnossa.
Kaupungin vuokra-asunnot on haluttuja. Moni asuisi niissä mielummin kuin yksityisellä.
Et todellakaan ole luuseri.
Itse käyn töissä ja olen sinua vanhempi, mutta asun silti vuokralla. Olen ollut koko ikäni pätkätöissä, eikä tässä elämäntilanteessa saa lainaa. Enkä edes uskaltaisi ottaa, koska tiedän työtilanteestani päivän tai kuukauden pätkissä.
Mielestäni asumismuotoa ei kannata murehtia liikaa. Ei se tai työt määrittele kenenkään ihmisarvoa. Asuisin mielelläni omassa asunnossa, mutta ei näille aina voi itse mitään.