Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!

Vierailija
09.02.2020 |

Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.

Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.

Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?

Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmettä sitten muutit suomeen, olisit pysynyt vaan siellä ulkomailla? Vai ajoiko sosiaalituet porsaan takaisin kotiin?

Olipa tyly ja asiaton vastaus. Miksei ap saisi takaisin muuttaa? Luuletko että tukia saa noin vain, älytön luulo. Tuskinpa on ap tukien perässä muuttanut!!

Tosi tyhmiä ihmiset jotka noin ilkeilee.

Vierailija
162/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nähty niitäkin jotka muuttaa takas ja luulevat olevansa maailman napa kun ovat ulkomailla olleet.

Ja kyllä minäkin olen ollut vuosia muualla,ja niin on moni muukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi samalla tavoin.

Asuin Kreikassa 12 vuotta ja palasin Suomeen. Kaverit/tuttavat/työkaverit pyörittivät silmiään kun juttelin Kreikan kodin asioista.  Heti pelkkää negatiivista kommenttia.

Eka vuosi oli todella raskas Suomessa... Tämä suomalaisten kateus ihan typeristä asioista, on kamalaa.

En kyllä ymmärrä miten Suomi on muka maailman onnellisin maa kun kansalaiset ovat täynnä kateutta ja katkeruutta. Ei tietenkään voi yleistää mutta sellainen käsitys jää suomijunttien ajattelumaailmasta. Kenelläkään ei saisi mennä paremmin oli kyse sitten naapurista, työkaverista tai ulkomaalaisesta. Tukehtukaa kateelliset metsäläiset siihen katkeruuteenne. 

Katkeruudellasi yrität meitä tukehduttaa, mutta ei onnistu sillä olemme onnellisia Suomalaisia <3

Ei se onnellisuus kuitenkaan ihmisten naamoista nay katukuvassa.

Vierailija
164/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplodit AP:lle. Mammat ovat ennätyksellisen takajaloillaan tästä aloituksesta. Erinomaista vessalukemista.

Vierailija
165/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun työpaikalla vanhusten hoivakodissa työskentelee kunnan palkkaama tukityöllistetty keittiötyöntekijä, joka on yli 50-vuotias ja hän vuosikausia aiemmin työskennellyt sihteerinä Yhdysvalloissa ja Espanjassa. Sitten kun hän muutti takaisin Suomeen niin hän ei ole löytänyt oman alan tai mitään muutakaan työtä, mikä minusta on tosi erikoista, koska hänellä on niin hyvä työkokemus ja kielitaito, joten ilmeisesti työnantajat eivät arvosta ulkomailla hankittua työkokemusta kovin paljoa ainakaan jos työnhakija on iäkäs.[/quote

Järkyttävää!

Vierailija
166/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nähty niitäkin jotka muuttaa takas ja luulevat olevansa maailman napa kun ovat ulkomailla olleet.

Ja kyllä minäkin olen ollut vuosia muualla,ja niin on moni muukin.

:D

Vierailija
167/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi samalla tavoin.

Asuin Kreikassa 12 vuotta ja palasin Suomeen. Kaverit/tuttavat/työkaverit pyörittivät silmiään kun juttelin Kreikan kodin asioista.  Heti pelkkää negatiivista kommenttia.

Eka vuosi oli todella raskas Suomessa... Tämä suomalaisten kateus ihan typeristä asioista, on kamalaa.

En kyllä ymmärrä miten Suomi on muka maailman onnellisin maa kun kansalaiset ovat täynnä kateutta ja katkeruutta. Ei tietenkään voi yleistää mutta sellainen käsitys jää suomijunttien ajattelumaailmasta. Kenelläkään ei saisi mennä paremmin oli kyse sitten naapurista, työkaverista tai ulkomaalaisesta. Tukehtukaa kateelliset metsäläiset siihen katkeruuteenne. 

Katkeruudellasi yrität meitä tukehduttaa, mutta ei onnistu sillä olemme onnellisia Suomalaisia <3

Ei se onnellisuus kuitenkaan ihmisten naamoista nay katukuvassa.

Ei Suomessa olla onnellisia! Yksi Euroopan pahoinvoivimpia maita: itsemurhia, mielenterveysongelmia ja alkoholismia!

Vierailija
168/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
169/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä, että miten jotkut ihmiset yrityksissä ja virastoissa ym. jättävät ulkomailla asuvan asiat sivuun. Jonkun kerran on käynyt ikävästi, kun on yrittänyt hoitaa asioitaa Suomeen päin, niin tärkeässäkin asiassa jätetään esim. vastaamatta sähköposteihin. Näissä tilanteissa on jouduttu käyttämään ulkopuolista apua, jotta on saatu asiat hoidettua. Minusta vaikuttaa kiusanteolta, kun nykypäivänä asioita kuitenkin edellytetään hoidettavan netin välityksellä.

Vierailija
170/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Ei hyvää päivää... Mistä ihmeestä tällainen käsitys on peräisin, että Suomessa olis jotenkin erityisen hyvä ja ilmainen terveydenhuolto?!

Juuri siitä syystä en voisi kuvitella muuttavani täältä Saksasta Suomeen. Haluan nimittäin päästä ilman mitään jonoja itse valitsemalleni lääkärille, erikoislääkärille, hammaslääkärille, jo seuraavana päivänä magneettikuvaukseen, saada hyvää hoitoa valitsemassani sairaalassa omassa huoneessa, omassa rauhassa. Lasten kanssa käydään lastenlääkärillä, eikä missään neuvolassa. En tiedä mitä ”joukkoseulonnat” ovat, koska täällä oma lääkäri ohjaa tarvittaessa alan erikoislääkärille, missä tarpeelliset tutkimukset tehdään.

Tuo Suomen systeemi kuulostaa kauhean DDR:mäiseltä, mutta ilmeisesti Suomessa tyydytään pelkään nakkisämpylään, kun ei tiedetä kaikista mausteista mitään...

Vierailija
171/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetyttaa etta ihmiset elavat siina uskossa etta laaketiede Suomessa olisi jotenkin maailman huippua. Mina, maallikko, tiedan kaksi sairautta joihin Suomessa ei tiedeta mitaan hoitoa vaikka niita on USAssa hoidettu hyvin tuloksin jo vuosia.

Vierailija
172/189 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon sait huomiota ja ihmisten kyselyjä suomalaisesta taustasta, kun asuin Aasiassa, Sveitsissä ja Ranskassa?

Nykyään Suomi on jo niin kansainvälistynyt, ettei juuri ihmisiä hetkauta ja kiinnosta vaikka tänne muuttausi syntyperäinen ranskalainen tai sveitsiläinen, vaan he kohtaavat ihmisen ihmisenä.

Omalla työpaikalla ja asuinalueella en edes tiedä kuinka monta eri kansalisuutta on.

Ehkä 50-luvulla olisit saanut enemmän huomiota, kun Suomi oli suljetumpi yhteiskunta.

Tämä. Jos on 30 vuotta sitten lähtenyt Suomesta, varmaan kuvittelee, että ulkomailla asuminen tai ulkomailla syntyminen olisi vielä nykyisinkin jotain erikoista ja harvinaista. No ei ole. Tai ehkä jossain Tuupovaarassa, mutta ei isommissa kaupungeissa, joissa on jo totuttu siihen, ettei lääkärinkään äidinkieli aina ole suomi. Olin joulun alla muutaman päivän sairaalassa ja ehkä puolet hoitajista puhui äidinkielenään suomea. 

Ei ole erikoista eikä harvinaista, mutta on kyllä erikoista, että toisten kokemukset eivät kiinnosta itseä hevonpierun vertaa, kun taas omien Suomi-juttujen pitäisi kiinnostaa vastapuolta itsestäänselvästi.  Millainen ihminen ignooraa  toisen ja vielä morkkaa perään?

Vierailija
173/189 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään henkilökohtaista, sinun elämäsi ei vaan ole sen mielenkiintoisempi kuin muidenkaan. En välitä myöskään suomijutuista.

Vierailija
174/189 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Ei hyvää päivää... Mistä ihmeestä tällainen käsitys on peräisin, että Suomessa olis jotenkin erityisen hyvä ja ilmainen terveydenhuolto?!

Juuri siitä syystä en voisi kuvitella muuttavani täältä Saksasta Suomeen. Haluan nimittäin päästä ilman mitään jonoja itse valitsemalleni lääkärille, erikoislääkärille, hammaslääkärille, jo seuraavana päivänä magneettikuvaukseen, saada hyvää hoitoa valitsemassani sairaalassa omassa huoneessa, omassa rauhassa. Lasten kanssa käydään lastenlääkärillä, eikä missään neuvolassa. En tiedä mitä ”joukkoseulonnat” ovat, koska täällä oma lääkäri ohjaa tarvittaessa alan erikoislääkärille, missä tarpeelliset tutkimukset tehdään.

Tuo Suomen systeemi kuulostaa kauhean DDR:mäiseltä, mutta ilmeisesti Suomessa tyydytään pelkään nakkisämpylään, kun ei tiedetä kaikista mausteista mitään...

Varmaan siksi, että se systeemi on lähtöisin DDR:stä. Menepä Berliinin DDR-museoon ja lue siellä kuvaus DDR:n terveydenhuollosta, niin huomaat, että se on ihan yksi yhteen suomalaisen terveyskeskusjärjestelmän kanssa. 

Koko DDR-museo on muutenkin täynnä esineitä, joita minun lapsuudessani 70-luvulla oli joka kodissa Suomessa. Kertoo paljon siitä, mistä Suomen henkinen perintö oikeasti on kotoisin.

Vierailija
175/189 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon sait huomiota ja ihmisten kyselyjä suomalaisesta taustasta, kun asuin Aasiassa, Sveitsissä ja Ranskassa?

Nykyään Suomi on jo niin kansainvälistynyt, ettei juuri ihmisiä hetkauta ja kiinnosta vaikka tänne muuttausi syntyperäinen ranskalainen tai sveitsiläinen, vaan he kohtaavat ihmisen ihmisenä.

Omalla työpaikalla ja asuinalueella en edes tiedä kuinka monta eri kansalisuutta on.

Ehkä 50-luvulla olisit saanut enemmän huomiota, kun Suomi oli suljetumpi yhteiskunta.

Tämä. Jos on 30 vuotta sitten lähtenyt Suomesta, varmaan kuvittelee, että ulkomailla asuminen tai ulkomailla syntyminen olisi vielä nykyisinkin jotain erikoista ja harvinaista. No ei ole. Tai ehkä jossain Tuupovaarassa, mutta ei isommissa kaupungeissa, joissa on jo totuttu siihen, ettei lääkärinkään äidinkieli aina ole suomi. Olin joulun alla muutaman päivän sairaalassa ja ehkä puolet hoitajista puhui äidinkielenään suomea. 

Ei ole erikoista eikä harvinaista, mutta on kyllä erikoista, että toisten kokemukset eivät kiinnosta itseä hevonpierun vertaa, kun taas omien Suomi-juttujen pitäisi kiinnostaa vastapuolta itsestäänselvästi.  Millainen ihminen ignooraa  toisen ja vielä morkkaa perään?

Suomalainen kiusaaja

Vierailija
176/189 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että se systeemi on lähtöisin DDR:stä. Menepä Berliinin DDR-museoon ja lue siellä kuvaus DDR:n terveydenhuollosta, niin huomaat, että se on ihan yksi yhteen suomalaisen terveyskeskusjärjestelmän kanssa. 

Koko DDR-museo on muutenkin täynnä esineitä, joita minun lapsuudessani 70-luvulla oli joka kodissa Suomessa. Kertoo paljon siitä, mistä Suomen henkinen perintö oikeasti on kotoisin.

Totta, saman havainnut

Vierailija
177/189 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmettä sitten muutit suomeen, olisit pysynyt vaan siellä ulkomailla? Vai ajoiko sosiaalituet porsaan takaisin kotiin?

Kyllä, aivan varmasti. Sveitsistä tulee hirmuiset määrät ihmisiä Suomeen sosiaalitukien perässä.

Vierailija
178/189 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa.

Mutta taidan olla vähemmistöä. Olen huomannut saman, moet ovat kateellisia (?) eivätkä halua kuulla muiden onnistumisia (!) tai loukkaantuvat niistä tai osoittavat ettei ole soveliasta (!) kertoa mitä hienoa ja kivaa on tehnyt.

Monia ärsyttää suunnattomasti jos olet älykäs.

En tiedä mistä tämä johtuu.

Itse kerron normaalisti saavutuksistani omassa arjessani jotka ovat melko "pieniä" ja se ärsyttää ihmisiä. Ikävä kyllä.

Olisi mukava voida kirjoittaa normaalisti. :(

En tiedä miten voisin osoittaa ettei tarkoitukseni ole "ylpeillä".

Ylpeily on tosi paha juttu Suomessa.

Paitsi minun seurassani saa olla iloinen ja ylpeä saavutuksistaan. En todennäköisesti huomaa mitään eroa siihen, että kertoo ilman ylpeyttä asioistaan. En ole ikinä oppinut haukkumaan tai inhoamaan tällaisten takia. :)

Tämä koko homma on Suomessa outoa, ikävää ja aiheuttaa sen ettei kaikki (kuten minä) enää uskalla kertoakaan asioistaan muille kun liikaa mietittävää väärinymmärretäänkö itsekeskeiseksi.

Vierailija
179/189 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pearls before swines, not worth the effort."

Pärlor före svinen? Är du nu helt säker på det?

Vierailija
180/189 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.

Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.

Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?

Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!

-.-.-

Oltko narsisti? Huomaatko edes itse? Jokaisen kappalaan aloitat minä-minä-minä ja muiden pitäisi olla kiinnostunut sinusta ja sinun ulkomailla asumisesta. Etkö muuta puheenaihetta kuin sinusta itsestäsi keksi ja loukkaannut, kun ihmiset eivät kyselekään koko ajan sinusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi