Kokemuksia narsistin tunnistamisesta tai siitä, että narsisti epäonnistuu / paljastuu
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia siitä, että joku olisi osannut tunnistaa narsistisen käytöksen ja erottaa oikean uhri? Vai kääntyykö tilanne aina päälaelleen niin, että narsisti uhriutuu ja valehtelee taitavasti hajotetusta uhrista mielipuolisen syyllisen?
Itselläni on vain näitä kokemuksia, jossa pitkäaikaistyötön, luottotiedoton, julma, itsekäs, suurreelliskuvitteellinen, varastava, loisiva, keinoja kaihtamaton, monipuolisesti väkivaltaa käyttävä, äitiripustautunut mies valloittaa yhä uusia ihmisiä ja tahoja.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysykää kaukana vittumaisista ihmisistä ja ongelma on ratkennut. Olivat ne sitten narsisteja tai ei.
Tässä on vaan se ongelma, että hyvin suuren osan ajasta narsistit eivät ole vittumaisia, vaan hurmaavia. Ja siis erittäin hurmaavia, jolloin uhri jää toivomaan lisää tätä. Epäsäännöllinen vahvistaminen on paras tapa saada uhri koukkuun ihan huomaamattaan.
Olisiko noin, jos tarvitset narsistilta jotakin; huomiota, hyväksyntää, mitä vain.
Minulle oli erittäin vaikea sietää hurmaavaa käytöstä, edes vähää, sen jälkeen kun tajusin mistä oli kyse. Hankalaa töissä kaiken muun lisäksi tuokin.
Narsisti on aina hankala kumppani. Nurkkaan ajettuna lamaantuu. Sitä kestää vain hetken koska etsii hyvinkin pian uuden uhrin. Narsisti elää ihailusta ja saa siitä voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan tarvinnut ketään leimata narsistiksi. Minulle riittää etten ole tekemisissä ikävien ihmisten kanssa. Joskus tiedostan, että jollain on persoonallisuushäiriö. Paljon vakavampi asia kuin "narsismi".
Ilmeisesti et ole myöskään ollut työelämässä, jos et ole tavannut narsisteja. Lähes jokainen tuntee varmaan edes yhden narsistijohtajan. Se voi tulla heti jopa ensimmäiseksi esimieheksi. Et voi valita töissä, kenen kanssa olet, vaan joudut tekemisiin myös narsistin kanssa. Suurten yritysten johdosta voi yrittää nimetä, kuka EI ole edes vähän narsistinen persoona?
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on pelkkä muotitermi.
Mitä nuo tyypit olivat, miksi heitä sanottiin, ennenkuin termi narsisti tuli käyttöön?
Ei se ole "pelkkä muotitermi", vaikka onkin ylikäytetty. On myös oikeita narsisteja. Ennen heitä varmaan kutsuttiin erilaisilla pahaa ihmistä tarkoittavilla ilmauksilla. Hyvä että erilaisille "pahuuden" lajeille on nimityksiä.
Ei kuitenkaan pitäisi erehtyä pitämään noita diagnooseja verrannollisina muihin sairauksiin eikä vaatia sietämään persoonallisuushäiriöistä ihmistä siksi, että "se on vain sairas, ei se sille itse mitään voi". Diagnoosi auttaa ymmärtämään mistä on kyse, mutta se ei ole mikään pehmennys.
Inhottavinta on se hovi. Tekee pahaa nähdä ihmiset sellaisessa asemassa, että nuoleskelevat narsistia ja tekevät hänen puolestaan ilkeyttä. Todella kolkon sairasta.
Hmm.. Nii. Monissa, suurimmassa osasta ihmisiä on narsistisiä piirteitä.
Terve narsismi on tervettä itserakkautta.
Sairas ja epäterve narsisti on muita kohtaan kilpailevaa, kaiken tuhoavaa narsismia.
Mun mielestä se on vähän kuin päätös, että "minä voitan", oli kyseessä sit edes tärkeä juttu tai arkipäiväinen juttu. Ei oo halua kompromisseihin tai muiden ymmärrykseen, se oma juttu on se tärkein..
Tässä on vaan se ongelma, että hyvin suuren osan ajasta narsistit eivät ole vittumaisia, vaan hurmaavia. Ja siis erittäin hurmaavia, jolloin uhri jää toivomaan lisää tätä. Epäsäännöllinen vahvistaminen on paras tapa saada uhri koukkuun ihan huomaamattaan.