Mistä löytäisi tietoa Suomen inkvisitoista ja keskiajan noitarovioista
Kirjastosta kysyin, mutta heillä ei ollut kirjoja aiheesta. Haluaisin tietää miten inkvisitio käsitteli noitaoikeuden käyntejä keskiaikaisessa Suomessa ja kuinka monta naista papit polttelivat noitina täällä Suomessa per päivä. Ja minua myös kiinnostaabmiksi tätä osaa Suomen historiasta halutaan häpeillen peitellä, salata ja piilottaa niin ettei siitä puhuta vielä tänäpäivänäkään.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mirkka Lappalaisen Pohjoisen noidat on hyvä katsaus aiheeseen, sijoittuu 1500-luvulle. Samoin Marko Lambergin Noitaäiti.
Olin itsekin tulossa suosittelemaan tuota Lappalaisen kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirkka Lappalaisen Pohjoisen noidat on hyvä katsaus aiheeseen, sijoittuu 1500-luvulle. Samoin Marko Lambergin Noitaäiti.
Itse asiassa se kirja on vähän sellainen taivastelu, että ”Olipa ne kummallisia silloin”. Noi tieteellisemmät esitykset (nenonen, toivo, eilola) taas pyrkii selittämään sitä kummallisuutta. Lambergin kirja on hyvä, mutta ei koske Suomea vaan Tukholmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se kirja on vähän sellainen taivastelu, että ”Olipa ne kummallisia silloin”. Noi tieteellisemmät esitykset (nenonen, toivo, eilola) taas pyrkii selittämään sitä kummallisuutta. Lambergin kirja on hyvä, mutta ei koske Suomea vaan Tukholmaa.
Lambergin kirjan päähenkilö on Tukholmassa asuva suomalainen. Ja siinä kerrotaan muistakin suomalaisista, joita epäiltiin noidiksi.
Mutta ihan wikipediassakin on paljon tietoa Suomen noitavainoista. Ja hyviä kirjallisuusvinkkejä.
Voi tietysti olla, että kun ykskaks kysyy tällaisista kirjastovirkailijalta, niin vastaus riippuu ihan siitä, miten paljon/vähän hän itse tietää tästä aiheesta ja on siitä lukenut.
Googlettamalla löytyy tositarina on Antti Lieroisesta, joka 1600-luvulla tuomittiin ja poltettiin noituudesta Ruovedellä.
Vuonna -84 tai -85 olimme Ruoveden Noitakäräjät-kesäteatteriesityksessä, jossa Antin tarina esitettiin. Teki suuren vaikutuksen tuolloin lapsena noitaoikeudenkäynti, ja kun tuomittu Antti kuljetettiin veneellä lähisaareen, jossa sytytettiin häntä varten rovio.
Jäänyt elävästi mieleen.b
Ylen Areenassa on paljon juttuja noitavainoista.