Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita misofoniasta kärsiviä?

Vierailija
07.02.2020 |

Tuleeko teille "oireita" oman perheenne äänistä, vai vain muiden? Vai osaako perheenne syödä ilman ylimääräisiä ääniä? Olen huomannut yllätyksekseni, että oman perheeni äänet eivät ärsytä, paitsi miehen kovaääninen juominen, se kyllä saa karvat pystyyn.

Miten selviätte, jos menette ulos syömään ja viereiseen pöytään sattuu joku maiskuttelija/hörppijä? Entä jos teille tulee vieraaksi tällainen?

Meillä oli viime kesänä viikon verran miehen kaveri ja järkytys oli valtava, kun istuimme ensimmäistä kertaa pöytään. Jatkuvaa maiskuttelua, hörppimistä, ryystämistä, lupsuttelua ja lipsuttelua. Vieläkin ällöttää kun muistelen, en ollut ikinä törmännyt tällaiseen aiemmin. Sitten aina milloin milläkin tekosyyllä söin eri aikaan kaikki ruoat, en kehdannut korvatulpat päässäkään tulla pöytään.

Onko teillä muuten yliherkkyyttä äänille tai muita yliherkkyyksiä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmosta oo olemassakaan.

Se on vaan lässyttäjien, mussuttajien, maiskuttajien ja kolistelijoiden keksimä oikeutusyritys huonoille tavoilleen.

Vierailija
2/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhettä en ole todellakaan voinut hankkia enkä puolisoa, en kestäisi häiriöääniä omassa kodissanikin. Tilapäisesti kyllä kestän kohtuullista äänihäiriötä kuten juuri ravintolassa syödessä tai töissä, mutta sen jälkeen tarvitsen lepoa hiljaisuudessa. 

Taustamusiikkia en siedä, samoin en voi käydä meluisissa paikoissa kuten kuntosalilla missä on erilaisia kolahduksia, ähinöitä, huutoja, puhetta kauheana sekamölynä. Kauhun paikka josta minut saisi varmaan kärrätä suoraan lataamoon olisi joku konsertti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisäänet raivostuttavat mua hirveästi. Joudun usein vaihtamaan paikkaa, kun joku alkaa syödä lähelläni.

Minulla misofonia ja asmr-kokemukset tuntuisivat olevan jollain tapaa saman asian kääntöpuolia.

Vierailija
4/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömisäänet raivostuttavat mua hirveästi. Joudun usein vaihtamaan paikkaa, kun joku alkaa syödä lähelläni.

Minulla misofonia ja asmr-kokemukset tuntuisivat olevan jollain tapaa saman asian kääntöpuolia.

Hyi ASMR. Ihan kylmät väreet menee ajatuksestakin. Minulle ne rapina, kuiskutus  tms äänet on ihan silkkaa painajaisunimateriaalia.

- 2

Vierailija
5/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki missä kuuluu syljen ääniä (maiskutus, asmr jne.) kuvottaa mua todella paljon. Mun mielestä ihminen, joka maiskuttaa, on käytöstavaton vähä-älyinen juntti.

Vierailija
6/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Kotona puolison syöminen häiritsee hirveästi, ulkona syödessä ei niinkään kun siinä on aina jotain taustahälyä ja tulee juteltua samalla. Samoin jos on vieraita meillä, se ei häiritse niin paljon kun siinä on sitä juttelua ja touhuamista ruokien kanssa. Mutta tämä on hankala vaiva. Miehen juomisen ääni raivostuttaa mua erityisesti, se lotkotus ja lurpsiminen. Ja mun mies syö ja juo kyllä oikeasti sivistyneesti, mun korviin se on ihan tosi raivostuttavaa. Meidän kissakin on alkanut mässyttämään ruokaansa, en tiedä mistä johtuu, vai kuulostaako se vain mun korvaan liian äänekkäältä?

Vierailija
7/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen äänien lisäksi mä en kestä katsoa ja kuunnella kun leffoissa suudellaan tai pestään hampaita. Ja yllättävän monessa leffassa on pitkä kohtaus jossa joku kuljeskelee pitkin kämppää ja pesee hampaita ja usein vielä puhuu samalla puhelimeen! 6/6

Vierailija
8/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun uusin painajainen on uusi vieruskaveri avokonttorissa. se niistelee, tuhisee ja köhii pitkin päivää. Lisäksi syö eväänsä työpisteessään jolloin kuuluu hirveitä syömisääniä. Plussana syömisestä tulevat hajut, esim. banaanin + jogurtin yhdistelmähaju muistuttaa elävästi oksennuksen hajua (joo, olen yliherkkä myös hajuille).

Vierailija
9/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samalta kuulostaa, minulla on myös äänille jokin yliherkkyys. Ja lapsi ja mies syövät äänettömästi, mutta se miehen juominen....

Ja ai että vihasin sitä Fazerin mainosta, siitä tuli oikeasti oksettava olo, kerran pelkäsin oikeasti oksentavani kun en saanut sitä heti hiljaiseksi.

Sieltähän kommentoitiin sitä, kun ihmiset olivat ottaneet yhteyttä, että se on ASMR-mainos, jonka tarkoitus on saada fyysinen reaktio aikaan ihmisessä, millainenkohan reaktio sillä saadaan "normaalista" ihmisestä?

Ap

Vierailija
10/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maiskutus, lupsutus, lipsutus, lässytys, mussutus, kuiskutus, lotkotus, mässytys, niiskutus, rapisutus ja kolistus

sekä köhinä, tuhina, lurpsinta, ähinä, hörpintä ja ryystö.

Suomen kieli on vivahderikas! Nauroin ihan vedet silmissä näitä kuvailuja :D

Vierailija
11/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan kynsien pureskelua ja kaikkia kynsiääniä. Tietysti saan aina kaikki kynsienkaivelijat viereeni metrossa. Kahdesti joku on leikannut kynsiään metrossa niillä metallisilla leikkureilla. Harkitsin meneväni ja iskeväni sen pskakasan silmään. Musta tulee ihan ultraväkivaltainen, kun kuulen itseäni ärsyttäviä ääniä. En ole koskaan edes sanonut kenellekään mitään, mutta haluaisin kiduuttaa ne kynsienjärsijät kuoliaaksi.

Vierailija
12/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa lääkkeet ei normaalit syömisen tai juomisen äänet pitäisi häiritä. Ommom maiskis slurps klukluklu röyyyh! Ihme yliherkkiä prinsessoja jotka kaikki naisia. Kannattaisi oikeasti tutkituttaa mikä siellä korvien välissä on vikana ja hommata ne lääkkeet.

Vierailija
13/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisääniä pahempia minulle on kaikenlaiset kovat, yllättävät äänet - toisen ihmisen aiheuttama kolahdus, aivastus, yskäisy. Myös rapistelu on sellainen, jota kuullessa joudun pinnistelemään etten huuda toista lopettamaan.

Vierailija
14/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi.

Mulle pahimmat on ihan vaan maiskuttelu ja purkan syöminen.

Meillä on koira, jolla iso pitkä kuono ja niin paljon kuin koirasta pidänkin, tulen hulluksi raivosta, kun se lussuttaa suutaan loputtomiin, ikään kuin se ei saisi sitä kieltään hyvään asentoon millään. Jumaliste se on hirveää.

Purkan syönti, se kuivahko nassuttelu on yhtä hirveää kuunneltavaa.

Kerran meillä oli sukulaistyttö kylässä, lähes täysi-ikäinen, kiva fiksu tyttö. Mutta kun hän söi, hän söi suu avoinna ja maissutteli oikein kunnolla. Mitä ihmettä?

Vierailija
15/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös.

En ikinä puhunut tästä ennen kuin kävi ilmi, että aikuisella tyttärelläni on sama vika. Se periytyy, jippii.

Kun rakas aviomies syö mandariineja, olen valmis nylkemään hänet elävältä:)

Kertokaa kohtalotoverit, mitä teette selvitäksenne tuon häiritsevän ääniyliherkkkyyden kanssa?

Vierailija
16/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa

0/5

Vierailija
17/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eih, toivottavasti tämä ei periydy omalle lapselleni, en tiennyt ollenkaan että periytyy. En silti osannut nimetä sitä, mitä tunteita kaikki äänet saivat minussa aikaan, ennenkuin pari vuotta sitten. Tuli muuten mieleeni, että minulla on myös trypofobia, eli "reikäkammo". Tuntuu erilaiset omituiset kammot ja yliherkkyydet kulkea käsi kädessä, kuten siitepöly- ja sitrusallergia.

Ap

Vierailija
18/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on yleensä aivot joita voi käyttää, eli ei häiritse mitkään äänet.

Vierailija
19/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tiettyjä kirjainyhdistelmiä ja melodianpätkiä. Tietyt kielelliset ja musiikilliset kuviot aiheuttavat puistatusta.

Vierailija
20/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä yläkerran naapuri imuroi taas, jo kolmatta kertaa tällä viikolla. Minun on pakko käyttää kuulokkeita tv:tä katsoessani, sillä en voi sietää sitä kalinaa ja kolinaa, kun oikein tahallaan tuntuu rynkyttävän jalkalistoja ja pöydän/tuolien jalkoja. Pahin on se ääni mikä lähtee, kun imurin pyörät rahisee laminaattilattiaa vasten, voik vaan kuvitella miten naarmuilla se lattia on, kun ei tajua käyttää suulaketta oikein.

Muutenkin jatkuvasti tiputtelee jotain lattialle ja raahaa huonekaluja ympäri asuntoa, välillä kolautellen niitä oikein kunnolla. Joudun asumaan omassa kotonani kuulokkeet korvilla tuon kauhunaapurin takia, joka on saanut misofoniani räjähtämään käsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi