Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita misofoniasta kärsiviä?

Vierailija
07.02.2020 |

Tuleeko teille "oireita" oman perheenne äänistä, vai vain muiden? Vai osaako perheenne syödä ilman ylimääräisiä ääniä? Olen huomannut yllätyksekseni, että oman perheeni äänet eivät ärsytä, paitsi miehen kovaääninen juominen, se kyllä saa karvat pystyyn.

Miten selviätte, jos menette ulos syömään ja viereiseen pöytään sattuu joku maiskuttelija/hörppijä? Entä jos teille tulee vieraaksi tällainen?

Meillä oli viime kesänä viikon verran miehen kaveri ja järkytys oli valtava, kun istuimme ensimmäistä kertaa pöytään. Jatkuvaa maiskuttelua, hörppimistä, ryystämistä, lupsuttelua ja lipsuttelua. Vieläkin ällöttää kun muistelen, en ollut ikinä törmännyt tällaiseen aiemmin. Sitten aina milloin milläkin tekosyyllä söin eri aikaan kaikki ruoat, en kehdannut korvatulpat päässäkään tulla pöytään.

Onko teillä muuten yliherkkyyttä äänille tai muita yliherkkyyksiä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän misofoniaa, etenkin kun kalju työkaveri hinkkaa päätään n. 50 kertaa päivässä :S. 

Lisäksi on hyperacusis, ihan tutkimuksissakin todettu, hälytysajossa oleva paloauto on sellainen että jos en saa sormia korviin niin menen melkein paniikkiin. Se ääni on vain niin järkyttävä. Kerran oli molemmissa käsissä tavaraa joita en voinut laskea alas... Aloin täysin spontaanisti itkeä keskellä katua, kun kolme huutavaa paloautoa meni ohi. Luulin että pääni räjähtää.

Vierailija
22/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös.

En ikinä puhunut tästä ennen kuin kävi ilmi, että aikuisella tyttärelläni on sama vika. Se periytyy, jippii.

Kun rakas aviomies syö mandariineja, olen valmis nylkemään hänet elävältä:)

Kertokaa kohtalotoverit, mitä teette selvitäksenne tuon häiritsevän ääniyliherkkkyyden kanssa?

Mä pakenen toiseen huoneeseen tai alan kuunnella musiikkia kuulokkeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maiskutus, lupsutus, lipsutus, lässytys, mussutus, kuiskutus, lotkotus, mässytys, niiskutus, rapisutus ja kolistus

sekä köhinä, tuhina, lurpsinta, ähinä, hörpintä ja ryystö.

Suomen kieli on vivahderikas! Nauroin ihan vedet silmissä näitä kuvailuja :D

Olet oikeassa, sama minulla ja arvatkaa, kun jouduin ns Tyky koulutukseen ja piti muka rentoutua kirkkomusiikin tahdissa. Ihan kaikkinkarvat nousu pystyyn ja melkein aloin kirkua rentoutumisen sijaan😣

Vierailija
24/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa lääkkeet ei normaalit syömisen tai juomisen äänet pitäisi häiritä. Ommom maiskis slurps klukluklu röyyyh! Ihme yliherkkiä prinsessoja jotka kaikki naisia. Kannattaisi oikeasti tutkituttaa mikä siellä korvien välissä on vikana ja hommata ne lääkkeet.

Ota itse lääkkeesi. Mulla ihan kuulokäyrä todistaa, että tietyt intesiteetit kuulen liian voimakkaana ja korvalääkäri vahvisti, että siitä johtuu se ärsyyntyminen.

Vierailija
26/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa lääkkeet ei normaalit syömisen tai juomisen äänet pitäisi häiritä. Ommom maiskis slurps klukluklu röyyyh! Ihme yliherkkiä prinsessoja jotka kaikki naisia. Kannattaisi oikeasti tutkituttaa mikä siellä korvien välissä on vikana ja hommata ne lääkkeet.

Ota itse lääkkeesi. Mulla ihan kuulokäyrä todistaa, että tietyt intesiteetit kuulen liian voimakkaana ja korvalääkäri vahvisti, että siitä johtuu se ärsyyntyminen.

Miksi ottaisin kun ei mua normaalit äänet häiritse? Nyt vaan mars, mars päälääkärille jospa sieltä löytyisi apua. 

Vierailija
27/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaisin kun ei mua normaalit äänet häiritse? Nyt vaan mars, mars päälääkärille jospa sieltä löytyisi apua. 

Korvalääkäri kyll todisti, että päälääkäri ei voi auttaa🐷

Vierailija
28/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on varmaan tuo. En muista hänen syöneen perheen kanssa kuin juhlapäivinä.

Muistan, kuinka isoveli menetti kerran hermonsa ruokapöydässä ja huusi minulle, että minun pitää lopettaa mässytys. Opin kerrasta :D Veli inhoaa maiskutuksen lisäksi myös ruokavälineiden kilahtelua lautasia, kuppeja tai hampaita vasten ja monia muitakin ääniä.

Itselläni ei ole misofoniaa, mutta maiskutus ja esim nuo kuiskuttelut ja rapinat tekevät minut äreäksi. Sitä on vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole samaa kokenut. Sama kuin joku kutittaisi kainaloista ja pitäisi olla nauramatta ja sätkimättä? Aivan mahdotonta! Ja yhtä kamalaa.

Vierailija
29/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaanin syömisääni on yksi kamalimmista.

Vierailija
30/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten syöt banaanin mutta eihän siitä lähde juuri mitään ääntä. 

Vierailija
31/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän misofoniassa juuri on, että äänet jotka eivät ole mitään muille tai joita muut eivät huomaa, tästä kärsivät huomaavat. Siksi sitä on niin vaikeaa muille selittää.

-Eri

Vierailija
32/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun uusin painajainen on uusi vieruskaveri avokonttorissa. se niistelee, tuhisee ja köhii pitkin päivää. Lisäksi syö eväänsä työpisteessään jolloin kuuluu hirveitä syömisääniä. Plussana syömisestä tulevat hajut, esim. banaanin + jogurtin yhdistelmähaju muistuttaa elävästi oksennuksen hajua (joo, olen yliherkkä myös hajuille).

Hyi kamala. Jos mä joutuisin sietämään tollasta työkaveria, niin olisin tuotapikaa saikulla. Tai kävisin lyömässä moista törppöä.

Vierailija
33/39 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun uusin painajainen on uusi vieruskaveri avokonttorissa. se niistelee, tuhisee ja köhii pitkin päivää. Lisäksi syö eväänsä työpisteessään jolloin kuuluu hirveitä syömisääniä. Plussana syömisestä tulevat hajut, esim. banaanin + jogurtin yhdistelmähaju muistuttaa elävästi oksennuksen hajua (joo, olen yliherkkä myös hajuille).

Hyi kamala. Jos mä joutuisin sietämään tollasta työkaveria, niin olisin tuotapikaa saikulla. Tai kävisin lyömässä moista törppöä.

Ai kamala, sain tästä niin hienon mielikuvan, kun kävelet rauhallisesti työkaverin puolelle, mottaat häntä päähän ja kylmän rauhallisesti kävelet takaisin omalle paikallesi kun työkaveri katsoo järkyttyneenä ja hämmentyneenä perääsi.

Vierailija
34/39 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Banaanin lussutus on ehkä maailman oksettavin ääni! Kuulee ne syljen äänet ja kaiken lätinän. En pysty olemaan banaania syövän vieressä, joko joudun laittamaan kädet korville tai karkaamaan tilasta pois.

Vierailija
35/39 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä yläkerran naapuri imuroi taas, jo kolmatta kertaa tällä viikolla. Minun on pakko käyttää kuulokkeita tv:tä katsoessani, sillä en voi sietää sitä kalinaa ja kolinaa, kun oikein tahallaan tuntuu rynkyttävän jalkalistoja ja pöydän/tuolien jalkoja. Pahin on se ääni mikä lähtee, kun imurin pyörät rahisee laminaattilattiaa vasten, voik vaan kuvitella miten naarmuilla se lattia on, kun ei tajua käyttää suulaketta oikein.

Muutenkin jatkuvasti tiputtelee jotain lattialle ja raahaa huonekaluja ympäri asuntoa, välillä kolautellen niitä oikein kunnolla. Joudun asumaan omassa kotonani kuulokkeet korvilla tuon kauhunaapurin takia, joka on saanut misofoniani räjähtämään käsiin.

Minä sain ikuisen kammon sitä imurin ulinaa kohtaan, kun naapurissani asui muutaman vuoden siivoushullu, joka imuroi kolmesti viikossa 3-8 tuntia kerrallaan todella kovaäänisellä tehoimurilla. Välillä tuntui että saan paniikkikohtauksen, kun se huudatus vain jatkui ja jatkui.

Sille joka väitti, että misofoniasta kärsivät vain naiset, voin kertoa että ensimmäisen kerran kuulin misofoniasta, kun entinen poikaystäväni suuresti häpeillen kertoi kärsivänsä siitä. Samalla tajusin myös miksi lapsuudessani isä aina raivosi meille lapsille kun söimme vaikka purkkaa tai sipsejä hänen lähellään. Itse en onneksi syömisääniin juuri reagoi, mutta esimerkiksi peruuttavan ajoneuvon piipitystä en kestä yhtään.

Vierailija
36/39 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa hyvä ryhmä

Vierailija
37/39 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei semmosta oo olemassakaan.

Se on vaan lässyttäjien, mussuttajien, maiskuttajien ja kolistelijoiden keksimä oikeutusyritys huonoille tavoilleen.

Ole ymmärtänyt asian ihan väärin. Nimenomaan ne mainittavat ym aiheuttaa tämän misofonian.

Mulla nousee aggressiotaso nollasta sataan, kun joudun kuunteleen jonkin purkan mässytystä tai vaikka leivän mussutusta. Mun on lähdettävä pois huoneesta. Voi sanoa, että tää on PER-SEESTÄ.

Vierailija
38/39 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että kärsii misofoniasta, mutta ASMR toimii - mulla sama, luulen että ovat tavallaan saman kolikon eri puolet. Pahimmat itselleni ovat nämä:

- ruokaa syödään maiskutellen ja mussuttaen, osittain suu auki. Vetiset, mössömäiset ruoat pahimpia. Kieltäydyin ties millä tekosyillä menemästä mieheni veljen luo esim. illastamaan, koska hän on aivan järkyttävä suu auki märehtijä.

- kovat, yllättävät äänet (esim. jos aamuvarhaisella kolautan kahvikupin pöydän reunaan, iskee kunnon raivotauti päälle).

- pitkäkestoiset, jankuttavat äänet; naapurissa tehtiin taannoin jotain pintaremonttia ja olin sattumoisin juuri silloin työtön. Piti kuunnella sitä raastavaa kalkutusta ja vasarointia pahimmillaan koko päivä. Leffoissa en voi sietää sitä, jos puhelin pirisee pitkään niin, että kukaan ei siihen vastaa. Pakko laittaa mutelle näissä kohtauksissa :D

-  rakas puolisoni harrastaa laulamista niin, että jää junnaamaan jotain tiettyä biisiä samasta kohdasta, jatkaa tätä joskus tunninkin putkeen, kunnes älähdän että nyt ei jumalauta nuottiakaan enää, tai sekoan...

- taustahäly tai ns. kakofonia. Em. puolisoni on siis tottunut avaamaan aina TV:n kotiin päästyään, itse taas haluan olla hiljaisuudessa. Onneksi hänellä on langattomat kuulokkeet, hän saa sitten kaipaamansa taustamöykän ja minä saan nauttia äänettömyydestä. Pahinta on, jos on telkka päällä JA samaan aikaan katsoo esim. puhelimesta jotain videota, tuo äänten (etenkin musiikin) sekoittuminen saa mut aivan kaistapäiseksi.

- koira lipoo itseään välillä ja juo oikein kunnolla lörpsyttäen niin, että vesi lentää. Tulee mieleen Aku Ankan Pulivari, sellainen iso höpelö koira, josta lähtee paljon ääntä.

Tein misofoniatestin netissä, mulla keskivaikea ilmeisesti. Ärsyttäviä ääniä on tämä maailma pullollaan, valitettavasti! Ja miehelleni yritin taannoin asiaa selittää, mutta ei tätä oikein muut kuin siitä kärsivät voi ymmärtää. Taisi siippa ajatella, että keksin jonkun hienon diagnoosin itselleni, että voin estää häntä laulaa lurittelemasta tuntikausia. :D

Vierailija
39/39 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa tuli vaan mieleen, että hauska huomata, miten misofoonikot eivät itse ymmärrä sitä, kuinka heidän kiukuttelut vaikuttavat muiden elämään. Jos joku laulaa lurittelee tai imuroi tuntitolkulla, niin siihen varmaan menisi kellä tahansa hermo oli ääni yliherkkyyttä tai ei. Kuitenkin ajattelen niin, että teillä kellä misofonia on, niin ongelma on teidän ja vain teidän. Ette voi muuttaa toista ihmistä ja hänen käytöstään. Meille ei-misofoonikoillekin on annettu vaan tämä yksi pieni elämä ja aiomme elää sen täysillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi