Ikäero parisuhteessa
Hei! Mitä mieltä olette, olen 17 vuotias tyttö ja olen parisuhteessa ollut 24 vuotiaan kanssa. Vieläkin olen saman ihmisen kanssa ja elämä on ollut ihanaa henkilön kanssa.
Suhde on kaukosuhde, mutta toimii erinomaisesti. Onko mielestänne ok tuommoinen 7 vuoden ikäero? Minä olen ikäisekseni erittäin kypsä mieleltäni ja muutenkaan en ole semmoinen rellestäjä kaupungilla vaan käyn töissä ja käyttäydyn melko aikuismaisesti. Suhteessa ei ole mitään pakottamista yms. Mitä joku kuvittelisi vanhemman miehen tekevän. Teemme lauluja ja runoja yhdessä, pelaamme ja puhumme syvällisiä ja nauramme aivan helvetisti. Emme näe moneen kuukauteen, mutta rakastamme toisiamme. Hän soittaa joka päivä minulle ja minä soitan hänelle.
Ikäero saattaa kuulostaa jollekin suurelta nyt? Mutta jos miettii parin vuoden päästä minun ollessani 20 ja hänen 27. Eihän se ole enää yhtään epätavallista?
Voisitteko kertoa aivan rehellistä mielipidettä. Olen vähän turhautunut, sillä vanhempani eivät oikein ymmärrä, että ei sillä iällä ole lopuksi niin paljon väliä:)?
En kysy asiaa siinä mielessä että se tulisi vaikuttamaan meidän suhteeseen, vaan haluan tietää, että paheksutaanko tälläistä suhdetta?
Kommentit (5)
Minusta tuo on juuri sinun ikäiselle sopiva suhde, ja uskon, että olekin fiksu ja vastuullinen.
Enemmän ihmettelen, että 24-vuotiaalla ei ole parisuhteelle enempää toiveita. Yleensä siinä iässä aletaan valmistua opinnoista, mennä vakituisiin töihin, ostaa ensiasuntoa, muuttaa avoliittoon, ja alkaa miettiä avioliittoa ja lasten hankintaa. Vaikka niitä ei tehtäisikään moneen vuoteen, niistä aletaan puhua ja suunnitella yhdessä.
Sitä taustaa vasten kumppanisi vaikuttaa oudon kypsymättömältä.
Puhun tässä nyt sillä kokemuksella, että itse seurustelin 24-vuotiaana 7 vuotta vanhemman, eronneen miehen kanssa. Minäkään en siinä tajunnut, että hän eli kun nuori holtiton opiskelija, vaikka oli jo idä ja hyvin palkatussa vakityössä. Itse siinä vanhenin ja kypsyin ja otin enemmän vastuita, hän ei.
Olen ollut myös etäsuhteessa, samaan tapaan kuin sinä nyt. Se on todella kivaa ja söpöä, kun sen pitää etäsuhteen tasolla. Yhteen muuttamista ja arkea se ei kestänyt.
Epäilen siis, että kumppanisi ei ole kypsä eikä kykenevä enempään kuin tuo mitä teillä on. Niin kauan, kun se on sinulle riittävä, siitä ei ole haittaa. Sinulta kuitenkin voi jäädä se varsinainen elämänkumppani tapaamatta, jos jatkatte vuosia.
Aloin 17 vuotiaana seurustelemaan 23 vuotiaan kanssa. Nyt oltu yhdessä 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on juuri sinun ikäiselle sopiva suhde, ja uskon, että olekin fiksu ja vastuullinen.
Enemmän ihmettelen, että 24-vuotiaalla ei ole parisuhteelle enempää toiveita. Yleensä siinä iässä aletaan valmistua opinnoista, mennä vakituisiin töihin, ostaa ensiasuntoa, muuttaa avoliittoon, ja alkaa miettiä avioliittoa ja lasten hankintaa. Vaikka niitä ei tehtäisikään moneen vuoteen, niistä aletaan puhua ja suunnitella yhdessä.
Sitä taustaa vasten kumppanisi vaikuttaa oudon kypsymättömältä.Puhun tässä nyt sillä kokemuksella, että itse seurustelin 24-vuotiaana 7 vuotta vanhemman, eronneen miehen kanssa. Minäkään en siinä tajunnut, että hän eli kun nuori holtiton opiskelija, vaikka oli jo idä ja hyvin palkatussa vakityössä. Itse siinä vanhenin ja kypsyin ja otin enemmän vastuita, hän ei.
Olen ollut myös etäsuhteessa, samaan tapaan kuin sinä nyt. Se on todella kivaa ja söpöä, kun sen pitää etäsuhteen tasolla. Yhteen muuttamista ja arkea se ei kestänyt.
Epäilen siis, että kumppanisi ei ole kypsä eikä kykenevä enempään kuin tuo mitä teillä on. Niin kauan, kun se on sinulle riittävä, siitä ei ole haittaa. Sinulta kuitenkin voi jäädä se varsinainen elämänkumppani tapaamatta, jos jatkatte vuosia.
Kumppanini on erittäin vastuullinen omasta elämästään. Hän käy töissä ja huolehtii elämästään, vaikka emme aina näe moneen kuukauteen. Hän huolehtii myös minusta enemmän kuin minä itse vaikka hän onkin puhelimen toisessa päässä.
Hienoahan suhteessa on, että mielemme on aivan samalla tasolla vaikka ikäeroa onkin.
Haluaisin kuvitella suhteemme tulevaisuudessa, että pääsisimme muuttamaan lopulta yhteen ja elämään yhdessä, sillä tälläkin hetkellä jaamme joka ikisen asian elämästämme toisillemme ja luottamus toistemme välillä on uskomaton. Mikään ei ole vialla suhteemme kanssa. :)
Mukava kuulla, että ikäero ei ole ilmeisesti häiritsevä? Näin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Aloin 17 vuotiaana seurustelemaan 23 vuotiaan kanssa. Nyt oltu yhdessä 20 vuotta.
Mukava kuulla tämä! Miten vanhempasi suhtautui asiaan, jos saan kysyä! :)
Ikis paheksuu jos on sekuntikin ikäeroa.