Mikä voi olla syynä risteilyaluksen uppoamiseen?
Olen lähdössä risteilylle ja on ihan kauhea pelko että laiva uppoaa. En nuku silmällistäkään kun pelkään että uppoaa yöllä ja pitää olla lähtövalmiina hytistä.
Mieheni isä on eläkkeellä oleva merikapteeni ja hän sanoi että uppoaminen on lähes mahdotonta. Onko? Mitkä ovat ne syyt että laiva voi upota?
Kommentit (63)
No pakkoko on lähteä jos noin pelottaa?
Voi upota jos se ajaa jäävuorta päin.
Ajattele niitä jotka on töissä jossain sotalaivalla, sehän uppoaa 50% varmasti.
Uppoaa, jos siihen osuu risteilyohjus kylkeen.
Usko sitä merikapteenia. Hän jos kuka, tietää asiasta.
Täältä saat kaikenlaisia pelotteluja kuitenkin.
Jos laivalta löytyy Koronavirus, niin onhan se parempi upottaa koko paatti. Tylsäähän siellä hytissä olis 2 viikkoa karanteenissa kökkiä.
Karilleajo. Törmäys toiseen alukseen. Raju merenkäynti.
Kuinka monta risteilyaluksen uppoamista muistat esim. viimeiseltä kymmeneltä vuodelta? Eli kohtuu harvoin ne uppoo.
Tulipalo on suurin riski.
Korona vielä siihen...
Eiköhän tuo mene ihan hyvin, kunhan Kate Winslet ja Leonardo DoCabrio ei ole kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Tulipalo on suurin riski.
Korona vielä siihen...
Totta. Ehkä tulikin tuhoaa sen viruksen.
Vierailija kirjoitti:
Karilleajo. Törmäys toiseen alukseen. Raju merenkäynti.
Kuinka monta risteilyaluksen uppoamista muistat esim. viimeiseltä kymmeneltä vuodelta? Eli kohtuu harvoin ne uppoo.
Aika epätodennäköistähän se on mutta illan tunteina alkaa se pelko.
En ole aina pelännyt mutta esikoisen syntymän jälkeen on iskenyt pelko. Olen nelikymppinen nainen ja tiedän että pelko on järjetön! Silti nukkumaan mennessä se kamala tunne iskee. Kuuntelen joka kolahduksen (ja niitähän laivassa riittää) ja mietin kuinka saan itseni ja lapset ulos laivasta uppoamishetkellä. Nyt hyttejä on vielä kaksi niin suurempi paniikki jo nyt.
Ja joku kysyi onko pakko lähteä. No ei ole mutta en tahdo omien pelkojen rajoittavan elämää kun kuitenkin tiedostan etten minnekään Niagaran putouksille ole lähdössä kanootilla. Lapset ovat toivoneet risteilyä ja nyt se varattiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karilleajo. Törmäys toiseen alukseen. Raju merenkäynti.
Kuinka monta risteilyaluksen uppoamista muistat esim. viimeiseltä kymmeneltä vuodelta? Eli kohtuu harvoin ne uppoo.
Aika epätodennäköistähän se on mutta illan tunteina alkaa se pelko.
En ole aina pelännyt mutta esikoisen syntymän jälkeen on iskenyt pelko. Olen nelikymppinen nainen ja tiedän että pelko on järjetön! Silti nukkumaan mennessä se kamala tunne iskee. Kuuntelen joka kolahduksen (ja niitähän laivassa riittää) ja mietin kuinka saan itseni ja lapset ulos laivasta uppoamishetkellä. Nyt hyttejä on vielä kaksi niin suurempi paniikki jo nyt.Ja joku kysyi onko pakko lähteä. No ei ole mutta en tahdo omien pelkojen rajoittavan elämää kun kuitenkin tiedostan etten minnekään Niagaran putouksille ole lähdössä kanootilla. Lapset ovat toivoneet risteilyä ja nyt se varattiin.
Ap
Laivalla on hyvät turvatoimet. Olen ollut risteilyllä, kun laiva ajo karille ja hienosti henkilökunta hoiti tilanteen. Ja useamman kerran ton jälkeen käyny laivalla, ainoo mikä jäi, että alkoholi ei maistu laivalla ollessa.
Ennemmin siellä saa pelätä ruokamyrkytystä, raiskausta tai vaikka portaissa alas kierimistä liiallisen humalatilan vuoksi.
Ei se uppoa ellei KOKO MATKALTA tule pohjaan reikä. titanickin onnettomuudesta opittiin ja pohja OSASTOITIIN. Siellä on vesitiiviit osastot eli jos pohjaan tulisi reikä, se osasto/kammio suljettaisiin vesitiiviillä ovilla ja muut osastot edelleen pysyvät kuivina. Usesmpikin osasto saisi joutua veden varaan eikö vieläkään uppoa, osastojen määrä on laskettu siten että ns. Kannatteluvoima (eli kuiva ilmatila) riittää useammassakin skenaariossa.
Aino mikä voisi ”rikkoa” ton mekanismin on jos laiva kaatuu JA repeytyu kyljestä koko matkalta. Aallot ei kaada laivaa vaan toinen alus joka törmäisi kylkeen voisi sen kaataa. Pelkkä kaatuminen ei vielä ole paha sekää, vasta kaatumisen ja rungon repeämän yhdistelmä.
Otahan ap tyynesti. Enemmän pelkäisin koronaa.
Jos ajattelee nykyajan risteilyalusten uppoamisia, niin kyllä niissä suurin syy on piittaamattomuus ja ylimielisyys.
Estonia: lähdetään vanhalla pikkupurkilla järjettömään keliin. Ei vaan välitetty. Purkkiin vettä väärään paikkaa, laiva nurin ja meren pohjaan.
Costa Concordia: leuhka kapteeni haluaa vähän näyttää ja kops vaan karille ja laiva nurin. Tosin upposi vaan puoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa vettä laivassa.
Juu, rauta ei kellu. Tosin pitää olla ihan hiton iso reikä tai keulaportti auki, kuten Estonialla.
Aina uppoaa siksi, että vettä tulee sisään liikaa. Se, miksi ja miten vettä pääsee sisään, on sitten toinen kysymys. Jos tulee reikä pohjaan/kylkeen (esim. törmää jäävuoreen kuten Titanic, tai ottaa pohjakosketuksen niinkuin se risteilyalus Italian rannikolla) niin se on usein aika huono juttu. Samaten jos esim. joku lastausluukku aukeaa (kuten Estonian tapauksessa) niin sieltäkin tulee vettä melkoisella syötöllä. Sitten tietysti laiva voi kaatua, jos on väärin lastattu tai iskee joku hirmuinen aalto, tosin en muista olisiko koskaan oikeasti (toisin kuin elokuvissa) tapahtunut, ainakaan risteilyaluksille.
Mutta se, että sanoisi sen olevan mahdotonta, on kyllä liioittelua. Niinhän sitä Titaniciakin pidettiin uppoamattomana, ja kuinkas sitten kävikään...?
Reikä pohjassa.