Mikä voi olla syynä risteilyaluksen uppoamiseen?
Olen lähdössä risteilylle ja on ihan kauhea pelko että laiva uppoaa. En nuku silmällistäkään kun pelkään että uppoaa yöllä ja pitää olla lähtövalmiina hytistä.
Mieheni isä on eläkkeellä oleva merikapteeni ja hän sanoi että uppoaminen on lähes mahdotonta. Onko? Mitkä ovat ne syyt että laiva voi upota?
Kommentit (63)
Raha. Huonokunroiset laivat, nollasopimuksilla haalattu "miehistö", alkoholi, kiire, säistä piittaamattomuus...
Vierailija kirjoitti:
Ei se uppoa ellei KOKO MATKALTA tule pohjaan reikä. titanickin onnettomuudesta opittiin ja pohja OSASTOITIIN. Siellä on vesitiiviit osastot eli jos pohjaan tulisi reikä, se osasto/kammio suljettaisiin vesitiiviillä ovilla ja muut osastot edelleen pysyvät kuivina. Usesmpikin osasto saisi joutua veden varaan eikö vieläkään uppoa, osastojen määrä on laskettu siten että ns. Kannatteluvoima (eli kuiva ilmatila) riittää useammassakin skenaariossa.
Aino mikä voisi ”rikkoa” ton mekanismin on jos laiva kaatuu JA repeytyu kyljestä koko matkalta. Aallot ei kaada laivaa vaan toinen alus joka törmäisi kylkeen voisi sen kaataa. Pelkkä kaatuminen ei vielä ole paha sekää, vasta kaatumisen ja rungon repeämän yhdistelmä.Otahan ap tyynesti. Enemmän pelkäisin koronaa.
Eiköhän se olisi myöhäistä tuossa vaiheessa sulkea enää mitään kun vettä tulvii... Ja kuka sen sulkisi?
Eipäs olekaan nuo syyt aina, että reikä pohjassa esim.
Voi tulla metaaniplumpsahdus ja laiva uppoaa ilman reiän reikää. Niinkuin Bermudassa. Tai ristihyökyaalto! Niin. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla metaaniplumpsahdus ja laiva uppoaa ilman reiän reikää. Niinkuin Bermudassa. Tai ristihyökyaalto! Niin. Että silleen.
Myös Piratukset voivat tulla. tulee AaVee laiva.
Vierailija kirjoitti:
On siinä mahtanut nauru raikua kun insinööri on ensimmäisen kerran ehdottanut että sahataan laivan keula irti ja pannaan se saranoiden varaan!
Mikäänhän ei ole nii viisas kuin insinööri.
Onhan noita laivoja ponnut jos huomioidaan kaikki laivat. Konttilaivat, matkustajlaivat, sotalaivat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Piratukset voivat tulla. tulee AaVee laiva.
Piratuksilla on musta silmälappu ja johtajalla koukku kätenä.
Aika harvinaistahan tuo on, Titanic veti jäävuoreen ja Estoniasta tippui keulaportti mutta molemmista tapauksista on jo aikaa ja turvallisuus parantunut.
Myös iso reikä meren pohjassa voi ilmaantua jolloin iso pyörre imaisee laivoja. Iso reikä voi ilmaantua mihin tahansa pohjaan jos toisaalla tulivuori puiskuttelee tavaraa ulos niin jostakin sekin on pois.
Meteoriittikin voi osua ja upottaa.
No haluatko kuulla miksi mäkin vähän pelkään laivalla. Ollaan kyllä myös menossa laivalle hiihtolomalla, mutta mä pelkään, että joku hullu ajaa sinne rekan räjähteitä täynnä ja posauttaa sen keskellä merta. Itse asiassa luulen, että eiköhän tälläinenkin hulluus tulla vielä mun elinaikanani kokemaan.
Lohduttaudun sillä, että luultavammin posahtaa tuolla Ranska- Englanti välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se uppoa ellei KOKO MATKALTA tule pohjaan reikä. titanickin onnettomuudesta opittiin ja pohja OSASTOITIIN. Siellä on vesitiiviit osastot eli jos pohjaan tulisi reikä, se osasto/kammio suljettaisiin vesitiiviillä ovilla ja muut osastot edelleen pysyvät kuivina. Usesmpikin osasto saisi joutua veden varaan eikö vieläkään uppoa, osastojen määrä on laskettu siten että ns. Kannatteluvoima (eli kuiva ilmatila) riittää useammassakin skenaariossa.
Aino mikä voisi ”rikkoa” ton mekanismin on jos laiva kaatuu JA repeytyu kyljestä koko matkalta. Aallot ei kaada laivaa vaan toinen alus joka törmäisi kylkeen voisi sen kaataa. Pelkkä kaatuminen ei vielä ole paha sekää, vasta kaatumisen ja rungon repeämän yhdistelmä.Otahan ap tyynesti. Enemmän pelkäisin koronaa.
Eiköhän se olisi myöhäistä tuossa vaiheessa sulkea enää mitään kun vettä tulvii... Ja kuka sen sulkisi?
Vesitiiviit ovet voidaan sulkea nykyisin komentosillalta käsin.
Vierailija kirjoitti:
No haluatko kuulla miksi mäkin vähän pelkään laivalla. Ollaan kyllä myös menossa laivalle hiihtolomalla, mutta mä pelkään, että joku hullu ajaa sinne rekan räjähteitä täynnä ja posauttaa sen keskellä merta. Itse asiassa luulen, että eiköhän tälläinenkin hulluus tulla vielä mun elinaikanani kokemaan.
Olen miettinyt samaa! Tälläiselle pelolle irvaillaan, mutta elämme uudessa synkässä maailmassa jossa jyrätään rekoilla ihmisten päälle ja posautellaan kauppakeskuksia, miten kauan menee kunnes joku keksii ettei laivoille meneviä tarkasteta sen kummemmin? Paukkuja sinne sun tänne ja homman viimeistely tulituksella, pakoon ei pääsisi kuin mereen.
Moottori- tai peräsinvaurio myrskyssä, joista voi seurata kaatuminen tai karille ajautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa! Tälläiselle pelolle irvaillaan, mutta elämme uudessa synkässä maailmassa jossa jyrätään rekoilla ihmisten päälle ja posautellaan kauppakeskuksia, miten kauan menee kunnes joku keksii ettei laivoille meneviä tarkasteta sen kummemmin? Paukkuja sinne sun tänne ja homman viimeistely tulituksella, pakoon ei pääsisi kuin mereen.
Jeps ja vielä keskellä yötä kun kaikki on joko pelti kiinni baarissa tai nukkumassa, siitä sitten niittamaan yöpuvuissa hyteistä kurkkivia unisia ihmisiä ja hihkuvia kännikaloja jotka luulevat pamahduksia bileiksi.
Kapteeni voi tulla hulluksi, esim olla narsisti ,skitsofreeniaa tai muuta. Karmea lapsuus yleensä takana. Kapteenit yleensä testataan mutta akuuttia voi tulla. Kannattaa rupatella sen kapteenin kanssa jos on pelkoja yleensä ne joko voimistuvat tai heikkenevät sen jälkeen.
Korostan että ei yleensä tule hulluksi, mutta jotkut voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo mene ihan hyvin, kunhan Kate Winslet ja Leonardo DoCabrio ei ole kyydissä.
Eikohan olisi Leonardo DiCaprio?
Suunnilleen kaikki "mahdolliset" syyt on jo mainittu. Epäselväksi tässä jäi vain, että onko aloittaja lähdössä matkustaja-autolautalle vai oikealle risteilyalukselle. Lautoissa, kuten roro-laivoissa yleensäkin, on koko laivan pituinen autokansi, kuten Estoniassa. Kun sellainen alkaa täyttyä vedellä, se vapaana vellova nestepinta kyllä riittää kaatamaan aluksen hetkessä. Laiva, jossa tällaista kantta ei ole, ei ihan niin hetkessä kaadu. Kun ei ole keula- eikä peräporttiakaan, mikä voisi aueta.
Pelkästä aallokon ja tuulen aiheuttamasta kallistuksesta laiva kyllä oikenee melko kovillakin kallistumilla, ellei lasti pääse siirtymään. Lasti päällä oleva rahtilaivakin oikenee yleensä 50 asteestakin ja oikaisevaa momenttivartta(GZ) löytyy tuolloin lähemmäs metrin luokkaa. Matkustajalaivoissa tuo vaihtokeskuskorkeus ja siten myös GZ jää ymmärtääkseni pienemmäksi, kuten maksimikallistumakin (josta laiva vielä oikenee) ehkä 45 asteen hujakoille. Joku pasiseereista enemmän tietävä korjatkoon, jos sellaisia paikalla.
Kyllä sä sinne voit aika huoletta mennä. Itse katon yhdenlaisena normaalina varotoimenpiteenä yleensä risteilylle mennessä hyttiä lähimmän käsisammuttimen ja mahdollisen eebd-hengityslaitteen paikan kokoontumiaseman lisäksi.
M28, perämiehenä rahtilaivassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo mene ihan hyvin, kunhan Kate Winslet ja Leonardo DoCabrio ei ole kyydissä.
Eikohan olisi Leonardo DiCaprio?
Eikö se oo joku pizza?
Tai tulppa on irti.