Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on paksusuolen tähystyksen pahin vaihe?

Vierailija
07.02.2020 |

Pelkäänkö turhaan?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies kävimme molemmat, kun seulassa kärähdettiin. Molemmilla keski noin 20 minuuttia, ei mitään esilääkkeitä, vaan ihan kylmiltään liukuhihnatyylillä. Ei sattunut yhtään. Tunne enemmänkin kummallinen. Ripulointi tyhjennysvaiheessa oli ainoa ei-niin-kiva. Mikkelin keskussairaalassa käytiin. Kukaan tutuista ei ole valittanut tutkimusta kivuliaaksi eli onko Mikkelissä parempi "tähystäjä", kun monet tuntuu täällä olleen hirveissä kivuissa, vaikka  huumattuina.

Vierailija
82/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Picoprep tyhjennykseen oli ihan ok, sen lisäksi pitää juoda vaaleaa mehua. Colonsteril on kuulemma tosi hankala, koska sitä pitää juoda paljon ja se on pahanmakuista, onneksi nykyisin on pieniannoksisempia vaihtoehtoja. Rauhoittava lääkitys annettiin (tabletti). Itse tähystys oli kivuton, jotain epämukavuuden ja paineen tunnetta välillä (koepalojen otto tuntui eniten). Kuvaruudulta sai itsekin seurata näkymiä. Toimenpiteen aikana suolen mutkia huuhdellaan tarvittaessa lisää tähystyslaitteessa olevalla pienellä suihkulla, laite myös imee vettä pois. Jos katsominen kiinnostaa, kannattaa pyytää lääkäriä kertomaan mitä näkyy ja tapahtuu.

Varaudu ilman poistumiseen useassa erässä toimenpiteen jälkeen. Myös nestemäistä sisältöä ja huuhteluvettä saattaa tulla samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy voitko ottaa särkylääkettä ennen toimenpidettä ja mikä lääke on sallittu.

Vierailija
84/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään pelättävää ole. Ei se satu, on vaan epämiellyttävää. Pyydä saada katsoa itsekin suoltasi näytöltä, se kiehtoo melko paljin, kun harvoin sitä näkee. 

Vierailija
85/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään pelättävää ole. Ei se satu, on vaan epämiellyttävää. Pyydä saada katsoa itsekin suoltasi näytöltä, se kiehtoo melko paljin, kun harvoin sitä näkee. 

Kyllä se vaan joillakin sattuu tosi paljon. Kaipa se on tekijästäkin kiinni.

Vierailija
86/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty kaksi kertaa. Ei mitään ongelmaa, vaikka suoli poikkeuksellisen mutkainen. Varsinkin ensimmäisellä kerralla oli oikein kivaa kun oli miellyttävät rassaajat.

Vierailija
87/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin vaihe oli ennen tähystystä, kun kerrottiin etten saakaan luvattua humautusta aikapulan takia ja se olisi kai vaatinut myös anestesialääkärin paikalle. Esilääkitys annettiin. Onneksi tähystys ei sattunut endometrioosista huolimatta, lukuunottamatta koepalojen ottoa.

Vierailija
88/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli epämiellyttävin vaihe vatsan tyhjennys. Joutuu juomaan litrakaupalla ällöä nestettä. Itse toimenpide oli nopea ja täysin kivuton.

Vierailija
89/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kiehdo.

Vierailija
90/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sigma suolenmutka. Sitten tietysti suurin merkitys on sillä, onko suoli pahasti tulehtunut, vai terve. Minulla ei ole kokemusta kun terveen suolen tähystämisestä ja anaaliseksistä. Alussa tähystyksessä mulle satttu hulluna se letkun tunkeminen peräsuoleenkin, mut se sigma mutka on yleeensä kaikilla vaikein kohta, jossa tarvitaan assistenttia usein painelemaan hieman, että kamera sujahtaisi siitä pienellä avustuksella. Mainitsin tuon anaaliseksin siksi, koska se on huvittava sana ja toisekseen myös se sattui itselläni alussa hullluna, mutta samaan aikaan tuntui hyvältä. Nykyään ei satu tähystykset, eikä anaaliseksit kun on tullut harjoiteltua paljon molempia. Mul on Crohnin tauti todettu 28 vuotta sitten ala-asteella ja muaon tähystelty säännöllisesti siitä llähtien tässä vuosien varrella, ei toki enää kovin usein, koska sairaus on pysynyt remissiossa sen todentamisesta ja siitä alkavasta lääkerumbasta ja sitten piti juoda 3 kuukautta niitä älöjä juomia. Oksensin 2kk kohdalla, ei vaan uponnut enää ja äiti soitti sille joka sen sairauteni diagnosoi ja lääkäri reiluna miehenä antoi mulle luvan välittömästi jatkaa normaalia ihmisravinnon syömistä, koska olin kuitenkin 2 kuukautta saanut sisulla ne ällööt juomat alas. :) Mut toki tauti voi tulla koska tahansa takaisin, mut onpahan saanut jossakin asiassa tuuria ja selvinnyt esim. siltä mitä se vakavissa suolistosairauksisssa ikävimmillään on. Operaatio on ihan ihmismielellekin luonnollisesti jännittävä, ahdistava ja pelottava ajatus, mutta siitä selviää (paitsi se joku kokematon tähystäjä oli puhkaissut sen jonkun potilaan suolen ja se potilas oli kuollut, ei oo tarkotus pelotella, tuli vaan mieleen, paska tuuri voi sattua kelle tahansa missä tahansa ja on kyllä hyvin harvinaista tollainen. Mutta se on välttämätön toimenpide jos halutaan tutkia suolisto eri sairauksien varalta tai kun niitä epäillään. Tällä hetkellä suolen sisälle ei näe ilman sinne menemistä pyllynreijän kautta ja kuvailemalla maisemia ja ottamalla koepalaa. Tätä ei onneksi tarvitse itse suorittaa vaan tähystäjä assistentteineen on palvemessa sinua sitä varten. Rauhoittavan lääkityksen saa kun pyytää, monesti se ihan tarjotaan, mutta jos ei tarjota, niin kysy sitä, että halaut sen tai et muuten uskalla tulla. Sul on siihen oikeus. Tsemppii, hyvin se menee ja varsinkin ja tutkimuksen jälkeen on aina kiva sitten käydä syömässä vaikka jossakin kivassa paikassa, paitsi ei tietenkään jos sieltä löytyy jotakin kauheaa.

Vierailija
91/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty se. Ei ollut yhtään paha kun tyhjennys oli tehty kunnolla. Kyljellään olin aluksi ja sitten piti kääntyä selälleen. Silloin vähän nipisti mutta se johtui siitä, että skooppi venytti suolen seinämää. Löydös oli normaali.

Vierailija
92/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli epämiellyttävin vaihe vatsan tyhjennys. Joutuu juomaan litrakaupalla ällöä nestettä. Itse toimenpide oli nopea ja täysin kivuton.

Oman jännitysmomenttinsa tähystykseen toi toki se, että äitini on kuollut suolistosyöpään. Itseltäni ei löytynyt mitään huolestuttavaa (täytyy koputtaa puuta).

Vierailija
93/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sigma suolenmutka. Sitten tietysti suurin merkitys on sillä, onko suoli pahasti tulehtunut, vai terve. Minulla ei ole kokemusta kun terveen suolen tähystämisestä ja anaaliseksistä. Alussa tähystyksessä mulle satttu hulluna se letkun tunkeminen peräsuoleenkin, mut se sigma mutka on yleeensä kaikilla vaikein kohta, jossa tarvitaan assistenttia usein painelemaan hieman, että kamera sujahtaisi siitä pienellä avustuksella. Mainitsin tuon anaaliseksin siksi, koska se on huvittava sana ja toisekseen myös se sattui itselläni alussa hullluna, mutta samaan aikaan tuntui hyvältä. Nykyään ei satu tähystykset, eikä anaaliseksit kun on tullut harjoiteltua paljon molempia. Mul on Crohnin tauti todettu 28 vuotta sitten ala-asteella ja muaon tähystelty säännöllisesti siitä llähtien tässä vuosien varrella, ei toki enää kovin usein, koska sairaus on pysynyt remissiossa sen todentamisesta ja siitä alkavasta lääkerumbasta ja sitten piti juoda 3 kuukautta niitä älöjä

Ihana viesti! Kiitos.

Vierailija
94/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lääkäri sanoo että syöpähän se.

Patologi tutkii, vastaus tulee myöhemmin.

Vierailija
95/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan joillakin sattuu tosi paljon. Kaipa se on tekijästäkin kiinni.

Kipukynnys ei ole kaikilla samalla tasolla.

Vierailija
96/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako itse katsoa telkkarista suolen sisältöä?

Mulle lähetettiin kuvat jälkeenpäin. 

Vierailija
97/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. Kuulostaa kauheelle. Mulle tehdään myös mahatähystys. Kumpi on kauheempi?

Tarkoitatko gastroskopiaa ?

Vierailija
98/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teki todella kipeää koko toimituksen ajan. Sairaanhoitaja joutui pitämään minut kunnolla paikallaan, että tutkimus saatiin tehtyä. Siinä kivussa ei mitään näyttöjä ehtinyt katsomaan. Tuon jälkeen kaksi viikkoa maha piti ääntä enkä saanut kunnolla nukuttua. Ihan karsee kokemus. 

Vierailija
99/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako itse katsoa telkkarista suolen sisältöä?

Mulle lähetettiin kuvat jälkeenpäin. 

Itse ainakin näin livenä koko "tv-lähetyksen". Ei siinä ollut mitään kamalaa vaihetta, kipulääkityksessä tietyllä tapaa oli jopa mielyttävä operaatio.

Vierailija
100/118 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipu mutkissa. Synnytän mielummin, kun menen tähystykseen. 

Olen synnyttänyt 3 ilman kivunlievitystä. 

Joillekin tähystys voi olla myös helppo. 

16 tunnin synnytykseen verrattuna tuo tähystys on kuin itikan pieraisu. Kokemusta on molemmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi