IS: Jopa reilu kolmannes suomalaismiehistä käy hammaslääkärin tarkastuksessa vain kerran kolmessa vuodessa tai harvemmin.
Hammastarkastuksessa pitäisi asiantutijoiden mielestä käydä vähintään kahden vuoden välein. Mikä on sinun syysi jättää menemättä tarkastuksiin?
Kommentit (47)
Minulle on sanottu hammaslääkärssä, että seuraavan kerran 2-3 vuoden päästä. Mikä on siis ongelma?
Mä olen käynyt viimeksi lukioikäisenä, nyt olen 45. En aio koskaan käydä hammaslääkärissä eläissäni. Hampaat saa luonnollisesti tippua jos menevät rikki. Vielä ei ole sellaista käynyt. En myöskään käytä lääketieteen mitään palveluita muutenkaan, kuolen sitten kun joku sairaus niin määrää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa täällä, joka ei ole käynyt yli kymmeneen vuoteen? Ei ole ollut mitään oireita.
Olenkäynyt aikuisena yhden kerran. Silloin lääkäri sanoi, että tule 5 vuoden päästä uudelleen.
M35
Minä kävin viimeksi 18-vuotiaana. Silloin olin vielä oikomishoidon piirissä, mutta tuolla käynnillä minulle sanottiin, että oikomishoito lopetetaan ja minun kannattaa harkita leikkaushoitoa joskus tulevaisuudessa, jos ristipurenta alkaa aiheuttaa päänsärkyä. Nyt olen 31-vuotias.
-13
Käyn suuhygienistillä kerran vuodessa putsauttamassa hampaat, se riittää. Samalla hän katsoo onko tarvetta mennä tarkastukseen. En ole käynyt varsinaisella hammaslääkärillä muutamaan vuoteen. Nyt suuhygienisti sanoi, että viisurit kannattaisi poistaa, joten menen poistattamaan ne.
Turha käydä, kun ei ole ikinä ollut tapana laistaa hampaidenpesusta. Ikää 44 vuotta ja nolla reikää kautta aikojen. Aina löytyy se 3-4 minuuttia aikaa aamulla ja illalla, ei ole montaa minuuttia pois vuorokautta kohden. Raikkaan suun ansiosta päivä lähtee aina hyvin käyntiin ja nukahdankin helpommin.
Menneellä vuosikymmenellä kävin muistaakseni kolmesti hammaslääkärissä kuuntelemassa kehuja.
Joku rikas joskus antoi sellaisen neuvon että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Ei minulla ole varaa käydä hammaslääkärissä. Tai parturissakaan kuin kerran vuodessa.
Viime vuonna jäi uudet kengät ostamatta. Ehkä kesällä ostan uudet jos jää säästöön rahaa.
Viimeksi sivarina 2000-luvulla kesällä kävin hammastarkastuksessa kun oli maksuton.
20-vuotta sitten.
Meillä on hyvin kallis maa ja pienet palkat. Omat tulot nettona on 1350e kk.
Mene sitten sillä hammaslääkäriin tai karsi sitten ravinnosta ja työmatkakustannuksista.
T: Mies 42v
Ylihinnoitellut palvelut suhteessa kansan ostovoimaan.
Mikä tekee hammaslääkäristä tai edes eläinlääkäristä niin mahtavan että maksut on niin korkeat suhteessa keskiverto kansan ostovoimaan?
Vierailija kirjoitti:
Turha käydä, kun ei ole ikinä ollut tapana laistaa hampaidenpesusta. Ikää 44 vuotta ja nolla reikää kautta aikojen. Aina löytyy se 3-4 minuuttia aikaa aamulla ja illalla, ei ole montaa minuuttia pois vuorokautta kohden. Raikkaan suun ansiosta päivä lähtee aina hyvin käyntiin ja nukahdankin helpommin.
Menneellä vuosikymmenellä kävin muistaakseni kolmesti hammaslääkärissä kuuntelemassa kehuja.
Onneksi olkoon olet saanut hyvän hammasluun ja onnistunut välttämään kariestartunnan vauvana. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri ja vaikka harjaan hampaat kaksi kertaa päivässä ja lankaan kerran päivässä, niin silti saan satunnaisesti reikiä hampaisiin. (Ei onneksi vuosittain kuitenkaan). Eli ei se hammasterveys ole puhtaasti omaa ansioita...
Hml arvioi jokaiselle yksilöllisen käyntivälin
Kyllähän sen treffaillessakin huomaa ettei kaikilla ole suun hoito hallussa. Jää toiset treffit sopimatta :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon olet saanut hyvän hammasluun ja onnistunut välttämään kariestartunnan vauvana. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri ja vaikka harjaan hampaat kaksi kertaa päivässä ja lankaan kerran päivässä, niin silti saan satunnaisesti reikiä hampaisiin. (Ei onneksi vuosittain kuitenkaan). Eli ei se hammasterveys ole puhtaasti omaa ansioita...
Niinpä. Ja itselläni taas on voimakkaasti hammaskiveä muodostava syljen koostumus. Reikiä ei ole ollut koskaan, mutta pakko käydä hammaslääkärissä poistattamassa sitä kiveä säännöllisesti ettei tule ienongelmia.
Olen viimeksi käynyt hammaslääkärissä 25 vuotta sitten. Miksi sinne pitäisi mennä jos on ok hampaat ja ei ole mitään vikaa tai ongelmia? Olen nainen. Pesen hampaat aamuin illoin. Käytän suuvettä. Lankaan joskus. Hampaat ovat ehjät, ei tummentumia, ei hammaskiveä, ikenet ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Mulle nimenomaan hammaslääkäri sanoi jo vuosia sitten, ettei siellä tarvitse koko ajan rampata (kävin kahtena vuonna peräkkäin).
Just tammikuussa kävin ekaa kertaa viiteen vuoteen. Ei mitään vikaa löytynyt. Katsotaan viiden vuoden päästä uudelleen jos ei iske hammassärky tms.
Olen nainen.
Sama. Kävin just ekaa kertaa 8 vuoteen ja kuulemma hyvin menee, seuraavaksi taas joskus kun muistan ellei vikaa ilmene. Nämä on näitä taas..
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja täällä ei anneta aikaa mihinkään hammaslääkärin tarkastukseen. Yhteen sain ajan, jota jonotin vajaan vuoden, ja lääkäri sanoi, että voit varata uuden 5 vuoden päästä.
N48
Tämä!
Turhaa ihmettelyä taas. Ei mitään mahdollisuutta päästä kunnalliseen oli sitten lääkäri tai hammaslääkäri. Uutisena samaa tasoa kuin suomalaiset ajavat 15v vanhoilla autoilla, miksiköhän ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen treffaillessakin huomaa ettei kaikilla ole suun hoito hallussa. Jää toiset treffit sopimatta :P
Miten se parantaa niitä hampaita että lääkäri katsoo ”juu ei ongelmia.” Tai että ei katso eikä ongelmia ole? Kerrotko vielä miten sen näät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se parantaa niitä hampaita että lääkäri katsoo ”juu ei ongelmia.” Tai että ei katso eikä ongelmia ole? Kerrotko vielä miten sen näät?
Niinpä. Minulla hammaslääkärin välttely ei ole aiheuttanut mitään esteettisiä haittoja ja hengitykseni ei haise pahalta.
-13
Vierailija kirjoitti:
Pätisipä tämä kaikilla. Ei auta päivittäiset hampaanpesut sähköhammasharjalla, ei hammasvälien päivittäinen putsaus lankaimella ja väliharjalla enkä ole yletön sokerihiiri nykyään varsinkaan. Silti reikiä tulee n. 1 kpl vuositahtia.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa täällä, joka ei ole käynyt yli kymmeneen vuoteen? Ei ole ollut mitään oireita.
Kävin hammaslääkärissä 10 vuoden tauon jälkeen, löytyi 1 alkava reikä ja yhdestä hampaasta oli pieni pala lohjennut, muuten näytti hyvältä, hammaskiveä tietenkin jonkun verran
Syyni on se että hammaslääkäri sanoi että tule 4 vuoden kuluttua uudestaan.
Miten niin ei anneta? Varasin ajan lokakuussa, sain sen tammikuulle. Ihan vaan tarkastukseen ja Helsingissä asun minäkin.