Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviän ikinä takaisin työelämään, kun en muista yhtään mitään ja nukahtelen istualteni

Vierailija
06.02.2020 |

Olen 1v 3 kk ikäisen lapsen kanssa kotona hoitovapaalla. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herättänyt useita kertoja joka yö. Minä olen joutunut hoitamaan kaikki yöheräämiset, ja olen huono nukahtamaan kesken unien heräämisen jälkeen uudelleen vaikka olisin kuinka väsynyt. Päiväunet lapsi nukkuu vain liikkuvissa rattaissa, joten en ole koskaan päässyt itse päiväunille lepäämään edes vauva-aikana (olen yrittänyt opettaa sisälle nukkumaan mutta tulos on ollut että sitten ei nuku ollenkaan päiväunia). Mies masentui heti vauvan synnyttyä eikä hänestä ole mitään apua missään. Eli pyöritän yksin meidän perheen arkea ja hoidan lapsen yksin. Miestä varmaan pitäisi hoitaa kun hän on masentunut, mutta siihen en ole edes yrittänyt tässä revetä.

En muista yhtään mitään enää, hyvä jos oman nimeni muistan. Jos istahdan jonnekin penkille ulos heiluttamaan rattaita niin nukahdan siihen istualteni vaikka olisi pakkanen. En jaksa jutella kenenkään kanssa enää (paitsi lapsen tietenkin), koska olen niin väsynyt että en jaksa kuunnella ihmisten juttuja.

Miten selviän ikinä takaisin työelämään, kun en muista yhtään mitään enkä pysy hereillä? Minulla on vaativa työ, jossa on pakko muistaa koko ajan paljon asioita ja on pakko olla hereillä koko ajan tai tulee pahoja virheitä, joita ei oikein pysty paikkaamaan. Olen sellaiseen täysin työkyvytön tällä hetkellä. Neuvolasta olen pyytänyt apua, mutta aika tyhjän kanssa se apu on. Keskusteluapua sieltä saa kyllä ja lähetteen vaikka jollekin psykologille keskusteluapuun tai sitten lähetteen johonkin kotiapujuttuun, josta tulee työntekijä kotiin juttelemaan. Mutta en jaksa jutella! Haluan levätä ja nukkua. Mitään käytännön apua kotitöihin tai lapsen hoitoon ei saa mistään kotiapujutuista. Tukiverkkoa meillä ei tietenkään ole eikä oikein rahaakaan, kun mies on pudonnut matalemmille päivärahoille masennuksen takia ja itse saan vain sen parinsadan kotihoidontuen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi kiitollinen, jos joku osaisi antaa vinkkejä. Tai jos joku olisi ollut vastaavassa tilanteessa ja selvinnyt hyvin töihin takaisin, niin kertoisi siitä, ehkä saisin vähän toivoa ylös.

Vierailija
2/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos joku osaisi kommentoida. Ap

Vierailija
4/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty vieläkään töihin unenpuutteen takia vaikka lapsi on jo 4v.

Vierailija
5/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty vieläkään töihin unenpuutteen takia vaikka lapsi on jo 4v.

Voi ei. Oletko saikulla vai työttömänä vai miten? Ap

Vierailija
6/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tietoa, miksi lapsesi heräilee yöllä? Onko sairauden mahdollisuus (esim. allergia) poissuljettu?

Silloin kun omat lapseni olivat pieniä, ja heräilivät, suositeltiin joka tuutista unikoulua. Meillä ne eivät tehonneet. Mutta viimeistään siinä 2v tietämillä lapset alkoivat nukkua paremmin. Toki senkin jälkeen heräiltiin, jos allergia oireili tai oli muuta sairautta tai hampaita tulossa.

Niihin aikoihin viimeistään, kun lapselta jäi yövaipat pois, hän lakkasi herättämästä minua yöllä. Toki joskus herään vieläkin siihen, kun lapsi menee yöllä vessaan, mutta en likikään joka yö.

Tällä haluan sanoa sen, että eivät ne lapset koko loppuikäänsä äitiään herättele yöllä. Tuo elämänvaihe, kun lapsi valvottaa, on kyllä todella rankka, varsinkin jos sitä kestää kuukausia, tai peräti vuosia, eikä saa yhtään vapaapäivää tai -yötä.

Vierailija
7/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tietoa, miksi lapsesi heräilee yöllä? Onko sairauden mahdollisuus (esim. allergia) poissuljettu?

Silloin kun omat lapseni olivat pieniä, ja heräilivät, suositeltiin joka tuutista unikoulua. Meillä ne eivät tehonneet. Mutta viimeistään siinä 2v tietämillä lapset alkoivat nukkua paremmin. Toki senkin jälkeen heräiltiin, jos allergia oireili tai oli muuta sairautta tai hampaita tulossa.

Niihin aikoihin viimeistään, kun lapselta jäi yövaipat pois, hän lakkasi herättämästä minua yöllä. Toki joskus herään vieläkin siihen, kun lapsi menee yöllä vessaan, mutta en likikään joka yö.

Tällä haluan sanoa sen, että eivät ne lapset koko loppuikäänsä äitiään herättele yöllä. Tuo elämänvaihe, kun lapsi valvottaa, on kyllä todella rankka, varsinkin jos sitä kestää kuukausia, tai peräti vuosia, eikä saa yhtään vapaapäivää tai -yötä.

On allergiaa, hampaiden tulo valvottaa ja on ollut jotain infektioita. Allergiaa ei oikein hoideta kuin antihistamiinilla ja siedättämällä sanoo lääkäri. Pelkään vain, että muistini ei ikinä palaudu jos joudun valvomaan esim. tuon kaksi vuotta. Ap

Vierailija
8/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta aivan järkyttävästä unettomuudesta, juuri tuollaisesta olotilasta, jota kuvailet. Ensin vauva katkaisi unet sata kertaa yössä ekat vuodet. Sitten tulikin toinen lapsi, ennenkuin ehdin takaisin töihin. Sama juttu toisen kanssa. Sitten itselle jäi unettomuus ja katkouni päälle.

En enää muistanut mitään, pää ei toiminut ja olin niiiiiiiiiin väsynyt kokoajan, ettei mulla ollut muuta mahdollisuutta kuin irtisanoutua juuri silloin, kun olisi pitänyt mennä takaisin töihin (kun nuorimmainen 3 v.)

Jättäydyin siis työttömäksi.

Vierailija
9/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta aivan järkyttävästä unettomuudesta, juuri tuollaisesta olotilasta, jota kuvailet. Ensin vauva katkaisi unet sata kertaa yössä ekat vuodet. Sitten tulikin toinen lapsi, ennenkuin ehdin takaisin töihin. Sama juttu toisen kanssa. Sitten itselle jäi unettomuus ja katkouni päälle.

En enää muistanut mitään, pää ei toiminut ja olin niiiiiiiiiin väsynyt kokoajan, ettei mulla ollut muuta mahdollisuutta kuin irtisanoutua juuri silloin, kun olisi pitänyt mennä takaisin töihin (kun nuorimmainen 3 v.)

Voi ei kuulostaa kamalalta :( . Saitko sitten lopulta töitä? Ja paraniko muisti joskus? Ap

Vierailija
10/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei kuulostaa kamalalta :( . Saitko sitten lopulta töitä? Ja paraniko muisti joskus? Ap

En ole saanut töitä. Muistin kanssa vielä pahoja ongelmia ja unien kanssa kamppailen yhä. Lapset nukkuu illasta aamuun eikä herätä enää. Tilanne ei ole enää niin paha, mutta muisti ei pelaa kuten työelämässä aikoinaan. Toki nyt on diagnosoitu vakava raudanpuute ja olen nyt lääkärinseurannassa ja rautakuurilla. Lääkärin mielestä muistiongelmat johtuvat raudanpuutteesta suurimmaksi osin. Ja katkonainen uni myös raudanpuutteesta.

Vierailija
11/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kolme lasta yksin kasvattanut. Eipä auttanut muu kuin mennä töihin. Jaksoi kun oli nuori.

Vierailija
12/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On allergiaa, hampaiden tulo valvottaa ja on ollut jotain infektioita. Allergiaa ei oikein hoideta kuin antihistamiinilla ja siedättämällä sanoo lääkäri. Pelkään vain, että muistini ei ikinä palaudu jos joudun valvomaan esim. tuon kaksi vuotta. Ap

Minun kokemukseni (3 vaikeasti allergista, ja 4 lievästi allergista lasta) on, että siedättäminen ei toimi noin pienellä. Meillä toimi se, että jätettiin kokonaan pois sellaiset ruoka-aineet, jotka aiheuttivat häiritseviä oireita (univaikeudet ovat häiritsevä oire), ja kun tilanne saatiin rauhoittumaan, ja univelkaa nukuttua pois, alettiin kokeilemaan yksi ruoka-aine kerrallaan ruokia takaisin. Jossain vaiheessa, 1,5-3,5 vuotiaana vaan yhtäkkiä lähes kaikki alkoi sopimaan. Lääkäriin päästiin julkisella puolella vain maito- ja vilja-altistuksiin.

Onko teillä julkisen vai yksityisen puolen lääkäri?

Vierailija
13/13 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni (3 vaikeasti allergista, ja 4 lievästi allergista lasta) on, että siedättäminen ei toimi noin pienellä. Meillä toimi se, että jätettiin kokonaan pois sellaiset ruoka-aineet, jotka aiheuttivat häiritseviä oireita (univaikeudet ovat häiritsevä oire), ja kun tilanne saatiin rauhoittumaan, ja univelkaa nukuttua pois, alettiin kokeilemaan yksi ruoka-aine kerrallaan ruokia takaisin. Jossain vaiheessa, 1,5-3,5 vuotiaana vaan yhtäkkiä lähes kaikki alkoi sopimaan. Lääkäriin päästiin julkisella puolella vain maito- ja vilja-altistuksiin.

Onko teillä julkisen vai yksityisen puolen lääkäri?

Yksityinen erikoislääkäri on meillä. Mielestäni ihan hyvä ja kokenut, mutta voihan se olla että ei sitten olekaan niin hyvä kuin olen luullut.

Eniten minua huolestuttaa oma muisti. Kun lapsi jossain vaiheessa alkaa nukkua hyvin, niin koska minun muisti palaa ja paljonko tarvin itse palautumisaikaa kahden-kolmen vuoden valvomisesta?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi