Hankin laihdutussovelluksen ja yllätyin miten olin aliarvioinut kalorien määrän
Otsikossa tärkein. Olen yrittänyt laihduttaa 10 kg noin vuoden ajan eikä paino vaan ole pudonnut. Luulin että aineenvaihdunnassani oli jotain vikaa. Vähän aikaa sitten latasin laihdutussovelluksen ja kääk miten paljon liikaa olen ennen syönyt. Yliarvioin täysin kulutukseni. Aiemmin arvioin määriä summittaisesti, merkitsemättä tarkasti mitään.
Nyt paino on yhtäkkiä alkanut pudota. Ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin.
Kommentit (12)
Voipi olla, että menee poistoon tämä ketju. Moni pitää Putten propagandana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset yleisesti aliarvioivat syömiään määriä. Moni jättää esim paistorasvat ja tällaiset kokonaan laskematta, vaikka niissä eniten kaloreita.
Olen huomannut ihan saman. Tulee luettua lukuisten laihduttajien ajatuksia ja stalkkailtua heitä, eli siitä tiedän mitä he laskevat kaloreihin ja mitä eivät.
Mä jouduin aikoinaan eri syystä pitämään ruokapäiväkirjaa (yhden lapseni syömisistä) ja silloin oikeasti punnitsin vaa'alla paljonko meni levitettä leivälle keskimäärin, paljonko yksi juustoviipale keskimäärin painoi jne. Silloin oli kiva huomata, että se pari rkl rasvaa, jonka sai menemään lapselle päivän aikana, tuotti ihan kivasti kaloreita, tai se pikkulusikallinen hunajaa tms. Mä oikeasti tein pitkään ja tarkasti tuota, punnitsin esimerkiksi ylijääneet popkornin jyvät! että osasin vähentää oikean kalorimäärän sitten siitä pussillisen laskennallisesta kalorimäärästä...
Nyt voisi aloittaa omien ruokien tarkkailun, kun minulle sitä painoa on kertynyt liikaa. Tai no, ei siitä kyllä ole hyötyä, kun tiedän, että syynä on se kolmas aamupalaleipä, se pari riviä suklaata ruokaa laittaessa, ylimääräinen voinokare kasviksissa (yksikin riittäisi) jne.
Ai. Minä olen aina ollut kiinnostunut ravinnosta ja olen jo hoikkana laskeskellut makroja ja vitamiinien saantia. Vegaani olen ollut 30 vuotta ja aina piti olla valmiina lihaaneille selvittämään mistä saan kalsiumia ja proteiinia. Kannattaisi oikeasti kaikkien laskea noita ravinteiden saantia, monilla jää kuitu liian vähäiseksi ja folaatti kun ei syödä tarpeeksi kasvisruokaa.
Nyt kun olen pari vuotta ollut ylipainoinen niin nyt tulee tarkkailtua kaloreitakin. Minulle oli yllätys miten paljon oikeasti saa syödä kun laihduttaa, itse kun olen taipuvainen paastoilemaan.
Tänään syöty
aamupuuro(35 g kaurah.) heviä, kahvia mantelimaidolla
lounaaksi borssikeitto proteiinilisällä, kasviksia
päivälliseksi pari lämmintä voileipää nyhtökauralla(70 g), 18 g paprikatahnaa, 2 rkl vege-kreikkalainen jogurtti, tomaatti, avokado, viher- ja punasalaatti(ei sal. kastiketta)
Yhteensä 1000 kcal, miten tässä nyt taas näin kävi, liikuntojen kanssa olisi saanut syödä 1900-2700 kaloria mutta ei vaan jaksa, nyt nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset yleisesti aliarvioivat syömiään määriä. Moni jättää esim paistorasvat ja tällaiset kokonaan laskematta, vaikka niissä eniten kaloreita.
Paistoon käytän 3 g kasviöljyä. Minulla on vaaka jossa isompi vaaka ja pienempi vaaka pikkugrammamäärille. Tomaattia en aina punnitse vaan kirjaan yksi medium tomaatti, siinä on niin vähän kaloreita, tai vihersalaattia, kurkkua.
Sama. Juustoviipale painaa yllättävän paljon ja loraus öljyä ei ole kalorimielessä mikään liraus.
Ihanaa kun ei tarvitse laskea kaloreita.
t. keto
Uskon että yleisempi ongelma on kulutuksen yliarvioiminen. 2 000 kcal ei tule täyteen naisilla, jotka ovat toimistotyössä eivätkä harrasta liikuntaa, mutta sen verran sitten kuitenkin syödään.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että yleisempi ongelma on kulutuksen yliarvioiminen. 2 000 kcal ei tule täyteen naisilla, jotka ovat toimistotyössä eivätkä harrasta liikuntaa, mutta sen verran sitten kuitenkin syödään.
Ylipaino on median vikaa, kun tuota 2 000 kcalia on jankattu standardina kaikille.
Hyvä avaus!
Britanniassa tehtiin vuosia sitten pieni tutkimus. Siinä muutama nainen, jotka olivat juosseet lääkäreillä selittämässä, että heissä on jotain vikaa, kun ei laihdu vaikka syö niin ja niin vähän ja laskee energian.
Heidät laitettiin muutamaksi päiväksi suljettuun tilaan, jossa tarjottiin ruokaa vapaasti otettavaksi mielestään laihduttavan määrän. Huomattiin, että useimmat arvioivat syömänsä energiamäärän 30 prosenttia vähäisemmäksi kuin todellisuudessa. Pahin taisi syödä peräti puolet enemmän kaloreita kuin kuvitteli.
Myös kulutusta on helppo arvioida ylöspäin. Ja vaikka käykin jollain lenkillä päivittäin, niin se ei paljon laihduta, varsinkin kun se monesti antaa tekosyyn syödä jotain herkkua, kun on nyt liikunnalla kulutettu jonkun verran.
On erittäin hyvä valaistuminen, jos mittaa jonkun aikaa tarkasti kaikki ruoka-annoksensa punnitsemalla ne, eikä silmäarviolla. Nykyisin on ruokien energiapitoisuudet hyvin merkitty pakkauksiin.
Itse olen laihduttanut hitaasti ja paljon. Nyt olen viimeisiä ylikiloja pudottamassa siten, että olen jättänyt välipalat pois. Toimii hitaasti, mutta onneksi juuri vatsasta alkavat kilot lähteä, huomaa, miten helppoa on kumartua vaikka kengät nauohoittamaan kiinni, kun vatsankellukka on hävinnyt.