Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Oma konstini oli hankkia lapsia. Kun elämään ei mahdu työn ja lasten vuoksi muuta sisältöä, niin en ehdi missään välissä kuluttamaan rahaa harrastuksiin, vaatteisiin, elokuviin, ravintoloihin, jne. Hyvin on toiminut, oikeasti.
Tämä muuten pitää paikkansa.
Kun aikoinani olin pienten lasten kanssa kotona, laitoin ruuat alkuaineistaan, leivoin jopa ruisleivän itse, ompelin omat ja lasten ulkoiluvaatteet, housut ja takit ym. Hyödynsin vanhat vaatteet: esim. miehen hajonneiden farkkujen lahkeista sai taaperolle haalarit.
Kun sitten menin töihin - matalapalkka-ala - menot lisääntyivät räjähdysmäisesti, koska ommella ei jaksanut, leipoa ei jaksanut jne. Itselleni säästöjä alkoi kertyä vasta sitten, kun lapset alkoivat tienata itse taskurahansa ja elantonsa.
- Yhtäkkiä huomasin olevani suorastaan rikas, koska olin tottunut pieneen kulutukseen omalla kohdallani ja lapset eivät enää tarvinneet taloudellista tukeani.
Leikkaan hiukseni itse enkä värjää niitä koskaan. Hiukset ovat hyväkuntoiset ja saavat aina kehuja koska kasvavat niin pitkiksi. Hyviä leikkuuohjeita löytyy youtubesta.
Teen itse deodorantin. Ohje: Sekoita 3/4dl sulaa kookosrasvaa, 3/4dl ruokasoodaa, 1/4dl maissitärkkelystä ja 1-5 tippaa eteerisiä öljyjä. Levitä herneen kokoinen annos kainaloon.
Teen itse myös kasvorasvan, joka toimii samalla silmämeikinpoistossa.
Vanulappuja ei tarvitse enää ostaa, koska ompelin ohuesta flanellista pyöreitä lappuja jotka pesen käytön jälkeen palasaippualla.
Ompelen vaatteita joko alusta asti tai kirpparivaatteita muokkaamalla. Näin sain täydellisen 8€ villakangastakin UFFilta, käytän sitä jo neljättä talvea. Lempihameenikin on itse tehty.
Käytän ykköshädällä vain yhden palan paperia, joka on taitettu puoliksi.
Käytän jälkilämpöä kokatessa ja saunoessa.
Revin talouspaperin puolikkaiksi sitä mukaa kun käytän.
En välitä ulkomaanmatkailusta.
Ostan ruokakaupan halpismerkkejä ja aletuotteita.
Maalaan eri vuodenaikoihin sopivia tauluja, voi sitten vaihdella välillä.
Neulon talvivaatteita itselleni ja muille jos tarvitsee.
Ostan kalliimmat ostokset alesesonkien aikaan.
En polta ja kiinnostus alkoholiinkin on vähentynyt.
En aio hankkia lapsia tai autoa.
Syön vähän mutta yleensä terveellisesti.
En osta elokuvia tai kirjoja omaksi. Käytän kirjastoa.
Ostaessani uutta mietin, miten rikki menneen voi korjata. Vaikeimmat tapaukset jätän ostamatta. Pidän korjailusta ja vanhan tavaran puhdistuksesta.
Hankin pöytäkoneeni käytettynä liikkeestä ja jos jokin hajoaa, osan voi vaihtaa eikä tarvitse ostaa kokonaan uutta konetta.
Tykkään leipoa mutta arkijutut teen mieluiten vähällä vaivalla, joten etsin mahdollisimman helpon sämpyläreseptin ja niistä tulee aina täydellisiä.
Käsittelen omaisuuttani varoen, jottei tarvitse ainakaan kömpelyyden takia ostaa uutta. Tosin yksi keraaminen esineeni on hajonnut 3 kertaa ja olen aina liimannut sen kasaan, näyttää yhä hyvältä (ja saa samalla kasata hauskan 3D-palapelin).
En ainakaan Iltasanomia enkä Iltalehteä osta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuon maidonlantrauksen idea on? Miksei juoda vesi vetenä ja (ostettu) maito maitona jolloin molemmissa hyvä maku.
:D No tätä täällä pöljät aina suu auki jaksavat ihmetellä, kandee laittaa suu välillä kiinni, ei lennä hyttyset sisään... Mä ainakin lantraan maitoa, koska käytän sitä vain kahvissa ja voin vannoa, ettei kombon maku ole tippaakaan erilainen verrattuna lantraamattoman maidon käyttöön. Ja kuten tuossa yhdessä viestissä sanottiin, ei tarvi raahaa niitä painavia tölkkejä niin montaa kerralla kotiin. Kaikilla ei ole autoa, jolla niitä suurperheostoksia kuljetella.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan mainoslehdestä marimekon kupin kuvan. Juon kahvia vanhasta mujesta ja katson kuvaa. Säästän joka kerta noin 20€.
No vitsihän tämä oli, mutta itse ostan Kontista kahvimukini 1 e:lla. Salainen huikea niksini on se, että ostan itseäni miellyttäviä värejä ja malleja, niin euron kupistakin on kiva juoda. Valikoimaa riittää, ja kaikki saman 1 e/kpl. Tietysti jos täydellinen kahvinautinto vaatii myös sen tietyn leiman kupin pohjassa (en kyllä ymmärrä millä mekanismilla), voihan sen piirtää sinne...
Vierailija kirjoitti:
Mut kyllä lynkataan tästä mutta käyn taloyhtiön vessasta tai kaupan vessoista paperit :D
Ja kaupan itsepalvelukassoilla saatan jättää jotain vetämättä tai ottaa punnituksiin halvemman tavaran hinnan
Sietääkin lynkata...
Ostelen vähän väliä tyyliin yhden omenan tai yhden mandariinin.. Tai pienen palan inkivääriä ja samalla nappaan sen biöjätepussin niille. En laita muovista lappua siihen, vaan tarjoan erikseen kassalla.Käytän sitten noita biojätepusseja biojätteille, kun en raaski ostaa ite niitä. Noita biojätepusseja hedelmille ja vihanniksille taitaa saada vain s-kaupoista.
Hiusshampoot ostan vain alesta, eli silloin kun on -20 tai -25% aleja yliopistonapteekista. Sitten ostan yleisemmin kaksi tai kolme kappaletta, riittää aina puoleksi vuodeksi kerrallaan, ennättää siis aina tulla uudet alet ennen kuin loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Teen laskiaispullat itse. Pussi paistovalmiita pullia uuniin, kerman vatkaus ja lisäksi hilloa tai mantelimassaa väliin. Iso perhe säästää pitkän pennin näin.
Juuh. Joskus tulee katseltua kaupassa laskiaispullia/runebergintorttuja/äitienpäiväkakkuja ja tuumii, miten kiva olisi kerrankin ostaa valmista. Mutta kun katsoo hintaa ja tottuneena hintojen laskeskelijana heti huomaa miten paljon halvemmalla saa itse tehtynä, niin aina jää ostamatta ja ei kun kotiin leipomaan. Siis kyllähän raha nyt sen muutaman kerran vuodessa riittäisi tällaisiin, mutta hintaero on niin valtava, että ei luonto kestä. Eipä siinä, ovathan itse tehdyt parempia. Luultavasti se ostopulla olisi kuitenkin syödessä pettymys. Ja sittenkös rahanmeno harmittaisi kahta kirvelevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan mainoslehdestä marimekon kupin kuvan. Juon kahvia vanhasta mujesta ja katson kuvaa. Säästän joka kerta noin 20€.
Minä ainakin juon vuosia samasta kupista. Jotta säästäisit 20 euroa joka kerta kahvia juodessa, oletuksena olisi että kuppi heitetään roskiin jokaisen käytön jälkeen ja ostettaisiin uusi 20 euroa maksava kuppi.
Lavuaariin voi laittaa sellaisen kaupoista ilmaiseksi saadun irtokarkkirasian, niin käsienpesuvedet kuin keittiön erinäiset hanan aukaisut saa talteen ja voi käyttää vessan huuhteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin juon vuosia samasta kupista. Jotta säästäisit 20 euroa joka kerta kahvia juodessa, oletuksena olisi että kuppi heitetään roskiin jokaisen käytön jälkeen ja ostettaisiin uusi 20 euroa maksava kuppi.
Tätä ihmettelin itse, että miten säästää 20e joka kerta, paitsi jos hän haluaa aina ehdottomasti juoda uudesta Marimekon kupista?
Siivoan vain harvakseltaan, säästyyy imuri, aikaa ja energiaa.
Juonala ilta-sanomista hei, näytätkö toimittaja mulle ihmisestä eristetyn viruksen genomin. CDC sanoo, ettei kenestäkään ole sars covid 2 eristetty. Löydöksestä on 10 miljoonan dollarin palkkio luvassa. Katsotaan kuka syöttiin tarttuu ensin ja Vapaavuori ja poliitikot jäävät kiinni tästä huijauksesta! Lockdown rahat maksatte kansalle takaisin. Kansalaiset tämä on 197 maan ja median huijaus vähentää maapallon väestöä rokotuksilla. Armokuolema kaikille ja ilmaiseksi, nam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee noista kun pestään jotain rättejä tai wettexejä muun pyykin joukossa hiukan ällöttävä olo. Ne ovat kuitenkin aikamoisia bakteeripesiä. Itse pesisin ne ihan omana pyykkinään, jos siis pesisin.
Kyllä ne loppujen lopuksi ovat palvelleet sen minkä ovat ja mihin ovat tarkoitettukin vaikka heittäisi likaantuneet poiskin, ei se säästö nyt niin suuri ole. Kun vastassa on hygieenisyys ja veden ja pesuaineet kulutus, kuluihin niitäkin siinä pesussa kuitenkin. Koska ne täytyy pestä puhtaiksi kuumassa vedessä ja runsaassa pesuaineella, että puhdistavat kunnolla. Kumpi sitten on kannattavampaa kuitenkaan?
Kaikista kamalin skenaario minulle olisi, että ne rätit kyllä "pestään", mutta kuitenkin jäävät likaisksi, eivät ole enää hygienisiä käyttää. Ja samalla muu pyykki saa mukaansa ne rätistä lähteneet bakteerit.Tiedoksesi: 60 asteen pesu, tunnin verran kestävä, riittää aivan hyvin jos minkämoisille bakteereille. Asunnossasi on jotain vikaa jos sinne on pesiytynyt viruksia ja bakteereita jotka eivät normaalilla käsittelyllä kuole. Ettet vain olisi hieman bakteerikammoinen?
Olen siivonnut kaikenlaisia mestoja työkseni, ja aina, ja kaikkialla pesurätit on pesty tällä tavoin(vai luulitko että siivousfirmat heittävät joka käytön jälkeen rätit roskiin?) poislukien sairaalojen tietyt osastot.
Tästä aiheesta on tutkimuksia, ja päättötöitä, eikä mikään firma ottaisi riskiä että asiakasyrityksessä siivouksen takia sairastuttaisiin.
Ihan oikeasti, todellinen reaalielämä ei nyt mitenkään tue tätä sinun ja kaltaistesi pöpöpelkoa.
Joo, mäkin pesen kyllä koneessa siivousliinat ja lankamopin (mulla on sellainen vanhanaikainen) yhdessä kylppärin paksun froteematon kanssa vähintään kerran kuukaudessa. Pakkohan siivousvälineet on pestä, aivan älytöntä olisi heitellä menemään ja ostaa uudet. Keittiöliinaa en tosin pese niiden kanssa, en tiedä miksi. Ostan rullawettexiä keittiöön, kai senkin voisi pestä.
No minulle selvisi vasta aikuisiällä, että kaikki EIVÄT pesekään keittiörättejään, vaan heittävät niitä roskiin sitä mukaa kun ne likaantuvat... 😳 Minulle niiden pesu on ollut yhtä selvää kuin mopin tai sukkien pesu. Tarkoitan siis näitä sieniliinoja ja wettex-tyyppisiä.
-Lopetin kalliin ryhmäliikuntaharrastuksen (106€/kk) ja latasin puhelimeen ilmasen appin, josta saa haettua haluamillaan spekseillä erilaisia treenejä, (treenin pituus, haluaako treenata kehonpainolla tai käytettävissä oleville välineillä (itsellä kahvakuula ja miehen yli 20v. vanha käsipaino johon saa vaihdettua painot 6kg-15kg välillä), mitä kehonosaa haluaa jumpata...) Aivan yhtä hiki ja hyvä olo tulee kotona jumpatessa, lisäksi säästää aikaa kun ei tarvii lähteä kotoa treenipaikalle eikä ole sidottu treenipaikan tarjoamiin aikatauluihin, introvertille sopii myös treenaaminen itsekseen. Kesällä voi treenata omalla pihalla auringon paisteessa. Ja silloin kuin itselle sopii. Kun tavoitteena ei ole mitkään fitness-kisat, niin ylläpitävää lihaskuntotreeniä pystyy tekemään kotonakin - loistava oivallus ainakin itselleni, joka lähes 20 vuotta käynyt kuntosaleilla, ryhmäjumpissa ym.
-Kilpailutin kaikki vakuutukset, ja autoon otin vain ihan perus-vakuutuksen, joka kattaa vain toiselle autolle aiheutuvat vahingot. Ajan vähän, mutta en ole vielä saanut kokonaan luovuttua autosta, käyttöarvo isompi kuin rahallinen.
-Harrastan myös tuota itseni huijaus-shoppailua, eli lataan ostoskoriin kaikkea kallista mutta jätän ostamatta - ei tuu ostomorkkista ja seuraavana päivänä tajuaa ettei oikeasti tarvitse mitään niistä tuotteista mitä ostoskoriin latasi. Oikeasti ostan vain harvoin, harkiten, laadukasta, ajatonta ja mielellään kotimaista. Kestävät yleensä käytössä pitkään eikä neutraalit värit ja muodot kyllästytä.
-Omat eväät töihin.
-Kestotiskirätit ja -vanulaput.
-Pienensin annoskokoja, ruokaa kuluu vähemmän.
-Vähensin alkoholinkäyttöä. Käytän vain kuin "oikeasti" aihetta, en enää juo kotioloissa muutamaa siideriä/viinilasillista perjantain kunniaksi.
-Siinäkin säästäisi, jos herkuttelis vain sillon kun työpaikalla on jotain tarjolla (meillä melkein viikottain joku tuo jotain) eikä ostais kotiin itse mitään :D
977 vielä lisää: lopetin somen käytön! Sieltä tuli yllättävän paljon houkutuksia, piilomainontaa ym. Kaikki ylimääräset haluamiset ja "tarpeet" on loppunut kun ärsykkeitä on vähemmän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee noista kun pestään jotain rättejä tai wettexejä muun pyykin joukossa hiukan ällöttävä olo. Ne ovat kuitenkin aikamoisia bakteeripesiä. Itse pesisin ne ihan omana pyykkinään, jos siis pesisin.
Kyllä ne loppujen lopuksi ovat palvelleet sen minkä ovat ja mihin ovat tarkoitettukin vaikka heittäisi likaantuneet poiskin, ei se säästö nyt niin suuri ole. Kun vastassa on hygieenisyys ja veden ja pesuaineet kulutus, kuluihin niitäkin siinä pesussa kuitenkin. Koska ne täytyy pestä puhtaiksi kuumassa vedessä ja runsaassa pesuaineella, että puhdistavat kunnolla. Kumpi sitten on kannattavampaa kuitenkaan?
Kaikista kamalin skenaario minulle olisi, että ne rätit kyllä "pestään", mutta kuitenkin jäävät likaisksi, eivät ole enää hygienisiä käyttää. Ja samalla muu pyykki saa mukaansa ne rätistä lähteneet bakteerit.Tiedoksesi: 60 asteen pesu, tunnin verran kestävä, riittää aivan hyvin jos minkämoisille bakteereille. Asunnossasi on jotain vikaa jos sinne on pesiytynyt viruksia ja bakteereita jotka eivät normaalilla käsittelyllä kuole. Ettet vain olisi hieman bakteerikammoinen?
Olen siivonnut kaikenlaisia mestoja työkseni, ja aina, ja kaikkialla pesurätit on pesty tällä tavoin(vai luulitko että siivousfirmat heittävät joka käytön jälkeen rätit roskiin?) poislukien sairaalojen tietyt osastot.
Tästä aiheesta on tutkimuksia, ja päättötöitä, eikä mikään firma ottaisi riskiä että asiakasyrityksessä siivouksen takia sairastuttaisiin.
Ihan oikeasti, todellinen reaalielämä ei nyt mitenkään tue tätä sinun ja kaltaistesi pöpöpelkoa.
Joo, mäkin pesen kyllä koneessa siivousliinat ja lankamopin (mulla on sellainen vanhanaikainen) yhdessä kylppärin paksun froteematon kanssa vähintään kerran kuukaudessa. Pakkohan siivousvälineet on pestä, aivan älytöntä olisi heitellä menemään ja ostaa uudet. Keittiöliinaa en tosin pese niiden kanssa, en tiedä miksi. Ostan rullawettexiä keittiöön, kai senkin voisi pestä.
No minulle selvisi vasta aikuisiällä, että kaikki EIVÄT pesekään keittiörättejään, vaan heittävät niitä roskiin sitä mukaa kun ne likaantuvat... 😳 Minulle niiden pesu on ollut yhtä selvää kuin mopin tai sukkien pesu. Tarkoitan siis näitä sieniliinoja ja wettex-tyyppisiä.
Mä heitän keittiöliinat ja tiskiharjan pään noin kerran viikossa tiskikoneeseen. Hyvin putsaantuu ja harvoin tarvii uusia ostaa. Leikkaan myös chifonetit puoliksi, kivampi pyyhkiä pienemmällä rätillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset wettexit voi laittaa keittopesuun liinavaatteiden kanssa. Sitten uusiokäyttää vaikka vessan siivouksessa, sitten heitän roskiin.
Mä heitän keittiöliinat ja tiskiharjan pään noin kerran viikossa tiskikoneeseen. Hyvin putsaantuu ja harvoin tarvii uusia ostaa. Leikkaan myös chifonetit puoliksi, kivampi pyyhkiä pienemmällä rätillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittopesuun.