Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Uusiokäytän talouspaperin
En käytä huuhteluainetta
Minimoin ulkona syömiset vain erityisempiin juhlapäiviin
Ostan halvinta kaljaa niin rahat riittää viikoks. Kohta siirryn prkl kiljuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidämme kerran viikossa mitä jääkaapista löytyy -päiviä.
Tänään tein keittoa, johon tuli 7 eri raaka-ainetta.
Hedelmiä ostan hinnan mukaan, 2 jokaiselle. Lapset ovat huonoja syömään hedelmiä. Kuorin ja pilkon valmiiksi.
Samoin porkkanat. Meiltä löytyy aina jääkaapista, vedessä olevia porkkanan paloja.
Kun lapset tulevat koulusta, on välipala valmiina. Syövät kunnon välipalan, jaksavat tehdä läksyt ja verensokeri ei tipu.
Ostan lähes mitä tahansa vasta, kun vanha on lähes loppu. Ja tämän jälkeen vanha käytetään loppuun.
Minä taas ostan aina silloin kun saa mahdollisimman hyvällä tarjoushinnalla eli pesuaineita esimerkiksi on nyt helposti pariksi vuodeksi eikä maksaneet kuin 5€. Tiskiainetta sai 1,50€/litra, ostin monta pulloa varastoon, on vuodeksi suunnilleen. Paperit isoina säkkeinä jos mahtuu kaappeihin. Sama ruoka-aineissa, jos voi pakastaa tai säilyvät kuiva-ainekaapissa pitkään. Kenkiä jos saa alekorista -70% alella, ostan parikin samanlaista paria jemmaan, koska jalka ei kasva enää. Samoin pitkät housut, jos löytyy hyvä malli edullisesti, ostan 2-3 samanlaiset, kestävät monta vuotta. Tulee isoja säästöjä. Puseroita ostin 3 samanlaista alesta, kpl hinta 3-4€. Shampoot aina isoina pulloina, viimeksi ostin 2 pll jonkun kaupan avajaisista 2,99€/litra. Kaksi vuotta kesti ensimmäinen pullo. Toisen just aloitin eli parin vuoden päästä seuraavan kerran tarvitsen lisää. Koko ajan on silmät auki ja luen mainokset, tarkastan kauppojen ale- ja poistokorit. Deodorantteja saa usein aleista 1€/pll, ostan sitten jemmaan 3-4 pll.
Käytän shampoossa pumppupulloa.
2 painallusta, huuhtelu, toiset 2 painallusta ja huuhtelu.
300 ml pullo kestää 1/2 v.
Oon päättänyt mielummin ostan ilman varastointia. Vuosien varrella on paljon mennyt huonoksi.
1,5 v sitten ostin viimeksi varastoihin, kun oli mammuttimarkkinat ja saimme Tukholman risteilyn.
Viime keväänä ei ollut, tuskin ensi keväälläkään.
Kenkiä minulla on alle 10 paria. Kaikki käytössä.
Käytän rikki menneitä sukkahousuja siten, että laitan päällekkäin kahdet, joissa on reiät eri paikoissa.
Pesen kädet kaupan vessassa, kirjastossa etc. tullessa ja pois lähtiessä. Ei koronatrendi, ollut tapana jo vuosia.
Polttopuut valtion metsästä? Ei omasta?
- En osta take away kahveja vaan kuljetan omaa mukana
- Teen muutenkin eväät aamuksi ja otan lounaan töihin, en käy montakaan kertaa viikossa lounasravintolassa
- Ostan vähän mielitekoja päivän mittaan, ajattelen etukäteen ylipäätään
- Olen opiskelijastatuksella edelleen, vaikka olen vakituisessa työssä - saan täten kulkea julkisilla 50 % halvemmin....
- Teen ruokaa kotona, en osta arkena pika yms ruokaa. ja yleensä perusruoka-aineet on jotain kanaa ja kasviksia
- Pidän talon lämmitystä mahd. pienellä (asun omk-talossa)
- Ostan harvemmin uusia vaatteita ja panostan vaatteideni huoltoon: vältän pesuja esim. tuulettamalla
- Yritän ostaa jotakin vain laadukkaana sen sijaan, että ostaisin sekundaa, joka menisi rikki heti. Erityisesti panostan kenkiin ja ostin laadukkaan sateenvarjon sekä samettipäällysteisen sohvan, jonka ovh oli lähempänä 10,000 (ostin tietenkin n. 80 % alesta sen). Sohvassa on 20 vuoden takuu, lika ei tartu ja kestää ajan patinaa. Tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa, kuin Ikean polyesteritekstiiliepäekologisuusvaihtoehdot.
- Käyn paljon Tokmannilla ostamassa 1 x 4 pakkauksia kotiin :D Ja ostan sieltä esim. perusmeikkini. Vähän halvempaa kuin muissa marketeissa yms.
- Ostan osan vaatteitani myös Tokmannilta :D Halvempia kuin pikamuotiliikkeissä.
- En huolla kynsiäni, värjää tukkaani tai käy muutenkaan usein kampaajalla (ehkä kerran vuoteen). Pidän tukkatyylini klassisena.
- Pidän myös vaatekertani melko klassisena, niin eipä tarvi heittää pois muodin vuoksi.
- En suostu myöskään sisustuksessa menemään muodin mukaan vaan toteutan sitä, mikä itselleni toimii. Minä voin hyvin elää kodissa, joka ei ole IG-matskua.
Ostan osakkeita pörssistä vain halvalla. Myyn sitten kalliilla.
Ostan aina samanlaiset sukat. Jos yksi hukkuu, ei haittaa niin paljon.
Teen itse palasaippuoita, se on kiva harrastus ja saa ekologisia palasaippuoita hiustenpesuun ja käsienpesuun ja tulee halvaksi.
En meikkaa päivittäin, joskus laitan huulipunaa mutta niitäkin omistan vain kaksi ja muita meikkejä en ollenkaan.
Teen ruuat itse, en käytä lihaa enkä juustoja ja leikkeleitä, terveellistä ja edullista.
Vaatteet ostan pääasiassa kirppikseltä ja käytän loppuun saakka. Yöpaitana käy hyvin hieman jo reikäinen pusero kun ei sitä kukaan näe.
En osta talouspaperia vaan käytän ”kestorättejä” eli tiskipöydällä on kori jossa on näistä vanhoista paidoista (esim jo sen verran rikkinäisistä ettei mene enää kotonakaan) leikattuja paloja jotka menee aina yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin.
Kuivurista käytän veden kukkien kasteluun. Jos lapsi käy kylvyssä (ilman saippuaa) niin vesi menee lopuksi kukkien kasteluun.
Kaikki pakkausmateriaalit ja muutkin siistit jämäpaperit säästän siististi viikattuna laatikkoon, en ole vuosiin ostanut yhtään pakkaustarvikkeita enkä lahjapapereita kun aina löytyy joku kaunis tapetin tai paperinpala johon lahjan saa käärittyä.
olen sinkku ja alkoi tympimään jatkuva käsisaippuapullon ostaminen joten ostin 3l Nestesaippua Foxtel täyttö kanisterin ja MacGyver tyyliin teippasin vanhan saippua pullon pumpun putkeen pituutta juomapillistä joten nyt se pumppaa pohjasta. on lavuaarin reunalla ja on muuten riittoisa!
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja alkoi tympimään jatkuva käsisaippuapullon ostaminen joten ostin 3l Nestesaippua Foxtel täyttö kanisterin ja MacGyver tyyliin teippasin vanhan saippua pullon pumpun putkeen pituutta juomapillistä joten nyt se pumppaa pohjasta. on lavuaarin reunalla ja on muuten riittoisa!
Öööö, sen pumppupullon voi täyttää siitä kanisterista.
Monet suunnittelee etukäteen viikon ruoat ja tekee täsmälliset kauppalistat, joita sitten noudatetaan ettei tule ostettua mitään ylimääräistä. Minä taas toimin ihan päinvastoin. Toki listalla on ne usein käytettävät ruoka-aineet, jotka on loppumassa, mutta aika usein päätän tekemäni ruoat vasta kaupassa, sillä haluan hyödyntää kaikessa mahdollisessa päiväysvanhenevia tuotteita (etenkin liha, kana, kala.)
Olen myös tehnyt ruokieni jatkojalostamisesta taidetta, esim. kaksi päivää putkeen syöty sienikastikkeen loppu joka alkaa jo tökkimään munakkaan jatkoksi pannulle ja tadaa sulla on sienimunakas. Välillä ne yhdistelmät on todella outoja, mutta kun asun yksin niin pystyn kyllä syömään mitä omituisimpia virityksiä, niin kauan kun itse ruoka vaan maistuu hyvältä.
Itse en mieti rahallista säästöä ensimmäisenä, eniten poden ilmastoahdistusta ja huonoa omaatuntoa tuhlailusta/tarpeettomasta ostelusta. Ruoan hukkaan heittämistä koitan vältellä. Arjessani teen seuraavia asioita;
- ostan lapselle hyväkuntoista vaatteita serkuilta, kirpparilta jne. Talvikengätkin löysin lapselle uutena kirppikseltä.
- ruokalistan suunnittelu ja ruoan pakastaminen minimoi hävikkiä
- juuston loppupalojen raastaminen ja pakastaminen sekä käyttö sitten esim. pizzaan, pastaan tms.
- osan palkasta siirtäminen säästötilille tilipäivänä
- "säästäjä-ominaisuus" korttimaksuissa. Säästötilille kilahtaa aina muutama euro, kun käytän korttia.
- pidän hiusvärini ja mallin sellaisena, ettei tarvitse jatkuvasti ravata kampaajalla
- panostan laadukkaisiin ulkoiluvaatteisiin ja kenkiin, jotka kestävät vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mut kyllä lynkataan tästä mutta käyn taloyhtiön vessasta tai kaupan vessoista paperit :D
Ja kaupan itsepalvelukassoilla saatan jättää jotain vetämättä tai ottaa punnituksiin halvemman tavaran hinnan
Varastaminen ei ole säästämistä.
. En värjää hiuksia, ja leikkaan itse koko perheen tukat. Omat pitkät hiukset on helppo leikata, lasten mallin opettelussa meni muutama kerta, mutta harjoittelun jälkeen lopputulos on parempi kuin kampaajalla.
Käytän erinomaisen hinta-laatusuhteen ihonhoitotuotteita, esimerkiksi apteekin sarjoja ja Erisanin kosteusvoiteita. Lisäksi asteen kalliimpaa A-vitamiiniseerumia, mikä on ainoa kosmetiikan ainesosa, millä on oikeasti vaikutusta ihon vanhenemiseen.
Teen itse meikkivoidetta kosteusvoiteesta ja mineraalipuuterista sekoittamalla. Hyvää huulipunaa saa sekoittamalla lasten tönkköä aurinkorasvaa ja mineraaliposkipunaa. Niinpä minun tarvitsee ostaa vain muutama riittoisa tuote, joilla hoidan meikkauksen tilanteeseen kuin tilanteeseen. Lopputuloksesta ei ikinä uskoisi, että on nuukailua taustalla, päin vastoin. Ripsariin joudun törsäämään, mutta sen hyväksyn.
Käytän samoja kenkiä vuodesta toiseen, sellaisia kuin Pikkumyyllä. Pesen ne satulasaippualla ja rasvaan valjasrasvalla vuosittain. Hevososastolta kannattaa hankkia tuotteet kenkien ja nahkatavaroiden hoitoon. Nahkakengät kestävät oikein hoidettuna vaikka kuinka pitkään.
Säästän kaikessa. Jopa hengitysilmassa. Säännöstelen hengitystäkin pitämällä hengitusvälit pidempinä. Näin kulutan puolet vähemmän ilmakehän happea kuin ennen.
En osta limsoja, mehuja tms vaan juon vettä.
En käytä talouspaperia vaan Sifonet pyyhkeitä, ne voi pestä koneessa ja käyttää muutaman pesun jälkeen likaisempaa siivoukseen.
Juon alkoholia harvoin.
Meikkaan ehkä kerran viikossa.
Käytän palasaippuaa, kestää eikä tarvitse lotrata litkuja.
En käy suihkussa joka päivä, ei mene vettä eikä kuivu iho, ei tarvitse rasvoja. Monet lämmittelee suihkussa, ja käyttää satoja litroja vettä samalla. Helpommin, nopeammin ja halvemmalla selviää kun juo kupin teetä ja lisää vaatetta päälle.
Shampoon laimennan joka kerta veteen erillisessä pullossa, ja saan sen suoraan päänahkaan. Pitkissä hiuksissa menee muuten pituuksiin. Näin toimien ei tarvitse hoitoainetta.
Ei huuhteluainetta pyykkiin.
Käytän talvella villasukkia, pitää jalat kunnossa, ei tarvitse käydä jalkahoidossa.
Sähköhammasharjalla säästää hammaslääkärikäyntejä. Hampaat vaalenee kookosöjyllä, jolla mulla lähtee hammaskivikin. Ientulehdukseen auttaa kun harjaa pyöräyttää pinkissä suolassa ja harjaa ikenet. Kookosöljy auttaa myös vihlomiseen.
Suoladeo kestää ja pitää seuraavaan pesuun. Jos ei ehdi suihkuun niin sitä suihkauttamalla raikastaa ihon, suola on luonnostaan antibakteerinen, sillä rakastan myös keittörätit. Kemikaaliton desinfioija.
Viemärit raikastuu soodalla ja etikalla, kuumaa vettä perään.
Kromialtaat putsaantuu Marseille saippualla.
Paras säästövinkki on järjettömän yksinkertainen. Myy kaikki tarpeeton ja jätä ostamatta jos ei ole ihan pakko. Käytä ensin kaikki jo olemassa olevat tavarat loppuun. Käytä vain muutamaa vaatekertaa, rahan lisäksi säästyy aikaa ja energiaa.
Laitan veden solinaa kuulumaan netistä.
Ilmapuhallin päälle. Sohvalle ja silmät kiinni.
Kuvittelen olevani ulkomailla.
Säästän aikaa ja rahaa.
Teen kahden päivän ruuan kerralla, näin on ruuanlaittopäivä vain joka toinen päivä :)
Ostan melko usein vaatteita kirppiksiltä
Vettä ei lorotella miten tahansa
Silloin tällöin ostan esim.leipää -30%
Ruokahävikki on todella todella pieni, jos jotain jää ylitse, sen pakastan.
Leivon sämpylöitä, joskus pullaa.
Ruokakaupan tarjouksista ostan yleensä : kahvin, voileipälevitteen, juustot, pesuaineet jne...