Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
981/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin kadulta pudonneita hiuslenkkejä. Pesen muun pyykin yhteydessä korkeassa lämpötilassa ja käytän sitten. Ei tarvitse ostaa koskaan uusia. Myönnän, tämä on sarjaa ”järjettömiä säästövinkkejä”. Pudonneita hiuslenkkejä näkee kaduilla todella paljon.

982/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pystyy 350 ekusta säästää.tuossa hetki sitte oli 4 henkinen perhe joka käyttää kauppaan kk satasen.ei onnistu mitenkää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuon maidonlantrauksen idea on? Miksei juoda vesi vetenä ja (ostettu) maito maitona jolloin molemmissa hyvä maku.

Se että sekoitetaan litra maitoa ja vettä jotta saadaan 2 l pahanmakuista vesimaitoa, Ja säästö on 0 e.

Vierailija
984/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedetään yksi kertaa pönttö kahden sijaan.

Vierailija
985/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni laimensi tiskiaineen vedellä.

Vierailija
986/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poimin kadulta pudonneita hiuslenkkejä. Pesen muun pyykin yhteydessä korkeassa lämpötilassa ja käytän sitten. Ei tarvitse ostaa koskaan uusia. Myönnän, tämä on sarjaa ”järjettömiä säästövinkkejä”. Pudonneita hiuslenkkejä näkee kaduilla todella paljon.

Mua yököttää toisten hiuslenkit jostain syystä.

Vierailija
987/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan jo 30 vuoden kokemuksella leikata ja värjätä omat lyhyet hiukseni.

Vierailija
988/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan osakkeita pörssistä vain halvalla. Myyn sitten kalliilla.

Mulla tuppaa meneen toiste päin.

Vierailija
989/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen tätä myös! En kyllä pese, ehkä pitäisi.

Säästömielessä järjetöntä kyllä, mutta nämä maassa lojuvat hiuslenkit voivat aiheuttaa vaaraa mm. linnuille. Joten hyvä poimia käyttöön! Niitä kuitenkin tarvii AINA.

Vierailija
990/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likapyykki sukkahousuun ja vessanpönttöön,3 vetoa ja puhdasta tulee nopeasti ja edullisesti.Säästyy vettä ja sähköä,

pesukoneesta puhumattakaan.

M.57

Vierailija
991/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhasta vessanpöntönkannesta saa hyvän tarjoiluastian.

Vierailija
992/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.

Anteeksi kirppiksiltä!!

Mä ajattelin, että vau, nirppikset on vissiin uusi nimitys nettikirppiksille! Enkä oo vaan ennen kuullut!

Vierailija
993/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia, eläimiä eikä autoa. Ei ole tarvinnut liotella teepusseja. 😀

No mulla on auto, on eläin ja lapsikin, tosin se on jo aikuinen.  Mutta en minäkään ole ikinä liotellut käytettyjä teepusseja.

Täällä nämä säästövinkit näyttäis olevan enempi sellaisia, että säästetään niissä asioissa, mitkä muutenkin on jo hyvin halpoja.  Ei siinä se säästö kovin kummoisesti näy.  

Köyhässä lapsuudessani laskettiin pennitkin tarkkaan, että saako ostetuksi maitoa yhden vai kaksi litraa.  Mihinkään ylimääräiseen, edes edulliseen, ei ollut varaa.  Siinä kyllä oppi tuntemaan rahan arvon.  Nyt sitä haluaa sallia itselleen jotain pientä ylimääräistäkin aina joskus.  Siihen ahdinkoon en enää haluaisi palata.

Mutta osaan minä säästääkin.  Pidän aina silloin tällöin säästökuurin, kuukausi niin, ettei mitään ylimääräistä ostosta.  Se tarkoittaa että en osta karkkia, en lehtiä, en kukkia, en vaatteita eikä mitään esineitä.  Sen ostan tietenkin, mitä tarvitsen, mutta en sitä, mitä ilmankin toimeen tulee.  Silloin en lähde vaarallisesti kiertelemään kauppoihin.  Luettavaa saan kirjastosta, olenkin himolukija.  Olen sitä mieltä, että jossain sen pitää näkyä, ja olen aika hyvin onnistunutkin.  Tietenkin pitää suunnitella ne ostamiset tai ostamatta jättämiset niin, että ei sitten sen kuukauden jälkeen tarvitse rynnätä ostoksille ja siinä samalla sitten vesittää koko säästö.  Eli vessapaperit ostan kyllä ja pesuaineet, jos loppumaan pääsee, on sitten säästökuukausi tai ei.

Aika paljon ihmiset ostaa turhaa.  Monet varmaan pitää itseään taloudellisena, eikä mielestään osta mitään tarpeetonta, mutta osaavatko määritellä sen, mikä on tarpeetonta?  

Vierailija
994/1039 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole naista. Säästö vuodessa on luokkaa 4000 e, kun ravintolaillalliset, lomamatkat, viinitastingit, brunssit, lahjat jne. jää pois.

Vierailija
995/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttavaa.

Kylläpä kelpaa kuolinvuoteellaan muistella näitä monesti liotettuja teepusseja, muistilapuiksi leikeltyjä kirjekuoria ja vetämättömiä vessanpyttyjä.  

Tällaiseenko pienuuteen voi järkeväkin ihminen vajota - ihminen, joka on ainakin joskus ollut iloinen, rohkea ja täynnä unelmia. 

Saidan, kylmän, tyhjän vanhuuden kasvoille ei ole kirjoitettuna mitään.

(Mieleeni tuli tästä keskusteluketjusta Gogolin Kuolleiden sielujen eräs  henkilöhahmo. Siteeraus on vähän sinne päin.)

Vierailija
996/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut lahjaksi tällaisia kadulta löytyneitä ja myös roskiksesta.. ja käyttänyt joitain niistä tavaroista vuosikausia. Mm. koristeellinen juhlakorukampa hiuksiin, muut hiuskorut, korvakorut. Itse jostain syystä löydän maasta vain rahaa enkä muita aarteita. Rahan löytäminen on vähentynyt nykyaikana, kun ihmiset käyttävät kortteja.

Vierailija
997/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuon maidonlantrauksen idea on? Miksei juoda vesi vetenä ja (ostettu) maito maitona jolloin molemmissa hyvä maku.

Se että sekoitetaan litra maitoa ja vettä jotta saadaan 2 l pahanmakuista vesimaitoa, Ja säästö on 0 e.

Parasta on vain jättää se maito kokonaan juomatta. Itse lopetin aikoinaan laktoosi-intoleranssin myötä ja samalla tajusin, miten moni syö ja juo tiettyä ruoka-ainetta automaattisesti "koska niin kuuluu tehdä", sopi se sitten itselle tai ei. Sama asia ruokarytmissä, joillekin sopii se 6 pientä ateriaa päivässä ja osalle sopii yksi iso ateria iltaisin. Aika nopeasti ymmärsin, että aikuisena saan itse rakentaa omat tapani kuten haluan. Ja niistä voi tulla myös säästöä.

Esim. joulutortut. En pidä niistä. Usein olen syönyt tavan vuoksi. Tällä viikolla sanoin, etten halua, koska se oli totta.

Vierailija
998/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYöpaitana käy hyvin hieman jo reikäinen pusero kun ei sitä kukaan näe.

Sitäkään ei tarvitse, kun nukkuu alasti. Ei tule kylmä, jos vetää sukat jalkaan. Villasukat bestest.

Vierailija
999/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan jo 30 vuoden kokemuksella leikata ja värjätä omat lyhyet hiukseni.

Sama täällä, tosin en värjää, mutta puolison hiukset olen leikannut koko yhdessä olon ajan, eli v.1971 alkaen.Omat hiukseni puoliso tasasi aiemmin kun oli pitkä tukka. Jouduin leikkaamaan työni takia ja tuolloin oli aina permis jonka tuttu kampaaja laittoi 40e hintaan vuosina 2005-2009. Työssäni käytettiin kemikaleja jotka haisi aivan hirveille, joten oli pakko pestä hiukset joka päivä.

Nyt taas on pitkät karvat, puoliso tasaa latvat.

Vierailija
1000/1039 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän erikseen työvaatteita ja kotivaatteita.

Minä lopetin vuosikausia sitten vaatteiden ylimalkaisen ostamisen.

Ostan vain tarpeeseen.

Kotona käytän ikivanhoja teepaitoja ja lökäpöksyjä.

Teen käsitöitä, on hyvä olla.

Nyt käytössä on 4 teepaitaa. Ma laitan paita nro 1 päälle, ti paita nro 2 ja paita nro 1 menee ulos tuulettumaan. Sieltä tullessaan menee kasan alimmaiseksi.

Kun kk vaihtuu, laitan teepaidat koneeseen. Ei sitä kotona hikoile.

Käytän näitä, kunnes jokainen menee vuoronperään rikki. Tämä pääsee vielä rievuksi. Ja otan tilalle seuraavan paidan teepaitakasasta. Paitoja on n 50, kasa kestää yli 10 v.

Nyt luin jostain naisesta, joka teki teepaidasta sukkia. Piti olla pehmeää puuvillaa. Muutama teepaita on jo riepukasassa. Pitäisikin kaivaa ohje ja kokeilla.

Eipä tällä juuri mitään säästöä tule, mutta ei myöskään tule ostettua turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän