Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee noista kun pestään jotain rättejä tai wettexejä muun pyykin joukossa hiukan ällöttävä olo. Ne ovat kuitenkin aikamoisia bakteeripesiä. Itse pesisin ne ihan omana pyykkinään, jos siis pesisin.
Kyllä ne loppujen lopuksi ovat palvelleet sen minkä ovat ja mihin ovat tarkoitettukin vaikka heittäisi likaantuneet poiskin, ei se säästö nyt niin suuri ole. Kun vastassa on hygieenisyys ja veden ja pesuaineet kulutus, kuluihin niitäkin siinä pesussa kuitenkin. Koska ne täytyy pestä puhtaiksi kuumassa vedessä ja runsaassa pesuaineella, että puhdistavat kunnolla. Kumpi sitten on kannattavampaa kuitenkaan?
Kaikista kamalin skenaario minulle olisi, että ne rätit kyllä "pestään", mutta kuitenkin jäävät likaisksi, eivät ole enää hygienisiä käyttää. Ja samalla muu pyykki saa mukaansa ne rätistä lähteneet bakteerit.
Käsittämätän ja ympäristövihamielinen ajattelutapa.
Käytän itse niitä ohuita verkkomaisia rättejä, ja olen pessyt viimeistä pakettia jonkun vuoden nyt jo. Kun rättejä vaihtaa usein ei niistä tule sen pahempia bakteeripesiä kuin alusvaatteistakaan tai sukista. Avaa koko paketin kerralla, niin niitä on kymmenen valmiina odottamassa eikä tarvitse odottaa että rätti alkaa haista hiivaiselta ja muuttua limaiseksi. Joka päivä voi ottaa uuden rätin, miten siitä tulee epähygieenistä kun pyyhkii ruokapöydän päivässä kaksi kertaa muruista ja jostain tomaattiroiskeeta ja työtason kerran? 60 astetta tappaa suuren osan bakteereista, huolestunut voi pestä mopin tai keittiöliinojen kanssa tai 90 asteessa. Mutta laitan usein ihan lakanapyykkiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla hyvät tilat missä säilyttää noita 50 rättiä. 😊
Muutamaan rätin ymmärrän, mutta en kymmeniä. Mahtaa perikunta ilostua kun löytää ilmaisia siivousrättejä (ja höyrypesurin pussukoita), jopa kantattuja, vuosikausiksi. Onneksi on myös paksu pankkitili jaettavana, kun on kaikessa säästänyt elinaikanaan.
Tai sitten perii valtio, jos ei lähisukulaisia, mutta pääasia kun on säästetty.
Kestokassit ihan ok, riippuu tietysti että ovatko ommeltu loppuunhiutuneista teepaidoista tms.
Jos materiaali on kunnollista niin kiva idea.
50 rättiä mahtuu yhteen ämpäriin, joka on siivouskomerossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee noista kun pestään jotain rättejä tai wettexejä muun pyykin joukossa hiukan ällöttävä olo. Ne ovat kuitenkin aikamoisia bakteeripesiä. Itse pesisin ne ihan omana pyykkinään, jos siis pesisin.
Kyllä ne loppujen lopuksi ovat palvelleet sen minkä ovat ja mihin ovat tarkoitettukin vaikka heittäisi likaantuneet poiskin, ei se säästö nyt niin suuri ole. Kun vastassa on hygieenisyys ja veden ja pesuaineet kulutus, kuluihin niitäkin siinä pesussa kuitenkin. Koska ne täytyy pestä puhtaiksi kuumassa vedessä ja runsaassa pesuaineella, että puhdistavat kunnolla. Kumpi sitten on kannattavampaa kuitenkaan?
Kaikista kamalin skenaario minulle olisi, että ne rätit kyllä "pestään", mutta kuitenkin jäävät likaisksi, eivät ole enää hygienisiä käyttää. Ja samalla muu pyykki saa mukaansa ne rätistä lähteneet bakteerit.
Liotan keittiössä pesuvadissa, kiehuvaa vettä ja pyykinpesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
Ostan erään "saksalaisen kansainvälisen päivittäistavarakauppaketjun" halpaa vissyä ja sekoitan siihen kaoritonta light- juomatiivistettä, saan halvalla hyvää makuvissyä/limpparia.
Säästäisit enemmän jos joisin vettä.
Työn ohessa opiskelu, saa Kelan ateriaedun lounasravintolassa. Vuodessa säästöä tulee 6132 euroa, jos siis syö 42 viikkona joka päivä. Lisäksi uusi tutkinto tulee kerryttämään eläkettä n. 50 eur/kk ja mahdollisuuteni saada parempi työ paranee. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kamalin skenaario minulle olisi, että ne rätit kyllä "pestään", mutta kuitenkin jäävät likaisksi, eivät ole enää hygienisiä käyttää. Ja samalla muu pyykki saa mukaansa ne rätistä lähteneet bakteerit.Käsittämätän ja ympäristövihamielinen ajattelutapa.
Käytän itse niitä ohuita verkkomaisia rättejä, ja olen pessyt viimeistä pakettia jonkun vuoden nyt jo. Kun rättejä vaihtaa usein ei niistä tule sen pahempia bakteeripesiä kuin alusvaatteistakaan tai sukista. Avaa koko paketin kerralla, niin niitä on kymmenen valmiina odottamassa eikä tarvitse odottaa että rätti alkaa haista hiivaiselta ja muuttua limaiseksi. Joka päivä voi ottaa uuden rätin, miten siitä tulee epähygieenistä kun pyyhkii ruokapöydän päivässä kaksi kertaa muruista ja jostain tomaattiroiskeeta ja työtason kerran? 60 astetta tappaa suuren osan bakteereista, huolestunut voi pestä mopin tai keittiöliinojen kanssa tai 90 asteessa. Mutta laitan usein ihan lakanapyykkiinkin.
Juuri näin, joka päivä vaihdan uuden rätin ja tarvittaessa useamman, keittiössä siis. Muuta siivousta tehdessä menee useita puhtaita rättejä. Pestään kuumassa vedessä pyyhkeiden jne kanssa. Eikä tarvitse ylimääräistä pesuainetta.
Ostan laadukkaat kasvojen hoitotuotteet, enkä käy koskaan kasvohoidossa.
Leikkaan ja sävytän hiukset itse.
Hyvin harvoin ostan uusia vaatteita tai kenkiä, koska laadukkaat kestävät kauan. Joku kirpparilöytö voi olla laadukkaampi, kuin halpaketjun vaate.
Kuntoilen kotona ja lenkkeilen puistoissa. Ei mene rahaa maksullisiin liikuntapaikkoihin.
Ajan perusautolla, jossa ei ole mitään hienouksia.
Edelleen olen sitä mieltä, että tuo rättisouvi kuluttaa enemmän vettä, sähköä ja pesuainetta kuin tuo säästöä.
Puhumattakaan siitä rättien sumplimisesta, vaihteluista ja ajan tuhalaamisesta moiseen näpertelyyn.
Litissä tai Tokmannilla joku wettex- tai sifonet-paketti ei niin paljoa maksa, että näkisin veivaamisen vaivan.
Ihmettelen onko näillä ihmisillä kumppaneita tai muuta perhettä, kun jaksavat väkertää noiden rättiensä kanssa? Ja kukaan heistä kyllästyneenä touhuun sano, että anna nyt olla ja heitä niitä käytettyjä rättejä roskiin.
Ilmeisesti koko huushollissa on ihmiset ohjeistettu ja valjastettu toimimaan samoin, muuten en asiaa ymmärrä. Mun mies ei kyllä ymmärtäisi ja katsoisi kyllä hiukan vinoon, että täh! Samoin kyllä minäkin jos mies pipertelisi joidenkin arkisten pikkuasioiden kanssa oikein huolella.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä, että tuo rättisouvi kuluttaa enemmän vettä, sähköä ja pesuainetta kuin tuo säästöä.
Puhumattakaan siitä rättien sumplimisesta, vaihteluista ja ajan tuhalaamisesta moiseen näpertelyyn.
Litissä tai Tokmannilla joku wettex- tai sifonet-paketti ei niin paljoa maksa, että näkisin veivaamisen vaivan.
Ihmettelen onko näillä ihmisillä kumppaneita tai muuta perhettä, kun jaksavat väkertää noiden rättiensä kanssa? Ja kukaan heistä kyllästyneenä touhuun sano, että anna nyt olla ja heitä niitä käytettyjä rättejä roskiin.
Ilmeisesti koko huushollissa on ihmiset ohjeistettu ja valjastettu toimimaan samoin, muuten en asiaa ymmärrä. Mun mies ei kyllä ymmärtäisi ja katsoisi kyllä hiukan vinoon, että täh! Samoin kyllä minäkin jos mies pipertelisi joidenkin arkisten pikkuasioiden kanssa oikein huolella.
Mun miehelle ei onneksi tuota hankaluuksia laittaa pyykkejä pyykkikoriin. Ei tuosta tarvitse mitenkään erityisemmin puhua tai valjastaa ketään mihinkään.
Varsinkin asunnoissa joissa on kaukolämpö, suurin sähkösyöppö on lämmin vesi. Pitkien ja kuumien suihkujen lopettaminen säästää helposti satasia vuodessa sähkö- ja vesilaskussa jos vesi tulee oman mittarin kautta. Kuuman veden käyttöä voi vähentää lyhentämällä suihkussa käytettyä aikaa, vaihtamalla suihkun pää säästömalliin, sammuttamalla veden saippuoinnin ajaksi tai säätämällä veden virtausta ja lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettibussitarjousliput tosi halpoja.
Miksi omistaa auto??Ihan varmaan siksi, että työmatka on 40 km yhteen suuntaan, eikä sinne pääse bussilla, kun niitä ei kulje.
On noissa ihmisissä tosiaan sellaisia, jotka ei "tarvitse" autoa mihinkään. Oikein paistatellaan sillä, että miksi pitäisi olla auto?
Ja sitten kumminkin ollaan änkeemässä kyytiin, jos on sama matka tai muuten vaan ehdottamassa, että siellä ja siellä olisi yksi juttu, lähdetkö mun kanssa? Ja taka-ajatuksena tietenkin, että mentäisiin sitten mun autolla. Siis sillä, mitä se ei "tarvi" mihinkään.
Yksikin tuttu on joka kesä kysymässä minulta, onko mulla aikeita mennä mattopyykille ja milloin, niin sekin voisi tulla mun kanssa. Eli minä vien omien mattojeni lisäksi autolla sen itsensä ja sen matot, mennään pesemään ne ja sitten mun autolla tuodaan ne pestyt matot kummankin kotiin. Ei siinä mitään, mutta jos tämä ihminen ei sitä autoa mihinkään tarvi, niin miksi ei vie niitä mattojaan bussilla? Tai kottikärryllä. Ja tämäkin ihminen kerran yhdessä seurueessa oikein paasaamalla paasasi, kuinka turhia autot on omistaa, hän kun ainakin pääsee linja-autolla ihan mihin tahansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan auki kaikki "tyhjät"kasvovoidetuubit ja shampoo-, saippua- ja hoitoainepullot. Yllättävän paljon purkkien pohjalle jää tavaraa vaikka kuinka olisi pitänyt purkkia ylösalaisin tai ravistanut sitä. Mitä kalliimpi tuote, sitä varmimmin kaavin joka pisaran käyttöön.
Voisit jättää koko purkin ostamatta. Siinä sulle oikea säästö.
Ai shampoot ja saippuat? Joku ääliö täällä tosin pesee hiuksensa ruisjauholla ja hampaansa ruokaöljyllä...
Ai ääliö vai?
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Fiksuhan se on jos jättää ostamatta ja säästää!
No maksaahan ne jauhot ja ruokaöljykin.
Hyi hemmetti, hampaitten pesu ruokaöljyllä... yököttää ajatuskin. Öljyinen suu. Varmaan jääökin hyvä maku suuhun ja kuumalla vedellä pitää huuhdella, että se öljy lähtee poiskin.
Hammastahnat on niin halpoja, että en ymmärrä. Halvimmillaan olen ostanut alle euron tahnoja, ja on niissä ainakin fluori mukana, mitä ei ole öljyssä. Kalliimmatkaan hammastahnat ei maltaita maksa.
Joo, tuosta autosta vielä. Minunkin eräs tuttu nainen, jolla on mies, nIin melkein joka kerta muistaa saa on, että kyllä sinullakin tuo auto on ihan turhaan, ei sitä mihinkään tarvitse. Olen siis sinkku.
Hän ei itse aja lainkaan, mutta mies kuskaa joka paikkaan, huoltaa ja maksaa autokulut. Kauppareissut, matkat lasten luo jne. mennään pikkuautolla, hän istuu kuin patruuna vieressä. Mies lämmittää auton valmiiksi ja ajaa rapun eteen. Ei kai hän sitten sitä autoa mihinkään tarvitse, koska en minäkään hänen mielestään. 😁
Myös olen monesti kysynyt häntä johonkin mukaani ja hän sanoo, että joo, mennään vaan kun pääsee mun autossa.
Se on vaan niin helppoa sanoa, mutta ei sitten yhtään huomata kun se autokyyti kuitenkin hyvin kelpaa, niin kaverin tai miehen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti koko huushollissa on ihmiset ohjeistettu ja valjastettu toimimaan samoin, muuten en asiaa ymmärrä. Mun mies ei kyllä ymmärtäisi ja katsoisi kyllä hiukan vinoon, että täh! Samoin kyllä minäkin jos mies pipertelisi joidenkin arkisten pikkuasioiden kanssa oikein huolella.Mun miehelle ei onneksi tuota hankaluuksia laittaa pyykkejä pyykkikoriin. Ei tuosta tarvitse mitenkään erityisemmin puhua tai valjastaa ketään mihinkään.
Pyykki on pyykkiä ja siivous- ja tiskirätit on rättejä, kait mies nyt niiden eron huomaa? 😮
Jos hän osaa ne laittaa itse pyykkikoriin muiden, normaalien pyykkien joukkoon, olet kyllä joskus joutunut hänet tähän opettamaan?
Ei ainakaan mun mies pidä niitä muihin pyykkeihin verrattavissa. Ei hänen tulisi mieleenkään laittaa niitä pyykkikoriin. Tai ainakin kysyisi, että oletko ihan tosissasi, että nää saa laittaa tänne.
Koska yleisen ajatusmaailman mukaan, vai miten se oikeudessa menee, 😊 ei pyykkien sekaan laiteta samaan aikaan mitään rättejä.
Jos laitetaan, se on yleisestä poikkeava tapa ja joudutaan erikseen ohjeistamaan muille kuin sen idean keksijälle.
Vai miten se teidän mies on sen hoksannut?
Suosin kestotuotteita, kuten mm. kuivaharja (ei tarvii kuorinta-aineita) ja kuukuppi (Thinxit ajattelin tilata lisäksi, kunhan menkat taas alkaa lapsensaannin jäljiltä). Tykkään palasaippuoista, ja käytän niitä tietty myös eko- ja nuukailusyistä. Myös shampoo palamuodossa. Meikit pysyy tälläisellä harvoin meikkailevalla parhaimmassa kuosissa kun hommaa ne puuterimuodossa, kuten mineraalipuuterimeikki.
Vaatteita pyrin ostamaan superharkiten (kotimaista ja mielellään luonnonmatskuja), käyttämään loppuun, ja lopuksi pistän paloiksi siivousräteiksi. Lainaillaan ja vaihdellaan siskon kanssa vaatekaappiemme sisältöä. Tärkeintä on kuitenkin HYVÄ VAATEHUOLTO! Pidentää vaatteen käyttöikää älyttömästi ja parantaa jälleenmyyntiarvoa, jos haluaa pistää tavaran eteenpäin. Tuo hyvä huolenpito tietysti ulottuu kaikkiin tavaroihin.
Tarvitsen tosi vähän materiaa elämääni - haluja toki syntyy helposti, niitä vaan pitää opetella vastustamaan! En juokse (muualla kuin ruokakaupassa) tarjousten perässä, vaan ostan vain sen mitä tarvitsen silloin kun tarvitsen, näin en altistu markkinointimiesten hintakikkailuille - siitä syntyy vaan kuluja pitkässä juoksussa kun hairahtuu ostamaan turhaa tai liikaa. Tottakai käytän alen hyödyksi silloin jos se luontaisesti osuu ostohetkellä kohdalle.
Ruokia suunnittelen pidemmäksi aikaa, viikoksi-kahdeksi, ja ruuat tilaan Prisman kauppakassista. Keräysmaksu 5e+ maksaa itsensä jo siinä ettei tule heräteostoja, kunnei mene itse "houkutusten pesään". Muutenkin, mitä vähemmän altistaa itseään millekään myymälöille, sitä vähemmän rahaa kuluu tai mitään tarvii. Kun ruokalistaa suunnitelee kotoa käsinn rauhassa, ehtii myös vertailla hibtoja rauhassa, ja harkita ostoksia pidempään.
Kirjasto on tehokäytössä, mitään kirjoja en enää osta. Huonot tuotteet reklamoin matalalla kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä läppärissä numlockia päällä, sillä sen merkkivalo kuluttaa sähköä.
Oletko laskenut paljonko säästät vuositasolla? :)
diodin kynnysjännite = 1.6v ja virta 20mA = > 0,032W
0,032w * 24 h * 365 päivää = 280 wh = 0,280 kwh / vuosi onsäästö
kilowatti maksaa sen 10 centtiä siirtomaksuineen
eli 0,280 0,280 kwh * 0,10€ = 0,028€ / vuosi on säästö
Leikkelen laskujen kirjekuoret muistilapuiksi.
Ohhoh! Nappasin itselleni muutaman uuden säästövinkin täältä =) Tässä muutama, joita tulee itse käytettyä:
- Yritän ajoittaa kaupassakäynnin aina silloin tällöin S-ryhmän ilta-aleen, jolloin välillä löytyy arvokkaita lihatuotteita -60% alennuksella.
- Kempparituotteet sekä vaatteet ostan aina alennuksesta. Suosin nettikirppareita mm. Tori, Emmy, sekä ulkomaisia Depop, Blocket, Tradera, DBA ja Schpock. Samallalailla myyn omat rytkyt, jotka ei enää miellytä. Kaikki merkkivaatteet menee tosi hyvin kaupaksi. Pidin yhtä Peakin untuvatakkia kaks vuotta, ostin sen käytettynä Tanskasta muistaakseni 200 eurolla, myin sen viime lokakuussa 150 eurolla. Vaatekaupoissa alennuksissa hämmentää nykyään nämä "lisäalennukset -20%", jotka on leivottu alkuperäiseen hintaan.
- Kurkkaan nettikirpparilta, löytyykö haluamaani palveluun voimassaolevaa lahjakorttia. Ostin esim. Torista 150 euron Finnairin lahjakortin 80 eurolla. Lennot olisin varannu joka tapauksessa, oli lahjakorttia tai ei.
- Varmaan kaikilla unohtuu syömättömiä vihanneksia ja hedelmiä. Hedelmät surrautan smoothieksi ja nahistuneet vihannekset heitän yleensä jonku tomaattipohjasen kastikkeen jatkoksi.
- Katson "Tankille" sovelluksesta missä kannattaa käydä tankilla (Pear-To-Pear ylläpidolla toimiva). Joudun kuitenkin ajamaan omalla autolla työmatkat, joten polttoainekuluissa säästyy useampi euro viikossa ku katsoo missä tankkaille.
- Kun haluan syödä muiden tekemää ruokaa, haen Take Away -buffetista, jolloin kippaan sen laatikon täyteen vain sooseja ja keittelen itse kotona riisit :D Tiedän, säälittävää, mutta fiksua.
- Olen töissä isossa työpaikassa, jossa on avokonttori. Keräilen muiden jäljiltä pullot, jotka ajautuu keittiöön. Kuluneiden vuosien aikana muutkin ovat löytäneet tiensä pullojen luo, joten olen jo tyytyväinen vähäiseen määrään.
- Talouspaperi aina puoliarkkia. Yleensä parhaimmat yhdistelmätarjoukset (vessapaperi + talouspaperi) löytyy Tokmannilta. Vaikka muuten kyseistä kauppaketjua vihaankin.
Kaverit ja perheeni pitää mua onnettoman pihinä tyyppinä, vaikka mielestäni en jää mistään ylimääräisestä vaille. Pukeudun kuin muut ikäiseni, matkustelen ja syön hyvin. Onnellisuus ja hauskanpito ei oo suoraan verrannollinen käytettyihin euroihin. Hauskaa voi pitää monella tavalla, ja musta on mukava nähdä vaivaa kivojen asioiden eteen. Silloin ne tuntuu extra mukavilta. Esim. musta on kiva keräillä finskin pisteitä pari kuukautta, ja sitten korottaa itse-itseni businessluokkaan jollakin euroopan lennolla :)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko arvelet olevan ylimääräisen veden- ja pesuaineen kulutuksen kun nuo pestään lakanapyykin mukana? Lakanapyykkiä tulee kahden viikon välein ja tuossa ajassa likaisia pestäviä rättejä kertyy ehkä 2-4. Lisäksi lakanapyykkiä pestään 60-90 asteen ohjelmalla joka kestää useamman tunnin, siitä ei kovin moni kovin vaarallinen pöpö selviä elossa.
Miksi ihmeessä alapeukut? Kummatkin tarvitsemme Photoshoppia sivubisneshommissa. Vuodessa rahaa säästyy siinä 75 euroa tällä tavoin. Tulevaisuudessa on ehkä tarvetta ottaa kaikki Adobe sovellukset, jolloin säästyy about 370 euroa kun jaetaan kulut.