Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
381/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Me käytimme loma-asunnon ostamiseen, vaihdamme auton uuteen vuoden päästä, kaukomatkaan kerran vuodessa. Säästöjä käytetään, kun jokin tarve tulee.

Meillä säästyy monessa asiassa, ja en ole edes ajatellut niitä asioita säästämiseksi. Puoliso on käsistään kätevä, ja korjaa ja parantaa koneet ja kalusteet, ja talossa on aina jotakin tehtävää. Viime kesänä simahti ruohonleikkuri, ja sitä oli jo korjattu vaikka kuinka usein, ja se oltiin saatu aikoinaan muilta, mutta nyt tuli aika ostaa uusi. Itse en käytä meikkejä, hajuvesiä, voiteita ym., ja shampoota ja hoitoainetta on käytössä aina yksi kerrallaan, ja yksi perusvoide. Joskus oli toisin, oli purkkia ja purnukkaa, mutta sitten lopetin niiden ostamisen, koska totesin sen ihan turhaksi ja rahan hukkaamiseksi. En antanut enää höynäyttää itseäni. Kampaajalla käyn kerran tai kaksi vuodessa, puoliso useammin. Kosmeettisessa jalkahoidossa käyn säännöllisesti. Kuntosalikäynnit lopetettiin, ja alettiin harrastaa ilmaista liikuntaa. Vaatteita ostetaan kaupasta uutena tarvittaessa, kirpparilta en voisi vaatteita ostaa. En edes käy kirppareilla.

Niin, ja alkoholiin meillä ei mene yhtään rahaa, koska ei sitä käytetä. Ruoka on tärkeä, ja joka päivä tehdään tuoreista aineksista terveellistä ruokaa. Meillä ei syödä useana päivänä samaa ruokaa, ja silti ruokamenot ovat kohtuulliset. Ulkona syömme joskus. Nyt on suunnitteilla uusi säästökohde, ja joudumme varmasti luopumaan siitä ajatuksesta, että vaihtaisimme auton vuoden päästä. Uusi säästämistavoitteemme on aika vaativa, neljän vuoden sitoutuminen, ja vielä pitää hioa yksityiskohtia ja yrittää varmistaa tavoitteen toteutuminen. Voi olla, että joudumme myös luopumaan vuosittaisesta kaukomatkasta, koska siihen on mennyt aika iso rahasumma. Kaikesta mukavasta ei kuitenkaan tekisi mieli luopua, mutta eiköhän sitä keksitä jotakin mukavaa säästöbudjetin puitteissa.

Vierailija
382/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

Missähän kunnossa teidän viemärit ja putket mahtaa olla? Järjetöntä huuhtoa jauhoja viemäriin! Tiesitkö, että keittiön viemärit on suunniteltu eri lailla kuin pesuhuoneen juuri siksi, että keittiössä huuhdtotaan astioita, ruoan jämiä, taikinakulhoja jne. Kylpyhuoneen viemäriverkostoa ja putkia ei ole suunniteltu siihen, että sinne työnnetään jauhoja. Ne kuivahtavat putkistossa, aina jää vähän kuivunutta jauhomössöä putken mutkaan, seuraavalla kerralla lisää jne. Pikkuhiljaa vuosien saatossa tästä kehittyy putkistoon tukos, jolla saattaa olla rajutkin seuraukset. Omakotitalossa maksat sitten itse vahingot. Kerrostalossa, jossa putket menevät ylhäältä alas, saatat aiheuttaa jollekin alemmassa kerroksessa asuvalle todella suuren vahingon.

Oletko ajatellut tätä yhtään? Ja jos asut kerrostalossa, kysynyt isännöitsijältä lupaa työntää jauhoja viikoittain viemäriin? Jos olet kysynyt, vastaus kiinnostaa minua.

Ja viemärirotat kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten juhlavaatteilla on vähän käyttöä ja jäävät pian pieniksi. Meidän kaveripiirissä niitä usein lainataan eikä osteta.

Joku on kuitenkin joutunut ne ostamaan, että säästäväiset voivat sitten lainailla.

Tämä! Jotkut konmarittaa esim ompelukoneensa ja silitysrautansa pois ja tulee sitten ruinaamaan että saisko lainata. Koneen neulat katkeilee ja raudan pohjat poltetaan. Ostakaa omat prkl!

Vierailija
384/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.

Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.

Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä lu

en vain muilta saatuina.

Mikä on merimiessuihku ?

Suihku laitetaan kiinni vartalon saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Vettä valutetaan vain alussa, kun kastellaan vartalo ja hiukset ja seuraaksi taas lopuksi, kun huuhdellaan pesuaiheet pois. Merimiessuihku sanana tulee varmaan siitä, että laivoilla vesivarastot ovat rajalliset, jolloin vettä ei kannata tuhlata minuuttitolkulla suihkutteluun vain mukavuussyistä.

No eikös nyt jokainen tolkun ihminen tee noin? En ole koskaan edes ajatellut tuota säästömielessä vaan se suihkun sammuttaminen siksi aikaa kun pesee nyt vaan on ihan refleksinomainen teko.

Sulla ei taida olla kokemusta teineistä, jotka saattavat viihtyä suihkussa parikymmentä minuuttiakin. Eikä rajoitu pelkästään teineihin, vaan moni tykkää olla lämpimän suihkun alla huvikseen tai sitten on niin kylmissään, että on 'pakko' pitää suihku päällä saippuoinnin ajankin.

Kylmänkestävyys lisääntyy välittömästi jos kerrostaloon asennetaan huoneistokohtaiset vesimittarit

Vierailija
385/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.

Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.

Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä lu

en vain muilta saatuina.

Mikä on merimiessuihku ?

Suihku laitetaan kiinni vartalon saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Vettä valutetaan vain alussa, kun kastellaan vartalo ja hiukset ja seuraaksi taas lopuksi, kun huuhdellaan pesuaiheet pois. Merimiessuihku sanana tulee varmaan siitä, että laivoilla vesivarastot ovat rajalliset, jolloin vettä ei kannata tuhlata minuuttitolkulla suihkutteluun vain mukavuussyistä.

No eikös nyt jokainen tolkun ihminen tee noin? En ole koskaan edes ajatellut tuota säästömielessä vaan se suihkun sammuttaminen siksi aikaa kun pesee nyt vaan on ihan refleksinomainen teko.

Sulla ei taida olla kokemusta teineistä, jotka saattavat viihtyä suihkussa parikymmentä minuuttiakin. Eikä rajoitu pelkästään teineihin, vaan moni tykkää olla lämpimän suihkun alla huvikseen tai sitten on niin kylmissään, että on 'pakko' pitää suihku päällä saippuoinnin ajankin.

Kylmänkestävyys lisääntyy välittömästi jos kerrostaloon asennetaan huoneistokohtaiset vesimittarit

Totta. Itse asun omakotitalossa ja maksan vain omat vesilaskuni, jolloin suihkut tulee pidettyä lyhyinä. Lutraan lämpimän veden alla antaumuksella vain työpaikan suihkussa.

Vierailija
386/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin kohottamaan tulotasoani tekemällä enemmän töitä nuukailun sijaan sillä en halua huonontaa elämänlaatuani ja mukavuuttani.

Vierailija
387/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen syyllistynyt nuukuuttani siihen että katkaisen soittaessani puhelun kesken hälyttämisen kun tiedän että toinen soittaa kohta takaisin.Ei katsokaas kasvata minun puhelinlaskua! Huoh..juu :D

Vierailija
388/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen syyllistynyt nuukuuttani siihen että katkaisen soittaessani puhelun kesken hälyttämisen kun tiedän että toinen soittaa kohta takaisin.Ei katsokaas kasvata minun puhelinlaskua! Huoh..juu :D

Kyllä tuon aika äkkiä hoksaa. Ei ne kovin kauan viitsi soitella takaisin. Itse teen niin, jos soitan eikä kaveri vastaa, laitan tekstarin perään. Pyydän joko soittamaan takaisin tai että ei ollu mitään tärkeetä, soittelen toisen kerran.

Nuukaileminen on eri asia kuin ystävyyden väärinkäyttö tai jopa varastaminen.

Vierailija
389/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, ja teen aina vähintään neljän hengen annoksen ruokaa. Loput annokset laitan jääkaappiin tai pakastimeen, ja sieltä on helppo ottaa mukaan eväät töihin. Nytkin on pakastimessa kolmen päivän lounaat ja illalliset. Tämä vähentää työpaikkaruokailukuluja ja kauppaan menevän rahan määrää, kun ei tarvitse nälkäisenä ostaa jotain nopeaa vaan kotona on aina ruokaa. Myös painonhallinnassa tästä on apua, kun kokoaa järkevän kokoiset annokset eikä santsausmahdollisuutta ole.

Vierailija
390/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en vain muilta saatuina.

Mikä on merimiessuihku ?

Minä olen sitten yksi näistä tolkuttomista ihmisistä sillä en koskaan laita suihkua kiinni saippuoinnin ajaksi. Palelen jatkuvasti, etenkin näin talvella, ihan tolkuttomasti. Saunassakin kun istun vartin verran niin että hiki valuu kunnolla, mutta heti kun menen kylppärin puolelle, palelen kuin en olisi koskaan saunassa ollutkaan, vaikka hiki valuu joka puolelta. Kuuma vesi helpottaa. Sanomattakin selvää että vesilaskut on isoja, mutta kun jollain pitää joskus saada ittensä lämpimäksi. Asunnossa 21-22 astetta koko ajan.

Vierailija
391/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitten yksi näistä tolkuttomista ihmisistä sillä en koskaan laita suihkua kiinni saippuoinnin ajaksi. Palelen jatkuvasti, etenkin näin talvella, ihan tolkuttomasti. Saunassakin kun istun vartin verran niin että hiki valuu kunnolla, mutta heti kun menen kylppärin puolelle, palelen kuin en olisi koskaan saunassa ollutkaan, vaikka hiki valuu joka puolelta. Kuuma vesi helpottaa. Sanomattakin selvää että vesilaskut on isoja, mutta kun jollain pitää joskus saada ittensä lämpimäksi. Asunnossa 21-22 astetta koko ajan.[/quote]

Minä saan myös välillä palelukohtauksia. Tujaus konjakkia tai viskiä auttaa.

Vierailija
392/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan halpaa alkoholitonta olutta ja lisään siihen virolaista viinaa, niin saan siitä parempaa olutta kuin kaupan A-oluet ovat.

Vierailija
393/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

Missähän kunnossa teidän viemärit ja putket mahtaa olla? Järjetöntä huuhtoa jauhoja viemäriin! Tiesitkö, että keittiön viemärit on suunniteltu eri lailla kuin pesuhuoneen juuri siksi, että keittiössä huuhdtotaan astioita, ruoan jämiä, taikinakulhoja jne. Kylpyhuoneen viemäriverkostoa ja putkia ei ole suunniteltu siihen, että sinne työnnetään jauhoja. Ne kuivahtavat putkistossa, aina jää vähän kuivunutta jauhomössöä putken mutkaan, seuraavalla kerralla lisää jne. Pikkuhiljaa vuosien saatossa tästä kehittyy putkistoon tukos, jolla saattaa olla rajutkin seuraukset. Omakotitalossa maksat sitten itse vahingot. Kerrostalossa, jossa putket menevät ylhäältä alas, saatat aiheuttaa jollekin alemmassa kerroksessa asuvalle todella suuren vahingon.

Oletko ajatellut tätä yhtään? Ja jos asut kerrostalossa, kysynyt isännöitsijältä lupaa työntää jauhoja viikoittain viemäriin? Jos olet kysynyt, vastaus kiinnostaa minua.

Ja viemärirotat kiittää.

No tämäkin! Sais nää jauhoilla läträäjät siivota ja maksaa ite omat sotkunsa. Harmi vain kun ei mene niin.

Vierailija
394/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakentanut hyvän keittokirjan itselleni. Mm paljon juuresruokia, pastaa jne. Syödään joka aamu puuroa.

Vaatekaappi koostuu vaatteista, joista tykkään, mm paljon pellavaa. Eli kestäviä materiaaleja.

Pidän huolta kengistä ja vaatteista.

Meitä on 4, asumme n 100 neliön asunnossa. Koti on täynnä perintöhuonekaluja, joista pidämme . Emme ole ostaneet pariin vuoteen yhtään huonekalua. Taloyhtiö, jossa asumme, on todella hyvä, paljon liiketiloja jne.

Ystäväni omistaa kirpputorin ja pari krt vuodessa olen jeesaamassa.

Ollaan sovittu 1 tunti vastaa yhtä banaanilaatikkoa.

Vien täyden laatikon ja hän hoitaa kaiken muun. Myy niitä, kun on tyhjiä paikkoja.

Viime vuonna taisin olla 5 päivänä kassalla. Tämän vuoksi meiltä ei löydy kasoja, täysinäisiä kaappeja. Myös siivous on nopeaa.

Vierailija
395/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon aika äkkiä hoksaa. Ei ne kovin kauan viitsi soitella takaisin. Itse teen niin, jos soitan eikä kaveri vastaa, laitan tekstarin perään. Pyydän joko soittamaan takaisin tai että ei ollu mitään tärkeetä, soittelen toisen kerran.

Nuukaileminen on eri asia kuin ystävyyden väärinkäyttö tai jopa varastaminen.

Nii,i kaikkea se nuukuus laittaa tekemään, toisaalta tiedän että mun soitto tulee kalliimmaksi ulospäin, koska omistan saituuttani sellainen liittymän jossa on pieni kk-maksu, mutta puhelut maksaa. (ihan liikaa)Ei kukaan muu voi olla niin saita että pitää sellaista, vai voiko.. :D :D

Vierailija
396/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itse asun omakotitalossa ja maksan vain omat vesilaskuni, jolloin suihkut tulee pidettyä lyhyinä. Lutraan lämpimän veden alla antaumuksella vain työpaikan suihkussa.

Joo tulee otettua monesti vaihtovaatteet ja pesukamppeet duuniin mukaan kun käyn siellä aamulla pesulla.

Vierailija
397/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitten yksi näistä tolkuttomista ihmisistä sillä en koskaan laita suihkua kiinni saippuoinnin ajaksi. Palelen jatkuvasti, etenkin näin talvella, ihan tolkuttomasti. Saunassakin kun istun vartin verran niin että hiki valuu kunnolla, mutta heti kun menen kylppärin puolelle, palelen kuin en olisi koskaan saunassa ollutkaan, vaikka hiki valuu joka puolelta. Kuuma vesi helpottaa. Sanomattakin selvää että vesilaskut on isoja, mutta kun jollain pitää joskus saada ittensä lämpimäksi. Asunnossa 21-22 astetta koko ajan.

Minä saan myös välillä palelukohtauksia. Tujaus konjakkia tai viskiä auttaa.

Minä palelen joka päivä ja olen absolutisti :)

Vierailija
398/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuun lopusta tai nykyään jo alusta neljä päivää kokonaan syömättä. Lojun lähinnä sängyllä ja säästelen energiaa. Muuten ei riittäisi rahat terveeseen ravintoon.

En syö roskaa ja roskaahan on tarjolla ja halvalla.

Syön vain oikeaa ruokaa.

Vierailija
399/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Pätee aika pitkälti kaikkeen. Ja miettii sen mistä haluaa pihistää, ja mihin panostaa, jotta elämä ei ole pelkkää kituuttamista. Tietty aina ei voi valita, mutta ikäni köyhänä eläneenä tiedän, että niitä nautintoja ja "turhuuksiakin" pitää olla jotta pää kestää.

Ensin kannattaa miettiä suuret kuviot joihin menee eniten rahaa, pystyisikö asumaan pienemässä asunnossa tai halvemmalla alueella, voiko autossa säästää tai jopa luopua.

Sitten jokapäiväiset kulutukset, ruoka ja tarveasiat. Kasvispainotteista ruokaa, itse tehtyä (kerralla enemmän niin saa pakkaseen ja on ruokaa valmiina ja välttyy eineksiltä&ravintolaruuilta) ja hyödyntää hävikkisivut ja alennukset.

Vaatteissa mietin tarviiko jotain todella, ja yleensä ei. Hankin mukavalta tuntuvia ja silmää miellyttäviä vaatteita, koska muuten ne on hukkaostoksia jos niitä ei käytä. Hyviä parsii ja korjaa mielellään, ja kestävät sitten kauemmin. Kengissä olen ostanut nyt kalliimpaa, ja huoltanut kunnolla, niin ovat jo tulleet halvemmiksi kuin "halvemmat" kengät! Aiemmin kengät hajosi kaudessa, ja taas sai kierrellä ja etsiä mieluisia. Säästynyt siis aikaa ja rahaa.

Vierailija
400/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoilla on nykyään tosi hyvät valikoimat, ja varsinkin isoissa kaupungeissa. Kirjojen ja videoiden lisäksi voi lainata pelejä ja jopa ompelukoneita! Tuollaiset kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Lisäksi kirjastokortilla pääsee verkossa kiinni aineistoihin. Voi lukea lehtiä, katsoa leffoja ja lukea e-kirjoja. Yllätyin kyllä kun aloin tarkemmin tutustumaan kirjaston palveluihin.

Tällainen introvertti pärjää aika hyvin ja pitkään kirjaston viihteen varassa, joten säästöä kertyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän