Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Monessakin asiassa nuukailen mutta merkittävin on asunnon koko. Rivari, ei yhtään ylimääräistä neliötä mutta mahdumme tähän hyvin. Asunto oli 10 vuotta sitten suht halpa jota on itse rempattu ja laina on kohta maksettu. Alunperin mietimme omakotitaloa mutta monesti olen miettinyt että onneksi ei siihen päädytty. Elämä on lyhyt ja ns. velkavankeus päättyy kohta mikä antaa erilaisen vapauden toimia ja olla, vähentää vaikka työtunteja tulevaisuudessa.
Minä puolestani nuukailen muissa asioissa, mutta asumiseen haluan panostaa. Ostimme ihanan omakotitalon loistavalla sijainnilla 14 vuotta sitten. Silloin en vielä tiennyt, että päätös oli samalla myös hyvä säästökeino. Siihen aikaan korot olivat korkeat ja otimme pitkän 25 vuoden lainan takaisinmaksuajan. Muutaman vuoden päästä korot romahtivat ja lainamaksut pienenivät meillä lähes 500 e/kk. Säästöön on kertynyt niin paljon, että pystyisin maksamaan loppulainan nyt pois, mutta näin pienen koron aikana sitä ei kannata tehdä. Velkavankeudessa en ole koskaan kokenut eläväni, koska olisin joka tapauksessa joutunut maksamaan asumisestani (vielä isompaa) vuokraa koko loppuelämäni ajan. Nyt olen sen sijaan säästänyt itselleni ison omaisuuden, koska asunnon arvo on kaiken kukkuraksi noussut reippaasti.
Olemme saaneet asua lapsiperheenä väljästi ja tasokkaasti ja joka kuukausi jää reilusti ylimääräistä muidenkin unelmien toteuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.
Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.
Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä lu
en vain muilta saatuina.Mikä on merimiessuihku ?
Suihku laitetaan kiinni vartalon saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Vettä valutetaan vain alussa, kun kastellaan vartalo ja hiukset ja seuraaksi taas lopuksi, kun huuhdellaan pesuaiheet pois. Merimiessuihku sanana tulee varmaan siitä, että laivoilla vesivarastot ovat rajalliset, jolloin vettä ei kannata tuhlata minuuttitolkulla suihkutteluun vain mukavuussyistä.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina buffetissa eväät mukaan. Makeannälkään napostelen namit suoraan kaupan irtokarkkihyllyltä.
Tuo on varastamista, ei säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan alkaa säästämään ostamalla kallista. Joulukuussa ostin alesta 20€ kengät joista irtosi nyt pohja. Ei tule halvaksi halpa.
Noin minäkin ennen ajattelin. Ostin Marimekkoa ja Tommy Hilfigeriä. Kun jäin työttömäksi, eipä ole ollut varaa ostaa satasen tai 150€ collegehupparia tai 150€-200€ mekkoa. Nyt kelpaa hm, joka maksaa huppari 30€, mekko saman verran. Saan ostaa uuden vaikka 2 kertaa vuodessa ja silti tulee halvemmaksi. Ei niitä kalliita collegehuppareita kukaan käytä kahta vuotta kauemmin, koska nekin kuluu käytössä. Kun vuonna 2017 ostin 179€ maksaneet farkut, kuvittelin niiden kestävän ikuisesti. Nyt ne on haaroista kuluneet puhki. Ostin kappahlista uudet mustat housut 40 eurolla itselleni joululahjaksi. Onhan se aikamoinen määrä, jos saa viidet housut yksien merkkifarkkujen hinnalla.
Mä kyllä käytin mun satasen maksanutta hupparia sen 10 vuotta ja edelleenkin se on siisti muualta, mutta hihansuut alkaa olla kuluneet. Ostin uuden samanlaisen käytettynä 20 eurolla, saa nähdä kauanko se kestää 😁
Minulla on käytössä parinkympin huppareita vielä 20 vuoden jälkeenkin. Saan viisi hupparia yhden satasen hupparin sijasta ja käytän niitä siis viisi kertaa harvemmin, jolloin myös pysyvät pidempään hyvinä.
Kannattaa ostaa lähinnä perusraaka-aineita joista saa monta eri ruokaa.
En käytä hoitoainetta enkä muotoilutuotteita hiuksiin.
Teen pyykin huuhteluaineen itse etikasta.
Kerään joka syksy sieniä ja kuivaan talveksi. Ja nuukana en omista kuivuria, vaan kuivatus tapahtuu kohtaisen lämpimässä komerossa jääkaapin yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Puolitan jauhelihapaketin, samasta esim. Makaronilaatikko ja keitto. Ei tarvii syödä koko viikkoa samaa ruokaa.
Mitä säästöä tulee lämmittää uunia niin että kypsentää jonkun pienen piperryksen 200 g jauhelihasta makaronilaatikon? Nimenomaan kannattaisi paistaa isoja satseja kerralla ja pakastaa valmis ruoka.
Ostan vaatteet alennusmyynneistä. Sillä tavoin voi saada hyviä vaatteita edulliseen hintaan. Pyrin löytämään parhaat tarjoukset, ja olenkin onnistunut löytämään alkuperäishinnoiltaan kalliita tuotteita hyvin alhaisilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.
Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.
Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä lu
en vain muilta saatuina.Mikä on merimiessuihku ?
Suihku laitetaan kiinni vartalon saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Vettä valutetaan vain alussa, kun kastellaan vartalo ja hiukset ja seuraaksi taas lopuksi, kun huuhdellaan pesuaiheet pois. Merimiessuihku sanana tulee varmaan siitä, että laivoilla vesivarastot ovat rajalliset, jolloin vettä ei kannata tuhlata minuuttitolkulla suihkutteluun vain mukavuussyistä.
No eikös nyt jokainen tolkun ihminen tee noin? En ole koskaan edes ajatellut tuota säästömielessä vaan se suihkun sammuttaminen siksi aikaa kun pesee nyt vaan on ihan refleksinomainen teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuukailee näköjään pennejä eli ei mitään oikeaa säästämistä. Monelta myös näköjään unohtuu että joitakin asioita ei tarvitse ostaa ollenkaan.
Mikä on tosi kamalaa luettavaa on että suurin osa saa kiksinsä ruuasta ja herkuista. Elämä on mustaa jollei saa alkoholia tai herkkuja. Se on hieman sairas tapa elää että nämä asiat tekevät elämästä elämisen arvoisia.
Aloituksessa luki: millä pikku tavoilla... eikö se tarkoita silloin arjen pikkusäästöjä?
Niin. Arjen pikkusäästöjä. Suurin osa näistä täällä kerrotuista ei säästä mitään mutta hankaloittaa elämää. Olisi kiva kuulla oikeita vinkkejä joilla voi pikkuisen säästää niin että se näkyy jossakin.
Elämäntapa, ajatus mikä on tärkeää, se näkyy jossain.
Ex-puolisolla oli tyyli tämä: hän sanoi maksaneensa sähkölaskun, sitten kolahti ulosottomiehen kirje, siihen aikaan käytiin paikan päällä maksamassa.
Tupakkalakko, kumma ettei sitä säästöä näy missään hän tokaisi. Työmatkalla piti poiketa kahvilla ja ystävillä.
Menin usein heti palkkapäivänä maksamaan laskut.
Minun palkkani oli paljon pienempi kuin hänen.
Silti sain vielä hankittua vaatteita sellaisia kuin halusin.
Elän säästeliäästi ympäristön takia ja siksi, ettei minun tarvitse tehdä täyttä työpäivää. Ja siksi, että voin matkustella pari pidempää ulkomaanmatkaa vuodessa. En koe lainkaan eläväni niukkuudessa, päinvastoin.
Tässä tapojani säästää:
-marjastan, sienestän ja kerään villiruokaa
-olen kasvissyöjä ja syön korkealaatuista, terveellistä ruokaa mutta tämänkin voi toteuttaa edullisesti. Ruokalasku on 30-50e/vko. Käytän hävikkoruokasovellusta ja kaapista löytyy kuivatarvikkeita jotka on olleet tarjouksessa, mm. Papuja, linssejä, soijaa, bulguria, ohraa, tomaattipyreetä... Vihanneksista käytän kaiken mahdollisen, parsan varsiosan pilkon pieneksi salaattiin, porkkanan ja retiisin vihreän osan jne.
-käytän kuukuppia (iso luonnon säästö ja tuntuu rahallisestikin vuositasolla, parempi myös kropalle kuin myrkkyjä sisältävät siteet ja tamponit
-en juurikaan meikkaa, omistan kyllä ripsarin ja kulmakynän. Peseytymiseen käytän palasaippuaa, hiukset pesen omatekemällä shampoolla soodasta ja sitruunasta. Näiden lisäksi löytyy vain dödö kosmetiikkatuotteena. Rasvaan tarvittaessa kookosöljyllä.
-en koskaan matkoilla yövy hotellissa. Käytän erilaisia äppejä, mm. Blablacar kohteessa matkustamiseen (jaetaan kyyti ja kulut paikallisten kanssa.)
-mulla on halpa puhelinliittymä. Nyt maksan käytön mukaan, ei ole kk-maksua. Joka paikasta löytyy WiFi tarvittaessa.
-oman pidemmän matkani ajaksi alivuokraan kämppääni.
-etsin lentoja kauan ja ostan vain edulliset.
-mulla on työ mitä voin tehdä etänä. Voin matkustaa ja työskennellä samaan aikaan.
-aina halutessani ostaa uutta roinaa tai vaatteita yritän miettiä että haluanko sitä vai tarvitsenko sitä. Yleensä eka.
-laitan palkkapäivänä heti rahaa säästötilille. Nostan käteistä käyttörahaksi.
Elän siis tosi pienellä palkalla, reilusti alle minimin. Säästöjä on kertynyt jonkin verran enkä ole keksinyt, mihin niitä käyttäisin.
Oli vapauttavaa tajuta, että mun ei oikeasti tarvitse tehdä 8-tuntista työpäivää 5 päivää viikossa jotta voin maksaa elämisen ja olla lomalla vain silloin kun työnantajalle sopii. Olen vapaa menemään ja tulemaan kun haluan.
Keskityn lähinnä lisätieniestien tekemiseen. Se aika jonka käytätte fyysisesti ja henkisesti miettiäksenne miten voitte säästää käyttämällä teepussin kolmeen kertaan, olisitte tienannut enemmän kuin koko elämässänne säästätte näillä 'pienillä teoilla'.
Teippaan jääkaapista sen napin, mistä valo sammuu ovea suljettaessa. Näen ottaa ruokaa ihan siinä huoneen valossa.
Mielessä on käynyt ottaa vessanpöntöstä se vesisäiliön kansi pois että sinne voisi kippailla talteen keräämiäni juoksutusvesiä (kun sitä kylmää joutuu juoksuttaa aina niin paljon pois ennen lämpimän veden tuloa ja päinvastoin), mutta ehkä menisi turhan extremeksi.
Käytän joukkoliikennettä auton sijaan
Ostan ruokia tarjouksesta
Ostan lahjoja lasten kaverisynttäreihin sekä omille lapsille alesta ennakkoon kaappiin odottamaan
Vien lapsia ilmaistapahtumiin
Kävelen välillä läheiselle kuntosalille käymään siellä suihkussa vaikken käy salillakaan. (Salikortin hinta on tietysti asia erikseen mutta se olisi mulla joka tapauksessa.)
Minä suunnittelen ruoanlaittoni talvisin sääennusteiden mukaan. Kun nyt kuitenkin teen aina suht samoja ruokia, niin tämä voi olla ihan järkeväkin tapa. Uuniruoat siis osutan kovimmille pakkasille, jolloin säästän lämmityskustannuksissa.
Pyrin lisäksi tekemään ruoat valmiiksi halvemman sähkön aikaan (yösähkö). Kuormittaa myös vähemmän sähköyhtiöiden verkkoja, kun kulutushuiput harvemmin osuu yöaikaan, vaikka eihän niitä riistosiirtomaksuilla rahastajia tarvitsisi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Keskityn lähinnä lisätieniestien tekemiseen. Se aika jonka käytätte fyysisesti ja henkisesti miettiäksenne miten voitte säästää käyttämällä teepussin kolmeen kertaan, olisitte tienannut enemmän kuin koko elämässänne säästätte näillä 'pienillä teoilla'.
Eihän nämä kommentit säästämisestä sulje pois tuota sinun vaihtoehtoa. Voi tienata enemmän ja lisää samalla kun säästää ja pihistelee. Niin kai suurin osa tekeekin, tekemättä siitä numeroa.
Painonhallinta ja kilojen kurissapito. Painoni on sama kuin ylioppilaskeväänäni eli on pysynyt yli 30 vuotta samana, kun nyt olen viisikymppinen. Vaatteeni on laadukkaita ja paljon olen myös teettänyt. Muodit kiertää ja nytkin pidän rusettipuseeoita ja farkkuja ja bleisereitä 70-80-luvulta... kaikki vaatteet myös näyttää hyvältä, kun on hoikka vartalo. Kun haluan kohentaa ulkonäköäni, meen pitkälle kävelylenkille ulkoilmaan sen sijaan että ostelisin kallista kosmetiikkaa.
Yksinkertainen ja terveellinen ruokavalio vs. Karkit,keksit,sipsit ja ulkonasyöminen myös on iholle ja vartalolle ja kukkarolle edullista.
Puolitan jauhelihapaketin, samasta esim. Makaronilaatikko ja keitto. Ei tarvii syödä koko viikkoa samaa ruokaa.