Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
321/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina buffetissa eväät mukaan. Makeannälkään napostelen namit suoraan kaupan irtokarkkihyllyltä.

Vierailija
322/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hammastahnatuubi on loppumassa, leikkaan sen vielä saksilla poikki ja siellä olevalla tahnalla pesee vielä monta päivää. Elmukelmua ei juuri kulu kun käytän kaupan hedelmäpusseja ruoka-astioiden suojana. Kaupan leipäpussejakin käytän monta kertaa. Jos leivinpaperi ei ole likaantunut niin käytän sen useaan kertaan. Samoin foliot käytän monta kertaa, pesen välillä. Suihkussa suljen hanan shampoon levityksen ajaksi enkä tietenkään pese hampaita enkä tiskaa juoksevan veden alla.

Tarkkaile ettei uudestaan käytetty leivinpaperi syty palamaan.

https://kotiliesi.fi/ruoka/leivonta/voiko-leivinpaperin-kayttaa-uudesta…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?

No sinä et kyllä hyvän kahvin päälle ymmärrä mitään.

Aah, nyt tajusin miksi sain niin paljon alapeukkuja. Siis käytän itse pussin uudestaan, mutta kyllä minä sentään uudet kahvit siihen laitan 😃

Siinä maistuu silti se vanha kahvi. Nämä on tarkkoja asioita.

Vierailija
324/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!"

Mitä viemäri" tykkää" jauhovesi-seoksesta?

Vierailija
325/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan kattilassa odottovan huoneenlämpöisen veden ruoanlaiton jälkeen kuumalle levylle ja näin saan kuumaa tiskivettä aivan ilmaiseksi. Lämmin vesi maksaa erikseen ja näin toimimalla vuosisäästö lämpimän veden maksuissa on ihan kouriintuntuva. Astianpesukonetta meillä ei ole.

levyn voi sammuttaa 5min ennen ruoan valmistumista

Vierailija
326/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.

Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.

Mitä se tekee rahassa?

20k l tekee sen 20m3 vettä. 

Vesikuution hinta on karkeasti n. 5 euron luokkaa. Jos säästää 20k litraa pelkästään wc-pöntön huuhtelussa, tekee se henkilötasolla 80e/vuosi. Nelihenkisessä perheessä tämä on jo 320e.

Eli maksat kuukaudessa 7e, jotta voit vetää vessan, vaikka kovin pienellä vaivalla voisit tehdä sen "ilmaiseksi". Jokainen päättää sitten toki, kokeeko sen ylimääräisen vaivan tuon rahamäärän arvoiseksi, mutta onhan tuossa rahallisesti jo huomattavasti enemmän säästöä, kuin mitä esimerkiksi teepussien uusiokäytöllä säästää. Puhumattakaan minkälainen säästö siinä tulee luonnon kannalta.

En tokikaan asiantuntijana osaa sanoa millainen vaikutus tällä olisi maamme putkistolle, jos tällaista enemmissä määrissä tehtäisiin, mutta se vesimäärä joka kerääntyy ämpäriin käsien-, hampaiden- ja kasvojenpesun yhteydessä on yllättävän suuri, ja mikäli ei ole tapana sontia koko pönttöä tukkoon, niin jätökset saa helposti huuhdeltua alas "käsipelillä".

Mielenkiintoinen laskelma. Meillä on nelihenkinen perhe, asutaan omakotitalossa, ei sen kummemmin säästellä vettä. Käydään suihkussa joka päivä, kastellaan puutarhaa, käytetään ulkoporeallasta jne. Vesilasku on vuodessa noin 450 euroa.

Laskelmassa ei ilmeiseti ole kuuman veden lämmityskuluja?

Vierailija
327/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen täydet koneet pyykkiä ja halvemmalla ns. yösähkölla, etenkin 60 asteen pyykin.

Kävelen töistä kotiin ja syön eväitä töissä lounaalla

En mene kauppoihin vain katselemaan tai pysyn lujana enää osta mitään, mietin ainakin 1-2 päivää ostoksia esim vaatteita. Usein unohtuu koko ostos.

Huollan kengät :kantalaput kun vaihtaa kerran vuodessa niin käyttöaika pitenee. Lisäksi joka viikko harjaus ja kerran kuussa nahkakenkiin rasvaus tai lakkaus. Sama huolto nahkalaukkuihin.

Vierailija
328/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin tänne maalle, ostin kaalia, porkkanoita ja jauhelihaa sekä perunoita.

Myöhemmin hyvää kalaa kalakauppiaalta.

Keitin riisiä jota käytin porkkanalaatikkoon, kaalikääryleisiin ja riisipiirakoihin.

Kävin syömässä ilmaiseksi srk-talolla.

Olen pärjännyt tosi hyvin ruoan puolesta, nyt toista viikkoa on mennyt jo.

Rahaa mennyt tällä viikolla pari euroa.

Voiko kuka tahansa mennä tuonne "maalle" ja käydä syömässä ilmaiseksi srk-talolla? 

Voi. Tosin ruokailuja on harvoin.

Su olin messussa jonka jälkeen oli ruoka.

Tiistaina oli ilmainen lounas, laitoin kolikon kuppiin.

Vierailija
329/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kokovartalosuihkussa vain kerran viikossa. Muuten pesen kriittiset paikat päivittäin bideellä ja lavuaarissa. Hiukset pesen kyllä joka toinen päivä. Joka vuosi tulee vesiennakosta palautuksia satasen verran ja uskon, että johtuu siitä ettei tule lotrattua suihkussa joka päivä. Tietysti jos harrastaisin enemmän hikiliikuntaa, niin tuollainen ei olisi mahdollista, mutta tässä elämäntilanteessa toimii.

Käytän myös aina mahdollisuuksien mukaan taloyhtiön pesutupaa, joka kuuluu vastikkeeseen. Lastenvaatteet vain pesen kotikoneessa pyykkituvan hajusteiden vuoksi.

Vierailija
330/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrän palkkapäivä vähän liikaa rahaa talletustilille. Näin käyttötilille jää sen verran, että pärjään ihan hyvin kuukauden, mutta ei tule ostettua mitään turhaa, kun "ei ole varaa." Säästän isompaan hankintaan ja pahan päivän varalle, siksi toimin näin. En koe, että elintasoni kärsii.

T. Yksinasuva N, ihan hyväpalkkaisessa työssä

Heh, teen samaa. Viikko ennen palkkapäivää alkaa tili olla tyhjä ja säästöihin en "saa" koskea. Eihän se taida ihan järkevää olla. Ei mun mikään pakko olis niin paljon laittaa säästöön.

Olen tehnyt samaa pitkään, en "saa" koskea säästettyihin. 

Olen työttömänä, ansiosidonnaisella ja säästänyt kuitenkin jo 3300 e varatilille vuoden sisällä.

Käyn kerran kuukaudessa avustusjärjestön ilmaisruokajaossa ja pakastan myös sieltä saatuja ruokatavaroita.

Vierailija
331/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin tänne maalle, ostin kaalia, porkkanoita ja jauhelihaa sekä perunoita.

Myöhemmin hyvää kalaa kalakauppiaalta.

Keitin riisiä jota käytin porkkanalaatikkoon, kaalikääryleisiin ja riisipiirakoihin.

Kävin syömässä ilmaiseksi srk-talolla.

Olen pärjännyt tosi hyvin ruoan puolesta, nyt toista viikkoa on mennyt jo.

Rahaa mennyt tällä viikolla pari euroa.

Rahaa meni ruokaan viikolla perjantaihin saakka n. neljä euroa.

Sitten piti palata kaupunkiin.

Vierailija
332/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän teepussia monta kertaa.

Lämmitän pannukahvia ja laitan vain vähän puruja.

Leipäjakelusta leivät.

Puolitan juustoviipaleet.

Ostan kaiken kirppareilta.

Myös taloustavarat.

En raaski ostaa lippuja, kävelen.

En käy kampaajalla.

Vierailija
333/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!"

Mitä viemäri" tykkää" jauhovesi-seoksesta?

Mä olen kyllä järkyttynyt joistain näistä säästöjutuista! Meidänkin kerrostaloon tuli huoltoyhtiön tilaamana lattiakaivon puhdistajat. Voi hyvä luoja mitä "säästöä" jotkut ihmiset voivat harrastaa. Ensin ajattelin, että nykynuoriso ei vaan tajua putsata lattiakaivoja itse, mutta tällaiset idioottimaisuudet tuovat asiaan ihan uuden näkökulman. Voi räkä! Koittakaa nyt tajuta, että sinne viemäriin pelkkää vettä! Taikinat ja rasvat imeytetään paperiin ja laitetaan jätteisiin.

Vierailija
334/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä ketju. Tehdään elämästä liian vaikeaa

Vierailija
335/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiehautan ruoanlaitossa tarvittavan veden vedenkeittimessä ja lisään keitetyn veden kattilaan sen sijaan, että kiehauttaisin veden alusta asti hellalla. Tästä ei tosin tällä hetkellä kerry säästöä kuin ajallisesti, sillä meillä on kaasuhella ja kaasu kuuluu vuokraan.

Sähköä ja vettä säästän pyykkäämällä pesutuvalla, jonka käyttö sisältyy myöskin vuokraan. Vettä säästyy, kun peseydyn kunnolla saunavuoron yhteydessä ja kotona teen vain pikkupesut. Tällä hetkellä vesi tosin kuuluu vuokraan, mutta onpahan käytäntö olemassa sitten kuin käyttöön tulee huoneistokohtainen vesimittari!

Koituukohan tuosta kovinkaan suurta säästöä, koska pitäähän hellan levy kuitenkin lämmittää ja vedenkeittimessä lämmitetty vesi menettää lämpöenergiaansa kun sen kaataa kylmään kattilaan hellalla. Minusta vaikutta aika plusmiinusnolla-hommalta.

Mä hifistelen tämän niin että laitan kattilaan lämpenemään tiljan vettä ja loput sitten keittimellä, eli ei kylmään kattilaan.

Vierailija
336/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma säästövinkkini on siltä ajalta, kun rahamarkkinarahastoista sai vielä korkoa.

Siirsin palkkapäivänä lähes kaikki rahat lyhyen koron rahastoon. Käytännössä kaikki ostoksen maksoin Lindex-Visalla ja visalaskun maksoin lyhyen koron rahaston varoilla aina kokonaisuudessaan pois. Visassa oli kahden euron kuukausimaksu, mutta neljä kertaa vuodessa sain 40-50 euroa lahjakortteja Lindexille ja vuodessa korkotuloja tuli 50-60 euroa.

Vierailija
337/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitan tiskikonetabletit.

En osta (enää) turhaa kosmetiikkaa ja vanhat käytetään loppuun ennen kuin ostetaan uutta. Ennen oli shampoota ja rasvoja sen seitsemää sorttia.

En raaski ostaa talouspaperia.

Ennen olin innokas sisustaja ja säännöllisesti piti saada uutta kivaa kotiin. Nykyään ajattelen että kunnon siivous ja raivaus on paras tapa sisustaa.

Vierailija
338/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.

Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.

Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä luen vain muilta saatuina.

Miten te kestätte elää tuolla tavalla? Mua alko masentaa osa tän ketjun viesteistä. Kuulostaa jotenki ahdistavalta ja surulliselta teidän elämä.

Olen itsekin köyhä, koska opiskelen. En ole kovin tuhlailevaa sorttia itsekään, mutta kiva käydä välillä vaikka reissussa tai syömässä tai ostaa jotain uutena. Ei tulisi mieleenkään alkaa euron maksavia sukkia parsimaan tai laskea kaikkea sentilleen tai pyöräillä töihin sen takia, että pääsisin ilmaiseen suihkuun.

Olen tuo, jonka viestiä lainasit ja omasta mielestäni elämäni on ihanaa ja antoisaa. Minun ei edes tarvitsisi oikeasti säästää taloudellisen tilanteen takia, sillä olen hyvin toimeentuleva keski-ikäinen työssäkäyvä äiti. Saan suurta mielihyvää siitä, kun onnistun tekemään hyviä alelöytöjä ja on turvallinen olo, kun talosta löytyy isot varastot ruokaa, pesuaineita ja muuta tarpeellista. Ei tarvitse ravata alvariinsa kaupassa kiireisen arjen keskellä ostamassa jotain yhtä puuttuvaa tuotetta. 

Säästän pahanpäivän varalle ja se on todellakin kannattanut, sillä valitettavasti elämääni on mahtunut muutama isompi vaikea jakso. Onneksi on ollut puskuria tilillä ja se on helpottanut huonoista ajoista selviytymistä. Jokaisella ihmisellä on omat mielenkiinnon kohteensa, joihin on valmis satsaamaan rahaa ja aikaa. Minä en välitä elokuvista, alkoholista, ravintoloista tai matkustelusta, mutta rakastan monia eri liikuntalajeja. Tosin niihinkään en saa isoja summia uppoamaan. Koska viihdyn parhaiten kotona ja vietän siellä suurimman osan vapaa-ajastani, niin haluan kotini olevan kaunis ja mieleiseni. Olen parhaillaan suunnittelemassa sisustusremonttia, johon uppoaa useita kymppitonneja. En koe elämäni olevan millään tavalla surullista tai ahdistavaa, vaan elän parhaillaan unelmaelämääni. 

Vierailija
339/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin ripsienpidennyksistä ja hiusten värjäämisestä.

Vierailija
340/1039 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Hilfigerit ovat kestäneet vuosikausia isolla käytöllä. Ja Marimekot! henkkamaukat sen sijaan ovat olleet käyttökelvottomia luiruja ekan pesun jälkeen. Kangas nyppyyntyy tai menee muodottomaksi. Joskus kangas ohenee seitinohueksi ekan pesun jälkeen kun kaikki myrkyt poistuu. Ne farkutkin joita moni kehuu. Voit laittaa ne kerran päälle. Seuraavan päivänä kangas pullottaa niin perseestä kuin polvista ja housut heiluu päällä. Ne pitäis siis pestä aina kerran käytön jälkeen että istuvat hyvin ja kangas kuosissa. 

Meillä ei kyllä ole lasten college-vaatteet kestäneet vuosia, vaikka olisi mikä merkki.

Kalliimmat merkit voi maksaa jopa kymmenkertaisesti markettiin verrattuna. Esimerkkinä Stadiumin lenkkarit, jotka kesti tytöllä yhden syksyn ja Adidaksen lenkkarit, jotka kesti pojalla myös yhden syksyn. Hintaero melkoinen. Hm lenkkareita tai vaatteista ei ole kokemusta.

Meidän lapset on eri sukupuolta ja kasvutahti ollut niin nopeaa, ettei vaatteiden ole tarpeenkaan kestään vuositolkulla. Iso säästö on tullut, kun olen ostanut heille vaatteen alennusmyynneistä ja halpisketjuista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä