Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjämieheni EI voi olla perhevapailla kuukausitolkulla

Vierailija
05.02.2020 |

Siis mikä tämä perhevapaauudistus oikein on, eipä ainakaan mietitä esimerkiksi yrittäjäperheitä. Lapsi syntyy kesäkuussa ja kuulin että tämä uudistus astuisi voimaan 2021. Koskeeko siis meitä vai vasta -21 syntyviä?

Kommentit (805)

Vierailija
61/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oikeasti tulee tasaamaan perhevapaita ja parantaa naisten asemaa työelämässä, kun isätkin pitää vapaita. Näin se on toiminut Ruotsissakin. Ymmärrettävää toki että muutosvaihe kirvelee kun on ajatellut tekevänsä jotenkin toisin. Mutta pitemmän päälle tämä on hyvä.

Minä en ainakaan tee lapsia tilanteeseen jossa lapseni on joku kokeilukappale toimiiko tämä. Olen myös yhdessä yrittäjän kanssa ja se tarkoittaa meidän (ei tulevalle mutta hypoteettiselle) lapselle eri lähtökohtaa kuin niille jotka saa olla pidempään kotona. Olkoonkin muutama kuukausi mutta silti. Tiedän mikä nykyinen päivähoito on.

Ei se ole mikään kokeilu, kun se todistetusti toimii naapurimaassa.

Naapumaassa työnantajalla on mahdollisuus joustaa ja kenties se varhaiskasvatus on paremalla tolalla kuin täällä. Tässä vedettiin Suomessa mutkat suoriksi eikä osattu ajatella kokonaisuutta.

Vierailija
62/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uranainen kirjoitti:

On olemassa myös yrittäjänaisia, heillä tilanne ollut tähän asti paljon pahempi kuin teillä. Ainoastaan tasapuolista ja vihdoin viimein tulossa! Johan tätä uudistusta on sukupolvi toisensa jälkeen odotettu. Tervetuloa uudistus!

Mitä ihmettä sinä sössäät? Nykysysteemi palvelee yrittäjänaisia erittäin hyvin. Tuleva ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oikeasti tulee tasaamaan perhevapaita ja parantaa naisten asemaa työelämässä, kun isätkin pitää vapaita. Näin se on toiminut Ruotsissakin. Ymmärrettävää toki että muutosvaihe kirvelee kun on ajatellut tekevänsä jotenkin toisin. Mutta pitemmän päälle tämä on hyvä.

Minä en ainakaan tee lapsia tilanteeseen jossa lapseni on joku kokeilukappale toimiiko tämä. Olen myös yhdessä yrittäjän kanssa ja se tarkoittaa meidän (ei tulevalle mutta hypoteettiselle) lapselle eri lähtökohtaa kuin niille jotka saa olla pidempään kotona. Olkoonkin muutama kuukausi mutta silti. Tiedän mikä nykyinen päivähoito on.

Naapumaassa työnantajalla on mahdollisuus joustaa ja kenties se varhaiskasvatus on paremalla tolalla kuin täällä. Tässä vedettiin Suomessa mutkat suoriksi eikä osattu ajatella kokonaisuutta.

Jostakin on pakko aloittaa.

Vierailija
64/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, että ”rahakkaat vapaat ” pitenevät, mutta siitä ei pääse hyötymään esimerkiksi jos mies on yrittäjä eikä voi vapaalle jäädä. Rahallisesti palkitaan siis siitä, että isä jää kotiin.

Tottakai siitä kannattaa palkita, koska sillä tavalla tuo ikuinen kierre että vain äidit on kotona, saadaan katki. Kaikki tämä tasa-arvoisuuden lisääntyminen auttaa siihen että Suomeen ylipäätään halutaan tehdä lapsia. Ei naiset halua enää hoitaa kaikkea yksin.

Mikä estää isiä nyt olemasta lasten kanssa? Eli oikeastiko oletat, että perhevapaiden jakaminen johtaa muuhun kuin 7 kk ikäisten lasten hoitoonlähtöön ja tarkkaan rekrytointiin, koska pienen vauvan äiti on aika paljon sairaan lapsen kanssa kotona.

Miksi äiti olisi sairaan lapsen kanssa enemmän kuin isä? Kuka ihme tuollaisia perhekuvioita vielä haluaa säilyttää?

No esim minun mieheni on yrittäjä ja sikis minä olen kotona koska hänen poissa olo tarkoittaa yleensä useita satoja euroja katoa perheen tulosta per päivä.

Suomessa halutaan ettei yrittäjät tee lapsia mikä on hassua kun vielä muutama vuosi sitten yrittäjyyttä hehkutettiin ja jopa peruskoulussa opetettiin että se on kannattavaa.

Edelleenkään sinun miehen ei tartte jäädä kotiin.

Ei ole ei mutta se tarkoittaa sitä että osa lapsista joutuu aikaisemmin hoitoon kuin toisten sen sijaan että kaikki perheet olisi tasoissa. Lapset eivät ole uudistuksen jälkeen tasa-arvoisia.

Tutkimusten mukaan ne lapset jotka on olleet päivähoidossa, pärjäävät myöhemmin elämässä parhaiten, joten mitä volisemista siinä on? Muualla maailmassa kadehditaan meidän lähes ilmaista ja laadukasta päivähoitoa.

Älä puhu paskaa. Tällaisia tutkimuksia ei ole. Suomessa on tehty yksi ainoa tutkimus aiheesta, eikä sen tulos ollut tämä.

Vierailija
65/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostakin on pakko aloittaa.

Ei ole.

Vierailija
66/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä ihmisiä ärsyttä se kun tässä pyritään saamaa miehiä kotiin, tämän ei pitäisi olla tarkoitus vaan tässä uudistuksessa pitäisi olla tärkeintä se että perheiden,vanhempien ja lasten hyvinvointi paranisi.

En näe että miehiä pakottamalla tai painostamalla kotiin parantaa kenenkään hyvinvointia.

Parasta kaikkien kannalta olisi se jos vapaissa ei olisi mitään kiintiöitä eli 1+7+7 muuttuisi siten että perheillä olisi 14kk vapaasti käytettävissä.

Eikö täällä jo ollut kysely missä kysyttiin mielipidettä tästä uudistuksesta ja vain 16% vastaajista piti uudistusta hyvänä.

Tässä ärsyttää että perheiltä viedään tasa-arvoinen valinnan vapaus.

Eihän perheillä ole nytkään tasa-arvoista valinnanvapautta vaan äidille on kiintiöity enemmän vapaata kuin isälle. 

Mies voi pitää koko lailla koko kolme vuotta nyt. 

Ja adoptioisille on muuten kiintiöity enemmän kuin adoptioäideille.

Meillä minä olen yrittäjä jolla mahdollisuus tehdä kotitoimistossa iso osa töistä, mies matkatöissä monta viikkoa putkeen.

Mies piti kaikki mahdolliset perhevapaat, mikä oli meidän perheen kokonaishyvinvoinnin tae.

Jos tätä ei olisi saanut tehdä, minä olisin raatanut yötä myöten töitäni ja hoitanut lapsiani yksinäni kotona kun mies on viisi viikkoa putkeen Brasiliassa tai Kiinassa tms.

Nyt hän sai olla maksimaalisesti lastensa kanssa,  minä sain pidettyä asiakkaani, eikä kukaan ylirasittunut.

t. naisyrittäjä

Miehesi saa jatkossakin pitää kaikki mahdolliset perhevapaat poislukien sinun kiintiö (jota sun ei tartte pitää yhtään enempää kuin nykyisinkään). Ilmeisesti et vain pysty tajuamaan uutta mallia ja sen sisältöä. Äiti saa antaa omasta kiintiöstään 69 arkipäivää isän käyttöön, näin jäljelle jää saman mittainen vapaa kuin nytkin. Ainoa ero on, että isä saa pidemmän ansiosidonnaisen vapaan, mikä yksinomaan on sinulle eduksi. Ja osan vapaasta saa pitää samaan aikaan kuin äitikin.

Vierailija
67/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ihmiset horisee.

Jos esim äiti ja isä haluaa hoitaa vanhempainvapaansa samaan tapaan kuin tähänkin asti niin se on kyllä mahdollista.

Joten mikä hätänä? Onhan se aina ollut eriarvoista kun joillakin on ollut varaa jäädä kotihoidontuelle hoitovapaiden jälkeen ja toisilla ei. Nyt on annettu mahdollisuus, että kaikki perheet saa enemmän hoitovapaita jollon lapsi saa olla pidempään kotihoidossa ansiosidonnaisella rahalla. Se, että kaikki perheet ei koe kykenevänsä silti pitämään näitä "lisähoitovapaita", on se ihan yhtä eriarvoista kuin kotihoidontuelle jääminen kaikki nämä vuodet.

Vierailija
68/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uranainen kirjoitti:

On olemassa myös yrittäjänaisia, heillä tilanne ollut tähän asti paljon pahempi kuin teillä. Ainoastaan tasapuolista ja vihdoin viimein tulossa! Johan tätä uudistusta on sukupolvi toisensa jälkeen odotettu. Tervetuloa uudistus!

Mitä ihmettä sinä sössäät? Nykysysteemi palvelee yrittäjänaisia erittäin hyvin. Tuleva ei.

Millä tavalla uusi systeemi ei muka palvele yrittäjänaisia? Päinvastoin, yrittäjänaisille tämä on parannus, kun mies saa entistä enemmän pitää vapaita eikä äidin tartte pitää yhtään enempää kuin ennenkään.

Vierailija
69/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla perhevapaauudistus huonontaa ap:n asemaa nykyiseen verrattuna? Hän saa pitää saman verran vapaita kuin ennenkin eikä isän tartte pitää yhtään vapaata, jos ei halua.

Se laittaa lapsiperheet eriarvoiseen asemaan.

No eikä laita. Se on valinta, miten itsensä elättää ja pitääkö vapaita vai ei.

Tosiasia on, että vain kymmenesosan perhevapaista pitää nyt isä. Jos mitään kannustinta ei tule, ikinä ei tule isät myöskään lisäämään lapsiensa kanssa oloa.

Radikaalia toimia tarvittiin siis!

PS: perhevapaat voi myös lomittaa eli vaikka olla vuorokuukaudet vapaalla, jos yhteen putkeen lomailu on hankalaa. Ei se yrittäjäkään nyt korvaamaton ole.

Kyllä se laittaa riippuen siitä miten vanhemmat elättää itsensä. Ennen sillä ei ollut merkitystä.

Radikaalia toimintaa joidenkin lasten kustannuksella sen sijaan että Suomessa parannettaisiin lasten asemaa.

Vierailija
70/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uranainen kirjoitti:

Mua alkoi kiinnostamaan mitä sä kuvittelet, että uusi systeemi yrittäjänaisilla muuttaa?

Vierailija
71/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla perhevapaauudistus huonontaa ap:n asemaa nykyiseen verrattuna? Hän saa pitää saman verran vapaita kuin ennenkin eikä isän tartte pitää yhtään vapaata, jos ei halua.

Se laittaa lapsiperheet eriarvoiseen asemaan.

No eikä laita. Se on valinta, miten itsensä elättää ja pitääkö vapaita vai ei.

Tosiasia on, että vain kymmenesosan perhevapaista pitää nyt isä. Jos mitään kannustinta ei tule, ikinä ei tule isät myöskään lisäämään lapsiensa kanssa oloa.

Radikaalia toimia tarvittiin siis!

PS: perhevapaat voi myös lomittaa eli vaikka olla vuorokuukaudet vapaalla, jos yhteen putkeen lomailu on hankalaa. Ei se yrittäjäkään nyt korvaamaton ole.

Kyllä se laittaa riippuen siitä miten vanhemmat elättää itsensä. Ennen sillä ei ollut merkitystä.

Radikaalia toimintaa joidenkin lasten kustannuksella sen sijaan että Suomessa parannettaisiin lasten asemaa.

Uusi malli ei mitenkään heikennä lasten asemaa, joten väitteellesi ei ole mitään perusteita.

Vierailija
72/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim äiti ja isä haluaa hoitaa vanhempainvapaansa samaan tapaan kuin tähänkin asti niin se on kyllä mahdollista.

Joten mikä hätänä? Onhan se aina ollut eriarvoista kun joillakin on ollut varaa jäädä kotihoidontuelle hoitovapaiden jälkeen ja toisilla ei. Nyt on annettu mahdollisuus, että kaikki perheet saa enemmän hoitovapaita jollon lapsi saa olla pidempään kotihoidossa ansiosidonnaisella rahalla. Se, että kaikki perheet ei koe kykenevänsä silti pitämään näitä "lisähoitovapaita", on se ihan yhtä eriarvoista kuin kotihoidontuelle jääminen kaikki nämä vuodet.

Muuten tämä on hyvä uudistus mutta kiintiöitä ei pitäisi olla vanhemmille, se on se ongelma tässä.

Ihmiset haluaisivat että perheet saisivat itse jakaa vapaat haluamalla tavalla.

Vierailija
73/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, että ”rahakkaat vapaat ” pitenevät, mutta siitä ei pääse hyötymään esimerkiksi jos mies on yrittäjä eikä voi vapaalle jäädä. Rahallisesti palkitaan siis siitä, että isä jää kotiin.

Tottakai siitä kannattaa palkita, koska sillä tavalla tuo ikuinen kierre että vain äidit on kotona, saadaan katki. Kaikki tämä tasa-arvoisuuden lisääntyminen auttaa siihen että Suomeen ylipäätään halutaan tehdä lapsia. Ei naiset halua enää hoitaa kaikkea yksin.

Mikä estää isiä nyt olemasta lasten kanssa? Eli oikeastiko oletat, että perhevapaiden jakaminen johtaa muuhun kuin 7 kk ikäisten lasten hoitoonlähtöön ja tarkkaan rekrytointiin, koska pienen vauvan äiti on aika paljon sairaan lapsen kanssa kotona.

Miksi äiti olisi sairaan lapsen kanssa enemmän kuin isä? Kuka ihme tuollaisia perhekuvioita vielä haluaa säilyttää?

Mä haluaisin että mies pystyisi hoitamaan meidän sairaita lapsia mutta ei se vain ole niin luonnollista hänelle. Mä olen kaikki lasten päivystyskäynnit hoitanut. Jos joku vaiva lapsilla on niin kannetaan äidin syliin. Flunssat eri asia. Niissä pärjää kyllä. Me ollaan kaikki niin erilaisia. Hänellä on muita vahvuuksia joita minulla ei ole.

Vierailija
74/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä ihmisiä ärsyttä se kun tässä pyritään saamaa miehiä kotiin, tämän ei pitäisi olla tarkoitus vaan tässä uudistuksessa pitäisi olla tärkeintä se että perheiden,vanhempien ja lasten hyvinvointi paranisi.

En näe että miehiä pakottamalla tai painostamalla kotiin parantaa kenenkään hyvinvointia.

Parasta kaikkien kannalta olisi se jos vapaissa ei olisi mitään kiintiöitä eli 1+7+7 muuttuisi siten että perheillä olisi 14kk vapaasti käytettävissä.

Eikö täällä jo ollut kysely missä kysyttiin mielipidettä tästä uudistuksesta ja vain 16% vastaajista piti uudistusta hyvänä.

Tässä ärsyttää että perheiltä viedään tasa-arvoinen valinnan vapaus.

Eihän perheillä ole nytkään tasa-arvoista valinnanvapautta vaan äidille on kiintiöity enemmän vapaata kuin isälle. 

Mies voi pitää koko lailla koko kolme vuotta nyt. 

Ja adoptioisille on muuten kiintiöity enemmän kuin adoptioäideille.

Meillä minä olen yrittäjä jolla mahdollisuus tehdä kotitoimistossa iso osa töistä, mies matkatöissä monta viikkoa putkeen.

Mies piti kaikki mahdolliset perhevapaat, mikä oli meidän perheen kokonaishyvinvoinnin tae.

Jos tätä ei olisi saanut tehdä, minä olisin raatanut yötä myöten töitäni ja hoitanut lapsiani yksinäni kotona kun mies on viisi viikkoa putkeen Brasiliassa tai Kiinassa tms.

Nyt hän sai olla maksimaalisesti lastensa kanssa,  minä sain pidettyä asiakkaani, eikä kukaan ylirasittunut.

t. naisyrittäjä

Miehesi saa jatkossakin pitää kaikki mahdolliset perhevapaat poislukien sinun kiintiö (jota sun ei tartte pitää yhtään enempää kuin nykyisinkään). Ilmeisesti et vain pysty tajuamaan uutta mallia ja sen sisältöä. Äiti saa antaa omasta kiintiöstään 69 arkipäivää isän käyttöön, näin jäljelle jää saman mittainen vapaa kuin nytkin. Ainoa ero on, että isä saa pidemmän ansiosidonnaisen vapaan, mikä yksinomaan on sinulle eduksi. Ja osan vapaasta saa pitää samaan aikaan kuin äitikin.

ME SAAMME VÄHEMMÄN VAPAITA KUIN  MUUT. PISTE.

Itse et ymmärrä kuin jotain paskateorioita, etkä tajua että kaikki ei ole jossain perityssä suojatyöpaikassa töissä.

Vierailija
75/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uranainen kirjoitti:

Millä tavalla uusi systeemi ei muka palvele yrittäjänaisia? Päinvastoin, yrittäjänaisille tämä on parannus, kun mies saa entistä enemmän pitää vapaita eikä äidin tartte pitää yhtään enempää kuin ennenkään.

Miten se muka palvelee?

Vierailija
76/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten tämä on hyvä uudistus mutta kiintiöitä ei pitäisi olla vanhemmille, se on se ongelma tässä.

Ihmiset haluaisivat että perheet saisivat itse jakaa vapaat haluamalla tavalla.

Tämä on perusteltu kritiikki, mutta kannattaa muistaa, etteivät perheet nykyisessäkään mallissa saa jakaa vapaita haluamallaan tavalla. Uudessa mallissa sitä jaettavaa vapaata vain on enemmän, mikä ei heikennä perheiden asemaa.

Sen sijaan vähemmälle huomiolle on jäänyt uusi päivärahojen laskentasysteemi, joka on syvältä pätkätyöläisten ja yrittäjien kannalta. Sitä pitäisi muuttaa.

Vierailija
77/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uranainen kirjoitti:

Miten se muka palvelee?

Palvelee niitä yrittäjänaisia, joiden miehet pitää perhevapaita.

Vierailija
78/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Just sehän siinä on hienoa. Kenenkään etuja ei heikennetä verrattuna entiseen kun taas tasa-arvoista perhemallia tuetaan taloudellisella kannustimella.

Vierailija
79/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi matkatyötä tekevä tai yrittäjä ei voi jäädä "kotiin lapsen kanssa". Matkatöissä oleva voi olla toisella mantereella eikä yrittäjä voi peruuttaa töitään.

Vierailija
80/805 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Just sehän siinä on hienoa. Kenenkään etuja ei heikennetä verrattuna entiseen kun taas tasa-arvoista perhemallia tuetaan taloudellisella kannustimella.