Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjämieheni EI voi olla perhevapailla kuukausitolkulla

Vierailija
05.02.2020 |

Siis mikä tämä perhevapaauudistus oikein on, eipä ainakaan mietitä esimerkiksi yrittäjäperheitä. Lapsi syntyy kesäkuussa ja kuulin että tämä uudistus astuisi voimaan 2021. Koskeeko siis meitä vai vasta -21 syntyviä?

Kommentit (805)

Vierailija
261/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uudistus tulee 6/2021 niin paras synnyttää/aloittaa äitiysvapaa viim 5/2021.

Vierailija
262/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies on yksinyrittäjä, itse olen vakituisena palkkatyössä. Kyllä yrittäjämieheni noin periaatteessa voisi olla vaikka 6 kk vapaalla (oli se sitten isyysvapaa tai muu loma tms.), mutta se tarkoittaisi, että yritys menee nurin. Asiakkaat katoaa jo parin kuukauden vapaan aikana. Ja sitten kun palaa vanhempainvapaalta, niin pitää aloittaa yritystoiminta käytännössä kokonaan aivan alusta, lähtien siitä että miettii mistä voisi hankkia asiakkaita. Joten olisi aivan hullua rikkoa yrityksen nykyinen vakiintunut toiminta, menettää kaikki asiakkuudet ja aloittaa sitten 6 kk päästä nollasta rakentamaan yritystoimintaa. 

Ja lisäksi hänellä toimitilavuokra- ym.kulut ja niitä koskevat vakuutukset maksaa 2000 € kuukaudessa. Ja ne vuokrat ja vakuutusmaksut juoksee koko ajan olo isyysvapaalla tai ei. Joten jos yrittäjämieheni olisi 6 kk isyysvapaalla, niin minun nettopalkasta pitäisi maksaa perheen asumisen, ruoan ja elämisen lisäksi joka kuukausi miehen firman pakollisia kuluja tuo 2000 € eikä se firma tuottaisi mitään vaan menettäisi vain kaiken toimintansa.

Joku ehkä nyt huutelee sieltä, että saahan se yrittäjämies sitä ansiosidonnaista isyysrahaa. Yrittäjillä se määräytyy ennen isyysvapaata olleen yel-vakuutuksen määrän mukaan, ei todellakaan yrityksen tuottojen mukaan. Aloittelevat yrittäjät maksaa lähes aina pientä yelliä, joten he eivät saa kuin roposia ansiosidonnaista vanhempainrahaa.

Hehheh.kyllä sulla on tärkeä mies.

Tiedätkö tai oletko koskaan kuullut naisyrittäjistä? Et vai.

Todellisuudessa kaikista yrittäjistä noin

puolet on naisia ja suurin osa heistä ovat synnyttäneet lapsia ja ovat äitejä.

Ja moni nainen on osaomistajana monessa yrityksessä.

Mitehän av-mammat reagoivat, jos firma ilmoittaisi, ensi viikolla firman työntekijät lomautetaan ja firman osakas tai omistaja jää perhevapaalle.

Miten sinun miehelle kävisi, jos sairastuisi tai joutuisi onnettomuuteen, kun firman toiminnassa ei ole huomioitu riskejä.

Ei ole tullut tänne montaa yrittäjänaista ilmoittamaan miten jokunen kuukausi pois töistä kaataisi kaiken (koska ne naiset ei tee lapsia) ja ylläripylläri ketään ei kiinnosta muiden tilanne vaan oman perheen ja antavat siitä esimerkin.

No tässä on yksi ja alallani menee asiakkaat tuossa ajassa.

Itse pudin viikon ns täyttä lomaa kummankin lapsen kanssa.

Monet akateemiset yrittäjät on tällaisia. Kääntäjät, konsultit, arkkitehdit, graafikot jne.

Kampaajani piti viisi kuukautta ja menetti monta vakiasiakasta.

Minä olin kummankin lapsen kohdalla melkeim viikon jo pelkästään sairaalassa.

Tässäpä se juuri on miksi suojatöissä olevat eivät ymmärrä yrittäjän arkea eikä heitä pitäisi päästää siitä päättämään.

Eikö siinä tapauksessa miesyrityäjien kannattaisi jättää ne lapset hankkimatta.

Ja suuresti ihmettelen nykynaisen asennetta, jos mies sattuu olemaan yrittäjä, naisen vaatimuksesta äidin kuuluu pitää perhevapaat, hoitaa lapset ja koti yksin, kun siirtyy työelämään, huolehtia sairaan lapsen hoidosta jne. Ja sitten huomataan, kun jopa joulun joutuu laittamaan yksin ja sitten on aika erota, kun mies on vieraantunut lapsista ja työn raskaan raatama isä käy vain kotona yön nukkumassa.

Ja näin ei voi toimia naisyrittäjät tai jos molemmat ovat yrittäjiä, vaan perhe on yhteinen projekti, jossa molemmat järjestelevät yrittäjien uudelleen, lapsen edun mukaisesti ja se aikakin kestää vain hetken.

Ja miten tämä onnistui ennen, kun oli lyhyet perhevapaat, eikä lapsilla kunnallista päivähoito-oikeutta, vaan perheet joutuivat itse hoitamaan lapsensa, johon tarvittiin molempien vanhempien osallustumista.

Olen kolmannen polven naisyrittäjä ja myös mies on yrittäjä ja meillä jo 80-luvulla oli itsestään selvää, että molemmat vanhemmat ottavat vastuun lapsista ja kodista ja työt jouduttiin järjestämään uudelleen. Ja ihan oma kustannaisesti, ilman sossu tukia. Ja näin oli myös kaikilla yrittäjätuttavilla.

Jotenkin huvittavaa nämä raskaan työn raatajat ja työmiehet ja silti yritys on heikossa hapessa, ettei aikaa tai taitoa ole aikaa edes omille lapsille, vaikka nykyisin perheessä 1-2 lasta ja se hetki on lyhyt, vain muutaman vuoden.

Jopa lainsäädäntö pitäisi laatia näiden työmiesten näkökulmasta ja naisyrittäjät saisi pärjätä omillaan.

Missä on perheen tasa-arvo ja naisten oikeudet, kun niitä naisyrittäjiäkin on.

Sinä vastasit naisyrittäjälle. Meillä mies piti juurikin minun yrittäjyyteni takia ne perhevapaat. Minä tein kotitoimistossa töitä, mies hoiti lapset työpäivän ajan.

Näin minulla pysyi yritys pystyssä, mies sai olla lastensa kanssa.

Jos minut olisi pakotettu pitämään monen kuukauden vapaa, olisin joutunut vastaamaan koko kodista yksin 24/7 ja joko luopumaan firmasta tai tekemään öisin töitä ja mies ei olisi nähnyt lapsiaan pitkiin aikoihin.

Meidän perheessä nimenomaan se että itse saimme päättää oli kaikkien perheenjäsenten etu. Äidin, isän ja lasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla naisena on lapsen saannin jälkeen sellaiset univajeet ettei ajatus kulje edes päivällä kunnolla 6kk ja 12 kk jälkeen synnytyksestä, että terve vaan millä älykkyydellä mun pitäisi töihin kyetä jotain tekemään? Ei siellä voi hönöttää ja koomata. No siis kun jos tällainen uudistus tulee niin varmaan menen heti ensimmäisen vkon jälkeen työterveyteen hakemaan unilääkkeet ja saikkua. Samalla saan mitattua rauta yms arvot ja tankkaukset niihin. Sillä julkinen terveydenhoitohan vähät nakkaa äideistä sen jälkeen kun pentu on ulkona.

On tuossa liikkumavaraakin. Me miehen kanssa sovittiin, että olen 3kk kotona ja mies jää sitten kotiin. Sillä varauksella, että oon työkunnossa (iäkäs ensi synnyttäjä olin ja mietin itsekin, palaudunko miten hyvin).Meni kuten suunniteltiin ja suurin yllätys se tais olla mun työpaikalla (mikä kertoo miten sitkeässä nämä asenteet on). Ja mies muuten on yrittäjä, mikä helpotti tän asian joustavaa järjestämistä.

Vierailija
264/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisynnytän kesäkuussa. Olen hyväpalkkaisessa ja kiinnostavassa työssä, silti haluan olla lapseni kanssa kotona ainakin reilun vuoden. Näillä nykymin päiväkotiin vuoden 2021 elokuussa, kun ryhmät aloittavat.

Asiasta on keskusteltu mieheni kanssa ja tämä on molemmille mieluinen ratkaisu. Tuo 1+7+7 malli, jos astuu voimaan, heikentää ainakin minun haluani hankkia toinen lapsi.

Sama.

Ei ainakaan meidän perhe ole kovin innostunut. Muutenkin lapsen hankkiminen panee monia asioita mietintään, ei tämä huononnus ainakaan syntyvyyttä lisää.

Vierailija
265/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tienaa sen verran riittävästi että vaikka miehen osuus olisi 18kk niin hän ei jää 2kk pidemmäksi aikaa sillä muutoin lähtisi työ ja asema alta eikä olisi mihin palata eli millä tää kotileikki ja lastenkasvatus sen jälkeen pyöritettäisiin. Lapsi menee joko päiväkotiin tai sille hankitaan kotiin yksityinen hoitaja.

On täysin syvältä että päätöksellä yhteiskunta kieltäisi näin ollen minulta, äitinä, hoitamasta lastani tai sitten minun varmaan pitäisi irtisanoutua ja jäädä ”työttömäksi” kotiin.

Niin paraniko se naisen työasema tässä yhtälössä nyt lainkaan? Muutaman kuukauden vuoksi että olisin voinut hoitaa lastani pidempään kotona? Verrattuna siis vanhempainvapaan kestoon /olemassa oloon, ei siihen että olisin alunperinkään kotona lapsen kanssa siihen asti kun hän täyttää 3.

Vierailija
266/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt päiväkotipaikat ovat kiven alla ja kumman tahansa vanhemman töihin paluun joutuu suunnittelemaan siten että se mieluummin tapahtuu elo/syyskuussa kuin tammikuussa, puhumattakaan kesken lukukauden esim maaliskuussa tai marraskuussa. Niin miten mallissa voinedes kuvitella saavansa lapsen hoitoon jollain 7+1,5kk vapaasyklityksen jälkeen? Siis silloin jos tilanne niin ettei se isä jääkään 7kk settiä pitämään. Pistäkää hanuriin koko ehdotus.

Vierailija
267/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä sanon vain että sellainen malli on paras missä vapaa annettaisi perheelle jaettavaksi.

Käyttäkööt äiti kaikki vapaat, käyttäkööt mies kaikki vapaat tai sitten ne vapaat voi jakaa keskenään siten että molemmat on vapaalla. Tämä kiintiö estää sen että toinen vanhempi ei voi käyttää kaikkia perheille annettuja vapaita ja se on hiukan outoa minusta että miksi tätä ei sallita.

Käytännössä tämä uusi malli muuttaa tilannetta niin että äiti hoitaa lasta kotona sen 9,9kk ja sitten äiti siirtyy hoitovapaalle siksi aikaa kunnes lapsi menee päivähoitoon. Isä pitää vapaita pienissä pätkissä sinä aikana kun äiti on hoitovapaalla.

Loppujen lopuksi tämä uudistus on oikeastaan aika merkityksetön ja se ei muuta nykyistä tilannetta mitenkään.

Olisiko syynä raha? Onhan ansiosidonnainen kuitenkin monia satoja euroja enemmän kuukaudessa kuin hoitovapaan säälittävä 250e. Ja halu saada äidit töihin nopeasti. Jos vanhempainvapaan kestoa pidennetään, on äidit pidempään poissa työelämästä. Itsekin toki hoitaisin lasta pitkään kotona jos rahaa tulisi pidempään.

Vierailija
268/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt päiväkotipaikat ovat kiven alla ja kumman tahansa vanhemman töihin paluun joutuu suunnittelemaan siten että se mieluummin tapahtuu elo/syyskuussa kuin tammikuussa, puhumattakaan kesken lukukauden esim maaliskuussa tai marraskuussa. Niin miten mallissa voinedes kuvitella saavansa lapsen hoitoon jollain 7+1,5kk vapaasyklityksen jälkeen? Siis silloin jos tilanne niin ettei se isä jääkään 7kk settiä pitämään. Pistäkää hanuriin koko ehdotus.

Alle vuoden ikäistä lasta ei normiperhe saa lainkaan hoitoon kunnalliselle ainakaan pk-seudulla.

Vierailija
269/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toi eroaa nykytilanteesta?

Vierailija
270/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vapaa jakautuu silloin, kun mies on ottanut hatkat? Isälle edelleen 7 kk vapaata?

Vierailija
271/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies tienaa sen verran riittävästi että vaikka miehen osuus olisi 18kk niin hän ei jää 2kk pidemmäksi aikaa sillä muutoin lähtisi työ ja asema alta eikä olisi mihin palata eli millä tää kotileikki ja lastenkasvatus sen jälkeen pyöritettäisiin. Lapsi menee joko päiväkotiin tai sille hankitaan kotiin yksityinen hoitaja.

On täysin syvältä että päätöksellä yhteiskunta kieltäisi näin ollen minulta, äitinä, hoitamasta lastani tai sitten minun varmaan pitäisi irtisanoutua ja jäädä ”työttömäksi” kotiin.

Niin paraniko se naisen työasema tässä yhtälössä nyt lainkaan? Muutaman kuukauden vuoksi että olisin voinut hoitaa lastani pidempään kotona? Verrattuna siis vanhempainvapaan kestoon /olemassa oloon, ei siihen että olisin alunperinkään kotona lapsen kanssa siihen asti kun hän täyttää 3.

Jos teille raha on tärkeämpää niin sitten on. Kyllä me muut pienituloiset vanhemmat pyöritetään arkea eikä nähdä uudistuksessa ongelmia. Eiköhän suurin osa suomalaisista kuulu meihin, jotka ei tienata riittävästi. Tämä tuntuu olevan ongelma vain hyvätuloisten puolisoille.

Vierailija
272/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vapaa jakautuu silloin, kun mies on ottanut hatkat? Isälle edelleen 7 kk vapaata?

No äiti on kotona 9kk ja sitten päiväkoti tai hoitovapaa. Niin kuin nytkin.

Vierailija
273/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies on yksinyrittäjä, itse olen vakituisena palkkatyössä. Kyllä yrittäjämieheni noin periaatteessa voisi olla vaikka 6 kk vapaalla (oli se sitten isyysvapaa tai muu loma tms.), mutta se tarkoittaisi, että yritys menee nurin. Asiakkaat katoaa jo parin kuukauden vapaan aikana. Ja sitten kun palaa vanhempainvapaalta, niin pitää aloittaa yritystoiminta käytännössä kokonaan aivan alusta, lähtien siitä että miettii mistä voisi hankkia asiakkaita. Joten olisi aivan hullua rikkoa yrityksen nykyinen vakiintunut toiminta, menettää kaikki asiakkuudet ja aloittaa sitten 6 kk päästä nollasta rakentamaan yritystoimintaa. 

No sinä et kyllä tuon kommenttisi perusteella tiedä tai osaa huomioida sitä miten tällä hetkellä työnteko ja vanhempainvapaat lasketaan ja minkä sääntöjen mukaan maksetaan.

Ja lisäksi hänellä toimitilavuokra- ym.kulut ja niitä koskevat vakuutukset maksaa 2000 € kuukaudessa. Ja ne vuokrat ja vakuutusmaksut juoksee koko ajan olo isyysvapaalla tai ei. Joten jos yrittäjämieheni olisi 6 kk isyysvapaalla, niin minun nettopalkasta pitäisi maksaa perheen asumisen, ruoan ja elämisen lisäksi joka kuukausi miehen firman pakollisia kuluja tuo 2000 € eikä se firma tuottaisi mitään vaan menettäisi vain kaiken toimintansa.

Joku ehkä nyt huutelee sieltä, että saahan se yrittäjämies sitä ansiosidonnaista isyysrahaa. Yrittäjillä se määräytyy ennen isyysvapaata olleen yel-vakuutuksen määrän mukaan, ei todellakaan yrityksen tuottojen mukaan. Aloittelevat yrittäjät maksaa lähes aina pientä yelliä, joten he eivät saa kuin roposia ansiosidonnaista vanhempainrahaa.

Mitehän av-mammat reagoivat, jos firma ilmoittaisi, ensi viikolla firman työntekijät lomautetaan ja firman osakas tai omistaja jää perhevapaalle.

Miten sinun miehelle kävisi, jos sairastuisi tai joutuisi onnettomuuteen, kun firman toiminnassa ei ole huomioitu riskejä.

Ei ole tullut tänne montaa yrittäjänaista ilmoittamaan miten jokunen kuukausi pois töistä kaataisi kaiken (koska ne naiset ei tee lapsia) ja ylläripylläri ketään ei kiinnosta muiden tilanne vaan oman perheen ja antavat siitä esimerkin.

Monet akateemiset yrittäjät on tällaisia. Kääntäjät, konsultit, arkkitehdit, graafikot jne.

Tässäpä se juuri on miksi suojatöissä olevat eivät ymmärrä yrittäjän arkea eikä heitä pitäisi päästää siitä päättämään.

Mitä nämä suojatyöntekijät ovat? Opettajia, lääkäreitä, sh vai mitä?

Ennen yrittäjät, niin äidit kuin isät, joutuivat organisoimaan yrittäjyyden uudelleen, kun perheeseen syntyi lapsi - tehtiin osa-aika työtä, kun puoliso palasi töistä kotiin, niin toinen läksi jne. ja luulisi nykyajan teknologian avulla etätyön olevan mahdollista myös lasten hoidon ohessa.

Ja täällä on naiset suu vaahdossa vaatimassa, kuinka kotona lastaan hoitavan miehen pitäisi elää pyhällä hengellä ja vain naiset saisi yhteiskunnan tukia. Missä on miehen oikeudet?

Vierailija
274/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei pystynyt pitämään isyyslomaakaan kun pari päivää.

Sama juttu. Mies oli 2 päivää kotona esikoisen kanssa kun olin sairaalassa. Sitten sen piti lähteä työmatkalle ja mummo hoiti lapsen ja haki mut ja vauvan sairaalasta. Ei yrittäjä voi sanoa että antakaa projekti jollekin muulle. Eihän sitä tiedä että koska seuraavan kerran joku tarjoaa töitä. Ja yhden projektin arvo mun miehelleni on tuhansia euroja.

Pistin lapset päiväkotiin kun nuorin oli 2.5 vuotias. En ollut työkunnossa aiemmin. Lapsi herätteli kerran tunnissa ja välillä jopa 3 kertaa tunnissa. Nyt on diagnoosit ja lääkkeet mutta silloin yritettiin vaan sinnitellä. Kuka haluaa lääkkeitä ihmiseltä joka ei meinaa muistaa omaa nimeäänkään.

Vierailija
275/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaathan olla valittamatta kun vien lapseni päiväkotiin vaikka itse olen kotona työttömänä. Kaikilla kun ei ole työtä, johon palata. Saan työttömänä huomattavasti enemmän kuin kotihoidontuella.

Vierailija
276/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja lukiessa mietin sitä että miksi perhevapaissa pitää olla kiintiöt koska jos vapaat olisi vapaasti jaettavissa niin silloin ne perheet ketkä haluaa jakaa vapaat 50/50 niin se onnistuu sekä jos toinen vamhempi haluaa pitää suurimman osan vapaista niin se onnistuu myös.

Eli jos vapaat on vapaasti jaettavissa niin silloin on mahdollista jakaa ne vapaat siten mikä on perheille ja vanhemmille paras vaihtoehto.

Nyt tämä on mennyt siihen että muut ihmiset sanoo perheille kuinka heidän pitää vapaat jakaa.

Vierailija
277/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teille raha on tärkeämpää niin sitten on. Kyllä me muut pienituloiset vanhemmat pyöritetään arkea eikä nähdä uudistuksessa ongelmia. Eiköhän suurin osa suomalaisista kuulu meihin, jotka ei tienata riittävästi. Tämä tuntuu olevan ongelma vain hyvätuloisten puolisoille.

Luuletko sinä että se hyvätuloisuus on tullut taivaasta annettuna? Jos sen eteen on tehnyt hitosti töitä niin sitten saa kiitokseksi yhteiskunnalta vielä tällaisenkin asetelman (monen muun asian lisäksi) koska no muut ei nyt vaan oo jaksaneet tai tajunneet tehdä yhtä paljon töitä.

Vierailija
278/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä et kyllä tuon kommenttisi perusteella tiedä tai osaa huomioida sitä miten tällä hetkellä työnteko ja vanhempainvapaat lasketaan ja minkä sääntöjen mukaan maksetaan.

Mitä nämä suojatyöntekijät ovat? Opettajia, lääkäreitä, sh vai mitä?

Ennen yrittäjät, niin äidit kuin isät, joutuivat organisoimaan yrittäjyyden uudelleen, kun perheeseen syntyi lapsi - tehtiin osa-aika työtä, kun puoliso palasi töistä kotiin, niin toinen läksi jne. ja luulisi nykyajan teknologian avulla etätyön olevan mahdollista myös lasten hoidon ohessa.

Ja täällä on naiset suu vaahdossa vaatimassa, kuinka kotona lastaan hoitavan miehen pitäisi elää pyhällä hengellä ja vain naiset saisi yhteiskunnan tukia. Missä on miehen oikeudet?

Niin. Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Vanhemmuuden vaatimukset on eri tasoa kuin ennen, työelämän vaatimukset on eri luokkaa kuin ennen.

Ja minä nimenomaan peräänkuulutan perheen oikeutta päättää niin, että myös se yrittäjä pysyy leivän syrjässä kiinni. Naisyrittäjä.

Vierailija
279/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Niinhän sitä vaan pyörittää bisnestä samalla kun hoitaa lapsia. Kun muutenkin on tiukemmalla kuin muut niin sitten pitää tappaa itsensä vielä repeämällä tälläkin tavoin. Sen sijaan että yhteiskunta kohtelisi oikeudenmukaisesti.

Just just. Työpaikat kyllä kelpaa, kelpaa rahat, kelpaa työpanos, mutta oikeuksia ei saa olla.

t. yrittäjä

Vierailija
280/805 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaathan olla valittamatta kun vien lapseni päiväkotiin vaikka itse olen kotona työttömänä. Kaikilla kun ei ole työtä, johon palata. Saan työttömänä huomattavasti enemmän kuin kotihoidontuella.

Ja haluatko tietää miten saat rusinat pullasta? Jää työttömäksi ja laita lapsi päiväkotiin. Hae 8h/100% päivähoitopaikkaa, tietenkin koska voithan saada töitä. Mutta käytännössä tämän jälkeen aloitakin päivähoito siten että lapsi on hoidossa vain 50/60% hoitoaikaa (sen aikaa kun olet ”työttömänä”) niin saat lisää vapaata aikaa vietettäväksi lapsen kanssa. Ja päiväkodistahan voi pitää myös vapaapäiviä jos ne sinulle sopivat. Päiväkotiin vieminen ei siis ole lainkaan huono vaihtoehto jos haluaakin jatkaa ”vapaata” lapsen kanssa.