Minulla on töissä oma työhuone. En saa lupaa tuoda sinne huonekasveja, vaikka hoitaisin ne itse.
Voiko tämä oikeasti olla totta? Ankeaan huoneeseeni ajattelin tuoda kolme pientä kasvia ikkunalaudalle, koska ikkunalaudalle paistaa kivasti aurinko ja kasvit varmasti viihtyisivät siinä.
En saa lupaa, vaikka hoitaisin kasvit itse ja veisi lomien ajaksi pois (etteivät kuole). Syy: kasveista tulee kosteutta työhuoneeseen ja tietokoneet voivat kärsiä.
Huoneeni on noin 15 neliömetriä. Aika tavanomainen huonekoko esim. makuuhuoneeksi. Ja kuinka monessa makuuhuoneessa säilytetään tietokoneita ja huonekasveja? Kuinka moni tietokone on mennyt tästä rikki?
Voiko esimies oikeasti kieltää tällaisen asian??
Kommentit (28)
Joka kunnassa on eri käytännöt. Yhtä ja oikeaa tomintatapaa ei ole. Meillä on se periaate että kunhan ei siivoojaa häiritse eikä häiritse työntekoa.
Alkanutkin jo eräät työhuoneet täyttyä chilin taimista. Kohta on tomaatintaimien vuoro ja perään sitten varhaisperunan idätystä. Jos laitette muut niin laittakaa Timoa, vuosien varrella kuullut moneen kertaan että on paras.
Vierailija kirjoitti:
Joka kunnassa on eri käytännöt. Yhtä ja oikeaa tomintatapaa ei ole. Meillä on se periaate että kunhan ei siivoojaa häiritse eikä häiritse työntekoa.
Alkanutkin jo eräät työhuoneet täyttyä chilin taimista. Kohta on tomaatintaimien vuoro ja perään sitten varhaisperunan idätystä. Jos laitette muut niin laittakaa Timoa, vuosien varrella kuullut moneen kertaan että on paras.
Entä kukat. Keijunmekon taimet?
Vierailija kirjoitti:
Teit virheen kun kysyit lupaa alun perinkään.
Just näin. Toimi ensin ja selitä sitten, jos tarvetta. Mä en ikinä rupea kyselemään mitään lupia, vaan toimin maalaisjärjen pohjalta. Hyvin harvoin joutunut mitään selittelemään, saati muuttamaan.
Tietokonesalin optimaalinen lämpötila on 20-24 astetta ja kosteus 40-60%. Sama pätee myös toimistotiloissa oleviin IT-laitteisiin. Huonekasvit eivät varmasti (elleivät satu olemaan kovasti lämmöstä ja valosta tykkäävää hippaheinää) aiheuta optimaalisten olojen rajojen ylittymistä. Useimmissa toimistoissa on liian kuiva ilma.
Kasvit kosteuttavat huoneilmaa varsin vähän ellei kasveja ole niin paljon, että niistä muodostuu viidakko. MInulla oli pari vuotta sitten makuuhuoneessa Kultapalmu, jonka sanotaan kosteuttavan ja puhdistavan huoneilmaa. Mielenkiinnosta hankin pienen kosteusmittarin ja seurasin ilmankosteutta muutaman päivän ajan. Kosteus pysytteli talvella n. 12 prosentissa. Sitten luovuin liian suureksi kasvaneet kasvista ja seurasin taas huoneilman kosteutta muutaman päivän ajan. Kosteus vaihteli 11-12 prosentin välillä.
Puuta heinää puhuu pomo. Vesilasikin tuo enemmän kosteutta, kun kasvit. Mulla on kotona niin paljon viherkasveja, kun kerralla kastelen kaikki täyteen, kuluu vettä n. 12-14litraa. Verisuresta tarkistin juuri ilmankosteuden: 24%.
Meillä ei saa olla toimistolla mitään omia tavaroita eikä varsinkaan huonekasveja. Ei myöskään julisteita, postit-lappuja tms. Tyhjät valkoiset pöydät ja seinät vaan. Pukuhuoneeseen saa kyllä yhä jättää pyyhkeen kuivumaan päiväksi ja naulakkoon takin, mutta en tiedä saako pitkään. Ne kerää pölyä ja niistä tulee kosteutta.
Ulkona kasvaa ruohoa, puita ja pensaita. Kaikki matalaksi. Päälle asvalttia ja soraa.
Ettei "allergista" häiritse.
Taidat olla hiukan hullu.