Miksi 100-kiloisella kaverillani ei ole selkäläskejä ja minulla on kauheat kurtut lapojen alla vaikka painan vain 6 kg yli 25 indeksin?
Hän sanoo että olen laiha läski ja hän on kiinteä ja hoikka. Niinkö se on, koska noi selkäläskit?
Kommentit (7)
Läski kertyy eri tavalla eri ihmisille. Olen itse 174cm ja 119kg, vatsa on valtava mutta muuten näytän ihan normaalilta, rinnatkin ovat pienet ja käsivarsissa vain vähän läskiä.
Sitten taas jollakin hoikalla voi olla kaksoisleukaa tai vaikka pömppis. Kehot ovat erilaisia ja ylipaino ihan yhtä vaarallista miten tahansa jakautuneena, mutta kyllä omenalihavuus on pahinta sisäelinten kannalta.
Eikö sanota, että selkäläskit tulee stressistä?
Vierailija kirjoitti:
Läski kertyy eri tavalla eri ihmisille. Olen itse 174cm ja 119kg, vatsa on valtava mutta muuten näytän ihan normaalilta, rinnatkin ovat pienet ja käsivarsissa vain vähän läskiä.
Sitten taas jollakin hoikalla voi olla kaksoisleukaa tai vaikka pömppis. Kehot ovat erilaisia ja ylipaino ihan yhtä vaarallista miten tahansa jakautuneena, mutta kyllä omenalihavuus on pahinta sisäelinten kannalta.
No itse asiassa on terveyden kannalta ihan merkittävä ero siinä, onko läski vatsassa vai muualla. Vyötärölihavuus on vaarallista normaalipainoisellakin ihmisellä. Erityisesti monella normaalipainoisella miehellä on aika isokin maha.
Mutta koska elämä on epäreilua, läski sijoittuu geneettisistä ja hormonaalisista syistä sinne, minne haluaa, eikä siihen voi paljoa vaikuttaa. Tosin ilmeisesti alkoholi ja stressihormonit lisäävät rasvan tarttumista mahaan, joten niitä voi välttää. Ja toki liikunnan harrastaminen vähentää sisäelinrasvaa, vaikka paino pysyisi samana. Ja ainakin miehelle on suht helppoa lisätä lihasmassaa ja sulattaa siten vatsaa pois.
Mulla on painoindeksi 20. Oon hoikka, urheilullinen ja lihasta löytyy enemmän kun keskivertonaisella.
Silti mulla on selässä ne hetulat mitkä pullottaa rintsikoiden yli, eikä ole kyse väärän kokoisista rintsikoista.
Ainoastaan alipainoisena mulla oli selkä läskitön.
Joku juttu siinä oli miksi ihmisillä kerääntyy eri paikkoihin, hormonitoiminnasta tais olla kyse.
Löytääkö kukaan sitä juttua?
Olisko sitä läskiä selässä niin tasaisesti ja paljon, että se pingottaa nahkan suoraksi?
Mulla on läski vatsassa. Ei selässä, ei reisissä, ei käsivarsissa. Sikäli hyvä että jos laihdun, selviän yhdellä ihonkiristysleikkauksella.
Ei kaikilla läski selkään tule. Itse olen sairaalloisen ylipainoinen 108-kiloinen mutta ei ole selkäläskiä juurikaan. Maha sen sijaan on valtava pysty kaljamaha, ja persettä löytyy kuin lentokenttää, sekä reidet on niin paksut että joudun kävelemään ankkamaisesti kun paksut reidet ei "mahdu" yhteen. Mutta rintaliivinympärys on vain 75 eikä ole kauheasti yläkropassa läskiä.