Lopetin mielialalääkkeen syömisen 2 kk sitten ja nyt mietin tarvitsenko sitä vai en? Neuvoja/kokemuksia?
Koin, että pärjäisin ilmankin. Aloitin lääkkeen 2.5 vuotta sitten kun menetin kerralla kaiken eli miehen ja työni. Ahdisti silloin ihan hirveästi ja muutaman kukauden kuluttua en enää niin. No totuin siihen että mikään ei kauheasti ahdista ja silti pystyin olemaan oma itseni ja hyvä ihminen jne. Nyt sitten itken koko ajan, pillitän ihan pikkuasioista vaikka kaikki on hyvin. Jatkanko lääkettä vai jatkanko liian yliherkkänä olemista? Mielestäni en osaa pitää puoliani ilman lääkettä ja olen liian haavoittuvainen jotenkin. Escitalopram 10 mg kyseessä mulla. Neuvoja, kokemuksia?
Kommentit (6)
Kuulostaa siltä että kannattaa palata lääkityksen pariin. Itselläni on kokemusta myös lääkityksen lopettamisesta ja johti kohdallani romahdukseen. Ei läheskään heti mutta parin kuukauden jälkeen.
Älä aloita. Pitkässä käytössä voi tulla vakavia haittoja. Pääset kyllä eroon kaikesta pas kasta ilmankin. Itse olen nykyään ihan täyspäinen ja ajatukset kulkee kirkkaammin. Noin 3 vuotta ilman. Lääkkeet aiheuttivat monenlaista haittaa, enkä ymmärrä miksi niitä söin niin kauan.
Luultavasti kärsit lopetusoireista. Aivoilla kestää yllättävän kauan palautua kyseisen lääkkeen käytöstä.
Minusta sinun kannattaisi hakeutua psykologille juttelemaan asioista ja katsoa, onko siitä apua. On mahdollista, ettei lääkettä tarvitse aloittaa uudelleen mutta tarvitset silloin muita keinoja pärjätä vaikeiden asioiden kanssa ja tässä keskusteluapu tai terapia auttaa.
Jos olo alkaa olla kovin vaikea ilman lääkettä, niin silloin se on paras aloittaa uudelleen. Olet kokenut vaikeita juttuja etkä ole ehkä vielä toipunut tarpeeksi. Sinuna kuitenkin odottelisin vielä, pari kk ilman lääkettä on melko lyhyt aika.
Itse olen käyttänyt lääkitystä ahdistuneisuushäiriöön jo 7 vuotta. Pari kertaa olen pitänyt lääkkeettömiä kausia, mutta kummallakin kerralla oireet palasivat vakavina. Ekalla kerralla olin ilman lääkettä 6 kk, toisella kerralla 8 kk. Ekat pari kuukautta menivät ihan hyvin molemmilla kerroilla, joten kyse ei ollut kohdallani lopetusoireista vaan relapsista.
Se voi kestää vuodenkin että aivosi tottuvat taas olemaan ilman lääkettä. Eli tuosta ei voi mitenkään vielä päätellä että tarvitset sitä lääkettä tai että sinulla on jotain psykologisia juttuja joita pitäisi käsitellä .Voi olla vielä puhdasta lääkkeen vieroitusoirettakin (aivokemian epätasapainoa joka johtuu siitä että aivot on kauan tottuneet pitämään tasapainoa lääkkeen läsnäollessa, ja nyt pitäisi oppia ilman).
Hautasit lääkkeellä maton alle kipeät asiat, jotka nyt tulivat näkyviin. Oma on valintasi, mille tielle haluat jatkaa.