Miksi sanot tutuille/kavereille, että olisi kiva taas nähdä? Jos et tarkoita sitä kuitenkaan
En ole oikein ikinä ymmärtänyt tällaista. Tänään taas törmäsin yhteen ex-ystävään. Hän on varmaan parin vuoden ajan sanonut aina kun törmäämme, että olisi niin kiva tavata. Mutta kun on niin kiireistä
Miksi sanoa näin, jos ei kuitenkaan tarkoita sitä
Kommentit (21)
Olisko kivempi jos toinen sanoisi suoraan, että en todellakaan halua ikinä nähdä sua?
Ex-kaverisi ei halua pahoittaa mieltäsi turhaan, en itsekään halua ehdoin tahdoin hankkia vihamiehiä.
Yrittää olla kohtelias. Sille on näköjään syynsä miksi häntä ei todellisuudessa oikein kiehdo seurasi.
Sanoin kerran tuollaiselle ihmiselle kovin hämmästyneenä, että "ai, miksi ihmeessä?" Hän ei sanonut siihen mitään, näytti vähän vihaiselta vain. Oletan, että jos tuollaisia joka kerta sattumalta tavatessamme sanoo, sitä sitten itse ehdottaa tapaamista vaikka siltä seisomalta, tai seuraavana päivänä.
Hän sitten poisti minut Facebook-kavereista ja Instassakin blokkasi :D
Ei ole minun ongelmani, jos hän ei hallitse oikeanlaista small talkia, tänne Suomeen sopivaa.
En itsekään tajua tuota tapaa. Erotessahan voisi vain toivottaa hyvää talven jatkoa tms.
Jos sanon niin sitä myös tarkoitan. Yleensä en sano.
Olisi aika ikävä sanoa, että voi hemmetti, sinäkö taas, en todellakaan haluaisi nähdä sinua saati jutella kanssasi. Siksi sanotaan kohteliaasti, että olisipa kiva joskus käydä kahvilla, mutta nyt on niin kiire, että harmijuttu, ei ehdi.
Minä sanoin yleensä, että olipa kiva nähdä. Puhun vain sen hetkisestä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanon niin sitä myös tarkoitan. Yleensä en sano.
Tuo on selkeää ja loogista toimintaa. Moni kuitenkin jättää tapaamiset sopimatta, jos kysyy nähdäänkö sitten vaikka ensi viikolla. Tulee vastaukseksi, että palataan tähän, mutta sitten henkilöstä ei enää kuulu mitään.
En sano kuin niille joita oikeasti haluan nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika ikävä sanoa, että voi hemmetti, sinäkö taas, en todellakaan haluaisi nähdä sinua saati jutella kanssasi. Siksi sanotaan kohteliaasti, että olisipa kiva joskus käydä kahvilla, mutta nyt on niin kiire, että harmijuttu, ei ehdi.
Missä on se kohtelias osuus? Joku voi tosissaan innostua siitä, että toinen vaikuttaa haluavan tavata ja jää odottamaan, että sitä varten järjestetään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on se kohtelias osuus? Joku voi tosissaan innostua siitä, että toinen vaikuttaa haluavan tavata ja jää odottamaan, että sitä varten järjestetään aikaa.
Juuri tästä syystä tyhmille ei pidä olla ystävällinen: he ottavat sen henkilökohtaisesti ja olettavat, että kohtelias ihminen sanamukaisesti tarkoittaa, mitä sanoo. Ei pidä edes hymyillä saati sanoa, että olipa kiva nähdä.
''Olisi kiva nähdä'' on mielestäni ihan normaali ilmaisu. Sama kuin ''olisi kiva voittaa lotossa''. Kumpaakaan ei tarvitse edes yrittää toteuttaa käytännössä, ajatuksena vain sillä hetkellä kiva.
No eihän se fiksua ole mutta itekin sorrun ehkä joskus tuohon, en usein kuitenkaan.
Sillä hetkellä oikeasti tarkoitankin sitä. Mutta sitten ei todellisuudessa kuitenkaan ole aikaa (lue: mene prioriteettilistan kärkeen)
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kerran tuollaiselle ihmiselle kovin hämmästyneenä, että "ai, miksi ihmeessä?" Hän ei sanonut siihen mitään, näytti vähän vihaiselta vain. Oletan, että jos tuollaisia joka kerta sattumalta tavatessamme sanoo, sitä sitten itse ehdottaa tapaamista vaikka siltä seisomalta, tai seuraavana päivänä.
Ei ole minun ongelmani, jos hän ei hallitse oikeanlaista small talkia, tänne Suomeen sopivaa.
Tämähän oli hyvä lopputulos molempien kannalta, kummankaan ei tarvitse teeskennellä enää kiinnostusta tavan vuoksi edes kauppareissulla kohdatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä tyhmille ei pidä olla ystävällinen: he ottavat sen henkilökohtaisesti ja olettavat, että kohtelias ihminen sanamukaisesti tarkoittaa, mitä sanoo. Ei pidä edes hymyillä saati sanoa, että olipa kiva nähdä.
Sinä olet tyhmä. Lupailet mitä sattuu. Etkö osaa lähteä paikalta sanomalla "moikka ja hyviä jatkoja" yms. Silloin ei synny mitään väärinkäsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli hyvä lopputulos molempien kannalta, kummankaan ei tarvitse teeskennellä enää kiinnostusta tavan vuoksi edes kauppareissulla kohdatessa.
Olihan se. Minä en ollut se, joka aina tavatessa tuon sanoin. Itse toivottelin illanjatkoja ja sen sellaisia.
En minä ikinä sano kenellekään, että olisi kiva taas nähdä, jos ei olisi. Se on eri asia, ehtiikö tavata. Olen tavannut parhaan ystäväni viimeksi v. 2019, jolloin hän oli meillä viikonlopun. Sitä ennen tavattiin edellisenä kesänä heillä. Ei se haittaa. Molemmilla on lapsia, eikä se tapaaminen ole kovin helppoa järjestää. Jos minulla on kesäloma kesäkuussa, hänellä se on ollut heinä- tai elokuussa. Normaalina viikonloppuna ei ehdi matkustaa niin kauas, tai se vaatisi ponnistelua. Silti sanon joka kerta kun puhutaan puhelimessa, että olisipa kiva nähdä ja jutella kasvokkain.
Montako kertaa olet itse ehdottanut tapaamista törmäilyjen välissä?