Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kulttuurierot Suomen sisäpuolella

Turku on Suomen reikä
04.02.2020 |

Olen muuttanut Itä-Suomeen länsirannikolta ja uuden kumppanini kanssa on kehkeytynyt seuraavanlainen ongelma:
Todella monessa parisuhteen uudessa tilanteessa reagoimme, ajattelemme ja toimimme eri tavoin. En olisi uskonut, että vain 600km etäisyys voisi muuttaa koko kulttuuria näin pahasti. Ja vaikeinta on se, että vaikka toimin tilanteissa siten, miten olen länsirannikolla tottunut toimimaan, kumppanini suuttuu minulle tosissaan, koska olettaa että reagoin asioihin eri tavalla, koska olen idiootti enkä ajattele häntä yhtään.

Olemme tapelleet näiden tilanteiden johdosta lähes kymmeniä kertoja ja olemme lähes joka kerta päätyneet tilanteeseen, että joudumme toteamaan että se, mikä on täällä Itä-suomessa "normaalia", ei olekaan siellä, mistä minä olen kotoisin. Ja sama toisinpäin. Silti alkaa aidosti harmittamaan se, että jokaisessa uudessa tilanteessa kumppanini suuttuu minulle, koska en toimi siten, miten täälläpäin ihmiset normaalisti toimivat. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että kun tulee sellainen olo, että hän loukkaantuu minun käytöksestäni, hän ensin kysyisi että miksi tein niin, koska 90% tilanteista on sellaisia, etten ole itse edes tajunnut, että sellainen käytös ei olekaan OK täällä päin Suomea. Silti uusissa tilanteissa edelleenkin lähtökohtaisesti kumppani suuttuu tulisesti, sen sijaan että yrittäisi edes miettiä, että johtuuko outo reaktioni asioihin "kulttuurierosta"

Onko vinkkejä, miten saisin kumppanini aidosti ymmärtämään, että en toimi hänen näkökulmastaan kuin idiootti, vaan siten, miten omalla kotiseudullani on aina toimittu ilman ongelmia. Vai onko tämän Turku-Savo -akselin kulttuurishokki vaan tuhoontuominnut suhteemme

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt ole kyse mistään kulttuurieroista, vaan siitä, että kumppanisi on urpo.

Vierailija
2/44 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä kyllä yhtään mitä tuollaiset tilanteet voisi olla, kyllä suomalaiset on niin samanlaisia, ja yleensäkin länsimaalaiset.

Miksi et sano mitään esimerkkiä jotta me muut voitaisiin jotenkin neuvoa tai päätellä edes sen että liittyykö tämä nyt paikalliseen kulttuuriin vaan pelkästään teihin kahteen ihmisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaiset on ihan omituisia, joten en yhtään ihmettele mikäli niiden kanssa tulee ongelmia. Turkulaiset tykkää kyttyrää, jos kysyt mitä sulle kuuluu tai mistä olet kotoisin. Tervehtiminen bussipysäkillä ei ole sallittua vaan se on tuppautumista toisen reviirille. Mikään rakentaminen Turussa ei onnistu vaan tulee sutta ja sekundaa.

Vierailija
4/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taas ongelmissa savolaisten kanssa. En yllättynyt.

Vierailija
5/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde heti. Hän on narsisti, joka yrittää saada sinut tuntemaan itsesi tyhmäksi ja kelvottomaksi.

Vierailija
6/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ymmärrä kyllä yhtään mitä tuollaiset tilanteet voisi olla, kyllä suomalaiset on niin samanlaisia, ja yleensäkin länsimaalaiset.

Miksi et sano mitään esimerkkiä jotta me muut voitaisiin jotenkin neuvoa tai päätellä edes sen että liittyykö tämä nyt paikalliseen kulttuuriin vaan pelkästään teihin kahteen ihmisinä.

...ja kuinka pihalla ihminen saattaa ollakaan.   

Vierailija
7/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään miksi monikulttuuriset liitot hajoavat jopa moninverroin useammin. Jä nämä on sentään samasta maasta.

Ja jos urpona pidetään alhaisen älykkyyden omaavaa niin niitähän maailmalla juuri riittääkin.

Vierailija
8/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossahan ei ole edes ns. etnistä lähiötä. Kertoo kaiken paikasta, jos on noin iso kaupunki, eivätkä edes ulkomaalaistaustaiset viihdy siellä, venäläisiä lukuunottamatta.

Vierailija
9/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kulttuurierot on monesti sellaisia pieniä asioita, joita itse ei edes tajua ennenkuin niihin oikeasti törmää.

Hyvä esimerkki on, että jos menet kylään niin vietkö omat lakanat mukanasi?

Tämä tapa jakaa Suomen itä-länsi suunnassa. Toki on yksittäisiä perheitä/sukuja joissa, tehdään eri tavalla kuin omalla alueella yleensä, mutta jotkin tavat ovat voimakkaammin esillä eri aluilla.

Vierailija
10/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä?

Mutta joka tapauksessa: jos teillä on koko ajan riitoja ja tappelua niin seurustelunne on tehnyt tehtävänsä ja osoittanut, että ette sovi yhteen. Helpompi luovuttaa nyt kuin mennä ensin avo- tai avioliittoon ja erota vasta sitten.

Vierailija
11/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kulttuurierot on monesti sellaisia pieniä asioita, joita itse ei edes tajua ennenkuin niihin oikeasti törmää.

Tämä tapa jakaa Suomen itä-länsi suunnassa. Toki on yksittäisiä perheitä/sukuja joissa, tehdään eri tavalla kuin omalla alueella yleensä, mutta jotkin tavat ovat voimakkaammin esillä eri aluilla.

Jos tuollaisesta asiasta saa _tappelun_ aikaiseksi, niin jotain muutakin on kyllä nyt taustalla.

Vierailija
12/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummalla puolella tuodaan omat ja kummalla ei? Olen itse lännestä, nykyisin asun idässä (ja siinä välissä vietin hetken keskemmällä), ja olen törmännyt ympäri Suomen molempiin tapoihin :D

Vierailija
13/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, eli kumpikin tulee umpijuntti taustasta ja eri kulttuureista eikä kumpikaan oikein tajua että suomen sisällä on aika monta varsin erilaistakin kulttuuria. Jo ihan kotimaista, puhumattakaan että on noita maahantulleita.

Vierailija
14/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei muuta kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään miksi monikulttuuriset liitot hajoavat jopa moninverroin useammin. Jä nämä on sentään samasta maasta.

Ja jos urpona pidetään alhaisen älykkyyden omaavaa niin niitähän maailmalla juuri riittääkin.

Kiitos kun toit tämän asiaan kuulumattoman kontribuutiosi tähän.

Jos täältä kotimaasta etsii alhaisen älykkyysosamäärän omaavia urpoja niin persuja kauemmaksi ei tarvitse lähteä.

Vierailija
15/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, eli kumpikin tulee umpijuntti taustasta ja eri kulttuureista eikä kumpikaan oikein tajua että suomen sisällä on aika monta varsin erilaistakin kulttuuria. Jo ihan kotimaista, puhumattakaan että on noita maahantulleita.

Kuulostaa siltä, että tuo "kulttuuriero" on narsistille tekosyy alistaa toista.

Vierailija
16/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sisällä on valtavia kulttuurieroja. Olen hämäläinen juuriltani ja sielultani. Helsingissä oli helppo olla, siellä saa olla kuka on, ketään ei kiinnosta, ai kuinka ihanaa. Asun nykyään Turussa ja täällä ei kommunikoida sitäkään vähää mitä Hämeessä. Ihmiset ovat todella sisäänpäin kääntyneitä. Anoppi on karjalainen utelias, puhelias ja tunkee nenänsä kaikkiin asioihin. Niin siinä tulee kulttuuriero valtavasti esiin. Aivan eri maailmasta, koen olevani ruotsalaisten ja saksalaisten kanssa paljon enemmän samassa maailmassa.

Vierailija
17/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakana, häh? Pitäisi varmaan tuoda lepolasse, tyynyt ja peittokin sitten samalla. Ja varmaan parasta että tuon omat ruuatkin sitten. Ja kummallako puolella moinen?

Onneksi suomenruotsalaisilla on tarpeeksi lakanoita vieraille ja on jopa pesukoneita ja kuivalinkoja eikä sähkölasku ole ongelma... tai mistä lie on kiinni...

Vierailija
18/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurioeron Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välillä huomaa helposti ajamalla ns "Sinisen tien" poikki Suomen.

Ruotsinkielisellä länsirannikolla talot tien varrella ovat kuin satukirjasta: Hyvässä maalissa, pihanurmikot leikattu ja piha-aidat ja - portit nikkaritaidon mestarinäytteitä.

Vähän ennen Viitostien ylitystä näet ensimmäiset polkupyörän renkaat pihakoivun oksalle heitettynä, auton- ja moponromut pihoilla muovisten AIV-kanisterien seassa.

Tiedät: Nyt olet Itä-Suomessa! Jeee!

Vierailija
19/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pähkinälinnan rauhan raja... toisella puolella sivistys ja toisella puolelle kehittyi jotain ihan muuta

Vierailija
20/44 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pähkinälinnan rauhan raja... toisella puolella sivistys ja toisella puolelle kehittyi jotain ihan muuta

Niinpä... itäpuolella säilyi vanha suomalainen kulttuuri, lännestä se hävitettiin ja väitettiin että metsäläissuomalaisilla ei koskaan sellaista ollutkaan.