Teen kolme ruokaa päivässä joka päivä! Alan kyllästymään!
Eli Meillä on nelihenkinen perhe, äiti, isä ja kaksi teini-ikäistä lasta. Ensinnäkin mies ja poika syövät todella suuria määriä, mitään ei jää heidän jäljiltään.
Mutta siis ongelmaan:
Laitan 3 ruokaa illalliseksi, viikonloppuisin kolme ruokaa hyvässä lykyssä lounaalle ja kolme illalliselle.
Liikaa työtä! Mies ei syö juuri mitään, vain perunaa ja kastiketta. Kokoliha kelpaa tai makkara/nakki. Tyttö on vegaani ja poika urheilee joten tarvitsee kunnollista proteiiniä, mitä ei soossista saa.
Periaatteessa lapset voisivat laittaa ruokaa ja joskus harvoin niin tekevätkin, mutta heillä elämä on niin aikataulutettua harrastusten ja koulun kanssa, että en ole tohtinut vaatia. Etenkin tyttö on kiireinen kun käy osa-aikatyössä vielä lisäksi.
Milloin tämä iänikuinen ruuan laitto loppuu? Minä pidän siitä kyllä, mutta rajansa kaikella!
Muilla vastaavaa?
Kommentit (66)
Faith kirjoitti:
Mielestäni kaikilta perheenjäseniltä voi odottaa ruoanlaittoa aina välillä, jos lapsetkin ovat jo teinejä. Varsinkin, kun on heillä on erityisvaatimuksia.
Viisi vuotiaasta alkaen lapset olleet mukana ruuanlaitossa kykyjensä mukaan. Nyt pidetty lapset kokkaa-päiviä ja 11v haluaa yksinkin kokata. Toki olen sivussa seuraamassa, neuvomassa ja tarvittaessaauttamassa. Taidot kertyy kokoajan ja teini-iässä pitäisi olla ihan arkipiväistä, että lapset kokkaa myös.
Teemme yhden ruuan illassa ja sitä syödään. Jokainen saa osallistua kokkaamiseen ja kertoa toiveitaan. Aina ei kaikkien toive toteudu saman iltana.
Täysin naurettavaa. Lapset on jo isoja, niin on oletettavasti mieskin, eikä kukaan osaa tehdä ruokaa? Poika vaatii salaattia, poika tehköön salaattia. Tyttö haluaa vegaaniruokaa, ei kun tekemään. Mies tehköön soossinsa.
Tsiisös. Minä teen meillä pääasiassa ruoat koska pidän siitä. Mies ja lapset syö lihaa, minä en, ei ole ollut ongelma. Eikä mene tuntikausia päivässä kun tekee ISOJA annoksia ja pakastaa osan.
Myöskään mieheni ei ole kädeton, jos en ehdi kotiin kokkaamaan, tekee itse. Myös mulle ja lapsille. Onko sun perhe "vähän" lellitty?
Naurettavaa toi vegaanipelleily vanhempien katon alla. Voi luoja. Likka voi jättää lihat ostamatta itse sitten aikuisena mut alaikäisenä vanhempiensa ruokittavana saa syödä tasan sitä mitä muutkin. Itse en alkaisi millekään teinille tekemään toista ruokaa jonkun naurettavan aatteen takia.
En ymmärrä koska lapset sai alkaa päättää, mitä perheessä syödään... voi opetella itse laittamaan ruokaa jos ei tarjottu kelpaa. ei ihme että äidit on niin takakireitä, mut oma syyhän se on jos tollaseen suostuu
Jos ihminen omasta tahdostaan asettuu tuohon asemaan toisten vaatimusten kohteeksi niin oma vika. Jos olet kotirouva niin kokkaaminen kuuluu työhösi. Jos olet töissäkäyvä niin jaat hommat muiden kanssa. Sinun velvollisuutesi ei ole silloin raataa toisten muonan eteen.
Teet ruoan ja jos ei kelpaa niin tehkööt itse itselleen sopivaa. Lopeta perheesi ja heidän oikkujensa palvominen.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa toi vegaanipelleily vanhempien katon alla. Voi luoja. Likka voi jättää lihat ostamatta itse sitten aikuisena mut alaikäisenä vanhempiensa ruokittavana saa syödä tasan sitä mitä muutkin. Itse en alkaisi millekään teinille tekemään toista ruokaa jonkun naurettavan aatteen takia.
Mun vanhemmat ajatteli juuri näin. Varmaan siksi painoin teininä 45 kiloa. Tämä siis 90-luvulla ja ei, en edelleenkään syö lihaa. Että niin naurettava aate :)
Niin, ja olisin tehnyt omat ruokani jos vanhemmat olisi ostaneet aineksia niihin. Mutta kun ei, pakko olla vain lihaa.
T. Kasvissyöjä
Käytkö itse töissä vai oletko kotona? Ihmeellisen nirso puoliso, jos sille riittää perunat, niin keittäisin kerran viikossa ja loput saisi paistella itse itselle. Luulisi yhden keitonkin riittävän ja kasvikset sivuun, ennen mahdollisen lihan lisäämistä, niin yhdestä kattilasta saa jo kaikki.
Uunimakkarakin menee muutama sortti eri makkaroita ja vegenakkeja samalle pellille.
Teetkö siis 3 eri sorttia yhden hengen annoksia joka päivä?
Jos ei tehty ruoka kelpaa, sitten ollaan syömättä tai tehdään itse omat sapuskat. Rajansa paapomisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ajatteli juuri näin. Varmaan siksi painoin teininä 45 kiloa. Tämä siis 90-luvulla ja ei, en edelleenkään syö lihaa. Että niin naurettava aate :)
Niin, ja olisin tehnyt omat ruokani jos vanhemmat olisi ostaneet aineksia niihin. Mutta kun ei, pakko olla vain lihaa.
T. Kasvissyöjä
Teini-ikäinen osaa jo itsekin käydä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. KasvissyöjäTeini-ikäinen osaa jo itsekin käydä kaupassa.
Toki osaa. Kerrotko vielä mistä se teini saa rahaa jos ei vanhemmat anna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä vaikka töihin. Monet teinit tienaa esim. jakamalla mainoksia.
Meillä minä olen vegaani ja mies kasvissyöjä. Kokataan kotona vegaaniruokaa ja jos mies haluaa jotain muuta, hän tekee sen itse. Ei ole ollut ongelmia.
Itseppä olet kuoppasi kaivanut. Yritä nyt sitten elää valintojesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä vaikka töihin. Monet teinit tienaa esim. jakamalla mainoksia.
Meillä esim. ei saanut mennä töihin, vanhemmat kielsi.
T. Toinen joka oli teininä järkyttävän laiha
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni tämä on törkeää ajattelua. En _ikinä_ naureskelisi lapseni aatteille. Voidaan aivan hyvin yhdessä opetella tekemään vegaaniruokaa. Jos se on hänelle tärkeää, miksi ei? Ihme ajatusmaailma, syöt mitä minä sanon. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen vegaani ja mies kasvissyöjä. Kokataan kotona vegaaniruokaa ja jos mies haluaa jotain muuta, hän tekee sen itse. Ei ole ollut ongelmia.
Meillä minä olen kasvissyöjä ja mies sekasyöjä. Teen ihan ilolla hänelle liharuokia koska pidän kokkaamisesta. Ei tarvitse pakottaa omaan ruokavaliooni. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tehkööt omat ruokansa ja puolet perheen muista ruoista. Lisäksi teette isommat määrät kerralla. Asia ratkaistu.
Mies ei oikein viihdy keittiössä.. oli pitkään äitinsä passaama, kysyi kerran täytyykö kananmunia hämmentää kun keitin niitä ja pyysin että katsoisi ettei kiehu yli. Eli aika alkutekijöissä on hänen koulutus.
Ei sinun asiasi ole häntä opettaa. Kuolee nälkään jos ei opettele itse.
Ostat miehelle seuraavaksi synttäri, isänpäivä, joululahjaksi lahjakortin kokkauskurssille...
Meillä mies osasi tehdä viittä ruokalajia, kun alettiin olemaan yhdessä. Hänellä oli sentäs intoa vähän opetella. Käytiin yhdessä Marttojen kursilla ja kävi itse kaverin kanssa miesten ruuanlaitto-kurssilla. Sitten tein meille ruokalistan, jossa on ohjeet mukana. Siitä pystyy se, joka ekana tulee kotia aloittamaan ruuanlaiton. Oli sitten isä, äiti tai teini...
Saavutetuista eduista on hankala luopua, mutta nyt on otettava vakava keskustelu miehen kanssa.
Teinit osaavat tehdä itse ruokiaan - vegaanin on oikein hyvä oppia ruuanlaittoa.
Meillä mies ei osannut mitään (eineksillä ja leivällä kasvatettu) kun aloimme olla yhdessä hänen ollessaan 30v. Innostui ruuanlaitosta ja on nyt 24v myöhemmin todellinen gurmandi. Ei voi ymmärtää mitä skeidaa on joskus syönytkään.
Meillä tehdään yksi ruoka jota syödään tai ei. Aika usein esim kasvisruuat on luontaisesti vegaaneja, en edes mieti asiaa mutta usein tehdään liharuokia. Kaikki kelpaa
Mikä ukkosi ongelma on? Miksi hän on noin jääräpää? Eikö häntä itseään hävetä vaatia sinulta itsensä passaamista? Mitä jos joutuisit vaikka sairaalaan? Äitinsäkös hyppäisi remmiin välittömästi soosinkeittäjäksi? Haloo!