Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen kolme ruokaa päivässä joka päivä! Alan kyllästymään!

Vierailija
03.02.2020 |

Eli Meillä on nelihenkinen perhe, äiti, isä ja kaksi teini-ikäistä lasta. Ensinnäkin mies ja poika syövät todella suuria määriä, mitään ei jää heidän jäljiltään.
Mutta siis ongelmaan:
Laitan 3 ruokaa illalliseksi, viikonloppuisin kolme ruokaa hyvässä lykyssä lounaalle ja kolme illalliselle.
Liikaa työtä! Mies ei syö juuri mitään, vain perunaa ja kastiketta. Kokoliha kelpaa tai makkara/nakki. Tyttö on vegaani ja poika urheilee joten tarvitsee kunnollista proteiiniä, mitä ei soossista saa.
Periaatteessa lapset voisivat laittaa ruokaa ja joskus harvoin niin tekevätkin, mutta heillä elämä on niin aikataulutettua harrastusten ja koulun kanssa, että en ole tohtinut vaatia. Etenkin tyttö on kiireinen kun käy osa-aikatyössä vielä lisäksi.
Milloin tämä iänikuinen ruuan laitto loppuu? Minä pidän siitä kyllä, mutta rajansa kaikella!
Muilla vastaavaa?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies teki itselleen maistuvaa ruokaa ja minä samoin vuorotellen. Jos ei jollekin perheenjäsenelle kelvannut, niin sai syödä sitten vaikka leipää. Meillä ei tehty ruokaa edes joka päivä, vaan yhdestä satsista riittä 2-3 päiväksi 4-henkiselle perheelle.

Vierailija
22/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei poika siis voi syödä kokolihaa tai makkaraa?

Voi toki, mutta ei hän ole tottunut siihen, ainakaan jatkuvasti. Kokoliha menee kyllä, mutta siihen on oltava salaatti ja muut lisukkeet. Keitetyt perunat uppoavat pojalle vain harvoin.

Apua, olet siis aina tehnyt nämä eri ruoat eikä tämä olekaan mikään viime aikojen juttu! Miehesi on ilmeisesti aina vetänyt soossiaan mutta lapsille olet silti tehnyt jotain muuta?

Joo, mies syö vain soossia ja perunaa. On ollut sellainen aina.. lapsille olen aina tehnyt muuta ruokaa ja helpompaa se oli kun olivat molemmat pieniä ja söivät kaikkea. Itse syön mitä sattuu jäämään, kaikki kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ja teinipojat syövät koulussa lounaan. Illalla pari hedelmää ja leipää. Viikonloppuisin sitten enempi kotona, mutta sitten kokataan yhdessä.

Laitosruokaa ja leipää teinille?

Välillä kebua.

Vierailija
24/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa, kukaan ei tee itse elämäänsä noin vaikeaksi.

Vierailija
25/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma taas. Jos mun (max kerran päivässö, usein teen kolmeksi päiväksi kerran ruokaa) ei kelpaa, niin joka iikka tekee itse ruokansa ja perheessä kokkaa muutkin kuin minä.

Teini jotain hifistelee proteiiniensä kanssa kun käy. Eli käy itse kaupassa ja tekee ruokansa.

Herää nainen.

Kannattaa huomioida, ettei proteiinin tarve olennaisesti kasva vaikka energiankulutus kasvaa. Urheilijakaan ei siis tavallisesti tarvitse mitään erityistä proteiinitankkausta tai edes mitään erityisiä ”hyviä” proteiineja. Sitä saa riittävästi ihan tavallisista aterioista: maidosta, leivästä, kaurapuurosta, ruisleivästä, kananmunasta, kalasta, lihasta, pavuista jne. Salaattia te voitte kaikki syödä, varmaan kannattaakin.

Vierailija
26/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää joskus vaikka huoltsikalle tai vastaavaan kohtuu hintaiseen paikkaan syömään. Hinnat kympin pintaan kpl. Jokainen tilaa, mitä haluaa. Helpottaa sun arkeas. Teinit voivatkin sitten kotona siivota ja tehdä kotitöitä. Uunissa kypsyy samoilla tulilla monenlaista ruokaa yhtäaikaa. Itse en alkaisi passaamaan. Tekisin vain yhden aterian lisukkeinen, ja jokainen valisee siitä mitä syö. Esim uunikasvikset ja -perunat ja uuniin myös liha tai kala, kaikki yhtä aikaa.

Vierailija
27/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän hilloat siellä oikeaa peräkammarin poikaa!

Vierailija
28/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää joskus vaikka huoltsikalle tai vastaavaan kohtuu hintaiseen paikkaan syömään. Hinnat kympin pintaan kpl. Jokainen tilaa, mitä haluaa. Helpottaa sun arkeas. Teinit voivatkin sitten kotona siivota ja tehdä kotitöitä. Uunissa kypsyy samoilla tulilla monenlaista ruokaa yhtäaikaa. Itse en alkaisi passaamaan. Tekisin vain yhden aterian lisukkeinen, ja jokainen valisee siitä mitä syö. Esim uunikasvikset ja -perunat ja uuniin myös liha tai kala, kaikki yhtä aikaa.

Ei mies lähde mihinkään huoltoasemille syömään. Ja perunat ja kastikkeet pitäisi silti hänelle tehdä.

Lasten kanssa on joskus käyty ravintoloissa. Vegaanisia vaihtoehtoja on täällä vaan niin vähän.

Vierailija
29/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kummallista näin 30v naisena. Lapsuuden kodissa lapset osallistuttiin aina ruuanlaittoon kun isä oli töissä. Isä kokkasi sit viikonloppusin. Jos jollekulle ei kelvannut niin se kaivoi kaapista leipää.

En usko että teinipoikasi tarvitsee proteiinia mitenkään ruhtinaallisesti, muutama kananmuna tai läjä raejuustoa riittää ruuan kylkeen. Proteiinin saannin tärkeyttä liioitellaan jotta rahkat ja muut myisivät.

Luulisi että kasvissyöjä teini haluaisi itse osata kokata. Joku makaroni- tai vaikka kaalilaatikko on helppo tehdä, osaan laitat jauhelihaa ja osaan soijarouhetta.

Proteiinipitoista ruokaa voi tehdä myös lihattomana, kai teillä voi syödä myös kasvisruokaa? Esim intialaiset reseptit kehiin, niistä ei välttämättä edes tajua että eivät sisällä lihaa.

Eniten ottaa päähän tuo ukkos. Meinaako se oikeasti lopun elämäänsä odottaa että sä olet ruokkimassa?

Nyt alkaa olemaan viimeisiä hetkiä antaa muillekin vastuuta kokkaamisesta, sä kasvatat ne uusavuttomiksi.

Vierailija
30/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, että huolehdit lastesi ruoista, mutta vihaksi pistää tuo miehen hyysääminen! Ihanko suoraan mamman helmoista sen hait? Ja samalla opettelit sen oikean soossin valmistamisen? Lapsetkin on teineiksi ehtineet, mutta mies ei siinä sivussa ole oppinut omaa ruokaansa valmistamaan? Oikeasti ihan törkeää!

Vierailija
31/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattivalittajan uusi roolihahmo? Jutut samaa tyyliä ja mikään ratkaisu ei käy.

Vierailija
32/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllästynyt tekemään noin paljon ruokaa, kai olet sanonut perheellesi siitä? Täällä ehdotellaan miten voisit keventää taakkaasi ja sinä vain torppaat ja selittelet. Mitä ihmettä oikein haluat?

Vierailija
33/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa, että huolehdit lastesi ruoista, mutta vihaksi pistää tuo miehen hyysääminen! Ihanko suoraan mamman helmoista sen hait? Ja samalla opettelit sen oikean soossin valmistamisen? Lapsetkin on teineiksi ehtineet, mutta mies ei siinä sivussa ole oppinut omaa ruokaansa valmistamaan? Oikeasti ihan törkeää!

Joo, teinejä pitää hyysätä ja miestä vihata.

Vierailija
34/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soossia ja perunaa, voi v*ttu, laittakoon ite.

Vierailija
35/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me voidaan ruveta kirjekavereiksi, teen la ja su ruokaa 4-5 tuntia per päivä, arkisin 1-2 tuntia per päivä. Aina kaikki loppu. Eineksiä meillä ei syödä, mies vaatii luomuruokaa. Kaikki onnellisia-not...

Vierailija
36/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, teen itse kerralla pari uunipannullista toosi hyviä laatikkoruokia, paistuu kiertoilmalla kaikki kerralla ja riittää varmasti moneksi päiväksi. Samoin teen 5l kattilallisen kasvis/liha tai /kala tms keittoa .

Siinäpä on syömistä viikoksi ja jokainen saa hedelmät , kasvikset ja juurekset ihan itse ,jos huvittaa. Kanamunissa ja rahkassa on myös huippumäärät proteiinia j, jos ei papUruuat kelpaa.

Siis joka viikko yks päivä, siinä mene 3-4h ,jolloin teen kaikki lämpimät ruuat - Melläkin on pakastin 😇

Vierailija
37/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina perus pataruuan tai keiton. Siitä saa heti mikrossa valmista lämmintäruokaa. se kestää yleensä noin 4 päivää. Muuta ruokaa saa tehdä kukin itselleen. Ostan kyllä kaikkea kaappiin että siitä saa tehdä.  En ala pelleilemään sen ruuan kanssa. Mies söisi kaiken aikaa. sanon vain etten passa enempää enkä illalla ala passata ketään. Mies on m eillä ihan ahmatti, onneksi osaa ehdä ruokaa.

38/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaiken lihan kanssa tarvitse soosia laittaa ollenkaan mielestäni. Esim. jos teette, vaikka koko perhe yhdessä viikonloppuna, valtavan ison määrän lihapullia pakastimeen, niitä voi lämmittää perunoiden tai spagetin kanssa. Samoin uunilohta ei tarvitse kokata juuri lainkaan, vaan se valmistuu itsestään uunissa.

Mielestäni kaikilta perheenjäseniltä voi odottaa ruoanlaittoa aina välillä, jos lapsetkin ovat jo teinejä. Varsinkin, kun on heillä on erityisvaatimuksia.

Olin itse kasvissyöjä kotona asuessani lukioaikana, ja monta kertaa viikossa valmistin itse kasvisversion itselleni. Erotin yhteisestä ruoasta osan itselleni ennen lihan lisäämistä ja laitoin siihen linssejä, papuja tms.

Vierailija
39/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarkoitus torpata kenenkään ehdotuksia, hyviä tulikin, kiitos niistä!

Olen oikeasti aika väsynyt nyt mieheeni ja hänen saamattomuuteensa. Jotenkin se nyt korostuu kun lapsetkin ovat jo isoja. Mies on asiantuntijatyössä ja on huippu alallaan, mutta nämä käytännön jutut eivät vaan tahdo olla hänen juttunsa. Mies on tosiaan juro jörö eikä vanha koira opi uusia temppuja. Minun on vaan hyväksyttävä se tai erottava.

Vierailija
40/66 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, teinejä pitää hyysätä ja miestä vihata.

Omaa miestä pitää rakastaa, mutta ei tuo ole merkki siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi