Mille alalle soveltuu varautunut ja hiljainen ihminen?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi
Tradenomiksi soveltuu paremmin avoin ja paljon puhuva ihminen.
Asianajaja. Oikeasti! Tavis AA ilman oikeudenkäyntejä ei koskaan kohtaa ihmisiä.
Olen nyt noin vuoden ajan hakenut töitä, ja tuntuu, että asiantuntijatehtävistä lähes kaikki sopivat paremmin ulospäinsuuntautuneille ihmisille kuin varautuneille introverteille. Oikeastaan kaikki työt tehdään tiimeissä, ja todella moniin töihin näyttää kuuluvan enemmän tai vähemmän esiintymistä ja yhteydenpitoa asiakkaiden kanssa, mikä sekin usein tapahtuu englannin kielellä.
Ei mihinkään, koska nykyään jo työhaastattelussa pitää olla niin itseään esille tuova ja supliikki että ei mitään järkeä. Sillä ei ole merkitystä, kuinka hyvin osaat ko. alan, jos et osaa puhua itseäsi esille.
Vierailija kirjoitti:
Ala kuin ala, jopa asiakaspalvelu sopii. Harempi firma pyörii vain niiden hyvien tyyppien ja suupalttien varassa, tarvitaan myös vähemmän impulsiivista porukkaa tasaamaan toimintoja.
Nykyään yhä useampi pyörii suupalttien varassa ja meno on sen mukaista. Ei siis pyöri. Ihmettelen, miten tästä maasta on joskus saatu jotain edistyksellistä irti ja lyhyessä ajassa ei enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-alalle.
Tätä kannattaa sitten tarkasti miettiä. Esim. koodarit "joutuu" kyllä aika paljonkin kommunikoimaan oman ja muiden tiimien kanssa. Useimmissa paikoissa täytyy myös pystyy parin viikon välein esittelemään esim. koko softaosastolle, mitä on saanut tehtyä.
Minulle, varautuneelle ja hiljaiselle ihmiselle, tuo tuli aika epämieluisana yllätyksenä. Kai tässä on 4 vuoden aikana tullut kasvettua henkisesti jonkin verran, mutta vihaan kyllä edelleen demopäiviä.
On alalla paljon muunkinlaisia hommia kuin tuollaista agile-ryynäystä... Itse koodaan työkseni ja teen 100% etätyötä. Kenenkään kanssa ei tarvitse kommunikoida edes muuten kuin sähköposteilla tai Skypen tekstittelyn kautta, ja työtiketit tulee Jiraan. Sieltä sitten kuittailen tehdyksi ja testaajat testaa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkija.
Tämähän on loistava ehdotus, koska yhtään ei varmaan haittaa tutkijoille kuuluva opetusvelvollisuus, tutkimuksen esitteleminen kongresseissa/rahoittajille/projektiryhmälle, kommunikointi tutkimusryhmän kanssa ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään, koska nykyään jo työhaastattelussa pitää olla niin itseään esille tuova ja supliikki että ei mitään järkeä. Sillä ei ole merkitystä, kuinka hyvin osaat ko. alan, jos et osaa puhua itseäsi esille.
Ja sitten työnantajat ihmettelee, että miksi ei löydy sitoutuneita, luotettavia työntekijöitä.
Ei tietenkään löydy kun palkkaavat puhelahjojen perusteella. Hiljaiset,vrauhalliset ja itse työhön mielellään keskittyvät yleensä hylätään ensimmäisenä, sillä he eivät vaikuta yhtä luotettavilta ja päteviltä kuin hyvät puhujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija.
Tämähän on loistava ehdotus, koska yhtään ei varmaan haittaa tutkijoille kuuluva opetusvelvollisuus, tutkimuksen esitteleminen kongresseissa/rahoittajille/projektiryhmälle, kommunikointi tutkimusryhmän kanssa ym ym.
Monille hiljaisille ei asiasta tai työstä puhuminen tuota ongelmia. Ongelma on yleensä se small talk. Se vie kaikki voimat ja ahdistaa, kun taas asiasta, varsinkin omasta projektista on ihan kiva puhua.
Olen hiljainen ja varautunut, mutta pärjään ihan hyvin sosiaalisessa ja kanssakäymistä vaativassa työssä. Siihen oppii ja kasvaa. Työminä ja "oma minä" ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Olen hiljainen ja varautunut, mutta pärjään ihan hyvin sosiaalisessa ja kanssakäymistä vaativassa työssä. Siihen oppii ja kasvaa. Työminä ja "oma minä" ovat eri asioita.
Tätä olin myös tulossa sanomaan. Olen itse asiakaspalvelutyössä ja vaikka oikeasti kammoan sosiaalisia tilanteita, ei sitä työminästäni varmaan ikinä arvaisi. 😅
Hiljaisimmat tuntemani ihmiset ovat toimineet pianonvirittäjänä, pakettiauton kuljettajana, tehdastyöläisenä, kielentarkistajana ja laboranttina. En osaa sivusta päin sanoa, miten hyvin ovat kokeneet soveltuvansa näille aloille, mutta hommansa ovat ainakin hoitaneet ihan ok.
Mä olen ekonomi ja töissä Business Controllerina. Saan tehdä töitä yleensä kaikessa rauhassa ilman muita ihmisiä, paitsi joskus harvoin joku kokous. Silloinkaan ei yleensä pakko puhua jos ei halua. Lisäksi hyvä palkka, mielenkiintoinen työ ja työajat saa itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija.
Oma tutkijanurani kaatui juuri siihen, ettei minusta ollut esiintymään eikä luomaan suhteita kollegoihin ympäri maailmaa. Pelkkä hyvin tehty kirjallinen työ (väitös, julkaisut) ei riitä.
Kaikissa ammateissa joutuu sen verran pärjäämään sosiaalisissa tilanteissa, että pystyy kommunikoimaan esimiehelle jos on jossain joku ongelma, kysymään jos on kysyttävää ym. Mutta sen yli ei tarvitse kaikissa duuneissa paljoa mennä. Teen itse siivoustyötä tällä hetkellä, työkaverit on hyvin hiljaista porukkaa eivätkä keskustele mistään muusta kuin pakollisista työasioista, ja suurin osa päivästä meneekin toki yksin kun kukin siivoaa omaa aluettaan. Periaatteessa kaikki sellainen jossa ei olla suorassa kontaktissa asiakkaisiin, sopii hiljaiselle ihmiselle jos tosiaan kuitenkin kykenee hoitamaan työkommunikaation.
Hoitoalallahan näitä oli, pelokkaita miellyttäjiä, ei tietenkään olisi sopinut, mutta äkkiä laitettiin ruotuun välittömät ja iloiset henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija.
Oma tutkijanurani kaatui juuri siihen, ettei minusta ollut esiintymään eikä luomaan suhteita kollegoihin ympäri maailmaa. Pelkkä hyvin tehty kirjallinen työ (väitös, julkaisut) ei riitä.
Kohtalotoveri! Lisäksi oman tutkimuksen jatkuva esiin tyrkyttäminen, verkostojen luominen vimmatusti muidenkin potentiaalisesti hyödyllisten ihmisten kuin kollegojen kanssa, huoh.
Meidän alalla on hieman akateeminen taso laskenut kun useimmat lahjakkaimmista on savustettu pois supliikkiväen toimesta, mutta eipä tuo tunnu menoa haittaavan.
Mietin samaa. Tykkään kyllä yleensä ihmisistä, mutta koen aina sosiaaliset tilanteet jotenkin kiusallisiksi. Täytyisi ehkä vaan harjoitella ihmisten kanssa olemista.
Vähissä on vaihtoehdot. Varsinkin, jos fysiikka ei kestä raskasta ruumiillista työtä tai ei osaa käyttää koneita.
T. Itsekin hiljainen ja alan vaihtoa miettivä