Kelan kyykyttämät
Aloitan tässä uuden keskusteluketjun jonne kaikki voivat purkaa ketutustaan kelan kyykyttämisen tai kelan oikeuden tajun vastaisten päätösten johdosta. Voi olla että ketju jää hyvin lyhyeksi sillä kelahan on erittäin reilu ja inhimillinen instituutio joka on aina pienen ihmisen asialla.. Vaihtoehtoisesti voi risujen sijasta toki antaa kiitoksiakin.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.
Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:
-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa
-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)
onko sulla luulotauti? jos olisit oikeasti kipeä niin saisit sen b-todistuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.
Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:
-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa
-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)Toimeentulotuessa ei ole mitään määräaikaa, miten kauan sitä myönnetään kuten esim. sairauspäivärahassa tai äitiyspäivärahassa. Ole rauhassa kuolemaasi asti yhteiskunnan elätti.
Toimeentulotukea ei koskaan leikata mutta perusosaa voidaan kyllä leikata.
Voit rauhassa ilmoittautua työkkäriin kokoaikatyön hakijaksi. Ei ole mitään vaaraa, että sinut palkattaisiin mihinkään.
Miten ei ole vaaraa? Mites kun tuökköristä soittelevat ja tuputtavat kuntouttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se joka kyykyttää kelaa. Antaa p*skiaisten maistaa omaa lääkettään. Töitä teen freelansserina nettihommia ulkomaiselle firmalle joka päivä 5-6h, palkka siitä (n.1800e/kk) tulee suoraan paypal tililleni josta verottaja ja kela luonnollisesti eivät tietoisia. Paperilla olen siis työtön ja nostan tietty kuukausittain myös kaikki mulle kuuluvat kelan tuet(n.1300e/kk), eli ihan kivat kuukausittaiset tulot täällä sossusuomessa saa, kun osaa järjestelmästä hyötyö eikä vaan itkeä sen uhrina :)
Tämä vuonna verottaja ja kela pääsee myös paypalin tietoihin, joten odota vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään kyykytä, vaan toimivat lakien ja asetusten mukaan.
Sairausasioissa tuntuu, että jokainen hakemus hylätään ensimmäisessä käsittelyssä ja samat paperit ja hakemus hyväksytään valituksen jälkeen. Sama kaava koko ajan. Eli joku outo systeemi siinä on. Ei yhden ihmisen (ja kuuleman mukaan myös muilla) voi olla niin paljon vääriä päätöksiä siinä ensiasteella. Ehkä moni jättää siihen, eikä tee valitusta. Ja toisaalta kai ne valitukset maksaa. Joskus se raha on niin pieni, että valituksella maksaisi sen vuosiksi. Tulee kalliiksi tuollainen kaksinkertainen systeemi. Kassalla on paksunahkaiset virkailijat joiden pitää evätä kaikki ja valituksen käsittelee etuiskäsittelijåt, jotka sitten oikeasti asian käsittelee.
Ne on ohjeistettu tekeen vääriä päätöksiä. Valitukset menevät sitten heittämällä läpi ja koska vain vähemmistö tekee valituksen, niin vääristä päätöksistä saadaan puhdasta voittoa.
Ei toimi laillisesti kela. Jouduin maksamaan asumistukea takaisin heidän virheensä takia ja laitoin pari kymppiä ylimääräistä piruuttani. Sitä ylimääräistä kaksikymppistä ei koskaan palautettu. Samoin kummastelen sitä ettei kaverin auto kelpaa voudille kun on arvoton mutta Kela oli urtsinut trafista että miehellä auto on. Ja että äijä sillä kevyesti ajelee sadan kilsan työmatkat päivittäin.
Elätän itse itseni, ei ongelmaa Kelan kanssa. Samaa suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi laillisesti kela. Jouduin maksamaan asumistukea takaisin heidän virheensä takia ja laitoin pari kymppiä ylimääräistä piruuttani. Sitä ylimääräistä kaksikymppistä ei koskaan palautettu. Samoin kummastelen sitä ettei kaverin auto kelpaa voudille kun on arvoton mutta Kela oli urtsinut trafista että miehellä auto on. Ja että äijä sillä kevyesti ajelee sadan kilsan työmatkat päivittäin.
Piruuttasi maksoit liikaa, mutta vika on Kelan?
Maksoihan nekin liikaa ja peri takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piruuttasi maksoit liikaa, mutta vika on Kelan?
Kyllä. eivät tehneet ilmoitusta ja maksaneet tuolle sitä ylimääräistä kahtakymppiä. Sinnepäin otetaan hanakasti kaikki mutta toisinpäin ei.
AOA antoi satikutia KELAn mielivallalle
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/677/2022toim
Todennäköisesti yrittävät kostaa kantelun tehneelle, kun AOA kehtaa esittää kantelijalle hyvitystä
Kannattakaa kansalaisaloitetta
Lisäys lakiin kansaneläkelaitoksesta 22 Asiantuntijalääkärinä voi toimia ainoastaan potilasta hoitava Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)
Enpäs usko, koska tt tukea ei voi leikata pitkäaikaisesti tai montaa kuukautta peräkkäin. Esim. eräs tuttavani saanut jo pari vuotta tt tukea.
Voi voi riittää vaan että massia tulee tilille. Ai niin pitäiskö vähän kysellä taas rahojen perään. Kela lupaa maksaa 7 päivän kuluessa tt tuen ja nyt on mennyt tuo. Siis arkipäiviä. Ai niin päätös tulee tuossa ajassa ja rahat ei välttämättä. Iso summa pitäisi tulla laskelmien mukaan. Pitäisikö vähän viestiä vuokranantajalle kun vuokra on myöhässä, paitsi eihän ulosottoon saa lähettää mitään jos on vain viikon pari myöhässä.
Kamalaa luettavaa. Itselläni ei ole sairauksia ja olen ollut työttömänä usean vuoden. Harrastan lähinnä shoppailua. Lapset olleet terveitä. Itseasiassa huvittavaa on, että jotkut täysin ulkopuoliset ovat yrittäneet esittää että esim. yksi lapsistani olisi sairaampi, mitä on. Huvittuneena vienyt sitten lääkäriin (toisten kehoituksesta) pari kertaa. Ei se mitään jos huvikseen haluaa verorahoja joku perheeseeni käyttää. Siitä vaan.
Yksi lapsi oli vähän sairas, mutta ainoa, mistä olen harmistunut on se , että tiedän sen johtuvan ulkopuolisten törkeistä rikollisista toimista. Minkäs sille voi. Tavallisen kansalaisen mahdollisuudet rikollisuutta vastaan ovat loppujen, lopuksi aika huonot. No, helpompi tuokin kestää, kun se että olisi pitäisi ajatella olevan niin raukka ja epäonninen, että pitäisi ajatella tuon sairauden johtuneen epäonnesta tai omasta heikkoudesta aiheutuneen. Parempi kun tietää varmasti, että muut ne ovat sabotoinnillaaan aiheuttaneet. Itse olen kaikelle sairaalle manipuloinnille tarpeeksi vahva ja totta kai säälittää että eräät paskiaiset pääsi käymään lapseni kimppuun.
Asun erittäin mukavassa talossa ja, no rahaa voisi olla enemmän, mutta jonkin verran pystyn tuhlailemaankin.
Ainoat valituksen aiheet. Mies voisi olla vähän skarpimpi ja fiksumpi ja vetää vähemmän viinaa ja aineita. Rahaa voisi olla enemmän. Ei muuta valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ottaa päähän sellainen asia, että Kela ottaa lapsen opintotukipäätöksessä mun tuloissa huomioon kulukorvaukset, joita saan perhepäivähoitajana hoitolapsista aiheutuvista kuluista. Mun mielestä se nyt vaan on väärin, koska kulukorvaukset on tarkoitettu pelkästään hoitolapsiin käytettäväksi eikä mun lapsen koulunkäyntikuluihin. Korvaukset nostavat tulojani juuri sen verran, että lapsi ei saa myöskään opiskelumateriaalikorvausta. Perheemme tulot ovat nyt niin pienet, kun mies on pitkällä sairauslomalla ja itse olen todella pienipalkkainen. Varmaan laillista kyllä, mutta mun mielestä epäoikeudenmukaista.
Oletko valittanut päätöksestä. Tämähän ei ole laillista. Kysy ensin Kelan omalta lakiosastolta, pyydä oikaisua päätökseen. Jos ei sieltä tule muutosta niin valita Aluehalintovirastoon.
Kannatin kansalaisaloitetta Lisäys lakiin kansaneläkelaitoksesta 22 Asiantuntijalääkärinä voi toimia ainoastaan potilasta hoitava Lääkäri
Kannattakaa muutkin
Kela ei antanut mitään rahaa viime vuoden syyskuussa eikä tämän vuoden tässä kuussa. Muissa kuissa sain pientä tuloa. Pitääkö vetää kenkälankkia naamaan ja huivi päähän että saisi rahaa?
Mulla on tuore kritiikki kelaa kohtaan. Saan toimeentulotukea lähinnä työmatkakuluihin. Kela maksaa ostetun bussilipun hinnan takaisin kuittia vastaan 7vrk:n käsittelyajan jälkeen. Näin hyvin pienituloisena olen hieman ongelmissa, jos alkukuusta on ollut suuria maksuja, mutta bussilippu tarvitaan vasta kuukauden keskivaiheilla. Jolloin minulla ei enää ole laittaa sitä 260€:a bussilippuun kiinni viikoksi odottamaan kelan takaisinmaksua, koska se on enemmän kuin loppukuun ruokarahani yhteensä. Mutta töissä on pakko silti käydä!
Kelan mukaan takaisinmaksua ei voida tässäkään tilanteessa kiirehtiä, vaan olisi haettava kunnasta ruokaan täydentävää tukea. Jonka sitten ilmeisesti maksaisin takaisin kelan palautuksen jälkeen. Soitin siis kuntaan. Kunnasta pallo heitettiin takaisin kelalle. Lopulta sain rahani takaisin pikaisesti, mutta kyykytystähän tuo on. Työmatkakuluni ovat säännölliset joka kuukausi (säännöllinen arkipäivätyö virka-aikaan)! Kela voisi hyvin laskea ne etukäteen menoksi toimeentulotukea laskiessaan, mutta kun ei vaan kuulemma voi... Vain kuittia vastaan saa rahat takaisin, sitten n10vrk:n kuluttua ostosta. Aika suuri osuus tuollainen 260€ maksaa etukäteen pienestä toimeentulotuesta... Pitäisikö alkaa perimään korkoa kelalta?
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö omatahtiseen verkko-opiskeluun?
Paikkakunnallamme ei jostain ihmeen syystä saa edes alan harjoittelupaikkaa nuoriso-ohjaajan pätevyydellä. On luettava sosionomiksi. Puoli ekaa vuotta tulottomana, opiskellessani sosionomiksi odotin kelan päätöstä ammatillisesta kuntoutuksesta. Sen avulla olisin voinut opiskella korkeakoulututkinnon joustavammin kuin työmarkkinatuella (24kk) tai opintotuella (en saanut siis lainaa) ilman aiempaa loppuunpalamisen pelkoa.
Nyt sain päätöksenä hylsyn. Hylsyä perusteltiin sillä, että kela katsoo minun voivan työllistyä nuoriso-ohjaajaksi täysin paikkakunnallani eikä tarvetta korkeakoulututkintoon ole. Joudun lopettamaan opinnot ja hakemaan joko sairaslomaa tai kuntouttavaa työtoimintaa typin kautta.
Tämä vyyhti on minulle todistanut että Suomessa kaikilla ei ole samoja oikeuksia opiskella kolmannen asteen tutkintoa.
Mutta ei se mitään. Toivon hartaasti, että kuntouttava työtoiminta auttaisi minua työllistymään omalle alalleni tulevaisuudessa.