Kelan kyykyttämät
Aloitan tässä uuden keskusteluketjun jonne kaikki voivat purkaa ketutustaan kelan kyykyttämisen tai kelan oikeuden tajun vastaisten päätösten johdosta. Voi olla että ketju jää hyvin lyhyeksi sillä kelahan on erittäin reilu ja inhimillinen instituutio joka on aina pienen ihmisen asialla.. Vaihtoehtoisesti voi risujen sijasta toki antaa kiitoksiakin.
Kommentit (123)
Voi jumangeuta. Lähetin sähkölaskun Kelalle. Aikaisemmin on riittänyt, kun lähettää kopion laskusta liitteenä. Nyt... Nyt täytyy täytellä sen lisäksi nettilomake, johon täytyy kirjoittaa jumalauta kaikki laskun tiedot, laskun numeroa myöten! Arvatkaa stressaako, kun täytyy välillä lukea pdf:ltä niitä numeroita ja kirjoittaa jopa tilinumero ja viitenumero tarkasti, kun ei voi tietää, vaikka Kela maksaisi laskun muuten väärään paikkaan. Ja se olisi tietysti vain voi voi.
Valitan tässä nyt kaupan päälle, kuinka minulle joskus aikaisemmin soitti Kelan virkailija, ja haukkui kuinka olisin muka lähettänyt sinne liitteeksi pelkän kuvakaappauksen laskusta. En sanonut mitään sille tyypille, mutta epäilen sen soittaneen väärään numeroon. Olin lähettänyt ihan sen tiedoston verkkopankista, joka kuuluikin lähettää.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut, eikä ole tullut mieleenkään hakea mitään kelasta.
Minä en tarvitse kelaa, vastaan itse elämästäni.Minulla on kahteen krooniseen sairauteen elintärkeä lääkitys, jos pyytäisin niitä korvausta kelasta se olisi varastamista työtä tekevillä ja muilta nettomaksajilta.
Sä olet niin hyvä ihminen. Varmaan sun vanhemmatkaan ei huolineet koskaan lapsilisää ja opintoihin et ole hakenut tukea? Ja kuolet ennen vanhuutta? Pääset varmasti taivaaseen.
Kelalta mä kaiken sain
Ei tukiamme saa nyt kukaan estää
Vierailija kirjoitti:
Voi jumangeuta. Lähetin sähkölaskun Kelalle. Aikaisemmin on riittänyt, kun lähettää kopion laskusta liitteenä. Nyt... Nyt täytyy täytellä sen lisäksi nettilomake, johon täytyy kirjoittaa jumalauta kaikki laskun tiedot, laskun numeroa myöten! Arvatkaa stressaako, kun täytyy välillä lukea pdf:ltä niitä numeroita ja kirjoittaa jopa tilinumero ja viitenumero tarkasti, kun ei voi tietää, vaikka Kela maksaisi laskun muuten väärään paikkaan. Ja se olisi tietysti vain voi voi.
Valitan tässä nyt kaupan päälle, kuinka minulle joskus aikaisemmin soitti Kelan virkailija, ja haukkui kuinka olisin muka lähettänyt sinne liitteeksi pelkän kuvakaappauksen laskusta. En sanonut mitään sille tyypille, mutta epäilen sen soittaneen väärään numeroon. Olin lähettänyt ihan sen tiedoston verkkopankista, joka kuuluikin lähettää.
Oho! Mä lähein 2kk sitten sähkölaskun ja ihan hyvin kelpasi kuvat jotka laitoin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Siis lähetitkö sinä sen laskun jälkikäteen postissa, siis paperisena? Silloin käsittääkseni pitää joku saatelomake täyttää. Mutta jos asiat hoitaa sähköisesti, niin ei pitäisi tarvita mitään ylimääräisiä lomakkeita täytellä.
Mutta kun tuosta kiinni jäät,niin asiasi kyllä muuttuvat maksavan puolelle nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.
Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:
-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa
-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)
Toimeentulotuessa ei ole mitään määräaikaa, miten kauan sitä myönnetään kuten esim. sairauspäivärahassa tai äitiyspäivärahassa. Ole rauhassa kuolemaasi asti yhteiskunnan elätti.
Toimeentulotukea ei koskaan leikata mutta perusosaa voidaan kyllä leikata.
Voit rauhassa ilmoittautua työkkäriin kokoaikatyön hakijaksi. Ei ole mitään vaaraa, että sinut palkattaisiin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mua ottaa päähän sellainen asia, että Kela ottaa lapsen opintotukipäätöksessä mun tuloissa huomioon kulukorvaukset, joita saan perhepäivähoitajana hoitolapsista aiheutuvista kuluista. Mun mielestä se nyt vaan on väärin, koska kulukorvaukset on tarkoitettu pelkästään hoitolapsiin käytettäväksi eikä mun lapsen koulunkäyntikuluihin. Korvaukset nostavat tulojani juuri sen verran, että lapsi ei saa myöskään opiskelumateriaalikorvausta. Perheemme tulot ovat nyt niin pienet, kun mies on pitkällä sairauslomalla ja itse olen todella pienipalkkainen. Varmaan laillista kyllä, mutta mun mielestä epäoikeudenmukaista.
Kela saa vanhempien tulotiedot suoraan verottajalta. Kulukorvaukset ovat verotonta tuloa, joten niitä ei edes pitäisi näkyä verotettavissa tuloissa. Pyydä Kelaa tarkistamaan päätös. Sinulla on aika hyvät tulot, jos ansaitset yli 41.1000 e/v. Siinä on ehtoja kuka voi saada oppimateriaalilisää. Jos lapsi aloitti lukion 2021 tai jälkeen, ei voi saada lisää, sillä lukio on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Toimin vaikeasti vammaisen omaiseni edunvalvojana. Olen siis ihan maistraatin määräämä edunvalvoja. Itse päätöksistä minulla ei ole juurikaan valittamista, mutta ärsyttää, kun joka ainoassa Kelalta tulevassa kirjeessä neuvotaan ensisijaisesti hoitamaan asia sähköisesti. Kuitenkin Kela hyvin tietää (se lukee myös niiden omilla sivuilla), että edunvalvoja ei voi mitenkään hoitaa päämiehensä (= se omaiseni) Kela-asioita sähköisesti. Kela tietää minun olevan edunvalvoja, sillä se lähettää omaistani koskevat paperit suoraan minulle kotiosoitteeseeni. Miksi kirjeessä annetaan täysin vääriä neuvoja?
No se on varmaan se teksti kaikissa Kelan asiakkaille tarkoitetuissa papereissa eikä ne ala erikseen laatimaan ja painattamaan edunvalvojille erilaisia papereita.
Kela ei kyykytä, vaan siellä työskentelevät ihmiset. Suurin osa nokista johtuu puhtaasti osaamattomuudesta, sitten tulevat tulkinnat, jolloin henkilö päättää toimia ns. "taloon päin" eli Kelan eduksi ( motivaationa esim jokin henkilöstöhyöty) ja sitten ovat myös tietysti tahalliset virheet tai päätösten ja/tai käsittelyn tahallinen viivästyttäminen. Moninaisia tapoja tehdä asiakkaalle pientä kiusaa. Ei tuossa ilmanjonkinlaista luovuutta pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.
Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:
-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa
-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)Mikä on sairaus, jota hoidetaan erikoissairaanhoidossa 12 vuotta ilman tuloksia.
Toimeentulotukeasi on leikattu -20%ja sitten -40% eli saat 48 % toimeentulotuesta, joka sinulle kuuluisi.
En usko!
En usko minäkään. Hoitosuhde katkaistaan yleensä vain jos asiakas ei joko suostu lääkinnälliseen kuntoutukseen tai pidä kiinni sovituista tapaamisista esim. lääkärin tai terapeutin kanssa. Tuo kohta 2 ei myöskään pidä paikkaansa. Kyllä oikeus työttömyyskorvaukseen on jos perusteet täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)Mikä on sairaus, jota hoidetaan erikoissairaanhoidossa 12 vuotta ilman tuloksia.
Toimeentulotukeasi on leikattu -20%ja sitten -40% eli saat 48 % toimeentulotuesta, joka sinulle kuuluisi.
En usko!En usko minäkään. Hoitosuhde katkaistaan yleensä vain jos asiakas ei joko suostu lääkinnälliseen kuntoutukseen tai pidä kiinni sovituista tapaamisista esim. lääkärin tai terapeutin kanssa. Tuo kohta 2 ei myöskään pidä paikkaansa. Kyllä oikeus työttömyyskorvaukseen on jos perusteet täyttyy.
Harmi jos et usko, mutta totta kai hoitosuhteita katkotaan edistymättömyyden takia. Ei siellä ikuisuuksi ketään voida yrittää kuntouttaa.
Omat harhat ovat varmasti joskus miellyttäviä, mutta tällä kertaa olisit voinut uskoa.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut, eikä ole tullut mieleenkään hakea mitään kelasta.
Minä en tarvitse kelaa, vastaan itse elämästäni.Minulla on kahteen krooniseen sairauteen elintärkeä lääkitys, jos pyytäisin niitä korvausta kelasta se olisi varastamista työtä tekevillä ja muilta nettomaksajilta.
öööö mistä saat rahaa elämiseen,palkastako?
Palkasta olet maksanut koko ajan varalle,veroina yms,että sairastut.Ihan saat omiasi takaisin!
Ihmettelin kun perheen alaikäisen nuoren ammatillisen kuntoutuksen kuntoutustuki (josta maksetaan mm terapiat, avustajapalvelu ja nepsyvalmennus) laskettiin minulle tuloksi, mutta velkajärjestelymaksu ei tietenkään ollut menoa. Jäi sitten omat lääkkeet ostamatta kun maksoivat yli 600€/kk.
Vierailija kirjoitti:
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)
Käykää hyvät ihmiset kuntanne sosiaalityöntekijän, kuntoutushoitajan tai muun juttusilla. Kun kokonaistilanteesi kartoitetaan ja hakemuksen liitteeksi voi lykätä vaikka sosiaalityöntekijän lausunnon tilanteesta, niin ei tukia mitään leikata. Mutta jotain kättä pitempää (mustaa valkoisella) asiasta olisi näyttää. Olen törmännyt Kelan totuhakemusten joukossa elämäntapalusmuunkin, joka ei periaatteesta tanssi yhteiskunnan pillin mukaan ja nostaa 40% leikattua toimeentulotukea. Jokaiseen hakemukseen kirjoittaa että tämä kuuluu lakipykälien mukaan hänelle.
Pääasiassa Kelassa halutaan myöntää ihmisille heille kuuluvat tuet oikeansuuruisina ja oikein, ettei mitään oikaisua tarvitisisi tehdä. Kyllä se harmittaa jos jokin rahamääräraja juuri ja juuri ylittyy eikä tukea voi myöntää. Terv. etuuskäsittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ottaa päähän sellainen asia, että Kela ottaa lapsen opintotukipäätöksessä mun tuloissa huomioon kulukorvaukset, joita saan perhepäivähoitajana hoitolapsista aiheutuvista kuluista. Mun mielestä se nyt vaan on väärin, koska kulukorvaukset on tarkoitettu pelkästään hoitolapsiin käytettäväksi eikä mun lapsen koulunkäyntikuluihin. Korvaukset nostavat tulojani juuri sen verran, että lapsi ei saa myöskään opiskelumateriaalikorvausta. Perheemme tulot ovat nyt niin pienet, kun mies on pitkällä sairauslomalla ja itse olen todella pienipalkkainen. Varmaan laillista kyllä, mutta mun mielestä epäoikeudenmukaista.
Otappa yhteyttä verottajaan,pyydä sieltä todistus kulukorvauksen osuudesta. Sitten työnantajalta sama,ja viet kelaan. Kato muuttuuko.
Sain kerran kymppitonnin mätkyt (markka-aikaan) kun verottaja oli laskenut kulukorvauksen palkan lisäksi! Hirvee show mutta sain kun sainkin pois.
Kokeile!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tapahtunut kerran tosi outo asumistukijuttu kelan kanssa: Muutin 2017 loppuvuodesta uuteen kämppään ja aloitin kokoaikatyöt samassa kuussa, kuun lopussa, muutto oli kuun alussa. Hain asumistukea tuolle ekalle muuttokuukaudelle kun enhän minä mitään palkkaa saa kun työt alkaa vasta kuun lopussa ja eka palkka seuraavan kuun lopussa (Ensimmäisen palkka ei ollut edes oikea palkka, vaan koulutusraha 2vk + 2 vk palkka). Minun asumistukeni hylättiin sille muuttokuukaudelle kun kelan mielestä minun tuloni oli sille kuulle yli 1600e :DDDDD Päätöksessä luki, että vaikka saan palkkani seuraavassa kuussa , niin se otetaan huomioon siinä kuussa milloin sen ansainta alkaa :DDDDDDD Ihan järjetön ajatuksenjuoksu, tein siitä valituksen ja sama hylky tuli ylemmältä päättäjältä. Tuo on jäänyt mieleen, ei olisi kannattanut aloittaa työtä kesken kuukauden näköjään.
Asumistuki myönnetään aina 12 kuukauden jaksolle (poikkeuksia on). Jos tulot on eka kuukautena 0 euroa ja muina 11 kuukautena 1700 euroa, niin sinulle lasketaan 12 kuukauden ajalle keskiarvotulo ja tuolle ekalle kuukaudelle voi tuloa tulla tuon 1600 euroa.
monella on ikäviä kokemuksia ja usein ihan virheellisiä päätöksiä.yrittävät säästää rahaa kyykyttämällä.
ei pidä vaipua itsetuhoon, vaan ihan tahallaan sinnitellä elämässä.
kirjaa liite lähetetty, sana hakemukseen, niin ei voi väittää jälkikäteen ,ettei ole.
laita myös lisätietoa laatikkoon ,edellinen päätös hylätty laittomasti ja hae uutta hakemusta samaa,mikä hylätty.kyllä niille virkailijoillekin tulee virheitä.joskus tämä auttaa.
laita lakipykälät myös esille hakemukseen tai kirjoita liite, jossa laki tai sääntö kelan sivulta, minkä perusteella olet johonkin oikeutettu.pitäisi olla lakimies, että osaa oikein tehdä hakemuksen jos itsellä,sairaus,vamma tai muu hankala tilanne.
itsellä sekä hyviä että huonoja kokemuksia.harvoin tarvinnu hakea.
sille koiran omistajalle. sun elämän tehtävä voi olla hyvä eläinten hoitaja. elä ihan hyvillä mielin, ja nauti lemmikkien seurasta.
mene uuudelle lääkärille ja yritä saada joltain sosiaalityöntekijältä apua, jos hoito keskeytynyt.
työttömäksi voi ilmoittautua aina uudestaan. samoin toimeentulotuea voi hakea uudestaan.vaikka olis menny jotenkin pieleen asiat.eli uusi yritys vaan sitten jos onnistuis joku.
Oikein, siis oikein ihana voimafantasia taas. Toivottavasti tuli hyvä mieli, kun sait kertoa tämän tarinan tänään.