Kelan kyykyttämät
Aloitan tässä uuden keskusteluketjun jonne kaikki voivat purkaa ketutustaan kelan kyykyttämisen tai kelan oikeuden tajun vastaisten päätösten johdosta. Voi olla että ketju jää hyvin lyhyeksi sillä kelahan on erittäin reilu ja inhimillinen instituutio joka on aina pienen ihmisen asialla.. Vaihtoehtoisesti voi risujen sijasta toki antaa kiitoksiakin.
Kommentit (123)
Jos perstulo saataisi, niin moni ongelma väistyisi.
Se että ihmisillä on pohjalla tulo, se ehkäisee jo paljon mt-ongelmia ja ylilyöntejä.
Rahaongelmat ajaa aina suurempiin ognelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.
Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:
-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa
-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta
-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)Mikä on sairaus, jota hoidetaan erikoissairaanhoidossa 12 vuotta ilman tuloksia.
Toimeentulotukeasi on leikattu -20%ja sitten -40% eli saat 48 % toimeentulotuesta, joka sinulle kuuluisi.
En usko!Olen halunnut tap-paa itseni 14-vuotiaasta lähtien, ja minulla on syviä arpia 12-vuotiaasta lähtien. Pakko-oireet ovat niin vakavia etten pysty nukkumaan tai poistumaan kotoani yli tunniksi. Vaikea masennus on estänyt kaikki ilon tunteet 20 vuoden ajan.
Olen ollut osastohoidossa, päiväsairaalassa, syönyt useita eri lääkeryhmiä. Kiva että tiedät tilanteeni paremmin kuin minä itse.
Mutta älä huoli, kunhan lemmikkini kuolee niin ta-pan itseni teitä kiusaamasta.
Tyhjää uhkailua. Olisit jo onnistunut asiassa jos haluaisit. Olet pelkkä huomiohuora.
Joojoo huomiohuorailen vastailemalla tällaisiin aloituksiin. Hankin lemmikin että olisi jokin syy olla hyppäämättä junan eteen, ja olen sen verran vastuullinen ihminen että huolehdin lemmikkini vanhuuteen ja luonnolliseen kuolemaan.
Vai meinaatko että en olisi huomiohuora jos olisin jättänyt lemmikkini nääntymään kuoliaaksi asuntooni?
Asuntoosi, onko sinulla asunto? Vaikka et käy töissä? Miten se on mahdollista, Kelan rahoillako? Joo, kyllä sinua päähän potkitaan.
No alapa kakistella. Tavataan täällä kehä kolmosen sisäpuolella ja voit ihan päin naamaani perustella miksei työttömällä ole oikeutta minkäänlaiseen asuntoon. Olen kurkkuani myöten täynnä teitä ja haluaisin vihdoin päästä ihan naamatusten haastelemaan. Tervetuloa.
on sulla oikeus asuntoon, mutta ei meidän rahoilla.
-eri
Uskallatko tulla sanomaan tuon päin naamaani? Sovitaan tapaamispaikka.
Stokkan kellon alla, tänään 1830
Ehditkö?
Varo ettet jää metron alle, pelle.
Okei. Olen 155/46 ruskea polkka. Nähdään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos perstulo saataisi, niin moni ongelma väistyisi.
Se että ihmisillä on pohjalla tulo, se ehkäisee jo paljon mt-ongelmia ja ylilyöntejä.
Rahaongelmat ajaa aina suurempiin ognelmiin.
Luuletko että se opettaisi elämänhallintaa niille joille rahankäyttö on ongelma?
OK JONNE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulle on annettu työttömyysetuuden maksatuksen mahdollistava työvoimapoliittinen lausunto A1 /19.8.2019 - 28.8.2019.
Sinulle olisi tullut antaa 10.8.2019 lukien työttömyysetuuden maksatuksen estävä W4- lausunto.Työmarkkinatukilausuntojen siirtämisen peruspäivärahalle yhteydessä TE-toimisto on virheellisesti jättänyt huomiotta aikaisemmin annetun korvauksettoman määräajan. TE-toimiston tulee korjata virheellinen työvoimapoliittinen lausunto. Ennen lausunnon korjaamista sinulle vartaan tilaisuus tulla kuulluksi tällä selvityspyynnöllä."
Sain karenssin silloin elokuussa. Joulukuussa kyselin, että oliko se ikuinen karenssi, kun kieltäydyin siitä tietystä koulutuksesta vai tulenko jossain vaiheessa taas samaan rahaa?
Samantien virkailija pahoitteli, että karenssiaikahan oli 19.8.2019 - 28.8.2019 välinen aika. Hän korjaa asian samantien. Tuki alkoi taas rullaamaan, kunnes tuli tämä selvityspyyntö.
Se koulutuskieltäymisen selvityksen tein 10.8.2019 elokuussa, ei mennyt selitys läpi, joten sain tuon karenssin, joka nyt nähtävästi oli virheellisesti jätetty auki, eikä merkattu määräaikaiseksi.
Mitä ne musta nyt haluaa? Mitä mä niille selvitä tällä kertaa? Teenkö mä tästä nyt liian hankalan itselleni?
Miksi kieltäydyit koulutuksesta? Oliko kiire lomailla? Vai pimeitä hommia?
Enhän mä sulle selitysvelvollinen ole, mutta menkööt. ;)
Kieltäydyin, kun se koulutus olisi ollut toista alaa, jota olen pyöritellyt päässäni. Jos olisin hakenut sinne, niin en olisi päässyt tähän ensi viikolla alkavaan oman alani päivityskoulutukseen. Tätä mä ehdottomasti haluan ja tarvitsenkin kehittyäkseni omalla alalla.
Toisekseen matkat olisivat ottaneet lähemmäs kaksi tuntia per suunta (julkisilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, herkkänä 20-vuotiaana ajattelin että yritän vielä vanhempieni mieliksi olla tekemättä itsemu-ruhaa ja hommasin lemmikin (että olisi jokin syy olla tap-pamatta itseäni) jonka vanhuuskuolemaa tällä hetkellä odottelen. Voi minua surkeaa. Lemmikkini kuolee ihan 4v sisään ja sitten hyppään metron tai lähijunan eteen.
Meneekö jakeluun?
Huomiohuora. Jos sinusta olisi siihen, olisit jo tehnyt sen.
Meneekö jakeluun?
Tarkoitat että minun olisi pitänyt jättää koirani nääntymään nälkään asuntooni raatoni äärelle? Tai kerätä kasaan rahat sen lopettamiseen? Meneekö jakeluun?
En vastaa tähän ketjuun enää. Iloitkaa siitä etten ole elossa enää ensi vuonna.
Olisit tehnyt sen jo ennen koiraa jos sinusta olisi siihen. Ei näköjään mene jakeluun.
Miksi luulet että iloitsisimme asiasta? Emme edes huomaa sitä. Niin merkityksetön olet suuressa kuvassa.
Hommasin koiran juuri siksi että olisi jokin syy olla hyppäämättä junan alle. Miten tämä nyt on niin vaikea ymmärtää? Olen jo 20 vuotta lykännyt itsemur-haani etten tuottaisi pahaa mieltä vanhemmilleni. Vain sen vuoksi.
Kela "hukkasi" aikoinaan kaikki lausunnot joita sinne postitin. Olin terkkarissa töissä ja Kelan konttori on n. 1, 5km päässä. Potilaat rupesivat äkäisinä soittelemaan että lausunnot puuttuu ja Kela panttaa sairauspäivärahoja kun tositteet puuttuu. Kotiin lausunnot kuitenkin kulkeutuivat normaalisti. Myös oma kuntoutushakemukseni ja lääkärinlausunto "katosivat", vaikka toimitin sen henk. koht perille. Jännästi meni 4 viikkoa, ennen kun virkailija ilmoitti papereiden katoamisesta. Toimitin uudet ja nekin katosivat 😃 Seuraavat paperit toimitin toiseen toimipisteeseen niin päästiin siitäkin ongelmasta. Onneksi nykyään kaiken voi skannata ja lähettää sähköisesti, tuolloin aika harva käytti sitä sähköistä palvelua.
Veikkaan, että oli tahallista kiusantekoa. Tai sitten siellä kelassa asui paperisia lääkärinlausuntoja syövä mörkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, herkkänä 20-vuotiaana ajattelin että yritän vielä vanhempieni mieliksi olla tekemättä itsemu-ruhaa ja hommasin lemmikin (että olisi jokin syy olla tap-pamatta itseäni) jonka vanhuuskuolemaa tällä hetkellä odottelen. Voi minua surkeaa. Lemmikkini kuolee ihan 4v sisään ja sitten hyppään metron tai lähijunan eteen.
Meneekö jakeluun?
Meneekö jakeluun?
Tarkoitat että minun olisi pitänyt jättää koirani nääntymään nälkään asuntooni raatoni äärelle? Tai kerätä kasaan rahat sen lopettamiseen? Meneekö jakeluun?
Olisit tehnyt sen jo ennen koiraa jos sinusta olisi siihen. Ei näköjään mene jakeluun.
Miksi luulet että iloitsisimme asiasta? Emme edes huomaa sitä. Niin merkityksetön olet suuressa kuvassa.
Hommasin koiran juuri siksi että olisi jokin syy olla hyppäämättä junan alle. Miten tämä nyt on niin vaikea ymmärtää? Olen jo 20 vuotta lykännyt itsemur-haani etten tuottaisi pahaa mieltä vanhemmilleni. Vain sen vuoksi.
Lupasit olla vastaamatta. Et pystynyt edes siihen.
Odottelen täällä tapaamispaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun?
Meneekö jakeluun?
Kello sun kannattaa opetella ensin, vielä on aikaa. Mä kävelen sinne parissa minuutissa.
Siis tämä yksi on nyt todella typerä , tietämätön ja zippadiiduudaa
- tulee olla kokoaikaista työtä hakevana, TYÖKYKYÄÄN JA KUNTOAAN VASTAAVAA kokoaika työtä hakevana (tätä ei estä mikään esim sairauslomalla työkyvyttömänä olo - ei estä minuakaan - joten älä ole osa-aikaista hakevana vaan deletoi se ja vaihda tuo tilalle - simsalabim)
- "sillehän ei voi mitään ellei sellaista ole tarjolla ..." Lainaus työkkärin virkailijalta joka 2019 neuvoi miten systeemi toimii.
- saat työmarkkinatuen, asumistuen, toimeentulotuen, maksusitoumuksen lääkkeisiin, lääkärin maksut.
- vaikka jokin poli olisi katkaissut hoitosuhteen se ei tarkoita sinne tai muualle ei voi päästä uudella lähetteellä. Taatusti terveyskeskus ei ole katkaissut hoitosuhdetta ellet ole uhkaileva, väkivaltainen, ahdisteleva. Mene SINNE hoitoa ja sairauslomia ja lähetteitä muualle hoitoon hakemaan. Vähintään työkkäriin se niiden sairausloma papru kelpaa, jollei Kelalle ...
Mikäli jokin terveyskeskus ei hoida, vaihda asemaa.
- mikäli on vuosi siitä kun olit sairauspäivärahalla, voit ainakin hakea sitä uudelleen. Oltua vuoden sairauspäivärahalla ja sen lähestyessä loppua haet aina kuitenkin uutta sairauslomaa n pari kk aiemmin ja kuntoutustukipäätöstä odotellessa tai kielteisen saatuasi olet vuoden työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen varassa. Sitten taas työmarkkinatuki sairauspäivärahaksi. Älä tee valituksia, tee uusua hakemuksia
- ota yhteyttä sosiaalityöhön ja tee sinne toimeentulotukihakemus myös sdkä pyydä muutoin apua
Älä jankuta vaan ala nyt noin tehdä.
Kirjaudut työkkärin sivuille ja vaihdat hakemuksen kokoaikaiseksi. Jo alkaa tapahtua.
Menet teekoohon. Hankit sen sairausloman ja tai apua.
Varaat ajan sossuun ja sieltä myös apua.
Mars!
Ihan yhtä reilua tuo kulukorvausasia, kuin meillä maatalousyrittäjiä poika jäi ilman opintotukea, koska kela käsittelee vain bruttotuloja. Nehän oli miehellä yli
200000. Mutta yrityksen tulos oli kuten jo monena vuonna runsaasti tappiollinen(=ei rahaa elämiseen). Elämme minun pienellä palkalla vieraan töistä. Ei käsityskyky riitä, miten palkansaajalta katsotaan nettotulo mutta yrittäjältä brutto.... Ja ihan on laillista!
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä reilua tuo kulukorvausasia, kuin meillä maatalousyrittäjiä poika jäi ilman opintotukea, koska kela käsittelee vain bruttotuloja. Nehän oli miehellä yli
200000. Mutta yrityksen tulos oli kuten jo monena vuonna runsaasti tappiollinen(=ei rahaa elämiseen). Elämme minun pienellä palkalla vieraan töistä. Ei käsityskyky riitä, miten palkansaajalta katsotaan nettotulo mutta yrittäjältä brutto.... Ja ihan on laillista!
Yrityksen tuloksen saa aina näyttämään negatiiviselta. Välttyy turhalta verojen maksulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun?
Meneekö jakeluun?
Lähen tulee, pari minsaa.
Vierailija kirjoitti:
Kela "hukkasi" aikoinaan kaikki lausunnot joita sinne postitin. Olin terkkarissa töissä ja Kelan konttori on n. 1, 5km päässä. Potilaat rupesivat äkäisinä soittelemaan että lausunnot puuttuu ja Kela panttaa sairauspäivärahoja kun tositteet puuttuu. Kotiin lausunnot kuitenkin kulkeutuivat normaalisti. Myös oma kuntoutushakemukseni ja lääkärinlausunto "katosivat", vaikka toimitin sen henk. koht perille. Jännästi meni 4 viikkoa, ennen kun virkailija ilmoitti papereiden katoamisesta. Toimitin uudet ja nekin katosivat 😃 Seuraavat paperit toimitin toiseen toimipisteeseen niin päästiin siitäkin ongelmasta. Onneksi nykyään kaiken voi skannata ja lähettää sähköisesti, tuolloin aika harva käytti sitä sähköistä palvelua.
Veikkaan, että oli tahallista kiusantekoa. Tai sitten siellä kelassa asui paperisia lääkärinlausuntoja syövä mörkö.
En ymmärrä mitä kelassa saataisiin tuollaisella kiusanteolla? Sehän lisää ja vaikeuttaa heidän työtään aivan jumalattomasti, jos liitteet ei ole kuten pitäisi.
Siellä nyt on vaan ollut yksi tai kaksi työntekijää, jotka eivät ole hadlanneet hommiaan. Siitähän tuossa voisi olla myös kyse.
Kun saiskin edes jotain "freelancer" töitä
Kela toimii Suomen lakien mukaan, joten on aika yksinkertaista syyttää Kelaa näennäisistä virheistä.
Ja jos ette tienneet, niin ei siellä Kelassa pahuuttaan olla tiukkoja monissa asioissa. Huijareiden vuoksi asiointia on paikoin täytynyt "vaikeuttaa", joten syyttäkää niitä kusettajia, jos nyt on aivan pakko syyllinen löytää.
Myös peiliinkatsominen on kova sana tässäkin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun?
Meneekö jakeluun?
Oletko koskaan kuullut sanontaa älä lyö lyötyä? Anna hänen olla, hän on selvästi aivan loppu ja kyllästynyt siihen, ettei tule kuulluksi, vaan häntä vain pyöritetään byrokratian hampaissa. Ihme, että hänessä on vielä niin paljon välittämistä, että pysyy maisemissa antaen edes lemmikilleen hyvän elämän.
Lain noudattaminen on tietysti tavoite. Kelassa ei usein päästä siihen tavoitteeseen vaikka jotkut ehkä yrittää.
Ole kiltti äläkä ap tee itsellesi pahaa tai muut samassa tilanteessa olevat. Olet maailman tärkein sille koiralle. Älä välitä noista pahansuovista paskoista. On täällä inhimillisesti ajatteleviakin kaiken keskellä. Olen itsekin pudonnut pohjalle kipukroonikkona- paikat paskana ja psyyke- vaan opiskelen ja teen töitä sekä hoidan lapseni ja lemmikit. En luovuttanut vaikka ymmärrän että kaikki eivät jaksa eivätkä kykene rakentamaan elämää. En avaa tilannettani tämän enempää mutta ymmärrän miten perseestä on olla ilman rahaa, selkä seinää vasten ja aivan suossa.
Noita tapa itsesi kusipäitä löytyy joka paikasta. Ne jos jotkut ovat sairaita eikä niiden kuvotuksiin kannata mennä mitenkään mukaan. Karma kyllä antaa niille takaisin.