Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan kyykyttämät

RobinHood
03.02.2020 |

Aloitan tässä uuden keskusteluketjun jonne kaikki voivat purkaa ketutustaan kelan kyykyttämisen tai kelan oikeuden tajun vastaisten päätösten johdosta. Voi olla että ketju jää hyvin lyhyeksi sillä kelahan on erittäin reilu ja inhimillinen instituutio joka on aina pienen ihmisen asialla.. Vaihtoehtoisesti voi risujen sijasta toki antaa kiitoksiakin.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.

Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:

-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa

-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta

-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)

1) Miksi hoitovastetta ei saada? Jos olet työkyvytön, on sinun oltava sairauslomalla. Hoitosuhteita ei noin vain katkaista jos tilanne on huono, jotain olet siis itse jättänyt tekemättä (esim saapumatta sovitulle käynnille riittävän monta kertaa tai muuten kieltäytynyt hoidosta).

2) Tottakai täytyy hakea täysiaikaista työtä saadakseen työttömyysetuutta. Tätä ei kuitenkaan tarkisteta mitenkään. Sanot vain niin ja tarjottuja paikkoja haet sitten vasemmalla kädellä. Problem solved!

3) Ks. kohta yksi. Tähän myös se pointti että Kela ei hevillä viimesijaista etuutta leikkaa - olet siis laiminlyönyt heidän silmissään jotain (oli se sitten vaikka saman etuuden hakeminen uudestaan ja uudestaan tms. typerää byrokratiaa).

Tsemppiä, älä luovuta. Kelan kanssa pelataan Kelan säännöillä. Äläkä viitsi uhkailla itsetuhoisilla jutuilla.

Joskus Kelan kanssa temppuilemiseen eivät riitä voimavarat tai tietotaito. On vaikea toimia sellaisen laitoksen kanssa, jonka pelisäännöt ovat toisinaan hyvin ristiriitaisia.

Vierailija
62/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela toimii Suomen lakien mukaan, joten on aika yksinkertaista syyttää Kelaa näennäisistä virheistä.

Ja jos ette tienneet, niin ei siellä Kelassa pahuuttaan olla tiukkoja monissa asioissa. Huijareiden vuoksi asiointia on paikoin täytynyt "vaikeuttaa", joten syyttäkää niitä kusettajia, jos nyt on aivan pakko syyllinen löytää.

Myös peiliinkatsominen on kova sana tässäkin tapauksessa.

Kelassahan siis ihmiset toimii näiden Suomen lakien mukaan. Ihmiset myös tekevät virheitä ja virheellisiä päätöksiä ja tulkitsevat väärää lakia tai lakia väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole kiltti äläkä ap tee itsellesi pahaa tai muut samassa tilanteessa olevat. Olet maailman tärkein sille koiralle. Älä välitä noista pahansuovista paskoista. On täällä inhimillisesti ajatteleviakin kaiken keskellä. Olen itsekin pudonnut pohjalle kipukroonikkona- paikat paskana ja psyyke- vaan opiskelen ja teen töitä sekä hoidan lapseni ja lemmikit. En luovuttanut vaikka ymmärrän että kaikki eivät jaksa eivätkä kykene rakentamaan elämää. En avaa tilannettani tämän enempää mutta ymmärrän miten perseestä on olla ilman rahaa, selkä seinää vasten ja aivan suossa.

Noita tapa itsesi kusipäitä löytyy joka paikasta. Ne jos jotkut ovat sairaita eikä niiden kuvotuksiin kannata mennä mitenkään mukaan. Karma kyllä antaa niille takaisin.

ei ap ole sama kuin tuo koiratrolli. Hitto kun te uskotte kaiken mitä netissä lukee.

t. nigerialainen prinssi

Vierailija
64/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitään kyykytä, vaan toimivat lakien ja asetusten mukaan.

Eivät toimi, niin olemattomin perustein on toimeentulotukia evätty ja jätetty ihminen tyhjän päälle. Oikeusjuttuja on vireillä.

Ei se mene niin että kela perustelee miksi et saa rahaa, sinun tulee perustella miksi sinulle pitäisi antaa sitä.

Oikeus ja tarve on osoitettu mutta "eivät pidä tarkoituksenmukaisena". No, katotaan mitä seuraavaksi sanovat.

Tarve voi olla, minäkin itkeskelen öisin kun en pääse kelan maksamalle bahaman reissulle. Oikeuskin minulla siihen mielestäni olisi...

Huomaa ettet ole Kelan kanssa tekemisissä. Kelan kanssa hoidetaan monimutkaisia sairasasioita. Ja niissä kyykytystä tuntuu olevan. Ja jos on kyse asiasta missä.kela ja vakuutusyhtiö on molemmat mukana, niin pallo heitetään asiakkaan kautta toiselta yhtiöltä toiselle. Asiakas yrittää hoitaa asiaa ja mutta kumpikin yhtiö vetäytyy vastuusta. Aina uusilla perusteilla. Kun toinen yhtiö kumoaa toisen yhtiön siirron, niin toinen kumoaa sen omilla perusteluillaan. Asiakas siinä kiikuttaa vanhoja ja uusia papereita yhtiöiden välillä. Ja hakee sossusta hätäapua odotellessa.

Tähän masennukseen ja selkäkipuun minä sitä bahamaa tarvitsenkin. Lämmintä ja valoisaa.

Sitä vailla mitä korvien välistä puuttuu.

Vierailija
65/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä on ollut tällainen tapaus:

Synnyn. vmmasta x kärsivä vaa alinta vammaistukea Kelasta.

Aivan samanlaisesta, samoin hoidetusta synnyn. vammasta x kärsivä ei saa (ainakaan vielä) Kelasta alinta vammaistukea.

En tajua mitä muuta tämä olisi kuin kyykyttämistä, ihan rehellisesti. Ja olen sentään julkishallinnollisissa tehtävissä itsekin.

Vierailija
66/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin vaikeasti vammaisen omaiseni edunvalvojana. Olen siis ihan maistraatin määräämä edunvalvoja. Itse päätöksistä minulla ei ole juurikaan valittamista, mutta ärsyttää, kun joka ainoassa Kelalta tulevassa kirjeessä neuvotaan ensisijaisesti hoitamaan asia sähköisesti. Kuitenkin Kela hyvin tietää (se lukee myös niiden omilla sivuilla), että edunvalvoja ei voi mitenkään hoitaa päämiehensä (= se omaiseni) Kela-asioita sähköisesti. Kela tietää minun olevan edunvalvoja, sillä se lähettää omaistani koskevat paperit suoraan minulle kotiosoitteeseeni. Miksi kirjeessä annetaan täysin vääriä neuvoja?

Vierailija
67/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokravakuuden saaminen ei ainakaan ole onnistunut. Kela vaatii toimeentulotuen liitteksi tietoa koulupaikan saamiseksi ja kun olet tunnollinen opiskelija haet opiskelija-asuntoa heti ja saat sen niin oletkin tilanteessa, jossa toimeentulotukipäätös ei ehdi tulla eli et voi saada vuokravakuutta ennen kuin vuokravakuus pitää maksaa. Itse maksettua vuokravakuutta ei saa Kelasta. Eli henkilön pitäisi odottaa että Kela päättää toimeentulotuen ja hakea opiskelija-asuntoa vasta sitten tai anella vuokranantajaa odottamaan, kun opiskelija-asuntoihin on satoja ihmisiä jonossa. Eli tilanne on se, että et ole saanut koko kuussa mitään rahaa ja vuokravakuus pitäisi maksaa. Kaiken lisäksi sähköinen vuokrasopimus ei kelvannut vaan piti hakea useamman sadan kilometrin päästä paperinen.

Vierailija
68/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin vaikeasti vammaisen omaiseni edunvalvojana. Olen siis ihan maistraatin määräämä edunvalvoja. Itse päätöksistä minulla ei ole juurikaan valittamista, mutta ärsyttää, kun joka ainoassa Kelalta tulevassa kirjeessä neuvotaan ensisijaisesti hoitamaan asia sähköisesti. Kuitenkin Kela hyvin tietää (se lukee myös niiden omilla sivuilla), että edunvalvoja ei voi mitenkään hoitaa päämiehensä (= se omaiseni) Kela-asioita sähköisesti. Kela tietää minun olevan edunvalvoja, sillä se lähettää omaistani koskevat paperit suoraan minulle kotiosoitteeseeni. Miksi kirjeessä annetaan täysin vääriä neuvoja?

Minusta on aika isokin ongelma, jos sieltä annetaan vääriä neuvoja, koska niiden neuvojen pohjaltahan ihmiset toimivat. Eivät kaikki tunne kelaan liittyviä asioita niin hyvin, etteivät tarvitsisi neuvoja sieltä suunnasta. Jos sitten toimii väärien neuvojen mukaan, kärsijäksi joutuu kuitenkin aina asiakas ja hän saa myös syyn virheellisestä toiminnasta, vaikka olisi vain noudattanut neuvoja.

Vierailija
69/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmottaudun. Olen tosiaan tekemässä itsemu rhan lähivuosina mutta toistaiseksi minulla on lemmikki huollettavana.

Kela leikkaa tt-tukeani koska toimintani on niin kovin moitittavaa. Ja toimintani on seuraavanlaista:

-(1)ole sairas, hakeudu erikoissairaanhoitoon-sopivaa hoitoa ei löydy-koska edistymistä ei tapahdu hoitosuhde katkaistaan (tämä on tapahtunut seitsemän kertaa 12 vuoden ajan) - tästä syystä et saa sairauspäivärahaa

-(2)hakeudu työkkärin asiakkaaksi, et voi terveyden vuoksi hakea täysiaikaista työtä vaan ainoastaan osa-aikaista - tästä syystä et saa työttömyyskorvausta

-(3)ole tt-tukiasiakas. Kela katsoo että olet ollut liian pitkään tt-tukiasiakkaana ja leikkaa tukea 20 prosenttia ja sitten 40 prosenttia ja pyytää erikoislääkärin B-lausuntoa jota et saa koska hoitosuhde on katkaistu syystä (1)

Mikä on sairaus, jota hoidetaan erikoissairaanhoidossa 12 vuotta ilman tuloksia.

Toimeentulotukeasi on leikattu -20%ja sitten -40% eli saat 48 % toimeentulotuesta, joka sinulle kuuluisi.

En usko!

Olen halunnut tap-paa itseni 14-vuotiaasta lähtien, ja minulla on syviä arpia 12-vuotiaasta lähtien. Pakko-oireet ovat niin vakavia etten pysty nukkumaan tai poistumaan kotoani yli tunniksi. Vaikea masennus on estänyt kaikki ilon tunteet 20 vuoden ajan.

Olen ollut osastohoidossa, päiväsairaalassa, syönyt useita eri lääkeryhmiä. Kiva että tiedät tilanteeni paremmin kuin minä itse.

Mutta älä huoli, kunhan lemmikkini kuolee niin ta-pan itseni teitä kiusaamasta.

Tyhjää uhkailua. Olisit jo onnistunut asiassa jos haluaisit. Olet pelkkä huomiohuora.

Joojoo huomiohuorailen vastailemalla tällaisiin aloituksiin. Hankin lemmikin että olisi jokin syy olla hyppäämättä junan eteen, ja olen sen verran vastuullinen ihminen että huolehdin lemmikkini vanhuuteen ja luonnolliseen kuolemaan.

Vai meinaatko että en olisi huomiohuora jos olisin jättänyt lemmikkini nääntymään kuoliaaksi asuntooni?

Älä ole huolissasi lemmikistäsi. Ota se mukaan. Jos et, niin laita äidillesi kirje, että hakee lemmikin luotasi. Huolehdit sille pariksi päiväksi vedet ja ruoat.Kyllä sille paikka löytyy. Tai sitten vievät sen piikille.

Ohis

Vierailija
70/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuuden saaminen ei ainakaan ole onnistunut. Kela vaatii toimeentulotuen liitteksi tietoa koulupaikan saamiseksi ja kun olet tunnollinen opiskelija haet opiskelija-asuntoa heti ja saat sen niin oletkin tilanteessa, jossa toimeentulotukipäätös ei ehdi tulla eli et voi saada vuokravakuutta ennen kuin vuokravakuus pitää maksaa. Itse maksettua vuokravakuutta ei saa Kelasta. Eli henkilön pitäisi odottaa että Kela päättää toimeentulotuen ja hakea opiskelija-asuntoa vasta sitten tai anella vuokranantajaa odottamaan, kun opiskelija-asuntoihin on satoja ihmisiä jonossa. Eli tilanne on se, että et ole saanut koko kuussa mitään rahaa ja vuokravakuus pitäisi maksaa. Kaiken lisäksi sähköinen vuokrasopimus ei kelvannut vaan piti hakea useamman sadan kilometrin päästä paperinen.

No jotain kauttahan sinä olet saanut tiedon opiskelijavalinnasta, joten miksi et toimittanut sitä hakemuksen liitteeksi? Oliko sähköinen vuokrasopimus molempien osapuolien allekirjoittama? Koska sen tulisi kelvata jos allekirjoitukset löytyivät.

Vierailija
71/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitään kyykytä, vaan toimivat lakien ja asetusten mukaan.

Eivät toimi, niin olemattomin perustein on toimeentulotukia evätty ja jätetty ihminen tyhjän päälle. Oikeusjuttuja on vireillä.

Höpsis. Sä et vain osaa lukea, vaikka sulla oli oppivelvollisuus ja maksuton koulu.

Vierailija
72/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään valittamista Kelasta, päin vastoin. Aina hyvin sujunut kaikki. Tosin en ikinä ole toimeentulotukea hakenut, vaan sairauspäivärahaa, sairauskulukorvausta ym. Ehkä elämänsä voi järjestää niinkin, ettei Kela ole päätoiminen tulonlähde. Opiskelija hakekoon opintolainaa, työkykyinen töitä.

Vierailija
73/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sairaus, jota hoidetaan erikoissairaanhoidossa 12 vuotta ilman tuloksia.

Toimeentulotukeasi on leikattu -20%ja sitten -40% eli saat 48 % toimeentulotuesta, joka sinulle kuuluisi.

En usko!

Olen halunnut tap-paa itseni 14-vuotiaasta lähtien, ja minulla on syviä arpia 12-vuotiaasta lähtien. Pakko-oireet ovat niin vakavia etten pysty nukkumaan tai poistumaan kotoani yli tunniksi. Vaikea masennus on estänyt kaikki ilon tunteet 20 vuoden ajan.

Olen ollut osastohoidossa, päiväsairaalassa, syönyt useita eri lääkeryhmiä. Kiva että tiedät tilanteeni paremmin kuin minä itse.

Voi kun pisti suruksi tämä. Uskon sinua. Psykiatria ei osaa hoitaa ihmistä, ellei sitten vahingossa. Onko sinulla taustalla jokin, esimerkiksi neurobiologinen ominaisuus, joka ylläpitää masennusta? Silloinhan pelkkä masennuksen hoito ei riitä, täytyy päästä ytimeen. Ja jos se ydin on esimerkiksi tourette/asperger/adhd tai nämä kaikki aakkoset, voi ymmärrys lisääntyä ja tukea saada.

Toivon sinulle ja kissallesi kaikkea hyvää!

Vierailija
74/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko!

Älä anna noitten kusipäitten voittaa. Itselläni myös pitkä mt-tausta enkä ole saanut työkyvyttömyyseläkettä. Nyt pompotellaan välillä työkkärissä työkyvyttömänä työnhakijana, välillä saikkua, välillä kuntoutustuki..

Voimia teille molemmille! Älkää luovuttako, itse tuon piinan läpikäyneenä vihdoin eläkkeellä.

Vierailija
75/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä reilua tuo kulukorvausasia, kuin meillä maatalousyrittäjiä poika jäi ilman opintotukea, koska kela käsittelee vain bruttotuloja. Nehän oli miehellä yli

200000. Mutta yrityksen tulos oli kuten jo monena vuonna runsaasti tappiollinen(=ei rahaa elämiseen). Elämme minun pienellä palkalla vieraan töistä. Ei käsityskyky riitä, miten palkansaajalta katsotaan nettotulo mutta yrittäjältä brutto.... Ja ihan on laillista!

Yrityksen tuloksen saa aina näyttämään negatiiviselta. Välttyy turhalta verojen maksulta.

Tottahan sitä voi kikkailla jos sille tielle lähtee, mutta jos kulut on tulojen kanssa lähes tasan niin ei selity kikkailulla. Mut silti outoa, että kela ottaa vain bruton. Voisi ottaa vaikka brutto vähennettynä jollain prosentilla, kun ei missään yrityksessä 100% jää käteen vaikka kuinka kikkailisi.

Vierailija
76/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotain kauttahan sinä olet saanut tiedon opiskelijavalinnasta, joten miksi et toimittanut sitä hakemuksen liitteeksi? Oliko sähköinen vuokrasopimus molempien osapuolien allekirjoittama? Koska sen tulisi kelvata jos allekirjoitukset löytyivät.

Toimitin mutta päätös ei ehtinyt tulla > ei voimassa olevaa toimeentulotukipäätöstä > ei vuokravakuutta joten rahat vuokravakuuteen oli pakko lainata koska muuten jää asunnottomaksi. Ja koska maksoin vuokravakuuden itse lainaamillani rahoilla niin Kelasta ei saanut mitään vuokravakuuteen vaikka kesäkuulta sai toimeentulotukea ja vuokravakuus piti maksaa kesäkuussa.

Niin tulisi mutta ei kelvannut.

Vierailija
77/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään valittamista Kelasta, päin vastoin. Aina hyvin sujunut kaikki. Tosin en ikinä ole toimeentulotukea hakenut, vaan sairauspäivärahaa, sairauskulukorvausta ym. Ehkä elämänsä voi järjestää niinkin, ettei Kela ole päätoiminen tulonlähde. Opiskelija hakekoon opintolainaa, työkykyinen töitä.

Ja sairaat sairastakoot omalla kustannuksellaan. Tai voihan siihen lainaakin hakea.

Vierailija
78/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasiko tämä kaksikko, jotka tappelitte täällä?

Vierailija
79/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sairaat sairastakoot omalla kustannuksellaan. Tai voihan siihen lainaakin hakea.

Ja työnantajat maksakoot sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen ilman tukia ja sen verran päälle, että voi säästää pahanpäivänvaralle, jos esim. sairastuu jne. Tai voihan sitä laittaa lapun luukulle, jos tähän ei pysty ja firman liikeidea on lähinnä sama kuin monilla muillakin, eli toisten epäinhimillinen hyväksikäyttö ja kuppaus.

Vierailija
80/123 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela toimii Suomen lakien mukaan, joten on aika yksinkertaista syyttää Kelaa näennäisistä virheistä.

Ja jos ette tienneet, niin ei siellä Kelassa pahuuttaan olla tiukkoja monissa asioissa. Huijareiden vuoksi asiointia on paikoin täytynyt "vaikeuttaa", joten syyttäkää niitä kusettajia, jos nyt on aivan pakko syyllinen löytää.

Myös peiliinkatsominen on kova sana tässäkin tapauksessa.

No kuule, kun eivät todellakaan toimi aina lain mukaan, sehän siinä onkin. Esimerkiksi tuo 20-40% leikkaus säännön mukaisesti on aivan selkeästi laitonta, etenkin, jos syy on se että on ollut liian kauan tt-tuella! Tuo leikkaus pitäisi tehdä _aina_ hyvin harkinnan varaisesti, sitä ei saa tehdä heppoisin perustein noin vain. Kelaan siirtyessä siitä on vain tullut sääntö.

Helppo on tuudittautua siihen, että virkamiehet toimivat aina lakien mukaan, mutta totuus on hyvin usein toinen. Niitä tulkitaan surutta eri tavalla eri paikoissa ja päätökset usein ristiriidassa. Nytkin oli ihan vasta juttua siitä, että Kela on ottanut varaslähdön automatisoidessaan päätöksiään. Tällöin päätöksen takaa ei löydy lainkaan oikeaa konkreettista ihmistä ja täten valittaminen on vaikeaa. Ja tämä on siis laitonta, mutta Kela on sitä mieltä että näin on vain toimittava. Sitä paitsi miksi yhtään kenelläkään Kelan tukia hakevalla ja väärin kohdeltavalla on mitään peiliin tuijottamisen paikkoja jos joku muu kuspää huijaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä