Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanottiin koeajalla :(

Vierailija
03.02.2020 |

Syy: liikaa sairaspoissaoloja. Olen noin kolmen kuukauden aikana ollut kolmesti flunssassa, kerran migreenissä ja kerran mahataudissa. Lisäksi olin pari päivää poissa lapsen sairastaessa. Tänään tulin töihin aamulla normaalisti, heitin takin naulakkoon, otin kahvia ja sitten kutsuttiinkin keskustelemaan. Sain lähteä saman tien kotiin. Harmittaa :'(

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä ollut paljon poissa, mutta saako irtisanomisen syy olla sairauspoissaolojen määrä? Vai tarvitseeko koeajalla edes sanoa syytä?

Syytä ei tarvitse kertoa, koeajan purku riittää. Mutta mikäli työkkäristä soitetaan jälkikäteen ja kysytään syytä on se silloin kerrottava ja syyn oltava asiallinen. Työntekijälle itselleen ei siis tarvitse kertoa.

Vierailija
42/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijähän joutuu esittämään hyväksyttävän lääkärintodistuksen, ennen töihin tuloaan. Näin ainakin julkisella puolella.

Jos on vakava krooninen sairaus, joka saattaa aiheuttaa pitkiä ja jatkuvia sairaspoissaoloja, se tulee työnantajalle tosi kalliiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asenne täällä(kin) kyllä sairaita kohtaan: entäpä kos joutuu vaikka pitkäaikaissairauden takia olemaan silloin tällöin saikulla, niin kortistoon vaan makaamaan siis! Sitten toisessa ketjussa(ja ihan päin naamaakin nämä ihanimmat)haukkuu laiskaksi loiseksi/elätiksi, kun makaat (sairautesi takia)kotona muiden rahoilla! Hohhoijaa...Saisi kyllä tosiaan puolestani vaikka tuo Corona hoidella tätä ihmiskuntaa pois tältä planeetalta ihan rankalla kädellä, tyhmyys ja empatiakyvyttömyys on niin järkyttävää. Kyllä kaitse leviääkin hyvin näidenkin mielipiteiden ohjeistuksilla, kun "pikku flunssassa"vaan buranan voimilla töihin,eiks je?;)

No, on se ikävä jos on krooninen sairaus. Ei kivun kanssa ole kiva elää. Mutta jos työtä ei pysty hoitamaan, niin silloin pitää miettiä vaihtoehtoja. Lyhennettyä työpäivää tai muita työtehtäviä. Ei se myöskään ole mitään herkkua työnantajalle jos toinen on kipeä vähän väliin. Se on aikamoinen kulu kun maksat koko palkan mutta työpanos on 0.

Sinä tapauksessä pitää ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin ja keskustelemaan. Muista myös se, että juuri ne pienet poissaolot ovat ne kalliimmat, niitä ei Kela korvaa vaan työnantaja maksaa ne.

Muista sinä se, että kuka tahansa voi sairastua (ja useimmat myös sairastuvat, jossain vaiheessa) - myös se pomo itse.

Vierailija
44/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin mielestäni on syytä erottaa toisistaan työsuhteen purku ja irtisanominen.

Jos työsuhde puretaan, molempien velvollisuudet toisiaan kohtaan loppuvat heti. Ei tarvitse tehdä enää minuuttiakaan työtä eikä maksaa siitä palkkaa. Koeaikapurku on helppo tehdä eikä kummoisia perusteita vaadita (sopimattomuus työhön tai työyhteisöön riittää), mutta muuten purku vaatii aika kovat perusteet (yleensä rikos, vakava väärinkäytös tms.).

Irtisanomisessa taas noudatetaan irtisanomisaikaa, jonka kuluessa velvollisuudet ovat vielä puolin ja toisin voimassa. Pitkässä työsuhteessa työnantaja voi joutua maksamaan palkkaa vielä kuukausia irtisanomisilmoituksen jälkeen, vaikkei haluaisikaan että kyseinen ihminen tulee enää työpaikalle.

Vierailija
45/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijähän joutuu esittämään hyväksyttävän lääkärintodistuksen, ennen töihin tuloaan. Näin ainakin julkisella puolella.

Jos on vakava krooninen sairaus, joka saattaa aiheuttaa pitkiä ja jatkuvia sairaspoissaoloja, se tulee työnantajalle tosi kalliiksi.

Mitä sitten? Jokainen voi sairastua. Se on inhimillinen tosiasia.

Palkkaa ei makseta kauaa, vaan pian siirrytään Kelan rahoille.

Vierailija
46/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi, mutta onhan tuo aivan valtava määrä poissaoloja. Asutteko hometalossa tai onko työpaikka homeessa vai mikä voisi aiheuttaa jatkuvan flunssan? Entä elämäntavat noin muuten? Ruokavalio ja liikunta? Pystyisikö mies jäämään välillä kotiin lasten kanssa?

Vierailija
47/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko nyt niin, että odotitko muuta noilla sairauspoissaoloilla?

Voihan sitä huono säkä käydä, mutta ensimmäisenä huomioni kiinnitti tuo kolme lenssua kolmessa kuukaudessa. Periaatteessa äärimmäisen huonolla säkällä jonkinlainen hengitystieinfektio voi olla noinkin usein, mutta sairauspoissaoloa vaativaa ei voi. Suurin osa noista ei estä työntekoa, jollei työ ole äärimmäisen fyysistä.

Itselläni kolmesta lenssusta keskimäärin yksi on sellainen, joka vaatii kotiin jäämistä. Lenssuja on 0-3 kappaletta vuodessa. Se, että räkää on päässä, silmä vuotaa ja harmittaa, ei estä tekemästä työtä. Yhden lenssun, yhden mahataudin, yhden migreenin ja yhden lapsen sairastumisen olisi työnantaja ehkä vielä katsonut läpi sormien, sillä huonoa säkää voi olla. Todennäköisesti kuitenkin tuokin olisi riittänyt siihen, että koeajan jälkeen ei työsuhdetta jatketa.

Itse olen opetustyössä ja meillä menee homma niin, että kolme kertaa puolessa vuodessa, tai neljä kertaa vuodessa kun on sairauspoissaolo, ryhdytään tarkempiin tutkimuksiin. Tarkoittaa sitä, että esimies, luottamusmies, työterveyspuoli ja poissaollut kokoontuvat keskustelemaan, että missä mennään.

Sen jälkeen tilanne on se, että omalla ilmoituksella et voi enää olla pois ja työterveyshuolto syynää, onko päihdeongelmaa, mt-ongelmaa, vakavaa terveydellistä ongelmaa jne.

Vierailija
48/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jättää sen lapsen himaan ja menee ite duuniin. Missä ongelma?

Vierailija
49/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palasin työelämään vanhempainvapaalta, niin mukulat imuroi kaikki taudit, silmätulehdukset ja ripulit.

Olin työsuhteessa 8 viikkoa, niistä 3 jollain saikulla. Tosin eivät irtisanoneet van lähdin itse. Oli ollut helpompaa ravata työhaastattelussa kun sai mummin tunniksi lasten kanssa...

Siinä vaiheessa kaikkein pahin tautikierre olikin ohi, ja uudessa paikassa pystyin tarvittaessa myös etätyöhön.

Vierailija
50/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asenne täällä(kin) kyllä sairaita kohtaan: entäpä kos joutuu vaikka pitkäaikaissairauden takia olemaan silloin tällöin saikulla, niin kortistoon vaan makaamaan siis! Sitten toisessa ketjussa(ja ihan päin naamaakin nämä ihanimmat)haukkuu laiskaksi loiseksi/elätiksi, kun makaat (sairautesi takia)kotona muiden rahoilla! Hohhoijaa...Saisi kyllä tosiaan puolestani vaikka tuo Corona hoidella tätä ihmiskuntaa pois tältä planeetalta ihan rankalla kädellä, tyhmyys ja empatiakyvyttömyys on niin järkyttävää. Kyllä kaitse leviääkin hyvin näidenkin mielipiteiden ohjeistuksilla, kun "pikku flunssassa"vaan buranan voimilla töihin,eiks je?;)

No, on se ikävä jos on krooninen sairaus. Ei kivun kanssa ole kiva elää. Mutta jos työtä ei pysty hoitamaan, niin silloin pitää miettiä vaihtoehtoja. Lyhennettyä työpäivää tai muita työtehtäviä. Ei se myöskään ole mitään herkkua työnantajalle jos toinen on kipeä vähän väliin. Se on aikamoinen kulu kun maksat koko palkan mutta työpanos on 0.

Sinä tapauksessä pitää ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin ja keskustelemaan. Muista myös se, että juuri ne pienet poissaolot ovat ne kalliimmat, niitä ei Kela korvaa vaan työnantaja maksaa ne.

Muista sinä se, että kuka tahansa voi sairastua (ja useimmat myös sairastuvat, jossain vaiheessa) - myös se pomo itse.

Niinpä, jokainen voi sairastua vakavasti ja voi saada kroonisen sairauden. Siksi meillä on työterveys ja kuntoutus. Työterveys auttaa löytämään työtehtäviä joka auttaa sairasta jaksamaan töissä tai sitten kirjoittaa pitkän sairausloman. SIlloin vasta Kela alkaa korvaamaan, juuri nämä pienet 3 päivä silloin tällöin tekee ison kuluerän. lasketaan ihan huvin vuoksi aikana jos palkka on 12 € / tunti = se tekee 90 € per päivä. Tämä on vaan palkka, siihen päälle työnantajamaksut noin 30%. No, pelkästään palkasta 18 * 90 = 1620 €, tähän kun lisätään vielä työnanatjamaksut niin summa on jo yli 2000 €. Jos näitä on sitten muutama yksikössä, niin se monikertaistuu. Näistä työnantaja ei saa mistään korvauksia. Itsekin työntekijänä ymmärrän nämä kustannukset.

Ja, joo jos on vatsatauti niin silloin jäädään kotiin, mutta AP oli aika monen mielestä aika paljon saikulla. 

Vierailija
51/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käyttää nyt aikaa tuon murehtimiseen vaan alat etsimään reippaasti uutta työtä. Homma ei natsannu ja näin kävi. Et saavuta sillä mitään, että mietit tuota. Käytä sekin aika siihen, että löydät uuden työn. 

Vierailija
52/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakituinen työntekijä, julkisella puolella ja olen useita kertoja vuosien varrella joutunut menemään töihin, Buranan avulla. Pikku flunssan normaali ihminen kestää, joku pieni lämpöilu ja lihasten särky asettuu Buranalla.

Työkaverini (3 kpl, eri työpaikat) teki noin, tulivat aina flunssassa töihin ja oikein kehuivat, että Buranan voimin jaksaa. Kuolivat jokainen sydänlihastulehdukseen.

Vierailija
53/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan jäätävästi poissaoloja. Olen koulussa töissä (kaikki pöpöt tarjolla), enkä ole ollut sairaana yhteensäkään noin monta päivää 10 vuoden aikana....

Vierailija
54/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan oikein että sait kenkää. Eihän työnantaja tee mitään tuollaisella joka ei ole töissä.

Vierailija
55/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aina sairaana viimeiset työvuodet, jatkuvasti sairauslomalla, poskiontelot olivat tulessa, hengitys vinkui ja vaikka mitä. Jäin eläkkeelle, mitään ei ole ollut, hometalo sairastuttaa siellä edelleen väkeä, minä pääsin onneksi pois.

Vierailija
56/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen näköjään, jossa kyseltiin tämän tapauksen pois potkimista. Oikein sarjaketju. Mitä seuraavaksi, käräjätuomarin aloittama ketju siitä, kuinka tuomita asia?

Vierailija
57/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä täytyy olla että ei edes koeajalla viitsi käydä töissä? Koeajan verran pitäisi kyetä skarppaamaan ja edes teeskentelemään hyvää työntekijää.

Koeajalla pitäisi myös oppia se työ, eikä se onnistu jos ei ole työpaikalla.

Syötkö jotain sytostaatteja kun sairastat noin jumalattomasti?

Laskepa piruuttasi mikä on poissaoloprosenttisi. Sitten ymmärrät miksi sait kenkää.

No mahataudissa et ainakaan kyllä töihin voi mennä tai kohta saikuttaa koko talo. Lasta ei myöskään voi päiväkotiin viedä kipeänä.

Kai ymmärrät, että ”mahatauti” tarkoittaa rokulipäivää. Ei siis oikeaa tautia.

Vierailija
58/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla työssä jossa päteviä tulijoita olisi?

Itse olen pois aina kun mahdollista, myös koeaikana ja silti osaamisestani kilpaillaan.

Se on alanvalintakysymys nääs!

Vierailija
59/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei irtisanota vaan työsuhde puretaan. Koittakaa nyt hyvät ihmiset erottaa nämä kaksi asiaa!

Lopputulos aivan sama.

No eihän ole. Purku astuu voimaan heti, irtisanomisessa pitää palkkaa maksaa irtisanomisaikanakin, olipa työvelvoite sen ajan tai ei.

Kummassakin tapauksessa olet ilman työtä.

Vierailija
60/143 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika siis toimi. Sitä vartenhan se on, että näkee onko työntekijä yritykselle riittävän arvokas. Yksityiset firmat kun ei ole mitään suojatyöpaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä