Alumiinittomat dödöt ja huono teho!!
En pysty käyttämään alumiinidödöjä enää lainkaan, lopetin niiden käytön 3v sitten aivan hillittömän kainaloiden kutinan vuoksi. Välillä olen kokeillut palata siihen, mutta kutina palaa samantien.
Alumiinittomissa deodoranteissa minua harmittaa eniten se, että nämä eivät estä hikoilua lainkaan kun taas alumiini pitää hikoilun täysin poissa. En tiedä, onko alumiini minulle vain liian tehokasta vai olenko allerginen (olen atoopikko ja allerginen osalle kosmetiikasta ja hajusteista)? Olen miettinyt, estääkö alumiini vain luonnollisen hikoilun liiaksikin ja kutina johtuisikin siitä?
Jokatapauksessa ongelmani on nykyisin se, että kainalot ovat aina märät, koska ilman alumiinia eivät pysy kuivina. Silleen kunnolla märät, koko kainalon alueelta.Tämä on erityisen noloa työhaastatteluissa, uusilla työpaikoilla tai juhlissa.
Onko kukaan löytänyt alumiinitonta deudoranttia, joka _oikeasti_ estäisi hikoilua? Ei kokonaan, mutta kohtuudella? Voi olls lievästi hajustettukin, olen pystynyt käyttämään jopa osaa hajustetuista kun alumiinia ei ole ollut. Sen sijaan alumiiniton Erisan aiheutti kutinaa?
Olen yrittänyt etsiä alumiinitonta deudoranttia, joka toimisi minulla edes kohtuullisesti eikä olisi aivan järjettömän kallis. Tai no, jos se edes toimisi, niin sekin riittäisi... koskapa olen nykyisin työttömänä niin en uskalla työhaastatteluissa ja työpaikoilla olla ilman jonkinlaista neuletta tms jonka laittaa tavallisen puseron päälle. Koska jos olen pelkällä tavallisellakin pitkähihaisella, sen vain näkee vaikka pusero olisi tumma!
Auttakaa! Lisäksi nämä dödöt maksavat maltaita, vaikka eivät toimi niinkuin toivoisi. Kokeilin jopa kivideodoranttia (jossa toki luonnon alumiinia), kutina alkoi toisena kokeilupäivänä. :/
Parhaiten toiminut tähän mennessä vichy 48 mineral ja urtekram no perfume , mutta kainalot edelleen märkiä. Acon extra sensitiven kanssa kainalot vasta märät olivatkin.
Ottaa jo päähän kun tämä rajoittaa pukeutumista, kyläilyä, ym...... ja mihinkään ihotautilääkäriin ei ole varaa.
Olen valmis kokeilemaan hajustettuja ja luonnon juttuja kunhan ei aiheuta kutinaa ja kainalot ei jäisi tai tulisi supermäriksi ja hiki ei haisisi pahasti.
Ennen en hikoillut juuri yhtään (koska en harrastanut liikuntaa lainkaan) ja pystyin kulkemaan vaikka kaksi päivää samalla dödöllä. Nykyisin hiki pukkaa jo 15 min suihkun jälkeen eli tuote pitää levittää saman tien. :/ Ja en usko että mikään sairaus tätä aiheuttaisi, aineenvaihdunta varmaan vain hyrrää.
Jos laitan alumiinia, hikoilu lakkaa, mutta kutina alkaa.
Kommentit (72)
Ruokasooda on ihan ykkönen hajujen estämiseen, mutta valitettavasti mikään (muu kuin alumiini tai botuliini) ei taida tukkia hikirauhasia. Itse kuljen aina tummassa yläosassa, niin ei hikiläntit näy. No, ainakaan en haise.
Vierailija kirjoitti:
I'm not a Fool kirjoitti:
Ihminen joka peseytyy kahdesti päivässä, aamuin ja illoin ei tarvitse mitään dödöjä tai deodorantteja. Tuore hiki ei haise pahalta jos syö terveellisesti. Ihan äkkiä en keksi hyvää syytä työntää kemikaaleja ja mömmöjä hikirauhasista sisään. Ne ihmiset mitkä tuolla kesällä kaupassa haisee niin ne on niitä ihmisiä ketkä ei peseydy päivittäin.
Ei pidä paikkaansa. On jo pitkään tiedetty, että tietyn geenin muunnos, joka aiheuttaa myös vahamaisen kostean korvavahan, aiheuttaa erittäin haisevan suurten hikirauhasten eritteen.
Tuo "tuore hiki ei haise jne" pätee vain pienten hikirauhasten tuotokseen - ne ei tosiaan haise ennen kuin ehkä epäsuotuisat bakteerit syövät sitä tuotosta ja tuottavat siitä löyhkäaineita. Mutta suuria hikirauhasia on ihmisellä esim. kainaloissa, nivusissa, ja jaloissa, ja niiden erite itsessään on osalla ihmisistä erittäin haisevaa, siis ilman mitään bakteerien prosessointia.
Voi olla. Kyllä mun makuuhuone haisee aamuisin ihan kuin siellä olisi pidetty karhua. Joskus haisee pierultakin jos olen unissaan piereskellyt. Etsin karhuemoa jakamaan pesäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka peseytyy kahdesti päivässä, aamuin ja illoin ei tarvitse mitään dödöjä tai deodorantteja. Tuore hiki ei haise pahalta jos syö terveellisesti. Ihan äkkiä en keksi hyvää syytä työntää kemikaaleja ja mömmöjä hikirauhasista sisään. Ne ihmiset mitkä tuolla kesällä kaupassa haisee niin ne on niitä ihmisiä ketkä ei peseydy päivittäin.
Ei pidä paikkaansa. On jo pitkään tiedetty, että tietyn geenin muunnos, joka aiheuttaa myös vahamaisen kostean korvavahan, aiheuttaa erittäin haisevan suurten hikirauhasten eritteen.
Tuo "tuore hiki ei haise jne" pätee vain pienten hikirauhasten tuotokseen - ne ei tosiaan haise ennen kuin ehkä epäsuotuisat bakteerit syövät sitä tuotosta ja tuottavat siitä löyhkäaineita. Mutta suuria hikirauhasia on ihmisellä esim. kainaloissa, nivusissa, ja jaloissa, ja niiden erite itsessään on osalla ihmisistä erittäin haisevaa, siis ilman mitään bakteerien prosessointia.
Voi olla. Kyllä mun makuuhuone haisee aamuisin ihan kuin siellä olisi pidetty karhua. Joskus haisee pierultakin jos olen unissaan piereskellyt. Etsin karhuemoa jakamaan pesäni.
Pidetty karhua... no ainakin huumorilla voittaa usein paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei myöskään halua toimia pelkät dödöt. Olen kokeillut kaupan dödöjä ja itsetehtyjä versioita. Hikoilu ei haittaa niin paljon, mutta alan todellakin haista iltapäivällä, vaikka en olisi edes hikoillut kovin paljon.
Parhaiten minulla toimii kividödö ja arrowroot-sinkkioksidisekoitus. Luulen, että siinä se sinkkioksidi on avain ainesosa. Laitan ensin kividödöä ja annan kuivua hetken. Sitten taputtelen kainaloiden alle arrowroot-sinkkioksidisekoitusta (sekoitus suhde noin 50:50, ehkä vähän vähemmän sinkkioksidia). Enää en haise, vaikka hikoilisin.
Luulen, että tämä toimii sen takia, että sinkkioksidi kuivattaa ihoa. En voi käyttää käsissä mineraaliaurinkosuojaa, jossa on yleensä sinkkiä, koska parin lisäyskerran jälkeen, käteni ovat kuivuneet ja hilseilevät.
Sinkkioksidi tappaa bakteereita. Siksi hajua ei tule.
Vierailija kirjoitti:
sjtruunasta puristettu mehu deodoranttina
Olen allerginen sitruksille.
-ap
Mä kyllä peseydyn ihan kuin normaalit ihmiset päivittäin (plus erikseen jos olen hikoillut liikunnan jälkeen tai muusta syystä) ja kasviksia, kuitua, kalaa ym lappaan menemään ja mä kyllä haisen jo 15 minuuttia kunnollisen suihkun jälkeen jos en mitään laita. Perustervekin olen ja suht nuori. Ja näistä alumiinittomista puskee läpi helposti ja hiki virtaa. En tiedä kumpi on kiusallisempaa, semmoiset 15cm läpimärät ympyrät kainaloissa vai se kun hienhaju sekoittuu dödön hajuun.
Musta tuntuu, että olet astunut alumiiniharhaan. Ei mullakaan koskaan hiki haissut tai virrannut alumiinin kanssa. Päinvastoin 48 tuntia hikoilematta, pätkääkään haisematta. Alumiinittomien kanssa ilo ei kestä montaa tuntia hajun suhteen, hikoilun suhteen taas ei voida varmaan puhua tunneistakaan... :D tää ongelma tuli kun lopetin alumiinien käytön, mikä oli pakko tehdä kun se kutina oli voimakasta ja ei meinannut loppua alumiinin lopettamisen jälkeenkään ilman että hain apteekista jotain siihen. Olen jo monta kertaa yrittänyt kokeilla jospa jokin toinen alumiinipitoinen tuote sopisi, mutta ei. Mulla kunnon hikoilu alkoi vasta säännöllisen liikuntaharrastuksen myötä. Aineenvaihdunta jotenkin vain muuttui ja hikoilen herkemmin/vähemmästä kuin ennen. Ja tarkoitan nyt ihan liikuntaharrastuksen ulkopuolella.
Tiesitkö muuten, ettei ihmisen välttämättä tarvitse edes peseytyä noin usein kun sanot? Googleta vaikka. Se on suhteellista riippuen jokaisen ihmisen henk koht ominaisuuksista, ilmaston kosteudesta, veden laadusta, ym.
Olen kokeillut myös ns.kaikki dödöt. Hikoilen jo työnkin puolesta ihan järkyttävät määrät + olen superjännittäjä hikoilukainaloineen. Vihdoinkin löysin dödön, joka ei peitä: kaurilan saunan voidemaiset deodorantit. Suosittelen lämpimästi!
Ex-haisuli kirjoitti:
Olen kokeillut myös ns.kaikki dödöt. Hikoilen jo työnkin puolesta ihan järkyttävät määrät + olen superjännittäjä hikoilukainaloineen. Vihdoinkin löysin dödön, joka ei peitä: kaurilan saunan voidemaiset deodorantit. Suosittelen lämpimästi!
Pistän korvan taakse tämänkin ehdotuksen.
-ap
Aloitan näistä ehdotuksistanne ekana tuolla Nivean 0% aluminiumilla, vaikka se sisältääkin hajusteita. Oli edullisin, siksi se ensimmäisenä. :)
-ap
Teiltä, jotka vältätte antiperspiranttia ns. terveyssyistä (toisin kuin ap), kysyisin: ettehän myöskään juo alkoholia tai polta tupakkaa? Ruokavalio on terveellinen, ylipainoa ei ole, ja harrastatte 4-7 tuntia viikossa hikiliikuntaa? Nimittäin nuo edellämainitut (tai niiden puute), etenkin alkoholi ja ylipaino, todistetusti nostavat syöpäriskiä. Alumiinista dödössä sen sijaan ei ole löydetty mitään yhteyttä.
Monet eivät tule ajatelleeksi asiaa, siksi mainitsin. - Ohis
Ex-haisuli kirjoitti:
Mutta ei herkkäihoisille, koska sisältää ruokasoodaa. Itse pystyin käyttämään pari viikkoa, ja tuntui toimivan, mutta sitten alkoi kutista ja tulla ihottumaa. En ymmärtänyt lopettaa käyttöä ja pian olikin vereslihalla koko kainalot ja piti olla monta viikkoa ilman mitään dödöä kun iho toipui. Lääkäri sanoi että on aika yleinen reaktio ruokasoodaan.
Ekokaupasta Kaurilan sauna - merkin purkkidödö
tämä purkkiversiona on ollut aika hyvä, työläs ja hidas vain käyttää ja vähän sotkuisa.
Laita aluspaita alle ja vaihtopaita mukaan.
Mä käytin pitkään hajun estoon ruokasoodaa, mutta onko sattumaa, että kainaloihin tuli hiivasieni-infektio :( Nyt sitten haisen kun muu ei auta.
Itse ostan schmidt's:ä yliopiston apteekista. Tyyris mutta kestävä ja hyvä.
We love the planetin dödöt! Kahlasin kauppojen alumiinittomia läpi vuosia, eikä mikään pitänyt varsinkaan stressihien hajua poissa.
Mulla on käytössä se kividödö ja arrowroot-sinkkioksididödö ja mullakin paidan kainalot on alkaneet värjääntyä.