Alumiinittomat dödöt ja huono teho!!
En pysty käyttämään alumiinidödöjä enää lainkaan, lopetin niiden käytön 3v sitten aivan hillittömän kainaloiden kutinan vuoksi. Välillä olen kokeillut palata siihen, mutta kutina palaa samantien.
Alumiinittomissa deodoranteissa minua harmittaa eniten se, että nämä eivät estä hikoilua lainkaan kun taas alumiini pitää hikoilun täysin poissa. En tiedä, onko alumiini minulle vain liian tehokasta vai olenko allerginen (olen atoopikko ja allerginen osalle kosmetiikasta ja hajusteista)? Olen miettinyt, estääkö alumiini vain luonnollisen hikoilun liiaksikin ja kutina johtuisikin siitä?
Jokatapauksessa ongelmani on nykyisin se, että kainalot ovat aina märät, koska ilman alumiinia eivät pysy kuivina. Silleen kunnolla märät, koko kainalon alueelta.Tämä on erityisen noloa työhaastatteluissa, uusilla työpaikoilla tai juhlissa.
Onko kukaan löytänyt alumiinitonta deudoranttia, joka _oikeasti_ estäisi hikoilua? Ei kokonaan, mutta kohtuudella? Voi olls lievästi hajustettukin, olen pystynyt käyttämään jopa osaa hajustetuista kun alumiinia ei ole ollut. Sen sijaan alumiiniton Erisan aiheutti kutinaa?
Olen yrittänyt etsiä alumiinitonta deudoranttia, joka toimisi minulla edes kohtuullisesti eikä olisi aivan järjettömän kallis. Tai no, jos se edes toimisi, niin sekin riittäisi... koskapa olen nykyisin työttömänä niin en uskalla työhaastatteluissa ja työpaikoilla olla ilman jonkinlaista neuletta tms jonka laittaa tavallisen puseron päälle. Koska jos olen pelkällä tavallisellakin pitkähihaisella, sen vain näkee vaikka pusero olisi tumma!
Auttakaa! Lisäksi nämä dödöt maksavat maltaita, vaikka eivät toimi niinkuin toivoisi. Kokeilin jopa kivideodoranttia (jossa toki luonnon alumiinia), kutina alkoi toisena kokeilupäivänä. :/
Parhaiten toiminut tähän mennessä vichy 48 mineral ja urtekram no perfume , mutta kainalot edelleen märkiä. Acon extra sensitiven kanssa kainalot vasta märät olivatkin.
Ottaa jo päähän kun tämä rajoittaa pukeutumista, kyläilyä, ym...... ja mihinkään ihotautilääkäriin ei ole varaa.
Olen valmis kokeilemaan hajustettuja ja luonnon juttuja kunhan ei aiheuta kutinaa ja kainalot ei jäisi tai tulisi supermäriksi ja hiki ei haisisi pahasti.
Ennen en hikoillut juuri yhtään (koska en harrastanut liikuntaa lainkaan) ja pystyin kulkemaan vaikka kaksi päivää samalla dödöllä. Nykyisin hiki pukkaa jo 15 min suihkun jälkeen eli tuote pitää levittää saman tien. :/ Ja en usko että mikään sairaus tätä aiheuttaisi, aineenvaihdunta varmaan vain hyrrää.
Jos laitan alumiinia, hikoilu lakkaa, mutta kutina alkaa.
Kommentit (72)
Hieman asian vierestä, mutta ei paljon.
Näitä on kertakäyttöisinä ja kestoversioina, ja näitä voi tehdä itsekin:
https://www.google.com/search?q=hikilaput&client=firefox-b-d&source=lnm…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ap sulle dödöistä olla apua... Alumiini kun on käytännössä ainoa, joka vähentää erittyvän hien määrää, ne muut torjuu vain hajua.
Sen sijaan lääkäriltä voisit saada apua, iontoforeesi- tai botuliinipistoshoidosta.
En mielellään botuliinia laittaisi. Eikös se päädy aivoihin lopulta? Mitä toi iontoforeesi on ja mitä noi hoidot maksaa?
Musta tuntuu että ehkä mun hikirauhaset haluaa elää villeinä ja vapaina. :( että ne ei vaan halua tulla tukituksi kokonaan tai jotain.. koskapa alumiini estää hikoilun lähes täysin.....! Esim nyt kun kokeilin uudestaan niin en hikoillut tippaakaan yön jäljiltä.. mutta jouduin kainalot heti herätessä koska heräsin siihen hermoja raastavaan kutinaan eikä mennyt allergialääkkeellä ohi.. :( siis se kutina on aivan järkyttävää.
Iontoforeesihoito on kivuton sähkövirtahoito, jota pitää ottaa 10-15 kerran sarja että liikahikoilu loppuu. Mutta on tosiaan kivuton ja mitään myrkyllisiä aineita ei käytetä. Liikahikoilu loppuu 1-3 viikossa tuolla. Hinta esim. Ihosairaalassa on 25 e/ kerta kun käy 10 kerran lääkärin määräämän sarjahoidon. Hoidon antaa sairaanhoitaja.
Onko tuo turvallista? Tekeekö hikirauhasille jotakin ja onko riskiä, että vaiva voi pahentua sen jälkeen? Varmaan pitää matkustaa jonnekin suurempaan kaupunkiin, ei taida onnistua ihan joka kaupungissa?
Oletko laittanut antiperspirantin aina kuivalle iholle? Jos sitä laittaa vähänkään kostealle iholle, se ärsyttää heti. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. (Toki jos iho ei siedä alumiinia ensinkään, niin ei sille sitten voi mitään, mutta kokeilla kannattaa.)
Vierailija kirjoitti:
Ala peseytymään saippuan sijaan perusvoiteella. Tai jollain hyväntuoksuisella kosteusvoiteella. Hiki ei haise, kun ihon normaaliflooraa ei ole tappanut saippualla.
En voi. Akneiho provosoituu jo liian rasvaisesta hoitoaineestakin, vaikka ihon pesisi kunnolla hoitoaineen levityksen jälkeen.
Käytän jo nyt ph-neutraaleja pesuaineita, esim. Lactoline (liian mieto akneiholle tosin) ja sebamed.
Mitään hajustettuja voiteita (saatika suihkusaippuoita) en voi käyttää. Miedosti hajustetut dödöt on joskus ok puolesta, esim. hypoallergeeniset. Tietää ainoastaan kokeilemalla mikä käy, mikä ei. Dödöt tulevat pienemmälle alueelle ja kainalot kestää hajusteet paremmin kuin esim. kädet. :D en osaa selittää mutta tavallaan on pahempi jos levitän koko vartalolle hajusteita kuin että laitan sen vain kainalon iholle. Joo, en itsekään tiedä miksi näin on mutta suihkusaippuat on mulle pahimpia hajuvesipullojen ja hajustettujen pyykinpesuaineiden ohella. :D Eli niissä voin käyttää vain kokonaan hajusteettomia yleensä, muuten alkaa ihan hillitön kutina kaikkialla sääristä vatsaan ja silmien hierontaa myöten.
Esim se acon miedosti hajustettu extra sensitive tai vichy 48 mineral käy hajusteen puolesta, mutta esim hajusteettomia alumiinipitoisia en pysty käyttämään. En edes erisanin hajusteetonta, jossa ei pitäisi olla alumiinia. Alumiini tuntuu aiheuttavan jopa enemmän kutinaa kuin itse hajusteet. :/
Vierailija kirjoitti:
Oletko laittanut antiperspirantin aina kuivalle iholle? Jos sitä laittaa vähänkään kostealle iholle, se ärsyttää heti. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. (Toki jos iho ei siedä alumiinia ensinkään, niin ei sille sitten voi mitään, mutta kokeilla kannattaa.)
Joo siis kuivaan kainalot aina kunnolla suihkun jälkeen välittömästi.. ja levitän sen sitten heti, muuten on jo myöhäistä jos ootan sen 15min....
Sama tekniikka ollut sekä alumiinidödöjen että alumiinittomien kanssa aina. Tää ongelma alkoi muutama vuosi sitten. Ensin siirryin hajusteettomiin dödöihin yli 5v sitten ja sitten lopulta alumiinittomiin 3v sitten. Nyt on niiden valikoima laajentunut onneksi, mutta ärsyttää tämä tuotteiden läpikahluu. On kallistakin. Tosin yleensä sinnittelen viimeksi kokeiluun otetulla tuotteella niin kauan kunnes se loppuu koska ei ole varaa heitellä 15e dödöjä roskiin vaikka toimisivat huonosti. :/
Tää vaikuttaa jo itsetuntoon ja hävettää kun on aina kainaloläiskät. Siis semmoiset suuret, joita ei peitä erkkikään millään. Ne näkyy helposti vaikka pistäisin kainalot kiinni. :D
Vierailija kirjoitti:
Hieman asian vierestä, mutta ei paljon.
Näitä on kertakäyttöisinä ja kestoversioina, ja näitä voi tehdä itsekin:
https://www.google.com/search?q=hikilaput&client=firefox-b-d&source=lnm…
Tuota voisin kokeilla. 🤔 ainakin talvella.. mut entäs helteillä, toimiiko silloinkin....? Tai näkyykö vaatteiden alta jos on t-paita? Toki voisin olla kesällä hihattomalla.
Hyviä vinkkejä täällä ketjussa, lisää vain jos löytyy! Aion kokeilla kaikkea ennakkoluulottomasti, mitä vain voin. Jopa tuon liikahikoilun hoidon voin laittaa harkintaan. 🤔
Onko kukaan muuten kokeillut jauhemaisia alumiinittomia dödöjä, esim. The Ohm Collectionin Deo Dorant? Niitä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Kokemuksia?
Vähän pelottaa tuo jauhemainen koostumus, että jämähtääkö sekin vaatteisiin tiukasti kiinni. Ainakin Schmidts jämähti niin että vaatteet oli pesun jälkeen kainaloista valkoisia. :/
-ap
sjtruunasta puristettu mehu deodoranttina
Ihnettelen sitä, että mulla alkoi vaatteiden kainalot tummua alumiinittomasta dödöstä, mikä tuntuu oudolta, koska luulisi, että alumiini värjää vaatteita.
Onko kellään muulla tätä vikaa?
Minäkin olen kokeillut monenlaista alumiinitonta deodoranttia ja yhdessä vaiheessa tein itsekin maissijauhosta, kookosrasvasta ja ruokasoodasta, mutta iho ärtyi tuosta ruokasoodasta.
Tällä hetkellä käytössä ihan Citymarketista (ihme kyllä, ei löydy kaikista Citymarketeista eikä esim. Prismasta) ostettu Nivean fresh flower 0% aluminium, 48h. Toiminut itselläni parhaiten vaikkei ihan alumiinisten tasolle ylläkään.
https://www.amazon.com/Crystal-Body-Deodorant-Stick-120g/dp/B000ZMAR6K
Saattaa kestää vuosia, ehkäisee hajuja hyvin.
Lapselleni kokeilin kaikki mahdolliset ja suositellut alumiinittomat. Myös apteekin tuotteet. Oliko joku serbamed tehokkain. En muista. Niissä monessa oli sitten alkoholia. (joka voi ärsyttää myös ihoa)
Lapsi pesi joka aamu saippualla kainalot, kuivasi huolella talouspaperiin ja sitten laittoi deodoranttia.
Mikään ei ollut tehokas. Kaikista tuli parin tunnin päästä haju läpi. Sitten koulussa joku ystävällisesti huomautti. Siihen loppui kokeilut ja otimme käyttöön lv 48 h antiperspirantin.
Mull itsellä on atopia. Ihotautilääkärit aina luuli kainaloon laitettavien ineiden ärsyttävän, mutta lopulta tajusin, että kainaloiden karvoja en voi ajaa höylällä enkä edes leikellä saksilla. Pakko antaa kasvaa. Ei oo enää kainaloissa ihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ap sulle dödöistä olla apua... Alumiini kun on käytännössä ainoa, joka vähentää erittyvän hien määrää, ne muut torjuu vain hajua.
Sen sijaan lääkäriltä voisit saada apua, iontoforeesi- tai botuliinipistoshoidosta.
En mielellään botuliinia laittaisi. Eikös se päädy aivoihin lopulta? Mitä toi iontoforeesi on ja mitä noi hoidot maksaa?
Musta tuntuu että ehkä mun hikirauhaset haluaa elää villeinä ja vapaina. :( että ne ei vaan halua tulla tukituksi kokonaan tai jotain.. koskapa alumiini estää hikoilun lähes täysin.....! Esim nyt kun kokeilin uudestaan niin en hikoillut tippaakaan yön jäljiltä.. mutta jouduin kainalot heti herätessä koska heräsin siihen hermoja raastavaan kutinaan eikä mennyt allergialääkkeellä ohi.. :( siis se kutina on aivan järkyttävää.
Iontoforeesihoito on kivuton sähkövirtahoito, jota pitää ottaa 10-15 kerran sarja että liikahikoilu loppuu. Mutta on tosiaan kivuton ja mitään myrkyllisiä aineita ei käytetä. Liikahikoilu loppuu 1-3 viikossa tuolla. Hinta esim. Ihosairaalassa on 25 e/ kerta kun käy 10 kerran lääkärin määräämän sarjahoidon. Hoidon antaa sairaanhoitaja.
Onko tuo turvallista? Tekeekö hikirauhasille jotakin ja onko riskiä, että vaiva voi pahentua sen jälkeen? Varmaan pitää matkustaa jonnekin suurempaan kaupunkiin, ei taida onnistua ihan joka kaupungissa?
Turvallista kyllä on, ainoa riski on että pienellä prosentilla ihmisiä ei auta itse ongelmaan juurikaan. Tuosta en tiedä miten hoitoa on tarjolla pienemmillä paikkakunnilla, muuta kuin sen että on mahdollista myös tehdä niin että käy vaan ensikäynnillä ihotautilääkärillä ja saa kotiin vuokralle iontoforeesilaitteen jolla itse tekee niitä hoitoja. Itsellenikin tarjottiin sellaista mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.amazon.com/Crystal-Body-Deodorant-Stick-120g/dp/B000ZMAR6K
Saattaa kestää vuosia, ehkäisee hajuja hyvin.
Ei toimi kunnon haisuleilla. Itselläni tuollainen kristallideo itse alkoi aika pian haista vinkeälle hielle (eli ilmeisesti hajua aiheuttavat bakteerit pystyi kasvamaan siinä) ja sen jälkeen se vaan levitti hien löyhkää eikä torjunut sitä.
AP:lle ei myöskään tainneet nämä kivet sopia, nehän on täyttä alumiiniyhdistettä.
Ihminen joka peseytyy kahdesti päivässä, aamuin ja illoin ei tarvitse mitään dödöjä tai deodorantteja. Tuore hiki ei haise pahalta jos syö terveellisesti. Ihan äkkiä en keksi hyvää syytä työntää kemikaaleja ja mömmöjä hikirauhasista sisään. Ne ihmiset mitkä tuolla kesällä kaupassa haisee niin ne on niitä ihmisiä ketkä ei peseydy päivittäin.
Olen kokeillut ns "kaiken" ja tämä oli ensimmäinen joka sopi minulle täydellisesti:
https://www.foodie.fi/entry/sensitive-deodorantti-roll-on-50-ml/4021457…
"Lavera 50ml Body & Wellness Care Sensitive 24h Deodorant Roll-On"
"Tuotekuvaus
- Luonnonkosmetiikka roll-on deodorantti herkälle iholle. Alumiinisuolaton. - Herkälle iholle suunniteltu deodorantti antaa 24 tunnin suojan ja sopii jopa vasta ajelluille kainaloille. Hellävarainen koostumus sisältää luomuriisimaitoa ja hoitavia ainesosia, kuten luomu aloe veraa, -salviaa ja -taikapähkinää. Alumiinisuolaton, NaTrue-sertifioitu ja vegaani.
Ainesosat
Water (Aqua),Alcohol*,Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Triethyl Citrate,Sodium Lactate, Fragrance (Parfum)**,Zinc pca, Zinc Ricinoleate, Oryza Sativa (Rice) Extract*,Heliathus Annuus ( Sunflower) Seed Oil*, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel) Water*, Salvia Officinalis (Sage) Leaf Water*,Glycerin, Xanthan Gum, Potassium Cetyl Phosphate, Sodium Cetearyl Sulfate, Dipotassium Glycyrrhizate, Hydrogenated Lecithin, Limonene**, Linalool**, Citronellol**, Citral**, Geraniol**,Benzyl Benzoate** * Sertifioidut luomuraaka-aineet ** Luonnon eteeriset öljyt"
Minulle sopii hyvin Dermosilin luonnonkosmetiikka roll on.
Mutta siis haiseeko hiki vai haiseeko pusero? Hien hajuun voi vaikuttaa mahdollisimman terveellisellä ja puhtaalla ravinnolla. Ja puseroista keinokuituiset alkavat haista ihan järkyttävälle erittäin nopeasti kun taas luonnonmateriaalisemmat eivät ala.
I'm not a Fool kirjoitti:
Ihminen joka peseytyy kahdesti päivässä, aamuin ja illoin ei tarvitse mitään dödöjä tai deodorantteja. Tuore hiki ei haise pahalta jos syö terveellisesti. Ihan äkkiä en keksi hyvää syytä työntää kemikaaleja ja mömmöjä hikirauhasista sisään. Ne ihmiset mitkä tuolla kesällä kaupassa haisee niin ne on niitä ihmisiä ketkä ei peseydy päivittäin.
Ei pidä paikkaansa. On jo pitkään tiedetty, että tietyn geenin muunnos, joka aiheuttaa myös vahamaisen kostean korvavahan, aiheuttaa erittäin haisevan suurten hikirauhasten eritteen.
Tuo "tuore hiki ei haise jne" pätee vain pienten hikirauhasten tuotokseen - ne ei tosiaan haise ennen kuin ehkä epäsuotuisat bakteerit syövät sitä tuotosta ja tuottavat siitä löyhkäaineita. Mutta suuria hikirauhasia on ihmisellä esim. kainaloissa, nivusissa, ja jaloissa, ja niiden erite itsessään on osalla ihmisistä erittäin haisevaa, siis ilman mitään bakteerien prosessointia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut ns "kaiken" ja tämä oli ensimmäinen joka sopi minulle täydellisesti:
https://www.foodie.fi/entry/sensitive-deodorantti-roll-on-50-ml/4021457…
"Lavera 50ml Body & Wellness Care Sensitive 24h Deodorant Roll-On"
"Tuotekuvaus
- Luonnonkosmetiikka roll-on deodorantti herkälle iholle. Alumiinisuolaton. - Herkälle iholle suunniteltu deodorantti antaa 24 tunnin suojan ja sopii jopa vasta ajelluille kainaloille. Hellävarainen koostumus sisältää luomuriisimaitoa ja hoitavia ainesosia, kuten luomu aloe veraa, -salviaa ja -taikapähkinää. Alumiinisuolaton, NaTrue-sertifioitu ja vegaani.
Ainesosat
Water (Aqua),Alcohol*,Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Triethyl Citrate,Sodium Lactate, Fragrance (Parfum)**,Zinc pca, Zinc Ricinoleate, Oryza Sativa (Rice) Extract*,Heliathus Annuus ( Sunflower) Seed Oil*, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel) Water*, Salvia Officinalis (Sage) Leaf Water*,Glycerin, Xanthan Gum, Potassium Cetyl Phosphate, Sodium Cetearyl Sulfate, Dipotassium Glycyrrhizate, Hydrogenated Lecithin, Limonene**, Linalool**, Citronellol**, Citral**, Geraniol**,Benzyl Benzoate** * Sertifioidut luomuraaka-aineet ** Luonnon eteeriset öljyt"
Oho, itselläni tuo on turhin dödö mihin olen ikinä rahojani tuhlannut. Ei yhtään mitään havaittavaa tehoa. Konttorissa istuessakin tunnissa jo alkaa löyhkäämään kun tuota käyttää, ihan sama kuin ei olisi mitään dödöä.
Ala peseytymään saippuan sijaan perusvoiteella. Tai jollain hyväntuoksuisella kosteusvoiteella. Hiki ei haise, kun ihon normaaliflooraa ei ole tappanut saippualla.